V našom seriály sme si predstavili všetky typy objektívov. V pokračovaní sa pozrieme na to, ako s nimi pracovať z hľadiska zaostrovania a práce s hĺbkou ostrosti. Začali sme so superširokouhlými a širokouhlými objektívmi. Teraz sa pozrieme na na opačný koniec, konkrétne teleobjektívy. Pod článkom nájdete odkaz na články v našej fotoškole, ktoré by ste si mali tiež naštudovať, aby ste pochopili všetky termíny.
Teleobjektív sa vyznačuje úzkym uhlom záberu a stlačením perspektívy. Populárny je vďaka priblíženiu, ktoré umožňuje snímať vzdialenejšie objekty. Využitie má pri fotografovaní športu, reportáži, portrétov, zvierat, detailov krajiny, prírody a architektúry.
Uhol záberu: 18-8°
Superteleobjektívy sú teleobjektívy s ešte väčším priblížením. Všeobecne tak označujeme objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou nad 400 mm. Superteleobjektív má využitie pri fotografovaní športu, reportáži, portrétov, zvierat, extrémnych detailov krajiny, prírody a architektúry.
Uhol záberu: 8° a menej
Pre úzky uhol záberu teleobjektívov je charakteristické veľké priblíženie. Zo scény tak vyberajú detaily. Ľahšie tak umožňujú zjednodušiť kompozíciu. Komponovanie je oveľa jednoduchšie, ako so širokouhlými objektívmi. Ťažšie je si vizualizovať zábery, pretože fotografovať s teleobjektívom je, ako sa na svet pozerať ďalekohľadom. Vyžaduje prax získať túto schopnosť.
Pre teleobjektívy je charakteristická aj stlačená perspektíva. Rôzne vzdialené objektívy sa javia k sebe oveľa bližšie. Môžete na zábere hrad a v pozadí Tatry, vzdialené desiatky kilometrov, ale zá sa, akoby boli priamo za hradom.
Vďaka úzkemu uhlu záberu sa ľahšie kontroluje pozadie, pretože je ho hlavným objektom oveľa menej, ako u menej silných objektívov. Ku kontrole pozadia pomáha aj menšia, až malá hĺbka ostrosti.
Tu je niekoľko kompozičných tipov:
Najjednoduchšie kompozičné pravidlo. Hlavným objektom vyplníte takmer celý formát záberu s primeraným priestorom okolo. Alebo formát záberu vyplníte úplne.
Vyplnenie formátu hlavným objektom.
Jedna z najsilnejších zbraní teleobjektívov. Jeden z hlavných dôvodov, prečo si teleobjektív zaobstarať. Nájdite miesto z ktorého uvidíte zaujímavý objekt v popredí i zaujímavý objekt v pozadí. Vytvorte medzi nimi vzťah.
Hrad v pozadí sa javí ako veľmi blízko i keď je vzdialený niekoľko kilometrov.
Nápis Dunajský pivovar je na petržalskej strane Dunaja. Hrad je vzdušnou čiarou 1 km.
Táto technika využíva malú hĺbku ostrosti. Fotograf zaostrí na najzaujímavejšiu časť fotografovaného objektu/scény a tým pritiahne na ňu pozornosť diváka.
Aj u zvierat zaostrujeme na oči. Hoci je za surikatou betónový múr, vďaka malej hĺbke ostrosti nepôsobí rušivo.
Kompozícia vychádzajúca z prírody, ale aj matematických výpočtov. Používa sa ako pravidlo pre vytváranie harmonických, vyvážených a esteticky príjemných usporiadaní.
Hospodárstvo je umiestnené v zlatom reze. Naviac k nemu vedie cesta, ktorá utvára vodiacu líniu, ďalšie kompozičné pravidlo.
Podobá sa na zlatý rez, ale pre potreby fotografov je jednoduchšie ju použiť. Formát záberu je rozdelený na tretiny, hlavný objekt sa umiestňuje ne tretinovú líniu, alebo do priesečníka tretinových línii.
Jachta vpredu je umiestnená na pomyselnej tretinovej línii.
Ani teleobjektív nemusí mať dostatočné priblíženie, aby ste využili kompozičné pravidlo vyplnenia formátu. Vtedy môžete využiť pravidlo negatívneho priestoru. Dodáva fotografii na vzdušnosti, ale môže vytvárať pocit smútku, ktorý vyvoláva malý objekt vo veľkom prázdnom priestore.
Ani silný teleobjektív nedokáže niekedy dostatočne priblížiť hlavný objekt. Využitím negatívneho priestoru sa tento nedostatok vyriešil. Takto fotografia poukazuje na to, aká je plachetnica malá voči rozľahlému moru a oblohe.
Diagonálna kompozícia sa využíva v krajinárskej fotografii. Tok rieky, alebo cestičku zakomponujete tak, aby išli z rohu do rohu.
Cesta a svetla áut vytvárajú diagonálu.
Poznámka: Kompozícii sa venujeme podrobne v našej fotoškole.
Hĺbka ostrosti je rozsah vzdialeností pred a za zaostreným bodom, v ktorom objekty vyzerajú byť stále ostro zobrazené. Inými slovami, je to zóna v priestore, kde sa obraz javí ako zaostrený, hoci v skutočnosti zaostrenie je presné len na určitú konkrétnu vzdialenosť.
Teleobjektívy majú zvyčajne malú hĺbku ostrosti. Väčšiu hĺbku ostrosti je možné dosiahnuť len pri fotení na väčšie vzdialenosti. Dosiahnuť veľkú hĺbku ostrosti býva často nemožné.
Poznámka: Na hĺbku ostrosti majú vplyv ohnisková dĺžka, clonové číslo, veľkosť snímača a zaostrená vzdialenosť.
Malú hĺbku ostrosti vieme s teleobjektívmi dosiahnuť nielen pri fotení z blízka, ale aj na stredné vzdialenosti. A to ani nemusíte mať vysokosvetelný objektív na fotoaparáte s menším snímačom. Najmenšiu hĺbku ostrosti dosiahnete s plne otvorenou clonou (najnižšie clonové čislo). Pozor, aby nebola až príliš malá. Platí ale, že pozadie musí mať vždy dostatočný odstup od hlavného objektu, aby ste dosiahli pekne rozmazaný bokeh.
Malá hĺbka ostrosti pomáha oddeliť hlavný objekt od pozadia.
Malú hĺbku ostrosti môžete využiť aj v krajinárskej fotografii.
S teleobjektívmi sa ťažko dosahuje veľká hĺka ostrosti. Len na väčšie vzdialenosti. V krajinárskej fotografii napríklad pri fotení kilometra vzdialenej scény. ostrosti. Aby ste dosiahli požadovanú väčšiu hĺbku ostrosti, je potrebne na objektíve nastaviť vyššie clonové číslo. Pozor si ale musíte dávať na difrakciu. Na kratšie vzdialenosti nie je ani možné dosiahnuť veľkú hĺbku ostrosti.
Poznámka: Difrakcia je fyzikálny jav, ktorý nastáva, keď svetlo prechádza cez malý otvor (napríklad clonu objektívu) alebo okolo okraja a ohýba sa.Keď clona objektívu zatvoríte veľmi na vysoké clonové číslo (napríklad f/16, f/22 a viac), otvor prechodu svetla sa stane veľmi úzkym a svetlo sa začne ohýbať a rozptyľovať. Výsledkom je zníženie ostrosti obrazu spôsobené difrakciou.
Väčšia hĺbka ostrosti sa dá dosiahnuť pri fotografovaní na väčšie vzdialenosti.
Okrem krajiny to ide aj pri fotografovaní mestských scenérii.
Kam zaostriť pri použití teleobjektívu? Vždy na hlavný objektom hoci by to mal byť strom alebo domček v krajine. Čím bližšie je hlavný objekt, tým presnejšie musíte zaostriť. Pri malej hĺbke ostrosti sa odchýlka aj pár milimetrov prejaví ako chyba a záber poputuje do koša. Pri teleobjektívoch sa musíte stať majstri presného zaostrovania.
Hĺbka ostrosti je len pár centimetrov. Fotograf musí zaostriť veľmi presne.
Platí to aj pri fotografovaní detailov.
U teleobjektívov býva priemer filtrovej obruby väčší, filtre sú tak drahšie. Nemusíte ale riešiť problémy s vinetáciou filtrov. Objektívy s veľmi veľkým priemerom mávajú v zadnej časti zabudovaný držiak filtrov.
Ktoré filtre sú u tohto typu využiteľné a ktoré nie:
UV, Protector - ochranný filter chrániaci predý člen pred znečistením, postriekaním a slúži aj ako mechanická ochrana v prípade pádu, či nárazu.
Neutrálne šedý filter - výborný filter pre fotografovanie krajiny a architektúry. Umožňuje predĺžiť expozičný čas a pohybovo rozostriť vodu, mraky, rastliny vo vetre, či pohybujúcich sa ľudí a dopravné prostriedky.
Neutrálne šedý prechodový filter - populárny najmä v krajinárskej fotografii, kde pomáha zmenšiť veľký dynamický rozsah. Typicky medzi svetlou oblohou a tmavou zemou. Fotografi ale čoraz častejšie uprednostňujú techniku HDR, alebo potenciál formátu RAW u fotoaparátov s veľkým dynamickým rozsahom.
Polarizačný - u teleobjektívov s ním nie sú žiadne problémy, aké bývajú u širokouhlých objektívov. Potláča reflexy na skle, vodnej hladine, ale aj listoch stromov atď. Zvýrazňuje farby, pomáha stmaviť oblohu.
Určite používajte slnečnú clonu. Pomáha eliminovať reflexy a duchov. Snečná clona naviac funguje aj ako mechanická ochrana prednej časti objektívu.
Pri použití teleobjektívov hrozí oveľa väčšie riziko roztrasenia obrazu pri fotografovaní z ruky, alebo aj z nedostatočne stabilného statívu. Používajte stabilizáciou obrazu, optickú, alebo pohybom snímača. Otestuje, ako dlhé expozičné časy udržíte stabilne a kedy je lepšie použiť statív.
Odporúčané články:
Ako fotografovať so superširokouhlým a širokouhlým objektívom
Objektívy X. - superteleobjektívy
Automatické zaostrovanie pre začiatočníkov
Manuálne zaostrovanie pre začiatočníkov
Pozor na difrakciu objektívov!
Prolaika foto týždeň 2025 - jesenná edícia (2)
Nebojácny univerzál: NIKKOR Z 24-200 mm f/4–6,3 VR (2)
Fujifilm X-E5 - zo zakríknutého suverénom (1)
Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM (1)