Dajte vedľa rybích prstov a hranolčekov zamraziť jesenné listy. Nie kvôli tomu aby ste si ich odložili na neskôr. Aj keď aj to môžete. Využite ich na zaujímavý fotoprojekt.
V nejakom časopise som natrafil na návod, ako fotografovať zamrazené kvety. Napadlo mi, že keď je tá Jeseň, ja zamrazím pekné suché listy. Vybral som sa na Železnú studienku. Bol som prekvapený, ako ťažko je nájsť pekné listy. Opadaných listov bolo neúrekom, ale takmer každý mal nejakú chybičku krásy. Napokon som ich pár našiel a doniesol domov.
Na zamrazenie som použil oválnu zapekaciu misu zo skla. Lepšia by bola hranatá, ale takú mám len keramickú. Nalial som do nej vodu, vložil listy a nechal zmraziť. Nie je to jednoduché. ľad si robil, čo chcel. A tak som musel listy rozmraziť a opäť zmraziť. Bolo to lepšie, ale nie dobré. Napokon som navrch dolial vodu a vložil do nej ešte jeden javorový list. Konečne som bol spokojný. Nadišiel čas fotografovať.
Fotografoval som so Sony A7R V s makroobjektívom FE 90/2,8 Macro G OSS. Zvládnete to ale aj telefónom, ak listy v ľade dobre podsvietite. Ja som použil LED svetlo Zhiyun FIVERAY M40, recenziu nájdete tu. Svetlo som vložil do obyčajého plastového boxu. Aby som svetlo difúzoval, použil som obyčajný biely kancelársky papier.
Pomôcky: Storage box z Tesca, kancelársky papier A4, LED svetlo Zhiyun FIVERAY M40.
Kancelársky papier som použil ako difúzor.
Zátišie pripravené na fotografovanie.
Fotografoval som z ruky. Expozičné parametre: ISO 100, 1/40 s., f/5,6. Ak máte slabšie svetlo, použite statív. Miesto LED svetla môžete použiť diaľkovo odpálený blesk. Núdzovo presvietite ľad s listami tak, že misu opatrne priložíte k oknu.
Celkový záber pred úpravou.
Úprava fotografie nebola náročná. Jemne doladenie svetiel a tieňov (pozor na prepaly), zvýraznenie štruktúry ľadu pomocou funkcií Claristy a Texture. Najviac práce mi dalo retušovanie. Chcel som mať na zábere celý list, ale v rohoch bolo vidno okraje zapekacej misy. Vyskúšal som novú funkciu Photoshopu Generative Fill, ale nefungovala dobre. Tak k slovu prišlo tradičné klonovanie.
Generative Fill v Photoshope nefungoval. Musel som pristúpiť ku klonovaniu.
Napokon som sa rozhodol pre pokojný štvorcový formát.
A jedna z iPhonu 12 Pro Max, ako bonus.
Nabudúce budem múdrejší a z lesa prinesiem menšie listy, vyhnem sa problémom s oválnou misou a nutným klonovaním. Ja som urobil pár chýb, vy už nemusíte.
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)
Urobte niečo naviac (1)
Portrét z nadhľadu a podhľadu (2)
Vyhodnotenie fotosúťaže „Portrét mobilom“ (1)