Panasonic DMC-GH4, najlepšia kamera medzi foťákmi?

Recenzia  /  Julo Kotus / 21.07.2014 / 00:00
Spoločnosť Panasonic potláča rozdiely medzi profesionálnymi kamerami za desiatky tisíc Eur a prístrojmi dostupnými pre foto-video nadšencov. GH4 disponuje najpokročilejšími nastaveniami a snímacími režimami medzi bežne dostupnými systémovými fotoaparátmi a kamerami. Je prvým takýmto fotoaparátom, ktorý ponúka snímanie v rozlíšení 4K, pričom si osobitne môžete nastaviť dátový tok a tým regulovať kvalitu kompresie videa.
 
 
Štvorjadrový procesor Venus Engine má na svedomí zrýchlené čítanie signálu zo snímača a potláča tak deformáciu objektov pri rýchlom pohybe alebo pri švenkovaní. Nový senzor podáva vyšší výkon, hlavne je schopný zachytiť väčší dynamický rozsah, čo je pri fotkách a videu mimoriadne dôležité - aby nedochádzalo k čiernym miestam bez kresby alebo prepalom na svetlých miestach. Rýchly procesor umožňuje aj s mechanickou závierkou vyhotoviť v kontinuálnom snímaní až 12 obr./s v plnom rozlíšení a to dokonca aj v nekomprimovanom RAW formáte. To sú len tie najväčšie novinky tohto nadupaného prístroja. Poďme sa na neho pozrieť okom fotografa.
 

Panasonic doteraz celkom slušne rozšíril rad objektívov pre svoj micro 4/3 systém. Na GH4 taj nie je problém nájsť objektív zodpovedajúceho ohniska. Ak by sa vám ale málilo, je možné samozrejme využiť aj ponuku Olympusu v štandarde micro 4/3.
 

Zliatinové šasi je vytesnené voči stekajúcej vode a prachu.
 
 

Dizajn a ergonómia

Prístroj sa podobá na moderné zrkadlové prístroje. Znamená to síce pomerne veľký rozmer a váhu, ale pohodlie držania aparátu za výrazný grip je práve takým pozitívom, ako v prípade zrkadlovky. Čiže ak čakáte miniatúrnosť či moderný retro dizajn, nedočkáte sa. Namiesto toho dostanete robustný prístroj vyhotovený zo zliatiny a vytesnený voči prachu a stekajúcej vode.
 
 
 
Prístroj je zameraný na profesionálov a pokročilých nadšencov. Preto tu nájdete všetky potrebné funkcie vyvedené na kotúče či samostatné tlačidlá.
 
 
Volič režimov fotografovania je najvýraznejším kotúčom a má veľmi umne vymyslenú poistku, ktorá sa dá zamknúť alebo odomknúť. Vedľa tohto kotúča nájdete špeciálne tlačidlo pre vyváženie bielej WB, citlivosti ISO a korekcie expozície. Všetko je na dosah prstov pravej ruky, podobne ako predný a zadný volič hodnôt. Bez toho, aby ste odtiahli oko od hľadáčika, tak môžete voliť čas, clonu, ISO, korekciu, WB. Nutnosť vstupovať do menu pri fotografovaní je takmer nulová. Komu by sa toto málilo, môže si ďalších 5 častých funkcií naprogramovať na funkčné tlačidlá Fn1 - Fn5! Je to neuveriteľné. Takúto mieru užívateľského prispôsobenia neponúkajú zrkadlovky najvyšších tried!
 
 
 
 

Fotografovanie

Priznám sa, že som si chvíľu na tento komplexný fotoaparát zvykal. Vyzerá totiž ako paluba malého lietadla so všetkými kotúčmi, gombíkmi a ovládačmi. :-) Po čase ale ovládanie bolo pomerne intuitívne a rýchle a taký bol aj fotoaparát. Nabieha veľmi rýchlo, bleskovo zaostruje a ukladá nafotené zábery a video kartu. Používal som Sandisk Extreme PRO. Výber zaostrovacieho bodu dotykom prsta na displeji ešte fotografovanie akcie a nečakaných situácií urýchľuje. Zaostrovanie je bleskové. Aparát síce nemá fázovú detekciu kontrastu, ako je to u najvyšších modeloch mirrorless aparátov štandardom, ale má tzv. DFD funkciou (Depth from Defocus), kde aparát vyhodnocuje rozostrenie obrazu vo fotke a tým rýchlejšie vyhodnocuje ktorým smerom a v akej intenzite pohnúť zaostrovacími členmi.
 
Ak často fotografujete "na výšku", určite porozmýšľajte nad vertikálnym gripom, ktorý ponúka plnohodnotné držanie a ovládanie aj vo vertikálnej polohe a zvyšuje výdrž fotoaparátu ďalšou batériou. Pozor, toto je grip DMW-BGGH3, nie špeciálny "videogrip" o ktorom informujem nižšie.
 
Pri fotografovaní mám pocit, že držím v ruke najrýchlejší systémový fotoaparát aký som testoval. Pozor, pri sledovaní rýchlo sa pohybujúcich objektov to stále nie je dobrá zrkadlovka. Čiže extrémny šport nie, ale na drvivú väčšinu situácií viac ako dobrý. Zvlášť so svetelnými objektívmi Lumix G X Vario 12-35mm f/2,8 ASPH Power OIS a Lumix G X Vario 35-100mm f/2,8 ASPH Power OIS je zaostrovanie okamžité a veľmi presné. Sériové snímanie v klasickom režime (s mechanickou závierkou) zvláda neuveriteľných 12 obrázkov za sekundu. Opäť je to na úrovni najvyšších radov športových a reportážnych zrkadloviek.
 
 
 
 
 
Fotoaparát nemá problém so správnym zaostrením ani v takýto extrémnych situáciách.
 
 
 

Natáčanie videa

 
Natáčanie videa nie je tak jednoduché, ako by si možno laik na video (ako ja) predstavoval. Kým som sa dopracoval k tomu, ako si nastaviť rozlíšenie v tej ktorej norme a požadovaný dátový tok, chvíľu mi to trvalo.  Dve veci ma pri natáčaní videa zarazili. Pri zmene systému z NORMY PAL na NTSC a naopak je potrebné reštartovať fotoaparát. Ak chcete využiť všetky funkcie videa a hlavne mať k dispozícii najvyššiu kvalitu 4K alebo vysoké dátové toky, musíte natáčať video v režime M cinema. Ak jednoducho stlačíte červené tlačidlo rýchleho nahrávania videa, napriek tomu že máte manuálne nastavené parametre v menu, video sa nenahrá podľa vašich nastavení. Nie je to žiadna tragédia, stačí v sekunde pootočiť volič režimov a všetko funguje podľa toho ako chcete. Je len dobre o tom vedieť, aby vás to v teréne neprekvapilo.
 
Pre plné využitie funkcií, rozlíšenia a dátového toku videa je potrebné zvoliť M cinema mód - vyznačený červeným obdĺžnikom.
 
Prehrávať video v 4K rozlíšení nie je žiadna sranda, potrebujete k tomu naozaj výkonný počítač. Video je neuveriteľne detailné, ostré a bez nežiaducich artefaktov. Je naozaj cítiť veľký rozdiel medzi Full HD a 4K videom a to aj na Full HD monitore. Je super, že takéto profesionálne video dnes možno točiť za dostupné prostriedky. Žiaľ, vzhľadom na moje zameranie fotografa skôr ako kameramana vám tento pocit neviem sprostredkovať. 4K neviem ani zostrihať ani vyexportovať v rozumnej kvalite pre online prezeranie. Verte mi ale, že lepšie video som ešte z fotoaparátu nevidel. Týka sa to hlavne rozlíšenia detailov, ale aj dynamický rozsah už v základnom nastavení je obdivuhodný. Ak chcete ešte neutrálnejší materiál, je treba stiahnuť všetko čo sa dá - kontrast, farby, redukciu šumu, doostrenie a máte vynikajúci podklad aj pre profi postprodukciu.
 
 
 
Pre profesionálne štúdia a televízie vyrába Panasonic špeciálny grip s 12V napájaním DMW-YAGH, ktorý ďalej rozširuje možnosti (10bitová farebná hĺbka) a konektivitu GH4 (4K  HD-SDI výstup, XLR audio).
 
 

Zaujímavé porovnanie troch profesionálnych kamier / fotoaparátov. 4K video z GH4 vyzerá  najostrejšie a najdetailnejšie. Samozrejme, výstup z ďalších dvoch je bez procesu v tzv. raw formáte, po doostrení a editácii by sa pravdepodobne priblížilo k videu z GH4. V prípade GH4 máte ale priamo z krabice vynikajúce video vhodné aj na serióznu prácu kameramana.
 
 
Kvalita fotografií

Možno vás prekvapí, že pri štandardnom nastavení fotoaparát neprodukuje "krásne vysaturované" fotografie. Je to preto, že je naozaj vyladený ako profi aparát za účelom zachytiť čo najväčšie množstvo detailov, poltónov a kresby ako v tmavých miestach tak aj v extrémnych jasoch. Ak chcete naozaj saturované a pre amatérsku väčšinu atraktívnejšie fotografie bez použitia počítača, odporúčam nastaviť obraz na "VIVID". V každom obrazovom móde môžete ešte dodatočne zvýšiť alebo znížiť saturáciu, tonalitu, kontrast, ostrosť a redukciu šumu. Máte možnosť si aj živý obraz prispôsobiť podľa svojich požiadaviek.

 

 
 
Ja som pri teste fotografoval hlavne do nekomprimovaného RAW formátu (RW2) spolu do štandardného režimu obrazu v najkvalitnejšom JPG. Fotografie som následne vyvolal v najnovšom editore Adobe Photoshop Lightroom 5. Pri tomto špičkovom drahšom systémovom aparáte som nefotografoval v kreatívnych módoch, pretože predpokladám skôr používanie fotografmi poloprofesionálmi alebo profesionálmi vo videu, ktorí si fotografie a video spracujú podľa vlastných predstáv.
 
 
Na 100% priblížení vidieť, že RAW-RW2 (na fotke dole) formát vám umožní väčšiu kontrolu nad jasmi, farbami a dopmôže k ešte lepšej kresbe a ostrosti. Aj JPG však samo o sebe zachytáva obrovské množstvo detailov. Všimnite si aj farebne tlmený JPG výstup v obraze štandard.
 
JPG algoritmus v štandardnom obraze je veľmi citlivý. Zachováva množstvo detailov, obraz príliš nepreostruje ani zvýšeným kontrastom nedegraduje kresbu. Samotné JPG súbory sú tak vhodné na ďalšie spracovanie ak by bolo treba. Samozrejme nekomprimovaný formát ponúka ešte väčší dynamický rozsah a možnosti úprav bez straty. Tým, ktorí chcú z obrazu vytiahnuť maximum odporúčam práve ten. Fotoaparát v RAW trochu podexponuje, keď to spätne vyhodnocujem, aktivoval by som pri fotení stálu korekciu apoň +1/3 EV (expozičný stupeň).
 
Zvýšený šum pri vyvolaní fotografie z RW2 bez použitia odstránenia šumu pri ISO200. 
 
Pozor, ak vyvoláte obraz r RAW formátu a neaplikujete naň redukciu šumu, obraz bude viac zašumený ako z JPG. Je to prirodzené vzhľadom na menší senzor v porovnaní s fotoaparátmi s APSC alebo Full Frame senzorom. Šum je však skôr monochromatický, neruší v obraze ani pri hodnotách ISO 1600 a 3200. Teda nie mňa osobne. Počítači pixelov môžu mať námietky, ale fotky sa buď pozerajú zmenšené na webe, alebo sa tlačia veľké. Pozerať fotografiu zo 16Mpx fotoaparátu na 100-200% priblížení na monitore je nezmysel, ktorý žiaľ v dnešnej dobe mnoho fotografov robí. Fotoaparát má preto vysoké rozlíšenie, aby sa z neho dali vyhotoviť veľké výtlačky a tam naozaj ani šum pri ISO 1600-3200 nevadí.
 

Základné ISO200
 

ISO1600
 

ISO3200 
 
 

Záver

 
Pre koho je teda nový prístroj Panasonic Lumix DMC-GH4 určený?
Povedal by som, že predovšetkým pre videografov, ktorí to myslia s videom naozaj vážne a chcú točiť nielen v dnešnom štandarde Full HD videa. Chcú natáčať a archivovať videá aj pre budúcnosť, kedy sa 4K video stane normou.
Ale zároveň je určený pre tých, ktorí hľadajú výkonný systémový fotoaparát, odolný voči nepriaznivým podmienkam, rýchly ovládaním aj fotografovaním. Vzhľadom na svoje profesionálne kontinuálne snímanie 12 obr./s je vhodný aj na fotografovanie akcie, pri ktorej sa nevyžaduje extrémne sledovanie rýchlo pohybujúcich sa objektov. Pre tých, ktorí majú väčšie ruky a vadia im malé rozmery mirrorless aparátov a vyžadujú skôr "zrkadlovkový" grip a spôsob snímania. Môže slúžiť aj ako výkonný rodinný aparát na zachytávanie dynamického rodinného života.
 

Plusy a mínusy

 
+ zrkadlovkový grip a spôsob fotenia (pre tých, ktorí to majú radi)
+ kvalitné displeje aj v hľadáčiku aj na zadnej strane
+ utesnenie voči dažďu a prachu
+ vysoká miera prispôsobiteľnosti a vlastné tlačidlá pre časté funkcie
+ dostupnosť množstva objektívov z vlastnej dielne alebo iných výrobcov v štandarde micro 4/3
+ špičkové video v rozlíšení 4K aj Full HD s obrovskými dátovými tokmi (200Mb a 100Mb/s)
+ konzervatívny algoritmus JPG a výstup zo snímača všeobecne (pre tých, ktorí chcú sami rozhodovať ako má fotografia vyzeráť)
+ prekvapujúci dynamický rozsah fotografií aj videa
+ grip rozširujúci funkcie a pripojiteľnosť 
+ rýchle reakcie prístroja, rýchle snímanie
 
- rozmery a váha (pre tých, ktorí hľadajú ľahší a menší mirrorless)
- grip DMW-YAGH vyžaduje 12V napájanie, nie je tak úplne flexibilným zariadením
- šum pri vyššej citlivosti ISO nie je na úrovni konkurentov s väčšími senzormi 
 
 

Panasonic DMC-GH4 si môžete zakúpiť tu.

 
Fotografie v galérii sú buď vyvolané z nekomprimovaného formátu RAW (RW2) so základnými úpravami - kontrast, jas a sú označené ako JPG z RAW, alebo sú nahraté v JPG tak ako boli vyfotené (neoznačené).
Pre plné rozlíšenie kliknite na "zobraziť originál". Vo fotografiách ú zachované údaje EXIF.
 
 

Galéria k článku

Panasonic DMC-GH4, najlepšia kamera medzi foťákmi?
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

  • Milosh Milosh Milosh Milosh
    Milosh Milosh / 21.07.2014 17:49:00
    fotky sú na micro 4/3 veľmi fajn, škoda, že ste nejako neukázali aj 4K video, aj keď rozumiem technickým problémom reprodukovať 4K online :)
  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 22.07.2014 10:28:00
    Ku tomu foťáku by mali pribalovať aj poriadny počítač. Raz som si stiahol krátke video (cca 1:30min) v 4K a môj desktop skoro kľakol :D Inak, mementálne je veľmi zaujímavá aj nová Sony Alfa 7s. Som padol na riť, keď som videl to video pri extrémne vysokých citlivostiach!!
  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 22.07.2014 10:31:00
    Problém je spracovať video, ponúknuť ho online je jednoduché ... youtube.com Napríklad: https://www.youtube.com/watch?v=xDMP3i36naA
  • julo kotus julo kotus
    julo kotus / 22.07.2014 10:50:00
    Ako som v recenzii napísal, nie som videograf ale fotograf, preto by som možno svojím spracovaním skôr videu uškodil, ale na Vaše pripomienky som do článku pripojil ukážku z jedného testu na youtube. Je v odseku o natáčaní videa. Nech sa páči. :)
  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 22.07.2014 10:56:00
    Však ja som nenarážal na to, že tu nie je reálna ukážka videa. Poukázal som iba na to, že už dnes je jednoduché 4k video zdielať. Ako som napísal v prvom komente, sám mám počítač čo 4k ledva prehrá, nie to ešte aby som ho skúšal editovať :D
  • julo kotus julo kotus
    julo kotus / 22.07.2014 11:00:00
    Ale ja som reagoval na Milosh Milosh, len nám to akosi zle zobrazuje reakciu na čitateľa. :) Takže ten môj príspevok nepatril smerom k Vášmu ale tomu predtým: Milosh Milosh: fotky sú na micro 4/3 veľmi fajn, škoda, že ste nejako neukázali aj 4K video, aj keď rozumiem technickým problémom reprodukovať 4K online :) Všetko OK? :)
  • julo kotus julo kotus
    julo kotus / 22.07.2014 11:04:00
    Áno, a okrem toho mi na moju najrýchlejšiu SD kartu Sandisk Extreme PRO dokázal foťák uložiť len niečo cez minútu 4K videa. Takže GH4 trošku predbieha pripravenosť doby. :) Určite chce čo najvýkonnejší počítač a najrýchlejšie karty. Machri, ktorí by chceli použiť GH4 na vážnu produkciu aj tak asi použijú grip DMW-YAGH ktorý ukladá na vonkajšie disky a umožňuje ukladať video v 10bit farebnej hĺbke.
  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 22.07.2014 11:13:00
    Jasné, teraz som si všimol tie "citácie" :)
  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 22.07.2014 11:15:00
    Pravda ... A toto sú presnie tie chvíľky, kedy sa teším, že mám taký nenáročný koníček že fotografovanie :D
  • Drsnak Jake Drsnak Jake
    Drsnak Jake / 28.07.2014 16:34:00
    ja nemam konicka, mam kona a my vsetci...
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...