Naozaj naširoko! Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art

Naozaj naširoko! Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art

Recenzie  /  Julo Kotus / 22.12.2016 / 10:00

Prišiel som do práce a ležala predo mnou na stole. Krásne tvary, oblo-hranaté krivky. Zapáčila sa mi hneď, aj keď na môj vkus bola priširoká a priťažká.

Impozantný dojem sa zvýšil, keď som ju nasadil na relatívne útle telo Nikonu Df. Kombo sa na remeni okamžite prehlo dopredu a objektív smeroval k zemi. Nie, nerobil som si nádeje, že by pekne stál a smeroval dopredu ako moje obľúbené malé „street objektívy“. Už som vedel, že váži 1,15kg, čo je o 50% viac ako môj fotoaparát. V priemere má objektív úctyhodných 10cm. To je takmer toľko, čo objektív meria na dĺžku (13cm). Predná šošovka nádherne vykúka. Je to najväčší asférický člen vo svojej triede a má 80mm priemer.

Je nabitá modernými optickými prvkami. Asférickými členmi a členmi s nízkym rozptylom svetla. Celkovo 8 špeciálnych optických členov, čo je presne polovica optických prvkov v sústave.

9 lamiel okrúhleho tvaru by sa malo starať o príjemný hladký bokeh, čo sa pri 12mm môže zdať absurdné, no objektív dokáže zaostriť na minimálnu vzdialenosť len 24cm, čo už na rozostrenie pozadia za malými objektmi postačuje. Môžete tak vyhotoviť zaujímavé detaily a zároveň zachytiť široké okolie, ktoré bude jemne rozostrené.

Objektív je vybavený elektromagnetickou clonou pre prácu s najnovšími fotoaparátmi Nikon. Perfektné spracovanie materiálov s typickým Art dizajnom a bajonetom opatreným manžetou proti vnikaniu prachu a vlhkosti.

Sigma v posledných rokoch urobila veľký pokrok vo zvyšovaní kvality svojich objektívoch označených ako „Art“. Famózne sklíčka Sigma 50mm f/1,4 Art alebo 35mm f/1,4 Art zožali úspech medzi recenzentmi i následne aj medzi ich používateľmi. Ale nielen pevné ohniská, ale aj zoomy si vyslúžili rovnaké hodnotenia. Objektívy pre APS-C zrkadlovky Sigma 18-35mm Art f/1,8, Sigma 50-100mm f/1,8 Art alebo Full Frame objektívy ako 24-35mm f/2 Art. Všetky sa blysli vynikajúcou kresbou, spracovaním a cenou, ktorá úspešne konkuruje adekvátnym produktom. Bol som zvedavý, ako si bude počínať najširší objektív z portfólia výrobcu na Full Frameaparáty Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art.

Hneď na začiatku musím povedať, že fotografovať takým širokým ohniskom nie je brnkačka. Línie sa zbiehajú, budovy padajú, ak nie ste rovno vo výške ich geometrického stredu a všetkého je v obraze akosi veľa... ALE...

Sú situácie, kedy si nijako inak nepomôžete, iba širším ohniskom (prípadne ešte namáhavou prácou s viacerými zábermi a spájaním v počítači). Fotografujete napríklad v stiesnenom priestore v interiéri alebo úzkej uličke. Nemáte kde ustúpiť. Nemáte ani kde rozložiť statív. Pri testovaní som zažil takúto situáciu na úzkych strmých schodoch cestou na Bratislavský hrad. Vyfotografovať točité schody aj s budovami okolo by bez 12mm jednoducho nešlo. Často si myslíme, že 24mm ohnisko na FF je postačujúce, no v prípadoch takto uzavretej architektúry je to žalostne málo. Pre porovnanie som vám vyfotil daný záber na 12mm ohnisku i 24mm ohnisku. Vidíte ten diametrálny rozdiel? a do tretice fotografia s korigovaným perspektívnym skreslením.

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 24mm

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 12mm

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 12mm, korigované zbiehajúce sa línie

Samozrejme, úlohou širokáča nie je len čo najviac vtesnať do záberu, širokáč dokáže vtiahnuť do obrazu pomocou línií, ktoré nás dynamicky privedú k hlavnému objektu. Opäť pre porovnanie 12mm a 24mm ohnisko.

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 12mm

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 24mm

12mm ohnisko je fajn aj preto, aby ste napríklad vyfotili architektonický objekt na jeden krát a potom v počítači mali rezervu na skorigovanie padajúci línií. Problémom akurát ostanú okrajové časti, ktoré sú počítačovou manipuláciou ťahané a deformované (všimnite si vežičky hradu po korekcii). Ak by ste fotografovali z výšky stredu objektu, takýto problém by nenastal.

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 12mm

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 12mm, korigované zbiehajúce sa línie

Na 24mm spod hradu celý hrad na jeden záber nevyfotíte. Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art na 24mm

Blízke umiestnenie hlavného objektu mu dodá náležitú váhu.

Rozťahovaním okrajových častí vznikajú dynamické fotografie spod objektov. Koruny stromov pôsobia veľkolepo.

S 12mm začnete fotiť známe veci novým spôsobom.

No a nakoniec je ultraširokouhlé ohnisko vhodné aj na to, aby ste sa stali súčasťou deja, ktorý okolo vás prebieha. Dokument či streetka nafotená ultraširokáčom má svoje zvláštne čaro a vyznieva veľmi sugestívne. Žiaľ, nemal som príležitosť si zafotiť s objektívom v nejakej zaujímavej situácii a tak prikladám len jednu dve náhodné momentky z ulice.

Čo sa týka kresby objektívu, tá je na výbornej úrovni v strede. V okrajových oblastiach je objektív raz pekne ostrý, inokedy je pomerne neostrý a niekedy neostrý. Súvisí to podľa môjho názoru so zakrivením roviny ostrosti a zmenou zakrivenia po zaclonení. Niektoré stránky popisujú aj rozdielne zaostrovanie s odcloneným objektívom a so zacloneným (manuálne preostrenie po zaclonení) a mali podobné zistenie ako ja. Jednoducho niekedy sa môže stať, že aj pri zaclonenom objektíve dostanete nie veľmi ostré rohy postihnuté aberáciou a inokedy sú vynikajúco ostré. Prikladám printscreen obrazovky aj s expozičnými údajmi. V obidvoch prípadoch rovnaká clona, stred perfektne ostrý a u jedného obrazu perfektne ostré rohy a iného rohy postihnuté aberáciou a neostrosťou.

Perfektne ostrá fotografia až do extrémnych rohov.

Fotografia postihnutá okrajovou neostrosťou. Pričom je zachytená na rovnakú clonu F8 ako predchádzajúca a stred majú porovnateľne ostrý.

Porovnanie extrémnych rohov.

Úprimne povedané, mám z toho zmiešané pocity, lebo to je jediná vec, ktorá sa dá reálne objektívu vytknúť okrem toho, že je veľký a ťažký. :-) Na druhej strane, ak ste krajinár a záleží vám na bezchybnej kresbe, môžete si pohodlne cez live view manuálne doostriť, ak riešite hlavne reportáž, extrémne rohy vás aj tak nezaujímajú.

Odolnosť voči protisvetlu je veľmi dobrá a podobne u objektívu neobjavíte výraznejšiu chromatickú aberáciu (ak nepočítame prípad so zle zaostrenými rohmi, kde ju možno vidieť).  Vinetácia je na tento rozsah ohnísk veľmi dobre skorigovaná a aj keď ju objavíte, nie je to nič vyrušujúce alebo s čím by ste si nevedeli jedným kliknutím v editore pomôcť. Sú aj drahšie objektívy podobných ohnísk, ktoré ju majú výraznejšiu.

Celkovo hodnotím výkon tejto ultraširokouhlej Sigmy vysokým skóre a keby nie občasného uletenia ostrosti v rohoch, označil by som ju za TOP voľbu medzi profesionálnymi objektívmi. Aj tak ale patrí určite medzi tie najlepšie voľby, ktoré za takýto peniaz môžete dostať.

 

Plusy a mínusy

+ spracovanie materiálov
+ rýchlosť a bezhlučnosť AF
+ kresba objektívu v strede a vo väčšine obrazu
+ malé aberácie a odolnosť voči protisvetlu
+ na extrémne ohnisko malé geometrické skreslenie
 

- občasná aberácia v rohoch a neostrosť
- rozmery a váha

Tento objektív nájdete v našom obchode.

Naozaj naširoko! Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

  • Lukáš Nagy / 22.12.2016 11:10:00
    zaujímavé sklíčko. opticky to vyzerá super, len ma trošku prekvapilo to zaostrovanie, resp. tá neostrosť na krajoch. zlým zaostrením to asi nebude, lebo ako píšeš, v strede sú obe fotky perfektne ostré.
  • Michal Lindner / 22.12.2016 12:41:02
    Cena je lakava (polovica v porovnani s Canon 11-24), velkost a vaha su rovnake len Canon o kusok lepsi opticky.
  • Miroslav Komara / 22.12.2016 14:59:50
    Zaujímavé sklo - rozsah - svetelnosť a ART ... Osobne tie ultra široké ohniská nemusím , hlavne pri architektúre (ale aj inde ...) sú tie deformácie dosť nevkusné a napr. narovnávania v pp , to už nie je vždy ono. Tilt - shift obj. ... - to je iné ... Ono takéto ohniská je treba vedieť , že kde , kedy a ako ich používať ... Spomenul som si pritom na ruský panoramatický Horizont - hm - to bola iná "káva" ... :)
  • Roman Lacko / 23.12.2016 12:03:06
    Tie foto hradu sú neostre a ako by fotene cez foliu aj v strede.. Snáď mi neodchádza monitor :D
  • Roman Lacko / 23.12.2016 12:03:06
    Tie foto hradu sú neostre a ako by fotene cez foliu aj v strede.. Snáď mi neodchádza monitor :D
    Martin Farkaš / 23.12.2016 13:17:12
    Ktoré? Som to zbežne pozrel a výstup je perfektný. Možno si pozeral tú korigovanú v LR, tam sa môže prejaviť nejaká neostrosť pri korekciách.
  • Martin Farkaš / 23.12.2016 13:17:12
    Ktoré? Som to zbežne pozrel a výstup je perfektný. Možno si pozeral tú korigovanú v LR, tam sa môže prejaviť nejaká neostrosť pri korekciách.
    Roman Lacko / 24.12.2016 11:49:43
    Ano tu korigovanu.. :) je to ok
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...