Zoom objektívy v rozsahu cca. 100-400mm boli veľmi populárne od ich uvedenia na trh. Mali ich nielen najpopulárnejšie značky Canon (100-400), Nikon (80-400), ale aj ďalší výrobcovia ako Tokina (80-400), Sigma či minolta (100-300mm, 100-400mm). Je to preto, že takýto zoom je pomerne pružný a na väčšiu vzdialenosť umožňuje rýchlu zmenu obsahu a kompozície. Kým širokáčom pomerne rýchlo viete toto zmeniť presunutím pozície fotografa, na väčšie vzdialenosti to už nejde. Preto sme tieto objektívy nachádzali v brašnách a ruksakoch fotografov reportáží, divej prírody ale aj u krajinkárov. Ja som mal možnosť vyskúšať novší variant tohto objektívu z dielne Nikon na regate Gentleman Sailing 2015.
Prvý variant objektívu, originálny Nikkor 80-400mm AF-D bol uvedený na trh presne pred 15 rokmi a bol veľmi populárny viac ako jednu dekádu. V marci 2013 bol predstavený aktuálny model, ktorý vylepšuje v prvom rade zaostrovanie a stabilizátor obrazu. Ten by mal byť teraz veľmi účinný a predĺžiť čas expozície pri zachovaní ostrého záberu o celé 4 expozičné stupne (4EV).
Teoreticky by sme mali byť schopní na 400mm ohnisku udržať z ruky ostrú fotografiu pri čase závierky 1/25s, čo znie skoro ako zázrak. Bežne je zaužívané pravidlo o minimálnom čase závierky pri FF fotoaparátoch ako otočený zlomok z aktuálnej ohniskovej vzdialenosti, čo by pri 400mm znamenalo 1/400s. A 1/400s a 1/25s je teda rozdiel!
Spracovanie objektívu je na stredne vyššej úrovni. Znamená to, že objektív nie je celý z kovu, ale použité plasty sú kvalitné, majú jemnú striekanú štruktúru a neostávajú na nich odtlačky prstov. Objektív je robustný, má kovový bajonet a časť vnútornej konštrukcie. Chod zoom prstenca je primerane tuhý, objektív sa sám nevysúva ani nezasúva vplyvom váhy, teda gravitácie. :)
Zaostrovací prstenec je vzadu, má príjemný chod a jeho komfortnému používaniu bráni nízka a malá pätka pre uchytenie objektívu na statív. Toto je asi najslabšia konštrukčná časť objektívu. Pätka je príliš blízko k telu objektívu a zavadzia pri ručnom zaostrovaní. Ak nepoužívate objektív na statíve ale fotíte "z ruky", odporúčam ju prehodiť na vrchnú stranu. Bude Vám menej prekážať nielen pri ostrení ale aj pri zoomovaní či podopieraní objektívu ľavou rukou.
Filtrová príruba je štandardných profíckych 77mm. Okolo je bajonet pre slnečnú clonu. Slnečná clona Nikon HB-65 je plastová s kovovou poistkou. Vzhľadom na plastový bajonet slnečnej clony a plastovú clonu, by som si nedovolil položiť fotoaparát s objektívom na zem priamo na slnečnú clonu, ako to možno robiť pri celokovových objektívoch.
Objektív sa dodáva aj so šikovným a kvalitným nylonovým puzdrom s remienkom na nosenie cez rameno.
Objektív je na svoj rozsah primerane veľký a ťažký. 1570g s pätkou pre uchytenie na statív nie je extrém a priemerne zdatný fotograf s ním dokáže fotografovať aj dlhšiu akciu bez použitia monopodu. Ja som celý čas na regate fotografoval z ruky, chvíľu so štandardným remeňom na fotoaparáte, ktorý som po dvoch dňoch pre lepší komfort vymenil za priečny remeň Sunsniper. Ten odľahčil krk, keďže váhu objektívu a fotoaparátu prenáša na rameno a trup.
Objektív zaostruje o poznanie rýchlejšie, ako predchádzajúca verzia. Nie je problém sledovať veľkú jachtu ale i rýchlo sa pohybujúci motorový čln. Nie je problém ani s fotografovaním blízkych portrétov posádok na jachtách z idúceho motorového člna. Nie je to až taký extrémny rýchlik ako napríklad Nikkor AF-S 300mm f/2,8 VR II, ktorý som mal taktiež so sebou, ale to nikto od tohto objektívu ani nečakal.
Objektív som prvý deň musel vyladiť na fotoaparáte Nikon D750 pomocou mikronastavenia AF, keďže hlavne pri dlhších ohniskách a väčších vzdialenostiach bol badateľný posun zaostrenia smerom dozadu - back focus. Po vyladení som sa mohol na AF spoľahnúť. Nejaký počet snímok so stoviek fotografií samozrejme je nezaostrených, podľa môjho názoru súvisel so zlým nasmerovaním zaostrovacích bodov na vertikálne línie na jachtách (plachty a laná), ktoré dokážu pomýliť zaostrovací systém fotoaparátov. Taktiež fotografovať z motorového člna skáčuceho po vlnách nie je štandardná situácia. :) Nie je to teda záležitosť objektívu ale systému ako takého a ťažkej situácie.
Stabilizátor obrazu funguje výborne. 1/50s na najdlhšom ohnisku s trochou sústredenia bude ostrá.
Nikkor AF-S 80-400mm je úplne nový aj zvnútra. Optická sústava pozostáva až z 20 šošoviek zoradených do 12 skupín. Štyri šošovky sú vyrobené z ED skla (Exta-low Dispersion - extrémne nízky rozptyl svetla) a jeden je vyrobený z Super ED skla. Tieto optické členy výrazne obmedzujú výskyt farebnej chyby, ktorá sa môže prejaviť pri použití dlhšej ohniskovej vzdialenosti hlavne na kontrastných hranách. Jeden či viacero povrchov majú aj špeciálnu antireflexnú vrstvu nanokraštálov nanášanú pomocou nanotechnológie (Nano-crystal Coating). Táto by mala znižovať reflexy na povrchu šošoviek.
Tak či onak, objektív podáva výborný optický výkon na takýto extrémny zoom. Na kratšom konci je perfektne ostrý už od maximálnej clony. Na ohniskách 80-200 aj najlepšie funguje prenos kontrastu. Nad 200mm klesá kresba objektívu a v protisvetle trochu aj kontrast. Nie je to nič dramatické, je prirodzené pre zoomy s takým rozsahom, že optický výkon so zmenou ohniska trochu variuje. Ak chcete perfektné výsledky so super ostrou kresbou, jednoducho na dlhšom konci je potrebné objektív pricloniť. Optimálna clona sa ukazuje byť štandardná F8. Pri portrétoch zblízka objektív nepotrebuje byť najostrejší a tam možno použiť maximálnu clonu f5,6 a dosiahnuť tým krásne rozostrenie pozadia s atraktívnym bokehom. Nedokáže tak odpichnúť loď ako AF-S 300mm f2,8, fyzika jednoducho nepustí, ale na to, aký je objektív pružný, poskytuje aj príjemný bokeh.
Vinetáciu cítiť pri vyvolávaní RAW (NEF) formátu, v JPG ju vôbec neuvidíte, nakoľko ju firmvér fotoaparátu veľmi dobre eliminuje. Vinetácia sa veľmi jednoducho odstráni aj z RAW formátu pomocou každého lepšieho editora - Lightroom alebo Capture One majú jednoduché a účinné nástroje.
Napriek tomu, že pri porovnaní jeden vedľa druhého, bol druhý Nikkor AF-S 300mm f2,8 VRII lepší v zaostrovaní i optickej kvalite, práve tento zoom Nikkor AF-S 80-400mm bol mojim hlavným pracovným náradím pri zhotovovaní ďalekých záberov počas regaty. Hlavným dôvodom bola pružnosť objektívu a stále výborná kvalita obrazu. Počas dní, keď sme fotili z motorového člna alebo s paluby pretekajúcej jachty jednoducho nie je čas ani priestor, aby ste na fotoaparáte menili objektívy. Zoom sa stal v tomto prípade nenahraditeľným.
Preto sa ho nebojím odporúčať tým, ktorí fotografujú divokú prírodu, ďalekú akciu, kde potrebujú prispôsobivý transfokátor. V určitom zmysle môže výborne poslúžiť aj pri fotografovaní portrétov, len treba počítať s väčšou pracovnou vzdialenosťou od fotografovaného. Neodporúčam ho tým, ktorí fotografujú šport v interiéri, na to je objektív predsa len málo svetelný. Tam lepšiu službu urobí napríklad Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 VR II alebo pevné svetelné ohnisko.
+ spracovanie materiálov
+ vynikajúca optická kvalita na kratšom konci objektívu a dobrá, po priclonení výborná kvalita aj na najdlhších ohniskách
+ príjemný bokeh na maximálnych ohniskách
+ pre väčšinu situácií dostatočne rýchly autofokus
+ štandardný pro filtrový závit 77mm
+ pružnosť 5 násobného extrémneho zoomu
+ v JPG pomocou softvéru perfektné potlačenie chýb objektívu
+ v RAW (NEF) ľahko odstraniteľná malá vinetácia i chromatické aberácie
- pätka pre upevnenie objektívu na statív je malá a zavadzia pri manuálnom ostrení
- jemný pokles kresby na najdlhších ohniskách
- plastová clona na plastovom závite neumožňuje postaviť objektív na ňu, čo profíci pri práci bežne robia
- objektív bolo treba vyladiť s fotoaparátom pomocou mikronastavenia AF, kým sa na zaostrovanie dalo spoľahnúť
Všetky fotografie v galérii sú z vyvolaného RAW (NEF) formátu. Mnohé sú kompozične orezané a nakoniec vyexportované v rozlíšení 4000 bodov dlhšia strana, aby ste mohli posúdiť obrazovú kvalitu aj pri takomto rozlíšení.
Fotografie sú chránené autorským zákonom. Majú slúžiť iba na posúdenie kvality objektívu.
Akékoľvek použitie fotografií bez predchádzajúceho písomného súhlasu autora je zakázané
Fotoaparát alebo objektív? (4)
Abstrakcia vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)
Vianočná Bratislava (5)