Aké sú jednotlivé fáze vzniku fotografie a na čo by ste si pri nich mali dávať pozor? Prevedieme vás od nápadu, cez nastavenie fotoaparátu, samotné fotenie, až po editáciu a publikovanie.
Je veľa remesiel. Umeleckých ale aj technicky založených. Stačí vám štipka talentu a množstvo práce a času, aby ste ich zvládli. Medzi ne patrí aj fotografovanie. Nemusíte byť manuálne zručný, ako pri kreslení, či modelovaní. Už teraz je vám jasné, že fotografia je o znalosti práce s technikou, znalosti princípov fotografie a to doplnené o kompozíciu a fotografické videnie. A to vás bude sprevádzať každým jedným záberom.
Všetko začína tým, že si všimnete niečo fotogenické, alebo sa zámerne vyberiete niečo fotografovať. Nie všetko, čo je na prvý pohľad pekné je aj fotogenické a platí to aj naopak. Fotograf musí trénovať svoj zrak a vidieť to, čo nefotograf nevidí. Čím viac budete fotografovať, tým viac fotogenických motívov budete okolo seba vidieť.
Pole s vlčími makmi. Tie sú fotogenické, ale táto fotografia vyzerá veľmi lacno a nezaujímavo, hoci je nafotená 102 Mpx stredoformátovým fotoaparátom.
Fotograf sa na svet pozerá cez objektív a využíva expozičný trojuholník, obrazové profily, vyváženie bielej. To všetko musíte zahrnúť do vizualizácie, do predstavy, čo a ako chcete na fotografii zachytiť. Ide o prepojenie využitia techniky, kompozície a fotografických postupov.
Z rovnakého poľa, ale so správnym objektívom a zapojením fotografických znalostí.
Kompozícia a fotografické videnie
Máte dve možnosti. Tou lepšou je, ak máte na výber a môžete si zvoliť fotoaparát a objektív najvhodnejší pre daný motív. Inak budete musieť prispôsobiť výber motívu, alebo jeho spracovania danej technike.
Myslite na to, ako výber objektívu ovplyvní kompozíciu, perspektívu, hĺbku ostrosti, priblíženie, či zväčšenie. Objektívy majú svoje charakteristické vlastnosti, ktoré kreatívne využívame.
Tucet najzaujímavejších funkcii bezzrkadloviek
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Väčšina majiteľov systémových fotoaparátov (DSLR a CSC) ich ovláda len minimálne a neovláda ani základy fotografie. Spoliehajú sa na to, že sú to drahé a moderné stroje s vyspelou automatikou, čo všetko urobia za nich.
Ovládnutie fotoaparátu a objektívov je základ, na ktorom fotograf stavia. Môžete mať akokoľvek veľký umelecký talent, ak nedokážete zaostriť tak kam chcete, nastaviť expozíciu, vyváženie bielej, nebudete mať technicky dobré zábery. Nebudete vedieť rýchlo reagovať na potrebu zmeny nastavenia. Veľa zaujímavého vám utečie.
Fototechnika sa musí stať vašou súčasťou. Je to základ vášho remesla.
Ovládanie fotoaparátu sa musí stať rutinou. Zabudnite na zelenú automatiku, tá je pre nefotografov.
Vyváženie bielej je kreatívna funkcia. Nechávať ju nastavené na automatiku odporúčam len, pri fotení v interiéri, za umelého osvetlenia. V exteriéri odporúčam vybrať niektoré z prednastavení (slnečno, zamračené, v tieni…). Vaše fotografie budú mať konzistentné farby. Vyvážením bielej môžete aj zámerne otepliť, alebo ochladiť farby. Pri fotografovaní do RAW môžete WB kedykoľvek zmeniť v počítači.
Auto WB vľavo, manuálne nastavenie vpravo.
Vyváženie bielej pre začiatočníkov
Obrazové profily sú akousi obdobou rôznych filmov. Ovplyvňujú paletu farieb, kontrast, saturáciu… Vo fotoaparáte nájdete aj funkcie pre korekciu chýb objektívu, doostrovanie, odšumovanie, rozšírenie dynamického rozsahu atď. Väčšina z nich je ale určená pre fotografovanie do formátov JPG a HEIF. Má zmysel ich nastavovať, ak fotografujete do RAW? Ak v hľadáčiku alebo na displeju vidíte upravený obraz, môže vašou kontrolou toho, či má fotografovaná scéna potenciál. Ja mám rád monochromatický profil, aj keď viem že fotografie budú farebné. Lepšie sa mi kontroluje svetlo a tieň, nevyrušujú ma farby.
Fotoaparáty sú komplikované stroje. Vo svojej podstate ale zároveň aj jednoduché. Všetky tie funkcie a gombíky vám majú pomôcť. Pre vznik fotografie sú ale potrebné len zaostrenie a a nastavenie hĺbky ostrosti, správna expozícia, vyváženie bielej. Každá fotografia na svete vznikla na základe expozičného trojuholníka. Je jedno, či pochádza z primitívnej dierkovej komory, alebo najnovšieho digitálneho fotoaparátu. Vždy je za tým expozičný čas, clona a citlivosť. Expozičný trojuholník je preto esenciálny, musíte ho plne chápať. Používame ho neustále, hoci s rôznymi expozičnými programami.
Musíte vedieť, ako expozičný trojuholník vplýva na zaznamenanie obrazu. Nie je to len o správnej expozícii. Musíte sa naučiť pracovať s expozičným časom, ktorý ovplyvňuje zachytenie pohybu. S clonou, ktorá má vplyv na hĺbku ostrosti. A s citlivosťou ISO, ktorá ovplyvňuje to, ako snímač využíva svetlo. Sú to spojené nádoby. Pri fotografovaní musíte vybrať jednu z množstva kombinácii, ktoré vedú k správnej expozícii, ale i tomu, ako chcete využiť expozičný čas na zachytenie pohybu a clonu na nastavenie hĺbky ostrosti.
Z nastavenia expozičného trojuholníka sa musí stať rutina, rovnako ako s ovládania fotoaparátu.
Práca s expozičným trojuholníkom je kreatívna. Vplýva na výslednú fotografiu. Ďalej sa musíte naučiť vyváženie bielej, nastaveniami spracovania obrazu i to, ako správne držať fotoaparát.
Zámerne prexponovaná fotografia konára snímaného proti svetlej oblohe. Miesto siluety tu máme pekne prekreslené listy.
Hĺbka ostrosti (pole hĺbky ostrosti) je termín používaný v oblasti fotografie a optiky na popis rozsahu vzdialeností, pri ktorých objekty na snímke alebo v obraze zostávajú pomerne ostré. V kontexte fotografovania sa hĺbka ostrosti týka toho, koľko priestoru pred a za zaostreným objektom je stále považované za dostatočne ostré.
Hĺbku ostrosti (Depth of Field/DOF) využívame kreatívne pre dosiahnutie určitého vizuálneho zámeru. Pri malej hĺbke ostrosti, keď je popredie a pozadie rozostrené, vynikne fotografovaný objekt, alebo len jeho určitá časť. Pri veľkej hĺbke ostrosti vidíme celý záber ostrý, od popredia až po pozadie. Umožňuje nám to vidieť ostro všetky časti fotografovanej scény.
Veľká hĺbka ostrosti je vyžadovaná v krajinárskej fotografii.
Malá hĺbka ostrosti a perfektné zaostrenie sú žiadané v portrétnej fotografii.
Kompozícia vo fotografii je usporiadanie prvkov v rámci snímky tak, aby vytvárali vizuálne príťažlivý a harmonický obraz. Je to kľúčový aspekt fotografie, ktorý má zásadný vplyv na celkový dojem z obrazu, prenikanie jeho významu a schopnosť upútať pozornosť diváka. Dobrý kompozičný prístup môže posilniť hlavný subjekt fotografie a vytvoriť emocionálny dopad.
Môžete mať najhorší fotoaparát na svete, ale perfektnú kompozíciu. To je dôkaz je dôležitosti. Kompozíciu si strážte až pokiaľ neurobite záber.
V našej fotškole nájdete množstvo článkov o základných kompozičných pravidlách. Ich využitím rýchlo zlepšíte vaše fotografie. Nestačí ale len odpozerať kompozície.
Fotoaparát nastavený, v hľadáčiku alebo na displeji vidíte želanú kompozíciu. Je čas exponovať záber. Najprv musíte zaostriť. Voľbu spôsobu zaostrovania zvolíte podľa toho čo a čím fotíte. Najľahšie to majú majitelia najnovších bezzrkadloviek, ktoré používajú automatické zaostrovanie s detekciou objektov pomocou AI. To je jedno z najlepších vylepšení fotoaparátov za posledné roky. Fotograf sa nemusí starať o zaostrenie na objekt a môže sa sústrediť na kompozíciu a kontrolu expozície. Zvládnutie zaostrovania je jedným so základných prvkov fotografovania. Ak fotografujete s malou hĺbkou ostrosti, musí byť zaostrenie presné na milimeter. Inak môžete fotografiu vymazať.
Automatické zaostrovanie pre začiatočníkov
Manuálne zaostrovanie pre začiatočníkov
Fotografovanie je komplexný proces. Hoci ste si veľa parametrov nastavili vopred, musíte ich priebežne kontrolovať. To sa týka najmä expozície. Sledujte hlavne expozičný čas. Je dostatočne krátky? Udržím fotoaparát stabilne, alebo potrebujem statív, blesk, či zvýšiť hodnotu citlivosti ISO? A medzitým neustále kontrolujete aj kompozíciu a zaostrovanie.
Všetko v poriadku? Konečne môžete stlačiť spúšť naplno a urobiť fotografiu/fotografie. Pokiaľ máte čas, mali by ste ihneď skontrolovať, či je zachytená fotografia v poriadku po stránke ostrosti, DOF, expozície, WB a samozrejme kompozície. Ja zvyknem robiť dve fotografie za sebou. Väčšinou si pri druhom dávam väčší pozor.
Ak chcete naplno využiť potenciál snímača, musíte fotografovať do formátu RAW. RAW nie je fotografia, sú to nespracované dáta zo snímača, ktoré musíte „vyvolať“ v počítači, či chytrom zariadení. Najčastejšie v RAW konvertore. Po naimportovaní fotografii do počítača bývajú šedivé, nie tak pekné, ako na displeji fotoaparátu. Je to preto, že nie sú upravené. Musíte urobiť minimálne to, čo robí so zábermi fotoaparát. Nastaviť kontrast, gradáciu, prekreslenie svetiel a tieňov, priradiť obrazový profil, upraviť farby, doostrovanie a odšumovanie. To sú len základné úpravy.
Potenciál úprav RAW je obrovský. Vyvolaniu RAW sa musíte venovať, inak budú vaše fotografie fádne. Úpravami im viete dodať váš charakteristický štýl.
Vľavo surový RAW, vpravo upravený.
Najpopulárnejšie RAW konvertory
Najpopulárnejšie bitmapové editory
Väčšina fotografii končí v počítači, bez toho aby ich niekto videl. Čo nutne nemusí byť zlé, ako fotografujete čisto pre vlastné potešenie a nepotrebujete sa pochváliť. Ak viete fotografovať, bola by škoda nezdieľať svoje videnie minimálne s príbuznými a známymi. Najčastejšie na sociálnych sieťach. Fotografickú komunitu môžete osloviť na špecializovaných portáloch, akým je aj naša fotoma.sk.
Ako sa niekedy tvrdí, jediná poriadna fotografia je ta tlačená. Určite je to zavŕšenie úsilia fotografa. Dnes viac ako zarámované fotografie, sú populárne fotoknihy. Tie nahradili fotoalbumy. Tie sú veľmi vďačné na pozeranie. Je to iný zážitok, ak rodine a priateľom predvádzate krásnu knihu z dovolenky, alebo im len púšťate zábery na telefóne.
Niet nad vytlačenú a zarámovanú fotografiu.
Fotokniha je špičková náhrada albumov.
Akú veľkú fotku viem vytlačiť?
Fotografovanie je veľmi komplexná činnosť, pri ktorej využívate hardvér kreatívne, s cieľom esteticky a zaujímavo zachytiť svet okolo vás. Všetky znalosti sú dôležité. Zanedbáte jednu fázu vzniku fotografie a nezískate z techniky, ani zo seba maximum.
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2025 (3)
3 osvedčené exporty (5)
Nový Fujifilm X-HF1 "X Half" (4)
O bokehu (1)