Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD G2

Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD G2

Recenzie  /  Julo Kotus / 01.05.2017 / 07:00

Objektívy so svetelnosťou f/2,8 a rozsahom 70-200mm (80-200mm) od svojho uvedenia na  trh boli a stále sú hlavným pracovným nástrojom reportérov a športových fotografov, ale nielen ich. Mnoho portrétnych fotografov ich využíva aj na fotografovanie portrétu a je aj dosť maniakov, ktorí si taký objektív vezmú na fotografovanie krajiny, keďže sa spravidla vyznačuje výbornou kresbou. Videl som aj ľudí, ktorí ním fotili zátišia a detaily. Ide jednoducho a jeden z najvšestrannejších objektívov pre náročné použitie.

Náročné použitie v tomto prípade znamená, že objektív má mať ostrú kresbu, rýchle a presné zaostrovanie a účinný stabilizátor. Ako príjemný a užitočný bonus to môže byť tiež efektívne a atraktívne rozostrenie pozadia pri fotografovaní portrétov a detailov.

Bol som rád, že som mal možnosť vyskúšať nový objektív v tomto rozsahu a svetelnosti od spoločnosti Tamron s označením G2. Postupne sa pozrieme na každú jednu z týchto vlastností. Aj keď označenie obsahuje číslicu 2, v skutočnosti ide už o tretiu verziu tohto objektívu, druhú so stabilizáciou obrazu.

Začneme kresbou, keďže tá je tak dobrá, že som ostal naozaj príjemne prekvapený. Aj pri plne odclonenom objektíve na F2,8 je objektív použiteľný. Vlastne som nenapísal správny výraz. Aj na plne otvorenej clone F2,8 má objektív veľmi ostrú kresbu, ktorá dá vyniknúť portrétovanej osobe alebo objektu a pritom pozadie je hladko rozostrené.

Pozornosť diváka sa tak sústredí na objekt a pozadie zatraktívni celkovú fotku. Najhladší bokeh nie je to, čomu osobne holdujem, ale môj osobný vkus v recenzii nie je smerodajný. Podstatné je, že to oceňuje väčšina fotografov i klientov. Ktorá mamička by nechcela mať romantický portrét svojho potomka s krásne rozostrenou zeleňou v pozadí, alebo ktoré dievča by nechcelo, aby pozornosť bola sústredná na jej dokonalé tvary a tvár, ktorý svadobný pár by nechcel mať takto romantizujúce fotografie? Je to tak, bokeh a hladký bokeh je to, čo je dnes vo všeobecnosti cenené. A s Tamronom SP 70-200mm G2 si ho nemáte problém vyrobiť aj z pomerne členitého pozadia.

Pri takomto fotografovaní a hľadaní maximálnej separácie objektu od pozadie je kľúčové presné zaostrovanie. Už z princípu zrkadlovky oproti mirrorless fotoaparátom ťahajú za kratší koniec, keďže zaostrovacie senzory nemajú priamo na obrazovom snímači. Očakával som teda, že presnosť bude kolísavá, hlavne pri plne otvorenej clone. Opäť ma čakalo príjemné prekvapenie. Objektív v spolupráci s Nikonom D810 zaostroval presne a opakovane presne. Clonu F2,8 tak môžete spokojne používať, občasné odchýlky sú viac ako prijateľné a porovnateľné s originálom.  Na fotografovanie predmetov, detailov a portrétov možno teda odporúčať objektív všetkými desiatimi.

Podobne aj na fotografovanie polocelkov a detailov krajiny či mesta. Ak bola kresba pri clone F2,8 výborná, pri clone F4 a viac je už bezprecedentná. Difrakcia sa výraznejšie prejavuje až pri clone F22, čo je tiež dobrá správa pre krajinkárov.

Min. zoom 70mm

Max. zoom 200mm

Ostáva už len reportáž a šport. Na bežnú reportáž je zaostrovanie viac ako dobré a rýchle. Aj pri zaostrovaní na single shot (AF-S) môžete bez problémov zaostriť a hneď vyhotoviť fotografiu napríklad pohybujúceho sa človeka. Pri sledovaní pohybujúcich sa objektov záleží od spôsobu a rýchlosti pohybu. Toto je jediné zrejmé miesto, kde objektív zaostáva za originálom. Nie, neznamená to, že s Tamronom SP 70-200mm f/2,8 Di VC USD G2 nemôžete fotografovať akciu alebo šport, znamená to, že počet dobre zaostrených fotografií bude nižší.

Mám rád, keď je objektív ostrý a bez nežiaducich nedokonalostí typu chromatické aberácie alebo fialové kontúry (purple fringing), ale mám tiež rád, keď sa v protisvetle prejaví nejaký ten odlesk na ozvláštnenie napríklad portrétu. Tamron to vie. Aberácie sú na zoom objektív potlačené na veľmi nízku úroveň, objaviť ich môžete vyslovene na kovových hranách alebo hranách tmavých objektov v protisvetle, no musíte sa pozerať veľmi pozorne. Niekedy majú totiž len jeden či dva pixely. Pri fotografovaní v protisvetle sa vám podarí zachytiť aj nejaké odlesky, ktoré sa stanú tým výraznejšími, čím viac objektív pricloníte. Výraznejšími myslím s určitejšími tvarmi. Ako som spomínal, na objektívoch sa mi to páči, takže to by som ako nejaký nedostatok nevnímal, ale niekomu, kto má rád sterilne dokonalé fotky, to môže vadiť. Ešte jedna dobrá správa, po priclonení nad F11 objektív "hviezdičkuje" ostré svetlá.

No a nakoniec stabilizátor. Na ten som skoro zabudol. Pracuje opäť perfektne. Má tri módy, jeden určený pre statické fotografovanie, jeden pre akčné a jeden špeciálny mód pre panning, kedy sledujeme pohybujúci sa objekt so zámerom rozmazať pozadie za ním a objekt pritom udržať ostrý. Na 200mm som nemal problém udržať ostrý obraz pri čase závierky 1/20s. Nie je to síce tých spomínaných 5 expozičných stupňov, ale na menej som nemal príležitosť.

Plne odclonený objektív s jemne "swirly" bokehom.

Zaclonený objektív a 1/20s

Vyzdvihnúť chcem aj minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť, ktorá je teraz 95cm, čo je super práve na fotografovanie detailov a blízkeho portrétu.

Netradične, k odolnosti a spracovaniu sa vrátim až nakoniec, po tom, ako som napísal všetky veci, ktoré ma v obrazovej kvalite potešili. Spracovanie je na vysokej úrovni. Na povrchu vidieť kov a zliatinu, plastový je len závit pre filtre. Ten má priemer štandardných profesionálnych 77mm.

Zoomový prstenec je dostatočne veľký a má akurátny chod. Zaostrovací prstenec je na profesionálny objektív primalý. Pri presnosti AF ho však príliš často nebudete používať. Medzi zaostrovacím prstencom a statívovou pätkou nájdete 4 prepínače. Jeden na obmedzenie zaostrovania z plného rozsahu 0,95m - ∞ na 3m - ∞. Pod ním je prepínač automatického a manuálneho zaostrovania a pod ním prepínač stabilizátora obrazu. Posledný volič má na rozdiel od ostatných tri polohy, ktoré volia tri spomínané režimy stabilizátora.

V ergonómii objektívu niet veľmi čo vytýkať okrem statívovej pätky. Tá si zaslúži aj pochvalu aj kritiku. Pochvalu za implementáciu Arca Swiss ukončenia statívovej pätky. Kritika jej patrí pre jej veľkosť, či skôr miniatúrnosť. Ja nemám teda najhrubšie prsty (ani najštíhlejšie), ale pod statívovú pätku ich nestrčím. Nemôžem tak v jednej ruke nosiť objektív prípadne s nasadeným fotoaparátom uchopením za statívovú pätku, či je mrzuté. Inak voči ergonómii nemám inú výhradu.

Objektív je navyše utesnený voči poveternostným vplyvom, čo je u objektívu Tamron tohto typu po prvý krát. A keď sa vám už objektív zašpiní alebo zmokne, predný optický člen má fluorinovú vrstvu, ktorá odpudzuje vodu a nečistoty a ľahšie sa čistí, keď k znečisteniu predsa len dôjde.

Záver

Ste vzrušení z prečítaného? Ak áno, máte byť aj prečo. Ak nepotrebujete fotiť čo najspoľahlivejšie rýchle športy a pohyb kontinuálnym ostrením a snímaním, tento objektív sa vo všetkom ostatnom smelo porovnáva s omnoho drahšími konkurentmi. Kresba na všetkých clonách je vynikajúca, bokeh príjemný, zaostrovanie presné a objektív má skvele vykorigované aberácie. V protisvetle odlesky chytíte, ale osobne to vidím skôr ako plus. J Je pekne vyrobený a je aj po prvý krát odolný voči nepriaznivým podmienkam. Jediná výčitka je voči nízkej statívovej pätke, pod ktorú nejde strčiť hrubšie prsty. Stabilizátor obrazu vám pomôže udržať ostré snímky aj v kritickom svetle a fluorinový povrch prednej šošovky vám uľahčí jej čistenie. Aj tak by som ale na takýto kúsok použil ochranný UV filter, aby som chránil predný optický člen pred poškodením. No a to najlepšie na záver. Objektív je za cenu, za ktorú si síce kúpite originál, ale len vo verzii so svetelnosťou f/4...

No a zakúpiť si tento vydarený objektív môžete tu.

 

Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD G2
5 5 with 4
 
počet hodnotení: 4

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...