Fotoaparát, ktorý si verí. Sony α6500.

Fotoaparát, ktorý si verí. Sony α6500.

Recenzie  /  Julo Kotus / 19.01.2017 / 07:00

Podľa viacerých zdrojov a rôznych štatistík vychádza, že, okrem fotoaparátoch v mobilných telefónoch, mirrorless fotoaparáty jediné zaznamenávajú rast predaja. Nie, stále to zďaleka nie sú také predajné čísla, ako u zrkadloviek, ale stúpajú. Predajnosť ostatných typov fotoaparátov pritom klesá.

Príčin tejto tendencie je viacero. Nie každý potrebuje prístroj (zrkadlovku), ktorý dokáže čo najlepšie sledovať extrémny pohyb. Nie každý fotografuje extrémnymi teleobjektívmi a nie každý potrebuje vysokú výdrž batérie na jedno nabitie. Pre vyššie spomenuté skupiny je stále prvou voľbou digitálna zrkadlovka, no pre tých, ktorí potrebujú menší, ľahší a nenápadnejší aparát, je mirrorless naozaj lákadlom. Pozor však, fyzika sa obabrať nedá a nemožno čakať, že na mirrorless s väčším senzorom (APS-C a viac) vymyslíme svetelný zoom extrémne menší, ako na zrkadlovku. Zatiaľ sme sa takého pokroku v technológiách nedočkali. Čiže hlavne sa šetrí na váhe a veľkosti prístroja. Nezriedka kvalitné objektívy, a hlavne zoom objektívy, sú na mirrorless fotoaparátoch dokonca väčšie a ťažšie, ako u zrkadloviek. Zmena nastáva až so zmenou veľkosti senzora. Až pri senzoroch veľkosti 4/3 je výraznejšie ušetrenie veľkosti a hmotnosti pri objektívoch. Na druhej strane je menší senzor v niektorých prípadoch nevýhodou. Ako som napísal na začiatku, fyziku oklamať zatiaľ nevieme.

Výhody mirrorless systému sú ale početnejšie. Pre niektorých je dôležitá tichá prevádzka prístroja. Tým, že vo fotoaparáte nie je pohybujúce sa zrkadlo (mirrorless v preklade znamená „bez zrkadla“), prístroj je tichší. Sklápajúce sa zrkadlo je totiž najväčším zdrojom zvuku pri fotografovaní zrkadlovkou. Okrem zvuku spôsobuje aj vibrácie, čo môže mať v niektorých prípadoch (fotenie z ruky dlhšími časmi závierky) záporný vplyv na ostrosť vyhotovenej fotografie. Bezzrkadlovka je tak tichšia a nenápadnejšia.

Napriek nevýhode v kontinuálnom zaostrovaní, pri zaostrení na statické objekty sú mirrorless fotoaparáty presnejšie, nakoľko majú zaostrovacie body umiestnené priamo na obrazovom senzore. Nedochádza tam teda k posunom zaostrenia pred či za rovinu ostrosti, ako to v niektorých prípadoch poznáme zo zrkadloviek (front focus / back focus).

Elektronický hľadáčik s live view s náhľadom expozičných zmien a efektových filtrov dokáže zrýchliť prácu s fotoaparátom. Ak nie ste skúsený fotograf, náhľad na elektronický displej s ukážkou expozície vám uľahčí napríklad voľbu korekcie expozície, voľbu kreatívnych filtrov a obrazových profilov. V elektronickom hľadáčiku vidíte okamžite, ako sa zmeny na obraze prejavia. Na druhej strane optický hľadáčik je rýchlejší a ani pri extrémne rýchlom snímaní a pohybe fotoaparátu nezaostáva za realitou.

Tak toľko na úvod, aby bolo zrejmé, na čom sme. Všetky veci sa totiž týkajú predmetu dnešnej recenzie.

 

Dizajn a ergonómia

Dizajn je minimalistický krivkami ale fotoaparát je poriadne vybavený množstvom tlačidiel a má aj dva rollery. A to je dobré, lebo to je znakom vyspelého fotoaparátu, aby ste za dôležitými funkciami nemuseli do menu fotoaparátu. A to je aj záchrana, lebo tak zložité menu, ako majú fotoaparáty Sony, by ste hľadali v elektronických zariadeniach dlho a vo fotoaparátoch možno aj neúspešne. Aj keď by som skôr prijal tlačidlá označené priamo často používanými funkciami, aj systém nepomenovaných funkčných tlačidiel má svoj význam. Môžete si tak prispôsobiť fotoaparát tak, ako to vyhovuje vám. Len si musíte pamätať, na ktoré C (Custom) alebo Fn (Function) tlačidlo ste naprogramovali konkrétnu funkciu.

Dva rollery, super, ale prečo obidva na zadnej strane?

Tak sko som napísal, voliť pomocou dvoch otočných voličov hodnoty je veľmi praktické a rýchle. Obidva ale musíte ovládať palcom pravej ruky. Jeden je totiž na zadnej strane a druhý vzadu hore na vrchnej lište. Simuntánne meniť clonu a čas, ako sme zvyknutí u pokročilých prístrojov, nejde. Ale aby som bol spravodlivý, aj tak je to ale rýchlejšie, ako meniť funkciu otočného voliča.

Dotykový displej

Teším sa, keď výrobcovia pridávajú do funkcionality dotykové displeje pre jednu funkciu, ktorá si to zaslúži. A tou funkciou je presne tá, pre ktorú je dotykový displej určený - voľbu zaostrovacieho bodu. Môžete využiť celú plochu displeja, alebo len jeho polovicu alebo štvrtinu. Myslím, že prvá voľba je použiteľná aj keď so zádrheľmi, o ktorých píšem v časti fotografovaní.

Kov a tesnenie

Dobrá správa, α6500 nemusíte odložiť ani v nepriaznivom počasí. Fotoaparát je z magnéziovej zliatiny a je vytesnený voči prachu a stekajúcej vode. (Pozor, musíte myslieť aj na to, že podobne musí byť chránený aj objektív, s ktorým by ste chceli fotiť v nepriaznivých podmienkach).

 

Fotografovanie

S α6500 sa mi fotografovalo dobre. Nie, nebolo to tak rýchle ako so zrkadlovkou. Prístroju niečo pod sekundu trvá, kým naštartuje systém a začne prenášať obraz na displeje. Potom to už ide ako po masle. Zaostrovanie, voľba zaostrovacích bodov pomocou zadného voliča, buffer, nič z toho vás nezdržuje. Teda, jedna vec predsa len áno. Tešil som sa, keď som sa dopočul, že na α6500 sa bude dať voliť zaostrovací bod pomocou dotyku na displeji, na práve táto funkcie nie je taká hladká, ako u niektorých konkurenčných produktov. Presun zaostrovacích bodov pomocou prsta na displeji funguje, ale má oneskorenie, ktoré je citeľné, ak chcete niečo veľmi rýchlo vyfotiť. Niekedy je to až iritujúce a preto som si prepol voľbu zaostrovacích bodov na zadný ovládač. Tam to funguje rýchlejšie, napriek tomu, že je potrebné sa k bodu, ktorý chcete použiť na zaostrovanie, „doklikať“.

 

Naproti tomu automatický výber bodov funguje výborne a podobne aj rozpoznanie a zaostrenie na tvár. To rozoznáva tvár dokonca aj z bočného pohľadu. Neviem ako, ale jednoducho to perfektne funguje.

Aparát dokáže držať krok s pohybujúcou sa električkou pri kontinuálnom zaostrovaní a snímaní.

Kontinuálne zaostrovanie funguje na bezzrkadlovku veľmi dobre. Prístroj nemá problém sledovať primerane sa pohybujúce objekty. Dokáže udržiavať zaostrenú napríklad električku idúcu rýchlosťou cca. 50km/h. S letiacimi čajkami napríklad ale nedokáže držať krok s podobne drahými zrkadlovkami. Ak ste zvyknutí na pohľad cez zrkadlovku, pri kontinuálnom snímaní 8 obr./s si budete musieť zvyknúť na to, že medzináhľad nie je na reálnu scénu ale na práve vyfotený záber. Dá sa na to zvyknúť. Pri ultrarýchlom snímaní 11 obr./s nie je k dispozícii živý náhľad.

Zaostrovanie na statické objekty je perfektne presné. Tu majú bezzrkadlovky pred zrkadlovkami výhodu, ako som spomínal už v úvode tejto recenzie. Zaostrovacie snímače sú umiestnené priamo na obrazovom senzore a preto nedochádza k posunom v zaostrení. To je pri statických obrázkoch takmer 100% presné a to aj s vysoko svetelnými objektívmi s extrémne malou hĺbkou ostrosti. Super!

Stabilizátor obrazu je u Sony α6500 riešený pomocou senzora. Ide o výkonný 5 osí stabilizátor, ktorý výrazne pomôže k ostrým snímkam aj v slabšom svetle bez statívu.

Žiaľ nie som ten správny človek, ktorý by sa mohol vyjadriť k natáčaniu a kvalite videa. Keďže nie som kameraman, videu sa skôr vyhýbam, nakoľko mi chýbajú skúsenosti na objektívne vyhodnotenie tejto funkcionality. Podľa toho ale, čo sa píše na internete a aké videá sa dajú vidieť na youtube, kvalita videa je na vynikajúcej úrovni. Pripájam vám niekoľko ukážok pre predstavu.

Výkon fotoaparátu sa podpisuje pod zníženú výdrž batérie, ktorou teraz vyhotovíte na jedno nabitie 350 fotografií. Je to približne na úrovni iných podobných mirrorlessov, ale oproti predchodcovi α6300 výdrž α6500 klesla o 50 záberov na nabitie. Nie je to žiadna tragédia, treba len pamätať pri celodňovom intenzívnejšom fotení na náhradnú batériu. Ja som si v mrazivom dni vystačil s dvoma.

Výborné meranie svetla, množstvo detailov. α6500 +  Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA. JPG z RAW (ARW)

Kvalita obrazu

Obrazová kvalita je na vynikajúcej úrovni. Mám dojem, že tento prístroj patrí medzi to najlepšie, čo bolo vyrobené v APSC segmente. Prekreslenie detailov v JPG je príkladné, ak máte dobrý objektív. Predsa len pri 24MPx potrebujete naozaj dobré sklo. Algoritmus je neagresívny a nemá extrémny vplyv na množstvo detailov ani pri vyšších citlivostiach ISO. Samozrejme, v JPG pri ISO 1600 už nejaký pokles detailov je a postupne sa zväčšuje s pribúdajúcou citlivosťou, ale patrí to k tomu lepšiemu, čo medzi APSC fotoaparátmi poznáme.

 Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA, super kresba od okraja po okraj. JPG z RAW (ARW)

Ak chcete viac detailov, fotografujte do nekomprimovaného formátu RAW (ARW). Ak nebudete v softvéri pri spracovaní odstraňovať šum, dosiahnete viac detailov za cenu trochu vyššej úrovne šumu. Šumom, rovnako ako rozlíšením, patrí α6500 medzi najlepšie APSC fotoaparáty na trhu (k januáru 2017)

ISO1600 na vynikajúcej úrovni. JPG z RAW (ARW)

ISO3200 na vynikajúcej úrovni. JPG z RAW (ARW)

Dynamický rozsah je, rovnako ako prekreslenie detailov, na vynikajúcej úrovni. Ani pri kontrastných scénach s lesklými predmetmi priamo nasvietenými slnkom nebol problém, aby bolo v obraze zachytené dostatočné množstvo detailov v najvyšších svetlách i tieňoch.

Farby v JPG sú skôr strohé, ale verné. Ak nechcete fotky upravovať z RAW a chcete mať šťavnatejšie fotky, zvoľte si v JPG živý režim.

JPG s triezvymi farbami a množstvom detailov. Neutral JPG priamo bez úprav z fotoaparátu.

Meranie svetla je tak trochu nezvyklé. Fotoaparát si verí. Áno, práve takáto personifikácia mi napadla, keď som videl, že foťák ide meraním na hranu svetiel a to aj v protisvetle, kde väčšina fotoaparátov podexponuje fotografie. To  je veľmi dobré pre tých, ktorí chcú bez väčšej námahy fotografovať v protisvetle e nemajú veľa skúseností s korekciou expozície.

JPG z RAW (ARW)

JPG z RAW (ARW)

 

Na druhej strane vyhotoviť tmavé siluety aj v ostrom protisvetle si bude vyžadovať korekciu do mínusu. Táto tendencia ale, ktorá zachováva maximálny dynamický rozsah a najlepšie farby. Je jednoduchšie stiahnuť svetlo vo fotografii, v ktorej ešte nedošlo k výpalu ako ťahať detaily z tieňov. Pri druhom sú farby menej sýte a zároveň v tieňoch môže narastať šum. Tak či onak, expozíciou sa hrá fotoaparát naozaj na profíka.

Fotoaparát som testoval s drahším setovým objektívom Sony E Vario-Tessar T* 16-70mm f/4 ZA OSS a so špičkovým štandardným objektívom Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA.

Súdkovité skreslenie Sony E Vario-Tessar T* 16-70mm f/4 ZA OSS na stromčeku, ktorý sa

Kresba v strede obrazového poľa Sony E Vario-Tessar T* 16-70mm f/4 ZA OSS  je vynikajúca. V rochoch ale nie je tip top ani po zaclonení na F8. Mne to osobne nijako neprekáža, nie je tam nič dôležité, niekomu môže. JPG z RAW (ARW)

Kým prvý z objektívov vykazuje určité optické chyby (súdkovité skreslenie, kresba v okrajových oblastiach, výkon v protisvetle po zaclonení - pravdepodobne spätný odraz svetla od zavretej clony), ktoré by mohli byť v tejto kategórii lepšie skorigované, druhý je jednoducho perfektný.

Príjemný bokeh u objektívu Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA. JPG z RAW (ARW)

Ostrá kresba 55-ky sa už vychválila na niekoľkých portáloch a fórach a potvrdila sa aj mne. Navyše má príjemný bokeh a je vhodná nielen na výrezy z krajiny, ale aj na portréty s hladko rozostreným pozadím.

16-70mm objektív sklame naháňačov pixelov, krajinárov, ktorí chcú ostrú kresbu aj v extrémnych rohoch. To nedosiahnete ani priclonením objektívu na optimálne clony. Pozor, objektív nie je vôbec hrozný, kresba v strede je špičková, ale nespĺňa najvyššie nároky v extrémnych okrajoch. Myslím si ale, že na normálne vysokokvalitné fotenie je vhodný. Ak sa chcete pozerať pri 100% zväčšení do rohov a nie fotiť, obzrite sa radšej po inom. Samozrejme, sú aplikácie, kedy vyžadujete 100% kresbu, nechcem zosmiešňovať jej dôležitosť pre niektorých ľudí. Pre mňa absolútne nemá význam, keďže fotografujem ľudí, dokument a street a pri týchto žánroch nepotrebujem perfektnú kresbu v extrémnych okrajových oblastiach.

Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA. JPG za RAW (ARW)

Záver

Sony α6500 je veľmi vydarený mirrorless s vynikajúcou obrazovou kvalitou a podľa všetkého aj s výborným videom. Farby, kontrast, dynamický rozsah, odstup šumu pri vysokých citlivostiach ISO, presnosť a rýchlosť zaostrovania ho radia na špičku medzi APSC fotoaparátmi .  Pre kvalitné fotografie je dôležitý kvalitný objektív. Objektívy sú oči fotoaparátov. Preto som sa trochu dotkol aj kvality oboch testovaných objektívov. Kým setový objektív Sony E Vario-Tessar T* 16-70mm f/4 ZA OSS znesie nejakú kritiku za nedostatky, ktoré som popísal stručne vyššie, Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA nesklame ani zarytých počítačov pixelov. Za Trochu ma zaskočila pomalšia odozva zadného dotykového displeja pri voľbe zaostrovacieho bodu prstom. Je to jediný prvok, ktorý kazí inak pohodlnú ergonómiu fotoaparátu. Podobne aj čitateľnosť displeja na ostrom slnku by mohla byť lepšia. Každý fotoaparát nejaké muchy má a má ich aj α6500. Je ale dôležité to, že sú to muchy, ktoré nemajú vplyv na kvalitu samotných fotografií. Tá je výborná, jedna z najlepších medzi APSC fotoprístrojmi.

Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA pri clone F2,2. JPG za RAW (ARW)

Plusy a mínusy

+ skvelá kresba senzora, farebné podanie
+ výborný dynamický rozsah
+ na APSC vynikajúci výkon pri vysokých citlivostiach ISO
+ rýchle a presné zaostrovanie
+ hľadáčik s výborným rozlíšením a obnovovacou frekvenciou
+ prispôsobiteľné ovládanie pomocou užívateľských nastavení tlačidiel
+ perfektný štandardný objektív Sony FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA

- pomalá odozva dotykového displeja pri výbere zaostrovacích bodov
- čitateľnosť displeja na ostrom slnku
- výdrž batérie
- objektív Sony E Vario-Tessar T* 16-70mm f/4 ZA OSS trpí chybičkami lacnejších objektívov (nie je dôležité pri iných žánroch ako veľkoformátová fotka krajiny a architektúry)

Fotoaparát Sony α6500 si môžete zakúpiť tu.

 

Ak si chcete dopriať Sonyfotoaparát bez platenia, skúste našu súťaž so Sony o fotoaparáty v hodnote 2500€, možno práve vám sa to podarí!

 

SÚŤAŽ SONY A PRO.LAIKA O CENY V HODNOTE 2500€ >>>

Fotoaparát, ktorý si verí. Sony α6500.
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...