Spoločnosť Fujifilm podniká v poslednom čase na poli digitálnej techniky zaujímavé kroky. Jedným z týchto krokov je aj predstavenie objektívu, ktorému sa budeme v tejto recenzii venovať. Ide o to, že síce rozsah zoomu je veľmi podobný kitovým lacným objektívom, aké poznáme z digitálnych zrkadloviek, ale cenou je od nich Fujinon XF 55-200 hodne vzdialený.
Čo teda oprávňuje Fujifilm pýtať si za rovnaký rozsah zoomu dvojnásobne väčšie prostriedky?
Dizajn a ergonómia
Objektív Fujinon XF 55-200mm f3,5-4,8 R LM OIS je ale iný, ako jeho na pohľad podobní konkurenti. Ponúka v prvom rade lepšiu svetelnosť a spracovanie na prvotriednej úrovni. Keď chytíte Fujinon do ruky, okamžite pocítite rozdiel a nie iba ten, že Fujinon je podstatne ťažší. Materiál, pogumovanie prstencov, chod zoomu a zaostrovcieho prstenca, jasné kliky na prstenci clony, všetko naznačuje, že máte v rukách minimálne o dve triedy vyšší model objektívu, ako sú štandardné kitové telezoomy. Celá stavba objektívu je kovová, nielen bajonet ale dokonca aj závit na filtre s priemerom 62mm.
Na ovládanie clony slúži clonový krúžok, ktorý ale nemá označenie clôn na sebe. Pri otáčaní prstencom tak musíte sledovať displej. Oproti objektívom, s ktorými bežne pracujem (Fujinon 35mm f1,4 a 60mm f2,4) je to nevýhoda, keďže neviem pri zbežnom pohľade na objektív určiť, akú clonu mám zvolenú. S objektívmi s označením na clonovom krúžku si môžete prístroj pripraviť na fotenie aj bez toho, aby ste ho museli zapínať, s týmto teleobjektívom to nejde. Škoda, pochopil by som tento krok na malom pancake objektíve, kde je snaha o ušetrenie miesta, ale tento objektív je dlhý a robustný a malý rad čísel by nikomu neprekážal. Pod clonovým krúžkom je umiestnený prepínač clony na manuálnu voľbu alebo automatickú.
Stabilizátor obrazu je optický (pohyb šošovky) a má prepínač vedľa prepínača clony. Má iba dve polohy OFF a ON. Nikde som sa nedočítal, či vie aparát rozoznať, ktorým smerom pohybujete objektívom a prispôsobiť stabilizáciu napríklad len jedným smerom pri tzv. panningu. V menu aparátu si môžete aktivovať dva módy stabilizácie a to kontinuálnu stabilizáciu alebo stabilizáciu iba pri fotografovaní. Prvú voľbu zvolíte ak preferujete stabilizovaný obraz aj pri komponovaní záberu, druhú ak chcete šetriť batérie fotoaparátu, keďže fotoaparát vtedy aktivuje stabilizátor obrazu iba pri samotnom stlačení spúšte nie pri komponovaní a zaostrovaní. Video je stabilizované stále a to aj pri komponovaní, nielen pri natáčaní videa. Stabilizátor údajne pomôže z ruky udržať až o 4,5 expozičných stupňov dlhšie časy ako nestabilizovaný objektív s týmito ohniskami a musím priznať, že je to pravda. Na 200mm (300mm po prepočte na FF) nebol problém opakovane udržať 1/50s až 1/25s. Je potrebné samozrejme dodržať všetky pravidlá pre ostrú fotografiu "z ruky": nezatajovať dych ale pomaly vydýchnuť a jemne dotlačiť spúšť s podopieraním objektívu dlaňou ľavej ruky. Stabilizátor ma naozaj milo prekvapil.
Objektív sa inak ovláda perfektne, trochu tuhší chod zoomu spôsobený presným vyrobením a poskladaním tela môže spôsobovať ťažšiu zmenu ohniska v kombinácii s malým telom fotoaparátu ako je napríklad X-M1 alebo X-A1. Aj na mojej X-E1 je balans omnoho lepší, keď na fotoaparát upevním grip HG-XE1. Preto vo všeobecnosti doporučujem k Fujifilm X fotoaparátom pre použitie s týmto objektívom prikúpiť "hand grip". Fotoaparát tak nielen lepšie držíte, ale aj pohodlnejšie meníte ohniskovú vzdialenosť vzhľadom na zväčšenie sily pôsobiacej proti smeru zoomu.
Z pozície dizajnu a ergonómie nie je objektívu čo vytknúť azda len chýbajúce označenie clôn na clonovom prstenci. Inak objektív funguje ako má, je tuhý, nič na ňom ani v ňom nevyklá, pri jemnom potrasení je akurát málinko počuť pohyblivý optický člen stabilizátora, to je ale normálny prejav.
Zaostrovanie
Zaostrovanie je svižné, pri kontinuálnom sledovaní však zrkadlovkám nestíha. Ak je objekt málo kontrastný, stane sa aj to, že sa fotoaparát rozhodne preostriť cez celú zaostrovaciu vzdialenosť a potom sa vráti naspäť. Táto situácia sa ale vyskytuje naozaj ojedinele. Nechcem teraz, aby to vyznelo, že objektív je extrémne lenivý a otravný, to vôbec nie (fotografoval som s ním k dokonca lietajúcich vtákov v protisvetle), ale nie je to ani žiaden rýchlik na dobrej zrkadlovke. Je to ale skôr spôsobené zatiaľ nedostatočným riešením systému ako takého, ktorý nie je vhodný na športovú fotografiu a sledovanie rýchlo sa pohybujúcich objektov. Pri bežnom fotení ľudí a portrétov za normálneho aj trochu slabšieho svetla by ste však nemali mať problém. Bez väčších problémov som ostril na surfistov dokonca s trochou šťastia aj na cyklistu prichádzajúceho oproti z pomerne blízkej vzdialenosti. Som zvedavý, ako zaostrovaniu pomôže spolupráca s fázovým zaostrovaním v kombinovanom senzore u nových prístrojov ako je napríklad Fujifilm X-E2.
Obrazová kvalita
Výborná. Objektív je ostrý, kontrastný a dobre zvláda protisvetlo. Samozrejme, zníženie kontrastu sa málinko v plošnom protisvetle prejaví, ale je to úplne normálne. Práve to využívame pre dosiahnutie zaujímavého snivého efektu napríklad pri portrétoch. Krajinárski fotografi si môžu vydýchnuť, záber so slnkom v obraze novému Fujinonu nerobí problém.
Aj keď objektív nie je zrovna makro objektívom, dokáže zaostriť v celom svojom rozsahu na vzdialenosť 1,1m, čo pri 200mm ohnisku znamená pekný "close up". Potešiteľné je, že ostrosť pri blízkom zaostrení neklesá výraznejším spôsobom, ako býva zvykom pri takýchto zoomoch.
Vynikajúca kresba aj pri blízkych záberoch "close up".
Na teleobjektív má veľmi slušne zvládnutú aberáciu, ktorú ďalej koriguje firmvér fotoaparátu. V JPG tak po farebných kontúrach na kontrastných hranách nenájdete ani stopu. Aj keď však korekciu aberácie vypnete v RAW editore, prejavuje sa minimálne, ak vôbec. Jednoducho je na aberáciu objektív takmer dokonale vykorigovaný.
Vinetáciu môžete pozorovať len vtedy, ak vyvoláte RAF a deaktivujete jej korekciu.
Vinetácia (stmavnutie okrajov a rohov obrazu) sa prejavuje podobne iba ak vypnete jej korekciu v RAW editore, pretože na JPG ju fotoaparát úspešne aplikuje. Podobne fotoaparát aplikuje aj korekciu poduškovitého skreslenia.
Ostrosť a kresba
Niektorí recenzenti tvrdia, že práve korekcia skreslenia spôsobuje jemnú neostrosť na úrovni pixelov. Napriek tomu, že už v JPG formáte sa zdá objektív detailný a ostrý, ešte lepšiu až extrémnu ostrosť vraj možno dosiahnuť vyvolaním RAW formátu v editore, v ktorom sa dá vypnúť automatická korekcia skreslenia. Preto som sa na to zameral, aby ste dostali odpoveď aj vy, ktorým naozaj ide o to, dosiahnuť z ostrosti maximum. Aj keď osobne ako street fotografovi a fotografovi ľudí mi to žiaden výrazný benefit neponúka, viem si predstaviť , že pri niektorých žánroch môžu fotografi rezavú ostrosť na pixelovej úrovni požadovať.
Preto som RAF z Fujifilm X-E1 vyvolal v troch editoroch: RAW converter EX priložený k Fujifilm aparátom, Lightroom s posledným ACR modulom a nakoniec Capture One 7 od spoločnosti Phase One. V Capture One som deaktivoval automatickú korekciu skreslenia a vyexportoval som fotografie do JPG formátu bez ďalších úprav.
Aké bolo moje prekvapenie, keď som porovnal pri 100% priblížení výsledky konverzie! JPG z RAW formátu bol u obidvoch RAW editorov lepší ako priamy výstup z fotoaparátu. Čo je ale prekvapujúcejšie JPG z Capture One 7 bol čistejší s jasnejším definovaním kontrastu a o poznanie ostrejší ako JPG z Adobe Photoshop Lightroom konverzie. Ak by som chcel ostrosťou dohnať výstup z Capture One 7, musel by som výstup z Lightroom-u poriadne preostriť a to sa mi už v obraze ukázali nepríjemné artefakty posterizácie a haló efekt okolo hrán. Capture One 7 tak naozaj v tomto prípade urobí lepšiu službu ako Adobe RAW konvertor a tiež lepšiu ako dodávaný RAW file converter EX od Silky Pix. A to nielen z pohľadu ostrosti fotografie ale aj dynamického rozsahu a farieb. Aspoň takýto je môj osobný pocit z výsledných fotografií.
Výrazný rozdiel v ostrosti medzi výstupom JPG z fotoaparátu, Capture One a Adobe Photoshop Lightroom. Hádajte ktorý je ktorý. :) Kliknite na obrázok pre väčší náhľad.
No a objektív?
Práve vďaka poznatku o automatickej korekcii som zistil, že je ešte ostrejší, ako som predpokladal. Dokonca že je rezavo ostrý v drvivej väčšine prípadov, ale túto jeho vlastnosť môže odhaliť len softvér, ktorý dokáže ignorovať korekciu poduškovitého skreslenia. Tak som nakoniec všetky fotografie prehnal cez Capture One Express, aby ste naozaj videli skutočný výkon a potenciál objektívu. Výsledky sú naozaj vynikajúce!
Bokeh
Bokeh je veľmi príjemný vo všetkých štandardných situáciách, ak však rozostrujete blízke a malé objekty s ostrými hranami, bokeh môže byť niekedy "nervózny" s ostrejšími hranami a s ostrými bodmi v rozostrených kruhoch. Videli sme to napríklad na kvapkách vo fontáne. Na takýto komplexný zoom je to však veľmi dobrý výkon. Samozrejme, od objektívu nemôžeme čakať krémové rozmazanie pozadia na spôsob profesionálnych objektívov na Full Frame o svetelnosti f2,8 a väčšej. Na krásne portréty sa však sťažovať určite nebudete.
Záver
Objektív Fujinon XF 55-200mm f3,5-4,8 R LM OIS ponúka takmer dokonalý pomer výkon / rozmer / váha / cena. Áno, po teste tohto objektívu si myslím, že cena, ktorú si za neho spoločnosť pýta je oprávnená... V pomerne kompaktnom balení dostanete v tomto objektíve vynikajúceho spoločníka na cesty, dobrého portrétistu a ostrého krajinára. Pre maximálnu ostrosť použite RAW konvertor, ktorý dokáže ignorovať korekciu skreslenia objektívu. Pozor, k dnešnému dňu to nedokáže ani renomovaný softvér Adobe Photoshop Lightroom. Pomôžete si napríklad Capture One 7, z ktorého dostanete naozaj výkon objektívu do fotky. Tie budú ostré, kontrastné, s príjemným bokehom vo väčšine situácií.
Ak by som mal predsa len niečo vytknúť (dokonalý objektív neexistuje), výčitka by smerovala k absencii statívovej objímky, ktorá by pri pripevnení na statív ponúkala vyváženejší celok a ku kontinuálnemu ostreniu na rýchlo pohybujúce sa objekty. To je ale záležitosť systému ako takého, nie špecifikum objektívu. Objektív mal však ešte jednu chybu, že som ho po testovaní musel vrátiť. :)
Plusy a mínusy
+ perfektne vybudované telo objektívu z kovu
+ nadštandardná svetelnosť f3,5-4,8
+ príjemný bokeh, zvlášť
+ rýchly autofokus na bežné situácie
+ ostrý obraz vo väčšine ohnísk bez výraznejšieho klesania ostrosti do strán a rohov
+ vynikajúco korigované chromatické chyby
+ odolnosť voči protisvetlu
- ostrenie na rýchlo pohybujúce sa predmety
- chýba statívová objímka
- maximálna ostrosť obrazu dosiahnuteľná len v určitých RAW editoroch (pozor ale, to nie je chyba objektívu, skôr koncepčná chyba RAW editorov a spolupráce s RAF formátom od Fujifilmu)
V galérii nájdete fotografie, ktoré boli do JPG formátu vyexportované z RAW (RAF) formátu pomocou softvéru Capture One Express 7. Práve tento softvér dokáže vypnúť korekciu skreslenia objektívu a dosiahnuť maximálnu ostrosť a detailnosť fotografií.
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)