

Sony FE 50-150mm f/2 GM, prvý zoomový teleobjektív na svete s maximálnou ohniskovou vzdialenosťou 150mm a svetelnosťou f/2. Tento objektív je ideálny pre portrétovanie, svadby, udalosti a športy v interiéri a na blízko a je tiež dobrou voľbou pre fotografov a kameramanov, ktorí chcú nahradiť niekoľko prime objektívov jediným transfokátorom.
Označenie Sony G Master je vyhradené pre najvýkonnejšiu optiku, ktorá ponúka najvyššiu ostrosť, najjemnejší bokeh, maximálnu rýchlosť a najlepší celkový výkon.
Zdroj: Sony.
Zdroj: Sony.
Zdroj: Sony.
Pre mňa tento objektív nahrádza hneď trojicu mojich objektívov. Konkrétne 55/1,8, 85/1,4 a 135/1,8. Obzvlášť ma teší, že sa veľmi približuje tomu poslednému, môjmu najobľúbenejšiemu portrétnemu objektívu, u ktorého mi ale občas chýba možnosť zoomovania na širšie ohnisko. Keď fotievam v interiéri, neviem či si mám zobrať 85 mm alebo 135 mm objektív, ktorý mám radšej, ale môže byť pridlhý. Sony FE 50-150mm f/2 GM tento problém rieši.
Svetelnosť F2, ktorá je vyššia o 1EV ako F2,8, prináša tri benefity:
Objektív je o máličko kratší ako môj 70-200/2,8 prvej generácie. Má ale väčší priemer, čo dokazuje priemer filtra 95 mm. Slnečná clona je ale o niečo kompaktnejšia. Na ťažké objektívy som zvyknutý, takže mi nerobilo problém držať ho v ruke aj dlhšie. Príjemné je, že sa hmotnosť sústreďuje do zadnej časti, kde je podporná ruka ovládajúca transfokáciu. Mínusom je pätica pre upevnenie na statív, ktorá má krátku základňu a opäť nie je kompatibilná so štandardom Arca Swiss.
Vľavo FE 50/150/2 GM, vpravo FE 70-200/2,8 GM OSS.
Čo sa mi páči je ovládanie objektívu. Nastaviteľný odpor zoomu, funkčné tlačidla, prstenec clony s vypínateľným klikacím mechanizmom.
Zdroj: Sony.
Pozornejší si všimli, že v označení chýba skratka OSS. Objektív nemá optickú stabilizáciu obrazu. Môžem len špekulovať, či je to kvôli tomu, aby bola konštrukcia čo najkompaktnejšia, alebo by to spôsobovalo nejaké problémy. Mne nechýbala, môj Sony A7R V má výbornú IBIS stabilizáciu obrazu.
Zaostrovanie je vynikajúce. Preto si ho ani nebudete všímať. Je kompatibilné so sériovým snímaním až 120 fps, ktoré ponúka napr. A9III.
To, že bude objektív rýchly, dobre ovládateľný a kvalitne skonštruovaný, bolo zrejmé odkedy bol predstavený. Mňa skôr zaujalo praktické využitie rozsahu a svetelnosti.
Dohodol som sa s Palom zo skupiny Fringia, že pôjdem s nimi na Oravský hrad, kde mali dvojdňové predstavenie. Ideálna možnosť otestovať pozadie na krásnych dámach v krásnom prostredí. Využil som celý rozsah pre detailné portréty i portréty v prostredí.
Širší záber 67 mm.
Detailnejší portrét so 150 mm ohniskom.
Moje tri kamarátky, nevšedné to zjavy, by ste už mohli z mojich fotografii poznať. Fringiu som na Oravskom hrade fotil cez deň, tentokrát som zvolil fotenie večer. Používal som ohniskové dĺžky nad 100 mm, ktoré sú ideálne pre „beauty“ portréty.
Pri fotografovaní som opäť využil LED svetlo Zhiyun LED Fiveray M40 Pocket Light. Je to jedna z mojich najlepších investícii do foto príslušenstva.
Obidva portréty snímane s ohniskovou dĺžkou150 mm.
Využil som celý rozsah, plne otvorenú clonu i vyššie clonové čísla. Pri fotografovaní flóry aj maximálne zväčšenie 0,2x.
U celkových záberov architektúry oceníte špičkovú ostrosť.
U detailov využijete schopnosť rozostriť pozadie.
Objektív môžete využiť aj pri fotografovaní väčších kvetov.
Objektív má vynikajúci prenos kontrastu a špičkové antireflexné vrstvy. Na dlhšom konci je mierne poduškovité skreslenie, ktoré sa dá ľako skorigovať. Vzhľadom na svetelnosť a zoomovú konštrukciu prekvapila malá vinetácia.
Ostrosť je kapitola sama o sebe. Výborná je aj pri plne otvorenej clone a tak môžete bez obáv využívať vysokú svetelnosť. Priložené portréty to dokazujú. Dámam som odovzdal fotky na ktorých som ubral ostrosť mikrodetailov a celkovo ich zmäkčil. To asi čaká všetkých budúcich majiteľov tohto objektívu, ktorí nechcú naštvať klientky tým, že na fotkách uvidia všetky vady pleti.
Fotografovanie bežných motívov (architektúra, krajina) je tak trochu plytvanie potenciálom tohto objektívu. Ale on je po priclonení tak brutálne ostrý, že škoda to nevyužiť.
Oficiálny MTF graf ostrosti. Zdroj: Sony.
Výborná ostrosť aj pri otvorenej clone. S presným zaostrovaním mi pomáhla detekcia očí môjho Sony A7R V.
Každý najmenší detail je perfektne vykreslený.
Určite vás zaujíma bokeh. Je tak dobrý, aby ste nemuseli ľutovať, že ste nefotografovali vysokosvetelným prime objektívom? Nebudeme si klamať, fyziku neoklameš. Špecializované objektívy, ako FE 50/1,2 GM a FE 85/1,4 GM II majú krajší bokeh. Sony FE 50-150mm f/2 GM má ale krásny bokeh a som s ním plne spokojný. Je krásne hladký, pozadie je dostatočne rozostrené a to aj na kratších ohniskách. Kde sa objektív takmer vyrovná špeciálnemu portrétnemu sklu, je na ohniskách 135 až 150 mm. So svetelnosťou F2 je nepatrný kúsok od FE 135/1,8 GM.
Na 150 mm pri f/2 sa objektív bokehom a mierou rozostrenia blíži portrétnemu špecialistovi FE 135/1,8 GM.
Z praxe viem, že máloktorý klient by ocenil ešte o málo krajší bokeh. Zato ja ocením pohodlie transfokátora.
Sony FE 50-150mm f/2 GM je výnimočný objektív so špičkovými parametrami. Zameriava sa špecifickejšiu skupinu užívateľov, ako tradičný 70-200/2,8. Keď sa spätne pozerám na fotografie z testovania, mohol by som predať 3-4 objektívy. Už mi nepríde cena 4400 € tak premrštená. Tie objektívy ma stáli viac. Sony sa trafilo do potrieb určitej skupiny fotografov, ku ktorej sa rád pridám. Je to portrétny a reportážny objektív, skvelý pre fotografov svadieb a eventov, módnych prehliadok, kultúrnych akcii, ale aj športových fotografov fotiacích v interiéri, či tam, kde sa môžu dostať bližšie k akcii.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Dá sa dobre fotografovať setovým objektívom? (5)
Vyhodnotenie 4. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (1)
ETTL a ETTR - exponovanie doľava a doprava (1)
Sony FE 50-150mm f/2 GM (1)