Skladané svetelné stopy áut

Skladané svetelné stopy áut

Ako na pekné dlhé svetelné stopy automobilov?  /  Srnec Karol / 07.02.2024 / 06:00

Svetelné stopy automobilov a iných dopravných prostriedkov sú obľúbeným námetov fotografov praktikujúcich nočnú fotografiu.

 

Na to aby sa svetlá automobilov pretiahli do dlhých čiar je potrebný dostatočne dlhý čas. Alebo potrebujete aby bola doprava veľmi hustá. Čo ak nemáte ani jedno. S množstvom automobilov nič nespravíte a čas niekedy nepredĺžite.

Nočný Most SNP

Mojím obľúbeným motívom je Most SNP. Pri pohľade z hora, z hradieb hradu, je pekný pohľad na vozovku a piliére zaujímavo prekrývajú vysokú budovu v pozadí. Vždy volím modrú hodinku, kvôli farbám a svetlu na prekreslenie tieňov. Viac v článku, na ktorý nájdete odkaz úplne dole.

Fotoaparát som mal nastavený na ISO 100, aby som na fotografiách nemal šum. Zároveň budú vychádzať dlhšie časy. Clonu som nastavil na f/10. Fotografoval som s teleobjektívom a chcel som využiť clonu, pri ktorej je kresba najostrejšia. Pri tomto nastavení vychádzal expozičný čas na 2 sekundy. Za ten čas autá prejdú približne 20-30 metrov. Ak sú medzi nimi väčšie rozostupy, tvoria svetelné stopy relatívne krátke úseky s tmavými medzerami. Ako predĺžiť expozičný čas, aby sa stopy viac natiahli?

Čakať kým sa viac zotmie nemá zmysel, prišiel by som o modrú hodinku. Mohol by som pricloniť, ale postupne by sa prejavila difrakcia - zhoršenie kresby. Citlivosť mám nastavenú najnižšiu. Riešením je použitie neutrálne šedého filtra. Napríklad ND8 by 2 sekundy predĺžil až na 16. To by mi v mojej situácii výrazne pomohlo. Lenže ja som so sebou ND filter nemal.

 

ISO 100, f/10, 2 sekundy.

Light stacking

Predĺžiť svetelné stopy môžete aj v počítači. Základom je séria fotografii. Ja som ich urobil 10. Všetky s rovnakým nastavením expozície a samozrejme s rovnakou kompozíciou. Pri fotografovaní som použil elektronickú uzávierku a samospúšť, aby som predišiel otrasom.

 

1. Fotografoval som do formátu RAW a zábery naimportoval do programu Adobe Lightroom Classic CC. Upravil som jeden záber a úpravu zosynchronizoval s ostatnými fotografiami.

 

V Lightroome som zosynchronizoval úpravy na vybraných fotografiách.

 

2. Následne som fotografie otvoril vo vrstvách v programe Adobe Photoshop CC. Urobil som tak priamo z Lightroomu. V menu Photo/Edit In vyberte Open as Layers in Photoshop…, alebo priamo nad niektorou z fotografíí vyberiete rovnakú funkciu po stlačení pravého tlačidla myši.

 

Priamo z Lightoomu som vyvolal editáciu v Photoshope.

 

3. V Photoshope sa všetky fotografie otvoria ako vrstvy v jednom súbore. Odporúčam vrstvy zarovnať, aby sa dokonale prekrývali. Choďte do menu Edit/Auto-Align Layers… V paneli Layers musíte predtým vybrať všetky vrstvy.

 

V Photoshope sa fotografie uložili do vrstiev, pre istotu som ich nechal automaticky zarovnať.

 

4. Teraz vidíte len poslednú fotografiu v najvyššej vrstve. Vyberte všetky vrstvy a vyberte režim preľnutia (blending mode) Lighten. Z vrchých vrstiev sa na spodné pripočítajú len pixely s vyšším jasom. To sú naše svetelné stopy áut.

 

Vrstvy preľnite spôsobom Lighten.

 

5. Teraz stačí už len zlúčiť vrstvy pomocou funkcie Flatten Image v menu panelu Layers a hotovú fotografiou uložiť. Pridá sa automaticky do knižnice Lightroomu, vedľa originálnych fotografii zo série.

 

Vrstvy zlúčte a fotografiu uložte.

 

Tip: Ak máte fotografie vo vrstvách preľnuté a zdajú sa vám svetelné stopy príliš silné, môžete experimentovať s priehľadnosťou vrstiev, poprípade niektoré zrušiť.

 

Ak nepoužívate Lightroom, ale používate Photoshop, či iný program pracujúci s vrstvami, môžete použiť rovnaký spôsob. My si ukážeme ako na to v Photoshope, bez Lightroomu. Najprv si vyexportujte jednotlivé fotografie z vášho obľúbeného RAW konvertoru. Potom v menu Photoshopu zvoľte Files/Scripts/ Load Files into Stack…

 

 

Vyberte sériu fotografii uložených na disku, a zaškrtnite voľbu Attempt to Automatically Align Source Images, fotografie sa načítajú do jedného súboru vo vrstvách, už pekne zarovnané. A pokračujte krokmi 4 a 5. Fotografiu uložte v ľubovoľnom formáte.

 

Výsledná fotografia. Počas fotografovania série rozsvietili lávku pre peších, ktorá sa tiež pekne preľnula do celkového záberu.

Záver

Fotografoval som s fotoaparátom Canon EOS R6 Mark II a objektívom RF 200-800/6,3-9 IS USM, ktorý som práve testoval. V galérii nájdete jednotlivé fotografie a môžete si postup vyskúšať sami. Stačia vám aj 2-3 fotografie, nemí ich byť všetkých 10.

Rovnaký postup sa používa aj pri skladaní startrails, či záberov vytvorených technikou maľovania svetlom. Skúsenejší môžu k prelínaniu vrstiev pridať aj maskovanie.

Odporúčané články:

Svetlo: Tajomná modrá hodinka

Skladané svetelné stopy áut
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...