Nové objektívy Nikkor pre Z systém excelujú

Recenzie  /  Julo Kotus / 06.02.2019 / 17:15

Zmena bajonetu môže bolieť. V prípade Nikonu však nie veľmi. Výrobca hneď od začiatku s novými fotoaparátmi ponúka FTZ adaptér, ktorý umožňuje bezproblémové použitie Nikon F objektívov na telách najnovších mirrorless fotoaparátov. A keď si vyskúšate nové objektívy Nikkor Z série S (superior), je možné, že aj tak nebudete chcieť používať svoje staršie objektívy v rovnakom ohnisku.

To, čo sme čítali v tlačových správach, že so Z bajonetom a S sériou objektívov Nikon nastolí nové štandardy, tak to sa stáva realitou. Potvrdzujú to aj recenzie mnohých zahraničných portálov a magazínov.

Najväčší rozdiel medzi novým mirrorless systémom a klasickými digitálnymi zrkadlovkami je absencia zrkadla a zrkadlového boxu vo fotoaparáte. To prináša niekoľko výhod. Absencia zrkadla znamená tichšiu prevádzku, zrkadlo sa nevyklápa a nesklápa pri expozícii, vďaka čomu sú prístroje tichšie, nevibrujú a tak je možné aj z ruky udržať dlhšie časy. Tichšia prevádzka je vhodná pre fotografické žánre ako je reportáž, dokument, ale aj pri intímnejšch portrétoch zblízka, či pri iných delikátnych momentoch.

Obrovskou výhodou nového systému je nový bajonet Z. Je omnoho väčší a preto môžu byť objektívy preň konštruované nový spôsobom. Vzdialenosť obrazového senzora od bajonetu objektívu je iba 16 mm. Je to extrémne krátka vzdialenosť, ktorá umožňuje navrhnúť konštrukciu objektívov, ktoré budú mať vylepšené vlastnosti. Týka sa to distribúcie svetla - menšia vinetácia, ale zároveň objektívy, ktoré budú krásne kresliť aj do okrajových častí fotografovanej scény a do vzdialených rohov.

Práve nové objektívy sú našou dnešnou témou. Hoci máme možnosť pomocou adaptéra využiť objektívy s Nikon F bajonetom, nové objektívy, ktoré boli predstavené s novým systémom, sú uspôsobené na veľký bajonet a majú aj nové zaostrovanie pomocou krokových motorov.

Nikkor Z 24-70 mm f/4 S

Prvý predstavený je štandardný zoom objektív, transfokátor, pomocou ktorého môžeme meniť ohniskovú vzdialenosť. S rozsahom ohnísk 24-70 mm je to štandardný zoom objektív. Je to relatívne svetelný objektív s konštantnou svetelnosťou F4, je kompaktný a ľahký. Priemer filtrového závitu je 72 mm, takže niečo ušetríme aj na filtroch, keďže to nie je klasických profesionálnych 77 mm. Využitie nájde pri bežnom fotografovaní, pri reportáži, dokumente a všade, kde je potrebné rýchlo meniť ohnisko a uhol záberu. Ale samozrejme aj pri videu.

Tento objektív je špecifický tým, že disponuje multifucusing systémom. Je to v Nikon objektíve novinka, kedy sú vo vnútri prvýkrát použité dva krokové zaostrovacie motory, ktoré nezávisle poháňajú dve zaostrovacie skupiny. Multifocusing systém zabezpečuje ultrarýchle a ultratiché zaostrovanie a v neposlednom rade aj plynulé preostrovanie, čo je skvelá vlastnosť hlavne pri natáčaní videa.

Žiaden z nových objektívov nemá stabilizáciu obrazu. Stabilizované sú senzory vo fotoaparáte, takže obraz bude stabilizovaný s ktorýmkoľvek nasadeným objektívom až 5 expozičných stupňov (EV ´Exposure Value).

Nikkor Z 35 mm f/1,8 S

Druhým predstaveným je objektív s ohniskovou vzdialenosťou 35 mm, Nikkor Z 35 mm f/1,8 S. Podľa uhlu záberu je to obľúbené ohnisko dokumentaristov, street fotografov a všetkých, čo majú radi mierne širokouhlý až štandardný pohľad. Je vo svetelnosti F1.8 a nesenie taktiež označenie S, čo znamená, že ide o novú sériu objektívov Superior, ktorá sa vyznačuje perfektnou optickou kvalitou. Hoci nemajú patričné označenie na tubuse, všetky objektívy radu S budú mať antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat a / alebo ARNEO a zároveň budú mať v sebe implementovaný tichučký zaostrovací krokový motor vhodný pre fotografovanie aj natáčanie videa. Objektív je ľahký a relatívne kompaktný. Svoje poctivé rozmery samozrejme má, ale spolu s Nikonom Z 6 alebo Z 7 tvorí krásne vyladený celok. Špičková kvalita, kresba až do rohov obrazu, pri blízkom zaostrení aj príjemný bokeh, podanie rozostrených častí obrazu za fotografovaným objektom aj pred ním.

Nikon Z 6 + Nikkor Z 35 mm f/1,8 S

Nikon Z 6 + Nikkor Z 35 mm f/1,8 S

Nikkor Z 50 mm f/1,8 S

Tretím predstaveným objektívom je štandardná päťdesiatka s uhlom záberu podobným Ľudskému pohľadu. Je takisto vo svetelnosti f/1,8 a rovnako patrí do série S. Znamená to špičkovú obrazovú kvalitu, kresbu až do rohov a vynikajúcu ostrosť. Tento objektív je ukážkovo ostrý v celej rovine ostrosti aj plne odclonený. Oblasti mimo hĺbku ostrosti sú zas príjemne hladko rozostrené a umožňujú separáciu objektu od pozadia. Ako taký je vhodný na perfektné portréty v prostredí, tam kde potrebujete zachytiť a priznať okolie. Nie je to typické portrétne ohnisko, viete, že tie začínajú približne od 85mm, ale práve vtedy, keď nemáte kam ustúpiť, alebo chcete zachytiť aj okolie portrétovaného, je pevná svetelná päťdesiatka nenahraditeľná. Objektív má bezhlučný motor vhodný na delikátne fotenia a samozrejme na bezhlučné natáčanie videa.

Obidve pevné sklá, ktoré tu spomíname, majú rovnaký priemer filtrovej príruby 62mm. Môžete si tak prehadzovať rovnaké filtre medzi nimi.

Nikon Z 6 + Nikkor Z 50 mm f/1,8 S

Nikon Z 6 + Nikkor Z 50 mm f/1,8 S

Nikkor Z 14-30 mm f/4 S

Posledným objektívom, ktorý bol predstavený ešte len nedávno, je Nikkor Z 14-30 mm f/4 S. Rozsah je neuveriteľne široký a je vhodný ako pre fotografov krajiny, tak aj pre fotografov architektúry či dokumentu. Objektív je rovnako svetelný ako prvý spomínaný zoom 24-70 mm. Nikonu nejde o extrémne svetelné zoom objektívy, tie majú byť predstavené v priebehu roka 2019, ale o ľahké objektívy vhodné na každodenné nosenie, či už pôjdete na túru, loziť, bicyklovať alebo pocestujete do ďalekých krajín. Objektív je totiž rozmerovo kratší, ako všetky doteraz predstavené objektívy pre systém Nikon Z.

Má ešte jednu vlastnosť, ktorá ho k dnešnému dňu robí unikátom. Ide o prvý zoom objektív na Full Frame so 14mm ohniskom, na ktorý môžete nasadiť štandardné kruhové filtre bez toho, aby ste pred objektív museli montovať veľké a ťarbavé adaptéry a držiaky filtrov. Vďačí za to plochému prednému prvku, ktorý je vsadený pod filtrovú prírubu so závitom a teda nie je problém na neho naskrutkovať 82mm filter. Priemer filtra je logicky väčší, aby pri extrémne širokouhlom ohnisku nedochádzalo k vinetácii.

Na záver predstavenia súčasných NIKKOR Z objektívov vám chcem ukázať, prečo by ste mali zvážiť napríklad originálny zoom 24-70 mm s vašou novou bezzrkadlovkou. Okrem špičkovej optickej kvality je neporovnateľne menší v porovnaní s klasickou 24-70kou. Samozrejme staršia 24-70ka pre zrkadlovky má o 1 expozičný stupeň vyššiu svetelnosť - v celom rozsahu f/2.8, kým nový Z objektív má svetelnosť f/4. Ale napriek tomu je rozdiel v rozmeroch a váhe naozaj enormný. Viac sa dočítate v tomto porovnaní.

Záver

Vylepšená optická kvalita, ultratiché, presné a plynulé zaostrovanie pri fotografovaní aj natáčaní videa, ostrosť od okraja po okraj, až do najvzdialenejších rohov, ľahkosť a kompaktnosť robí z objektívov NIKKOR Z tú správnu voľbu pre Nikon mirrorless systém Z.

Všetky produkty mirrorless systému Nikon Z nájdete teraz výhodne v obchod PRO.Laika

4.25 5 with 4

počet hodnotení: 4