Tilt-shift objektívy sú špeciálne optické prístroje, ktoré umožňujú nezávislé nakláňanie (tilt) a posúvanie (shift) optickej osi objektívu voči obrazovému senzoru. Tilt-shift objektívy sa často používajú v architektúre, produktovej fotografii a pre špecifické kreatívne účely. Ja som spojil fotografovanie architektúry a kreatívnych účelov.
Fujifilm GFX100 II s objektívom Fujinon GF 110mm f/5.6 T/S Macro.
Tento stredoformátový fotoaparát je vlajkovou loďou Fujifilmu. So svojími 102 Mpx a veľkým dynamickým rozsahom je priam predurčený na fotografovanie detailných urbanistických záberov. Pri nich využijete aj skvelý hľadáčik a displej výklopný horizontálne i vertikálne.
S Fujifilm GFX100 II v Štokholme
Do testu sa mi dostal zaujímavý objektív od Fujifilm. Zaujímavý je tým, že je to Tilt/Shift objektív.
Tilt-shift objektívy sú špeciálne optické prístroje, ktoré umožňujú nezávislé nakláňanie (tilt) a posúvanie (shift) optickej osi objektívu voči obrazovému senzoru.
Tilt-shift objektívy sa často používajú v architektúre, produktovej fotografii a pre špecifické kreatívne účely.
Ja som využil funkciu Tilt aby som upravil rovinu ostrosti. Jej naklonením som dosiahol zaujímavý efekt zúženého pásma ostrosti. Fujinon GF 110mm f/5.6 T/S Macro je objektív s manuálnym zaostrovaním. Inokedy by to nebol problém, panorámu mesta by som fotografoval s veľkou hĺbkou ostrosti, kde na nejakom metri zaostrenia nezáleží. Pri Tilt efekte je ale nutné zaostrovať presne. Výhodou bezzrkadlovky, ktorou GFX100 II je, sú pomocníci manuálneho zaostrovanie, konkrétne funkcia lupy a zvýraznenie zaostrených hrán (peaking). Ja som zaostroval na priečelia/strechy budov na Hviezdoslavovom námestí. Najviac priťahuje pozornosť hotel Carlton, pretože je výrazne nasvietený.
Fotoaparát som mal samozrejme na statíve.
Zaostroval som na priečelia/strechy budov na Hviezdoslavovom nám.
Výsledná fotografia je zložená z piatich záberov. Panorámu som zložil v programe Adobe Lightroom Classic CC. Po orezaní má panoráma rozlíšenie 233 Mpx. So spájaním nemal program problém, horšie to bolo s korekciou vinetácie. Vinetácia sa prejavila na spojoch oblohy. U Tilt Shift objektívu nefunguje automatická softvérová korekcia vinetácie, pretože ta sa mení podľa tého, ako je objektív vysunutý, alebo naklopený. Na oblohe tak vznikli nepekné tmavšie pásy, ktoré som musel retušovať v Photoshope.
Hotová panoráma s rozlíšením 233 Mpx.
Odporúčané články:
Príbeh fotografie: posledná vážka tohto Leta
Príbeh fotografie: Bratislavské rožky
Príbeh fotografie: Jesenný portrét s bleskom
Príbeh fotografie: Zamrznutá Jeseň
Príbeh fotografie: Eurovea II.
Príbeh fotografie: Červené posedenie
Príbeh fotografie: Fontána tak či onak
Príbeh fotografie: Wallpaper Nikon Z f
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Dá sa dobre fotografovať setovým objektívom? (5)
Vyhodnotenie 4. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (1)
ETTL a ETTR - exponovanie doľava a doprava (1)
Sony FE 50-150mm f/2 GM (1)