Olympus Tough TG-5: Všestranný kamarát

Olympus Tough TG-5: Všestranný kamarát

Recenzie  /  Jana Čavojská / 18.10.2017 / 10:50

Ak ste hľadali malý, odolný kompaktný fotoaparát / kameru na adrenalínové výpravy, práve ste ho našli. Vlezie s vami do vody, prachu, blata aj snehu a akčné zábery okamžite prepošle do vášho smartphonu.

Kompakt, ktorý s vami pôjde všade.

Voda, mráz, náraz aj tlak

Olympus Tough TG-5 môžete potopiť do hĺbky pätnásť metrov. Prežije bez ujmy na funkčnosti mráz do -10 stupňov Celzia. Odolá pádu z výšky 2,1 metra. Spadol vám pritom do blata? Nič sa nedeje. Jednoducho ho opláchnite vodou. Znesie tlak do sto kilogramov. Prach mu tiež nevadí. Pre dobrodružné výlety, hiking, splavy alebo len tak šnorchlovanie ponúka snímanie do jpeg aj RAW formátu na automatiku, program a prioritu clonya šestnásť scénických režimov. Plný manuálny režim ani prioritu času kompakt nemá. Poteší makro režim Microscope na extrémne priblíženie detailov. Keď sa začnete s režimami hrať, chytí vás to, aj keď nie ste práve fanúšik kompaktov a pri klasickom fotení zrkadlovkou alebo mirrorless fotoaparátom by vám nikdy nenapadlo použiť ich.

Makro režim, vyvolaný raw v Lightroome

Makro režim, neupravený jpeg

V tom je čaro tohto nového malého kamaráta. Vybrala som sa s ním na prechádzku. Bavilo ma striedať scénické režimy na určité typy situácií a skúšať extrémne makro na hmyze a rastlinkách. Funguje výborne, len si treba dávať pozor, kedy už záber nemôžete udržať. Stačí slabý vietor alebo malá nepozornosť. Hoci má fotoaparát grip a stabilizáciu optiky, je to predsa len ľahké kompaktné telo. Čiastočne dokáže pomôcť funkcia Focus Bracketing, prístupná v makro režime.

Pri pohľade na hmyz tak zblízka sa niekedy až zľaknete :) raw vyvolaný v Lightroome

Jpeg needitovaný, priamo z fotoaparátu

Ovládanie cez mobil

Objektív má rozsah 25 – 100 mm, clonu 2 – 4,9 a disponuje systémom proti zahmlievaniu vďaka dvojitému sklu. Oceníte hlavne vo vode. Ostrí od desiatich centimetrov, v režime makro od jedného centimetra. Režim Microscope Control ponúka zväčšenie 44,4 – krát. Až také extrémne makro je síce takmer nepoužiteľné, režim Microscope sám osebe však funguje dobre a umožňuje jednoduché vytváranie zaujímavých makro záberov bez kopy technického vybavenia. Rozsah časov je od štyroch sekúnd po 1/2000 sekundy.

Raw vyvolaný v Lightroome

Vývojári sa v tomto modeli vrátili k rozlíšeniu 12 Mpx, ktoré je v tomto segmente úplne postačujúce.

Prístroj ponúka ISO až 12 800. Radšej ho však nepoužívajte. Každý nech si svoju toleranciu nedostatkov v horších svetelných podmienkach vyskúša sám, mne sa zdali zábery v poriadku do ISO 1600.

Needitovaný jpeg.

RAW zábery si sprocesujete priamo vo fotoaparáte v sedemnástich prednadstavených obrazových módoch. Pri cestách za dobrodružstvom si tento fotoaparát ukladá k fotografiám GPS údaje a informácie o teplote a tlaku vzduchu. Má wifi pripojenie. Zábery si tak môžete preposielať rovno do smartfónu a jednoducho a rýchlo ich uploadovať na internet. Prostredníctvom wifi môžete fotoaparát aj ovládať prostredníctvom mobilu.

Pohodlné fotenie

A teraz špecialitka pre milovníkov videa. Okrem klasického snímania v 4K kvalite ponúka tento kompakt aj high speed video vo full HD kvalite s rýchlosťou snímania 120 framov za sekundu. Ďalšia vychytávka, ktorá ma dostala. Nakrútiť dynamické športové video alebo spomalené romantické zábery nebolo nikdy jednoduchšie. A je skvelé, že nemusíte myslieť na otravné veci ako sú podvodné púzdra alebo chrániť foťák v silnom daždi. Jednoducho s vami pôjde všade tak, ako je. Nenadarmo ho volajú najodolnejší kompakt súčasnosti.

Voda mu neprekáža.

Pri športe, hlavne pri takom, kde hrozí namočenie, je veľmi pohodlné fotiť alebo nakrúcať Tough – om. Bez obáv ho môžete mať zavesený na pútku na ruke a keď sa vám zachce, zdvihnúť ho a urobiť pár akčných záberov. Keď ho len tak ponoríte do jazera, fontány alebo bazéna, garantujem vám, že si vyslúžite zopár udivených pohľadov okolia. Každý je zvedavý, čo to máte v ruke. Pri lyžovaní sa nemusíte obávať pádu ani toho, že sa vám do vrecka dostane sneh. Tento kompakt to vydrží. Akurát pri snímaní v slanej morskej vode odporúčajú odľahčiť mu desaťminútovým kúpeľom v sladkej vode. Pri intenzívnom používaní pod vodou by ste mali raz ročne dať vymeniť tesnenia.

Ovládacie prvky sú jednoduché a naschvál idú ťažko, aby ste ich dokázali ovládať pod vodou.

Do extrému

Výdrž baterky pri fotografovaní udávajú na 340 fotografií. Kvôli neustále svietiacemu displeju je to menej, než by som si priala, ale nič sa nedá robiť. Kvôli vodotesnosti nemá táto krabička s príjemnými prenosnými rozmermi 113x66x32 milimetrov a s hmotnosťou 250 gramov hľadáčik, výklopný displej ani výsuvný objektív. Olympus však ponúka príslušenstvo – telepredsádku, rybie oko aj difúzer, ktorý funguje ako kruhový blesk. A podvodné puzdro, umožňujúce snímať až do hĺbky 45 metrov. Vybrať si môžete aj z ďalších ochranných puzdier, využiteľných ako ochrana prístroja pri outdoorových aktivitách. A ešte informácia pre milovníkov dizajnu – vyrábajú ich v čiernom a sýtočervenom prevedení.

Strčíte ho napríklad aj do fontány. Určite vzbudíte pozornosť okolia. Foto spod vody, raw vyvolaný v Lightroome.

Needitovaný jpeg.

Čo sa týka obrazovej kvality, myslime na to, že ide viac o všestranný športový fotoaparát / kameru do extrémnych podmienok než o excelentné svetelné vlastnosti objektívu. Kvôli používaniu pod vodou funguje optika na báze periskopu. Ale priznajme si: takýto kompaktík nikto nebude používať na profi portréty. V rámci toho, na čo je určený, ma nesklamal. Práve naopak.

Olympus Tough TG-5 si môžete kúpiť v našom obchode v ČIERNEJ alebo ČERVENEJ farbe.

Olympus Tough TG-5: Všestranný kamarát
0 5 with 0