Pri fotografovaní do formátu RAW veľa fotografov neexponuje presne, prevažne fotografie mierne podexponuje. Máloktorí fotografi ale fotografie mierne preexponujú. A prečo vlastne neexponujú presne?
Začať musíme u snímačov a aj sa vrátime do nedávnej minulosti. Prvé digitálne fotoaparáty mali snímače s malým dynamickým rozsahom. Pri svetelne kontrastných scénach sa často stávalo, že na záberoch boli nepekné preexponované časti - prepaly. Aby im fotografi predišli, radšej fotografie podexponovali a pri editácii stredné a tmavé tóny zosvetlili. Odvtedy sa dynamický rozsah snímačov výrazne zlepšil. Čo sa nezmenilo je, že stále je ľahšie zlepšiť kresbu v tieňoch, ako zachraňovať prepaly. Preto aj súčasní fotografi často mierne podexponujú fotografie a následne stredné a tmavé tóny zosvetlia. Rovnako pracuje funkcia rozšírenia dynamického rozsahu vo fotoaparátoch (pri fotografovaní do JPG alebo HEIF).
Ak ale fotografie mierne preexponujeme a následne upravíme v postprocesingu, nemusia nutne vzniknúť prepaly, pritom získame lepšiu technickú kvalitu fotografii.
Ako fotografi by ste mali spoznať potenciál snímača vášho fotoaparátu, aký má dynamický rozsah a šum pri rôznych citlivostiach ISO. Vedieť pracovať s korekciou expozície, prípadne aj plne manuálnym expozičným režimom. Fotografujete do formátu RAW a naušte sa v RAW konvertore pracovať s korekciou expozície, gradáciou, kontrastom, prekreslením svetiel a tieňov. Spoznajte potenciál úprav RAW súborov a myslite naň už pri fotografovaní.
Ak nehrozí riziko prepalov, exponujte presne. Nemusíte následne expozíciu upravovať v počítači. Na pomoc si môžete zapnúť funkciu histogramu a zobrazenia orezaných svetiel a tieňov. Aj keď vám fotoaparát zobrazuje malé prepaly, pokiaľ fotografujete do formátu RAW, vždy je tam priestor pre ich korekciu v počítači.
Expozícia "doľava" (exposing to the left) posúva histogram expozície doľava. Cieľom je zachovať detaily v tieňoch a získať čo najviac detailov vo svetlách, čím sa chráni kvalita obrazu. To znamená, že fotograf nasníma obraz s miernou podexpozíciou. Táto technika maximalizuje dynamický rozsah, najmä v situáciách s vysokým kontrastom. Pri post-procese je možné obraz následne presvetliť, čím sa dosiahne optimálna expozícia.
Kedy použiť ETTL:
Ak však nechcete stratiť príliš veľa detailov v tieňoch, treba v takýchto situáciách opatrne pristupovať k podexpozícii.
Aby si techniku expozície naľavo mohol efektívne využiť v praxi, tu je postup, ako na to:
Táto technika sa hodí na reportážny štýl fotenia, kedy na presné nastavenie expozície nemusíte mať dostatok času a staviate na istotu. Ako som ale spomenul, nezískate tu najvyššiu možnú obrazovú kvalitu zo snímača. Aj začiatočníci ocenia menšie riziko expozičných problémov, s ktorými si nemusia vedieť poradiť.
Technika 'expozícia doprava' (ETTR) je metóda, ktorá maximalizuje zachytenie detailov v tieňoch bez preexponovania svetiel. ETTR sa dosahuje úmyselným preexponovaním snímky pri základnom ISO. Cieľom je získať čo najviac informácií v obrázku. Je dôležité dávať pozor na prepaly, aby sa nezničili informácie v svetlých oblastiach. Ak sa histogram dostane príliš doprava, môžu sa stratiť detaily vo svetlach, ktoré nejdú obnoviť.
Tajomstvom tejto techniky je to, že sa pri nej dostane na snímač viac svetla ako pri presnej expozícii, alebo ETTL expozícii. Viac svetla vytvorí silnejší signál s väčším odstupom od šumu, najmä v tieňoch.
Kedy použiť ETTL:
Aby si techniku expozície napravo mohol efektívne využiť v praxi, tu je postup, ako na to:
Táto technika sa hodí na umeleckejší štýl fotenie, kedy máte na nastavenie expozície dostatok času a záleží vám na čo najvyššej technickej kvalite fotografii. Zo snímač získate najčistejšie zábery.
Pri použití techniky ETTL dostanete podexponované zábery, pri technike ETTR preexponované. Všetky musíte upraviť v RAW konvertore, alebo foto editore.
Porovnáme dva rôzne exponované zábery po úprave. Zameriame sa na šum. Zámerne som vytiahol tiene, pretože práve v nich je najväčší problém so šumom.
Podexponovaný záber má aj bez úprav zachytené svetla. Veď na to je technika ETTL určená. V počítači je nutné fotografiu zosvetliť a pohrať sa s prekreslením svetiel a tieňou (Highlights a Shadows).
RAW obsahuje veľké množstvo obrazových informácii, pri korekcii expozície nenastali väčšie problémy.
Pri detailnejšom pohľade vidno menší nárast šumu v tieňoch a na oblohe. Lepšie to uvidíte na hotovej fotografii, ak si ju otvoríte v originálnom rozlíšení a zväčšenú na 100%.
Upravená fotografia nasnímana technikou ETTL.
Preexponovaný záber má lepšie prekreslené tiene. Mohlo by sa zdať, že sú na nej väčšie prepaly. Nie je tomu tak, aj v najsvetlejších plochách je stále kresba. Takúto fotografiu musíte v počítači podexponovať a opäť sa pohrať s prekreslením svetiel a tieňov.
Po úprave vyzerá fotografia takmer rovnako, ako tá nasnímana technikou ETTL. Svetla i tiene sú dobre prekreslené.
Pri detailnom pohľade vidno, že po úprave sa na fotografii neobjavil šum. Opäť to lepšie uvidíte na hotovej fotografii, ak si ju otvoríte v originálnom rozlíšení a zväčšenú na 100%.
Upravená fotografia nasnímana technikou ETTR.
Poznámka: To, na ktorej fotografii je viac šumu prezradí veľkosť súborov. Po vyexportovaní do JPG (100% kvalita), má fotografia nasnímana technikou ETTL 31,2 MB. Tá nasnímana technikou ETTR má 26,1 MB. V tomto prípade menšia veľkosť neznamená menšiu kvalitu. JPG algoritmus komprimuje obraz a ľahšie sa mu komprimujú fotografie z menším šumom, pretože šum považuje za obrazové informácie a nemôže ho tak účinne komprimovať ako veľké hladké plochy bez šumu.
Nakoniec tu mám pre vás ešte jednu ukážku a to silne podexponovaného záberu, kde po korekcii v počítači lepšie vidno nárast šumu a v tomto prípade sa objaví aj pásikovanie (banding).
Aj takto podexponovaný záber vo formáte RAW sa dá zachrániť, hoci sa to prejaví na výraznom náraste šumu a tu aj s bandingom.
Upravená a vyexportovaná fotografia má, kvôli šumu, veľkosť až 69,8 MB.
Obidve expozičné techniky majú svoje výhody i nevýhody. Na záver si ich zhrnieme:
Tip: Vyskúšajte použiť expozičný bracketing. Budete mať k dispozícii tri (alebo aj viac) rôzne exponovaných záberov s ktorými môžete experimentovať.
Odporúčané články:
Dá sa dobre fotografovať setovým objektívom? (5)
Vyhodnotenie 4. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (1)
ETTL a ETTR - exponovanie doľava a doprava (1)
Sony FE 50-150mm f/2 GM (1)