Ako fotografovať so superširokouhlým a širokouhlým objektívom

Ako fotografovať so superširokouhlým a širokouhlým objektívom

Ako zaostrovať a pracovať s DOF.  /  Srnec Karol / 02.05.2025 / 09:25

V našom seriály sme si predstavili všetky typy objektívov. V pokračovaní sa pozrieme na to, ako s nimi pracovať z hľadiska zaostrovania a práce s hĺbkou ostrosti. Začneme so superširokouhlými a širokouhlými objektívmi. Pod článkom nájdete odkaz na články v našej fotoškole, ktoré by ste si mali tiež naštudovať, aby ste pochopili všetky termíny.

Stručná charakteristika širokouhlého a superširokouhlého objektívu

Superširokouhlý (ultraširokouhlý) objektív má veľmi široký uhol záberu, 90°a viac. Je to lineárny objektív. Superširokouhlý objektív má využitie pri fotografovaní krajiny a architektúry, exteriérov i interiérov. U týchto žánrov je nenahraditeľný. Používa sa aj pri fotografovaní nočnej oblohy a reportážiach.

  • Uhol záberu: 120-84°
  • Ohnisková dĺžka pre FF: 11 - 24 mm
  • Ohnisková dĺžka pre APS-C: 10 - 16 mm
  • Ohnisková dĺžka pre Micro 4/3: 7 - 11 mm

 

Širokouhlý objektív pozná takmer každý, najčastejšie v podobe setového objektívu dodávaného spolu s fotoaparátom. Jeho rozsah začína práve širokouhlým ohniskom. Využitie má podobné, ako superširokouhlý objektív. Nie je až tak širokouhlý, niekedy bude uhol záberu malý. O tom sme si ale viac popísali v článku o superširokouhlých objektívoch. Okrem krajiny a architektúry je objektív obľúbený pri fotografovaní reportáži, dokumentov, street foto, skupinových portrétov.

  • Uhol záberu: 84-62°
  • Ohnisková dĺžka pre FF: 24 - 35 mm
  • Ohnisková dĺžka pre APS-C: 16 - 24 mm
  • Ohnisková dĺžka pre Micro 4/3: 12 - 20 mm

Kompozícia

Pri širokom uhle záberu toho objektív zachytí veľa. Na fotografii môže byť množstvo zbytočnosti, ktoré odpútavajú pozornosť diváka. Komponovanie so širokouhlými objektívmi je obtiažne. Naviac zvýrazňujú perspektívu. Čo sa dá využiť, ale môže to spôsobovať aj problémy, napr. s padajúcimi líniami. Začiatičníci majú aj problém s nakloneným horizontom. V neskúsených rukách sa scéna „roztancuje“. Využívajte vodováhu a pomocnú kompozičnú mriežku.

Tu je niekoľko kompozičných tipov:

Tretinová kompozícia

Asi najpoužívanejšia kompozícia, kde hlavný objekt, alebo výrazný prvok umiestnime na pomyselnú líniu, či uzlový bod tretinovej kompozičnej mriežky.

 

Hlavný objekt umiestený do priesečníku línii tretinovej mriežky.

 

Horizont umiestnený na dolnú tretinovú líniu.

 

Dramatická perspektíva

Širokouhlé objektívy zvýrazňujú perspektívu. Vzdialené objekty sa zdajú ešte oveľa ďalej ako v skutočnosti. A to rozhodne využívajte.

 

Pohľad hore so korún stromov. Širokouhlý objektív zvýrazní zbiehajúce sa línie.

 

Rovnaký recept, ale v architektúre.

 

Dramatická perspektíva na svadobnom obrade.

 

Korekcia padajúcich línii

Pri fotografovaní z podhľadu sa zvýrazňuje perspektíva. Ak ju zvýrazníte poriadne a je vidno, že je to váš zámer, je to v poriadku. Neželané padajúce línie môžete korigovať v počítači, alebo použijete kompozičný trik, kedy objektív sklopíte dole tak, aby bol snímač rovnobežný s budovou. Narovnáte padajúce línie, ale pozor si musíte dávať na popredie.

 

Zámerné zvýraznenie perspektívy.

 

Majte fotoaparát rovnobežne s budovou a predídete padajúcim líniám. Musíte ho nakloniť dole.

 

Vyplnenie popredia

U širokouhlých záberov býva zvyčajne to najzaujímavejšie v strednom, alebo zadnom pláne. Dobrý fotograf vyplní aj ten predný, aby spodná časť záberu nebola nudná. Umiestni do neho zaujímavý objekt, alebo textúru. V krajinárskej fotografii to môže byž krík, skala, peň stromu, u architektúry napr. zdobený kryt kanalizácie, lavička, či nejaká osoba.

 

Popredie vypĺňajú krásne vlčie maky.

 

Inokedy nudnú dlažbu premenil dážď na zrkadlo odrážajúce hotel Carlton.

Hĺbka ostrosti

Hĺbka ostrosti je rozsah vzdialeností pred a za zaostreným bodom, v ktorom objekty vyzerajú byť stále ostro zobrazené. Inými slovami, je to zóna v priestore, kde sa obraz javí ako zaostrený, hoci v skutočnosti zaostrenie je presné len na určitú konkrétnu vzdialenosť.

Širokouhlé objektívy majú zvyčajne väčšiu hĺbku ostrosti v porovnaní s teleobjektívmi pri rovnakom clonovom čísle. To znamená, že u širokouhlých objektívov je väčšia časť scény pred i za zaostreným bodom ostrá. To je dôvod, prečo sa často používajú pri krajinárskej fotografii, či architektúre.

Sú ale objektívy a situácie, kedy aj širokouhlý/superširokouhlý objektív môže poskytnúť malú hĺbku ostrosti s výrazne rozostreným pozadím.

Poznámka: Na hĺbku ostrosti majú vplyv ohnisková dĺžka, clonové číslo, veľkosť snímača a zaostrená vzdialenosť.

Veľká hĺbka ostrosti

So superširokouhlými a širokouhlými objektívmi je najľahšie dosiahnuť veľkú hĺbku ostrosti. Typicky ju využijete pri fotografovaní architektúry a krajiny. Čím širokouhlejší objektív, tým väčšia hĺbka ostrosti. Platí aj opak, že sa ťažšie dá dosiahnuť malá hĺbka ostrosti.

Aby ste dosiahli požadovanú veľkú hĺbku ostrosti, je potrebne na objektíve nastaviť vyššie clonové číslo a zároveň zaostriť na vzdialenosť niekoľkých metrov. Pozor si ale musíte dávať na difrakciu.

 

 

Veľká hĺbka ostrosti sa využíva pri fotografovaní architektúry a krajiny.

 

Poznámka: Difrakcia je fyzikálny jav, ktorý nastáva, keď svetlo prechádza cez malý otvor (napríklad clonu objektívu) alebo okolo okraja a ohýba sa.Keď clona objektívu zatvoríte veľmi na vysoké clonové číslo (napríklad f/16, f/22 a viac), otvor prechodu svetla sa stane veľmi úzkym a svetlo sa začne ohýbať a rozptyľovať. Výsledkom je zníženie ostrosti obrazu spôsobené difrakciou.

Malá hĺbka ostrosti

Malú hĺbku ostrosti vieme so superširokouhlými a širokouhlými objektívmi dosiahnuť pri detailných záberoch z blízka. Výhodou je, ak máte objektív s vysokou svetelnosťou a fotoaparát s čo najväčším snímačom. V tomto prípade zaostrujeme na objekt v popredí a na objektíve nastavíme nízke clonové číslo (otvorená clona). Najmenšiu hĺbku ostrosti získate, ak nastavíte plne otvorenú clonu, najnižšie clonové číslo a zároveň budete fotografovať s čo najkratšej vzdialenosti.

 

Dokumentárny portrét s plnoformátovým objektívom 28 mm, clona f/1,7.

 

7 mm MFT objektív, ekvivalent 14 mm, clona f/2,8.

Zaostrovanie

Kam zaostriť pri použití superširokouhlých a širokouhlých objektívov? To záleží na tom, či fotografujeme vzdialenejšie objekty alebo celú scénu, alebo detaily v popredí. Ukážeme si to na niekoľkých prípadoch.

 

Tu stačí zaostriť približne do prvej tretiny. O zvyšok sa postará veľká hĺbka ostrosti, ktorú dosiahnete priclonením objektívu na väčšie clonové číslo.

 

U takéhoto motívu zaostrite priamo na hlavný objekt, v tomto prípade kríž. Ja som tu použil silný ND filter na predĺženie expozičného času.

 

Ako u ktoréhokoľvek portrétu zaostrujeme na hlavu/oči.

 

Tu je hlavný objekt jasný a preto zaostrujeme naň.

 

Zaostrené na hotel a využitá veľká hĺbka ostrosti.

 

 

Pri detailnom zábere, naviac s otvorenou clonou, musíte zaostrovať presne na milimeter.

Tipy

Filtre

U superširokouhlých objektívov sa niekedy stretávame s tým, že nie je možné u nich použiť klasické filtre, ich predný člen je vypuklý a nedovoľuje nasadenie filtra. Na niektoré z týchto objektívov sa predávajú špeciálne držiaky filtrov, ale sú drahé a nepraktické. Hlavne krajinkári by si mali vyberať z objektívov, ktoré majú klasický filtrový závit. Širokouhlých objektívov sa to netýka. U oboch je ale nutné voliť filtre s tenkou obrúčkou (slim). Ktoré filtre sú u tohto typu využiteľné a ktoré nie:

  • UV, Protector - ochranný filter chrániaci predý člen pred znečistením, postriekaním a slúži aj ako mechanická ochrana v prípade pádu, či nárazu.
  • Neutrálne šedý filter - výborný filter pre fotografovanie krajiny a architektúry. Umožňuje predĺžiť expozičný čas a pohybovo rozostriť vodu, mraky, rastliny vo vetre, či pohybujúcich sa ľudí a dopravné prostriedky.
  • Neutrálne šedý prechodový filter - populárny najmä v krajinárskej fotografii, kde pomáha zmenšiť veľký dynamický rozsah. Typicky medzi svetlou oblohou a tmavou zemou. Fotografi ale čoraz častejšie uprednostňujú techniku HDR, alebo potenciál formátu RAW u fotoaparátov s veľkým dynamickým rozsahom.
  • Polarizačný - u veľmi širokouhlých objektívov je problém s nerovnomernou polarizáciou oblohy, jedna časť je výrazne tmavšia. Preto polarizačný filter odporúčam pri menej širokouhlých objektívoch.

Slnečná clona

Určite používajte slnečnú clonu. Širokouhlé objektívy sú zvyčajne citlivejšie na bočné bodové svetlo, ktoré môže vytvárať reflexy. Snečná clona naviac funguje aj ako mechanická ochrana prednej časti objektívu.

 

Odporúčané články:

Objektívy V. - superširokouhlé

Objektívy VI. - širokouhlé

Hĺbka ostrosti

Automatické zaostrovanie pre začiatočníkov

Manuálne zaostrovanie pre začiatočníkov

Pozor na difrakciu objektívov! 

Základné filtre pre digitálnu fotografiu

Konštrukcia a kvalita fotografických filtrov

Ako fotografovať so superširokouhlým a širokouhlým objektívom
5 5 with 4
 
počet hodnotení: 4

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...