ETTL a ETTR - exponovanie doľava a doprava

ETTL a ETTR - exponovanie doľava a doprava

Dve techniky pre nastavenie expozície.  /  Srnec Karol / 09.05.2025 / 06:00

Pri fotografovaní do formátu RAW veľa fotografov neexponuje presne, prevažne fotografie mierne podexponuje. Máloktorí fotografi ale fotografie mierne preexponujú. A prečo vlastne neexponujú presne?

Z histórie

Začať musíme u snímačov a aj sa vrátime do nedávnej minulosti. Prvé digitálne fotoaparáty mali snímače s malým dynamickým rozsahom. Pri svetelne kontrastných scénach sa často stávalo, že na záberoch boli nepekné preexponované časti - prepaly. Aby im fotografi predišli, radšej fotografie podexponovali a pri editácii stredné a tmavé tóny zosvetlili. Odvtedy sa dynamický rozsah snímačov výrazne zlepšil. Čo sa nezmenilo je, že stále je ľahšie zlepšiť kresbu v tieňoch, ako zachraňovať prepaly. Preto aj súčasní fotografi často mierne podexponujú fotografie a následne stredné a tmavé tóny zosvetlia. Rovnako pracuje funkcia rozšírenia dynamického rozsahu vo fotoaparátoch (pri fotografovaní do JPG alebo HEIF).

Ak ale fotografie mierne preexponujeme a následne upravíme v postprocesingu, nemusia nutne vzniknúť prepaly, pritom získame lepšiu technickú kvalitu fotografii.

Ako fotografi by ste mali spoznať potenciál snímača vášho fotoaparátu, aký má dynamický rozsah a šum pri rôznych citlivostiach ISO. Vedieť pracovať s korekciou expozície, prípadne aj plne manuálnym expozičným režimom. Fotografujete do formátu RAW a naušte sa v RAW konvertore pracovať s korekciou expozície, gradáciou, kontrastom, prekreslením svetiel a tieňov. Spoznajte potenciál úprav RAW súborov a myslite naň už pri fotografovaní.

Presná expozícia

Ak nehrozí riziko prepalov, exponujte presne. Nemusíte následne expozíciu upravovať v počítači. Na pomoc si môžete zapnúť funkciu histogramu a zobrazenia orezaných svetiel a tieňov. Aj keď vám fotoaparát zobrazuje malé prepaly, pokiaľ fotografujete do formátu RAW, vždy je tam priestor pre ich korekciu v počítači.

ETTL - exposing to the left

Expozícia "doľava" (exposing to the left) posúva histogram expozície doľava. Cieľom je zachovať detaily v tieňoch a získať čo najviac detailov vo svetlách, čím sa chráni kvalita obrazu. To znamená, že fotograf nasníma obraz s miernou podexpozíciou. Táto technika maximalizuje dynamický rozsah, najmä v situáciách s vysokým kontrastom. Pri post-procese je možné obraz následne presvetliť, čím sa dosiahne optimálna expozícia.

Kedy použiť ETTL:

  • Fotografovanie scén s vysokým dynamickým rozsahom (HDR)
    Keď sú v scéne veľmi svetlé i veľmi tmavé plochy, exponovanie naľavo pomáha predísť prepáleniu svetlých miest, ktoré sa už nedajú opraviť v postprocese.
  • Nočná fotografia a snímky s jasnými svetelnými zdrojmi
    Aby sa predišlo stratám detailov v svetlých zdrojoch svetla (ulice, osvetlenie), dáva sa prednosť podexpozícii.
  • Fotografiovanie do formátu RAW
    RAW súbory väčšinou lepšie zachytávajú dáta v tieňoch, preto je bezpečnejšie exponovať „naľavo“ a potom svetlá doladiť v počítači.
  • Tvorba dramatických alebo umeleckých efektov
    Podexponovaný obraz môže vytvoriť náladovú, tmavšiu atmosféru vhodnú na konkrétne umelecké zámerné efekty.

 

Ak však nechcete stratiť príliš veľa detailov v tieňoch, treba v takýchto situáciách opatrne pristupovať k podexpozícii.

 

Aby si techniku expozície naľavo mohol efektívne využiť v praxi, tu je postup, ako na to:

  • Použi program s možnosťou korekcie expozície, alebo manuálny program
    Nastav si fotoaparát do do režimu priority clony/uzávierky (A/S) a potom posuň expozíciu o -0,5 až -1 EV, alebo aj viac podľa potreby. Prípadne použi plne manuálny program M.
  • Zameraj sa na zachovanie svetlých detailov
    Sleduj histogram — najdôležitejšie je, aby svetlé časti neboli prepaľené (posunuté úplne doprava). Lepšie je mať histogram ponechaný trochu naľavo, aby svetlá ostali zachované.
  • Fotografuj v RAW formáte
    RAW umožňuje väčšiu flexibilitu pri úpravách expozície v postprocessingu, takže mierna podexpozícia sa dá ľahko dorovnať bez veľkej straty kvality.
  • Korektne nastav ISO
    Pri podexpozícii môže byť nutné zvýšiť ISO alebo upraviť čas uzávierky.
  • Skontroluj výsledok a uprav podľa potreby
    Po každom zábere sa pozri na histogram a náhľad snímky, aby si vedel, či je expozícia správne nastavená na podexpozíciu. Aktivovať môžeš aj funkciu varovania pred orezaním svetiel a tieňov. Pozor, histogram i varovanie pred orezaním svetiel a tieňov je zobrazovaný pre JPG náhľad. RAW obsahuje viac informácii, čo je pozitívna správa.
  • Používaj expozíciu naľavo najmä v náročných svetelných podmienkach
    Ak napríklad fotografuješ západ slnka, nočnú scénu, odlesky alebo veľmi jasné svetelné zdroje, podexpozícia ochráni detaily vo svetlých miestach.
  • Využi pri odšumovaní programy využívajúce AI
    Väčšinou je nárast šumu akceptovateľný a dnes sa dá ľahko potlačiť pomocou AI programov (Lightroom, DxO PureRaw, Topaz DeNois…).

 

Táto technika sa hodí na reportážny štýl fotenia, kedy na presné nastavenie expozície nemusíte mať dostatok času a staviate na istotu. Ako som ale spomenul, nezískate tu najvyššiu možnú obrazovú kvalitu zo snímača. Aj začiatočníci ocenia menšie riziko expozičných problémov, s ktorými si nemusia vedieť poradiť.

ETTR - exposing to the rigth

Technika 'expozícia doprava' (ETTR) je metóda, ktorá maximalizuje zachytenie detailov v tieňoch bez preexponovania svetiel. ETTR sa dosahuje úmyselným preexponovaním snímky pri základnom ISO. Cieľom je získať čo najviac informácií v obrázku. Je dôležité dávať pozor na prepaly, aby sa nezničili informácie v svetlých oblastiach. Ak sa histogram dostane príliš doprava, môžu sa stratiť detaily vo svetlach, ktoré nejdú obnoviť.

Tajomstvom tejto techniky je to, že sa pri nej dostane na snímač viac svetla ako pri presnej expozícii, alebo ETTL expozícii. Viac svetla vytvorí silnejší signál s väčším odstupom od šumu, najmä v tieňoch.

 

Kedy použiť ETTL:

  • Menej šumu v obraze
    Viac zachyteného svetla znamená lepší pomer signál/šum, hlavne v tieňoch.
  • Lepšie zachovanie detailov v tieňoch
    Tieňové oblasti sú jasnejšie a vizuálne bohatejšie.
  • Vyššia kvalita RAW súboru
    Väčší dynamický rozsah v digitálnych dátach umožňuje lepšie následné spracovanie.
  • Flexibilita pri úprave expozície
    Po preexponovaní môžeš dobrou úpravou jasu získať optimálne výsledky.

 

Aby si techniku expozície napravo mohol efektívne využiť v praxi, tu je postup, ako na to:

  • Použi program s možnosťou korekcie expozície, alebo manuálny program
    Nastav si fotoaparát do do režimu priority clony/uzávierky (A/S) a potom posuň expozíciu o +0,5 až +1 EV, alebo aj viac podľa potreby. Prípadne použi plne manuálny program M.
  • Zameraj sa na posunutie histogramu doprava
    Sleduj histogram — najdôležitejšie je, aby svetlé časti neboli prepálené, ale blížili sa tomu. Tiene by mali byť posunuté doprava, aby sa v nich zachytilo čo najviac informácii.
  • Fotografuj v RAW formáte
    RAW umožňuje väčšiu flexibilitu pri úpravách expozície v postprocessingu, takže mierna podexpozícia sa dá ľahko dorovnať bez veľkej straty kvality.
  • Korektne nastav ISO
    Pri preexpozícii používaj základnú citlivosť ISO, kedy snímač poskytuje najväčší dynamický rozsah.
  • Skontroluj výsledok a uprav podľa potreby
    Kontroluj histogram a náhľad snímky, aby si vedel, či je expozícia správne nastavená na preexpozíciu. Aktivovať môžeš aj funkciu varovania pred orezaním svetiel a tieňov. Pozor, histogram i varovanie pred orezaním svetiel a tieňov je zobrazovaný pre JPG náhľad. RAW obsahuje viac informácii, čo je pozitívna správa. Maličké varovania pred prepalmi tak môžeš ignorovať.
  • V postprocesingu (RAW editor) zníž jas alebo expozíciu, aby výstupné fotografie vyzerali prirodzene a zachytili sa detaily v tieňoch s menším šumom.

 

Táto technika sa hodí na umeleckejší štýl fotenie, kedy máte na nastavenie expozície dostatok času a záleží vám na čo najvyššej technickej kvalite fotografii. Zo snímač získate najčistejšie zábery.

Porovnanie ETTL a ETTR v praxi

Pri použití techniky ETTL dostanete podexponované zábery, pri technike ETTR preexponované. Všetky musíte upraviť v RAW konvertore, alebo foto editore.

Porovnáme dva rôzne exponované zábery po úprave. Zameriame sa na šum. Zámerne som vytiahol tiene, pretože práve v nich je najväčší problém so šumom.

ETTL

Podexponovaný záber má aj bez úprav zachytené svetla. Veď na to je technika ETTL určená. V počítači je nutné fotografiu zosvetliť a pohrať sa s prekreslením svetiel a tieňou (Highlights a Shadows).

 

RAW obsahuje veľké množstvo obrazových informácii, pri korekcii expozície nenastali väčšie problémy.

 

Pri detailnejšom pohľade vidno menší nárast šumu v tieňoch a na oblohe. Lepšie to uvidíte na hotovej fotografii, ak si ju otvoríte v originálnom rozlíšení a zväčšenú na 100%.

 

Upravená fotografia nasnímana technikou ETTL.

 

ETTR

Preexponovaný záber má lepšie prekreslené tiene. Mohlo by sa zdať, že sú na nej väčšie prepaly. Nie je tomu tak, aj v najsvetlejších plochách je stále kresba. Takúto fotografiu musíte v počítači podexponovať a opäť sa pohrať s prekreslením svetiel a tieňov.

 

Po úprave vyzerá fotografia takmer rovnako, ako tá nasnímana technikou ETTL. Svetla i tiene sú dobre prekreslené.

 

Pri detailnom pohľade vidno, že po úprave sa na fotografii neobjavil šum. Opäť to lepšie uvidíte na hotovej fotografii, ak si ju otvoríte v originálnom rozlíšení a zväčšenú na 100%.

 

 

Upravená fotografia nasnímana technikou ETTR.

 

Poznámka: To, na ktorej fotografii je viac šumu prezradí veľkosť súborov. Po vyexportovaní do JPG (100% kvalita), má fotografia nasnímana technikou ETTL 31,2 MB. Tá nasnímana technikou ETTR má 26,1 MB. V tomto prípade menšia veľkosť neznamená menšiu kvalitu. JPG algoritmus komprimuje obraz a ľahšie sa mu komprimujú fotografie z menším šumom, pretože šum považuje za obrazové informácie a nemôže ho tak účinne komprimovať ako veľké hladké plochy bez šumu.

Extrémny prípad

Nakoniec tu mám pre vás ešte jednu ukážku a to silne podexponovaného záberu, kde po korekcii v počítači lepšie vidno nárast šumu a v tomto prípade sa objaví aj pásikovanie (banding).

 

Aj takto podexponovaný záber vo formáte RAW sa dá zachrániť, hoci sa to prejaví na výraznom náraste šumu a tu aj s bandingom.

 

 

Upravená a vyexportovaná fotografia má, kvôli šumu, veľkosť až 69,8 MB.

Záver

Obidve expozičné techniky majú svoje výhody i nevýhody. Na záver si ich zhrnieme:

  • Expozícia naľavo (podexpozícia): Histogram posunutý doľava znamená, že obraz je tmavší, s viac tieňmi a menej svetiel. Môže to spôsobiť stratu detailov v tieňoch (čierne oblasti bez textúry), ale zachováva detaily v jasných častiach (bez prepalov). Je to bezpečná technika, ktorú môžete používať, ak máte vážne obavy z prepalov a nemáte na nastavenie expozície veľa času. Pri úprava expozície a prekreslenia svetiel a tieňov v počítači sa môže, najmä v tieňoch, objaviť šum.
  • Expozícia napravo (preexpozícia): Histogram posunutý doprava znamená, že obraz je svetlejší, s viac svetlými časťami a menej tieňmi. Môže spôsobiť stratu detailov vo svetlých oblastiach (prepalovanie), ale naopak tieto fotografie často ukazujú viac detailov v tieňoch. Ak si dáte pozor na prepaly, vyžaduje to starostlivejšie nastavenie expozície, prináša táto technika vyššiu technickú kvalitu. Vhodná je pri fine art fotografie.

 

Tip: Vyskúšajte použiť expozičný bracketing. Budete mať k dispozícii tri (alebo aj viac) rôzne exponovaných záberov s ktorými môžete experimentovať.

Odporúčané články:

Fotografujeme do RAW

Fotografujeme do JPEG

Ovládnite citlivosť ISO

HDR fotografia

Dynamický rozsah vo fotografii 

ETTL a ETTR - exponovanie doľava a doprava
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...