Z dlhej chvíle fotografom

Z dlhej chvíle fotografom

Automatika nie je hanba  /  Vladimir Kampf / 27.10.2020 / 19:00

Tento článok je o tom, že jednoducho a úspešne a pekne sa dá fotografovať aj s lacnejším fotoaparátom, nielen s mobilom.

Taký fotoaparát môže mať aj niekoľko výhod. Napríklad optický zoom na lacnom objektíve, ktorý je zatiaľ stále lepší ako tie maličké sklenené gombíky na chytrom telefóne.

Počas sedenia doma a malých povolených vychádzok je najlepší čas vyskúšať si to.

S fotoaparátom sa dá hrať trebárs aj cestou pre malého škôlkára. Stačí sa pozerať, využívať svetlo, línie a motívy.

Nenechať sa zmiasť!

Na úvod je dôležité nenechať sa ničím zmiasť a zabudnúť na všetky poučky o fotení a akýchkoľvek vychytávkach, ktoré ste kedy počuli. Aj tak sú väčšinou vytrhnuté z kontextu a bez kopy ďalších zásad, na ktoré treba brať ohľad, žiadnu mimoriadnu úžasnosť neprinesú, len skomplikujú začiatočníkovi život múdrosťami, ktoré si ukladá do pamäte. Mimochodom: ani na smartfónoch predsa takmer nikdy nič neriešime a vyliezajú z nich aké fajn obrázky.

Cestou do obchodu. Výklopné displeje dávajú ďalšie možnosti podhľadov či nadhľadov. V tomto prípade automatika nezvládla ostrenie. Kontrastné čiary na dlažbe ju zmiatli tak, že ich vyhodnotila, ako dôležitejšie. Stane sa.

Na fotografických weboch a v laickej spoločnosti sú fotoaparáty často podvedome prezentované ako strašiaci, nad ktorými treba maturovať, kým mobil fotí pekne a netreba si komplikovať svet nejakými vedomosťami a pravidlami.

V akcii cestou do obchodu.

Pravda je, že s fotoaparátom sa dajú robiť všelijaké zázraky a pekné fotky, ale najprv ho treba vedieť aspoň trochu ovládať. Na základné použitie však stačí základné nastavenie. S tou najprostejšou automatikou je jeho ovládanie prosté. Okrem toho ľahká bezzrkadlovka či zrkadlovka je aj dobrá investícia do ďalšieho učenia alebo pokusov s fotením.

Výber techniky

Na to, aby som svetu dokázal, že aj počas protipandemických opatrení sa dajú urobiť pekné obrázky a že práve počas obmedzení je ten najlepší čas pohrať sa trebárs s fotoaparátom, som si požičal Olympus OM-D E-M10 Mk. IV a objektívom M.ZD ED 14-42mm f/3.5-5.6 EZ MSC pancake.

Ja fotografujem s jeho o niekoľko tried technicky vyspelejším bračekom Olympus E-M1 Mk.III a rád k nemu za štandardných okolností používam objektív M. Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO. To je však pre začiatočníka, ktorý na úvod nechce riešiť možnosti techniky, zbytočná investícia.

Mrzutý škôlkar osadený do lineárneho priestoru.

Kto chce začať s niečím, čo je vhodné na pekné fotky bez vážneho zaoberania sa technikou, s tým, že sa možno raz stane lepším fotografom, si okrem Olympusu môže vybrať modely iných známych značiek. Tu je zopár zaujímavých foťáčikov od iných veľkých značiek v obchode PROlaika:

Panasonic Lumix DC-G100 s objektívom Lumix G Vario 12-32mm f/3,5-5,6 ASPH.

Canon EOS M50 s objektívom EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM.

Kto chce Nikon, má k dispozícii lacnú zrkadlovku Nikon D5600 s objektívom AF-P DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR.

Sony Alpha A6000 s objektívom Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS.

Fujifilm X-T200 s objektívom Fujinon XC15-45mm f/3,5-5,6 OIS PZ. Tu je môj test tejto mašinky na portáli fotoma.sk obchodu PROlaika.

Hýbať sa a pozorovať

A teraz to najdôležitejšie na úvod: Jednoducho a jasne. Kto sa nechce zaťažovať a chce len stláčať spúšť, nechá si zapnutú plnú automatiku a nič nerieši. Nie je to žiadna hanba.

V prírode. Automatika fotoaparátov je vymyslená tak, aby v pohode zvládla väčšinu scén.

Dôležité je sústrediť sa na kompozíciu. Múdre pravidlá hovoria všeličo. Dôležitejšie je, aby sa fotografovi a jeho najbližším a divákom obrázky páčili.

Pekný záber sa dá urobiť aj z banálnych scén.

Kompozícia cez hľadáčik či cez displej sa mení v závislosti od postavenia fotografa. V prvom rade sa treba postaviť tak, aby neboli na zábere iba ľudia od chrbta či motív schovaný za niečím alebo braný z tragického uhla. Treba len pozerať do hľadáčika a hýbať sa. Niekedy stačí málo, len sa posunúť do jednej strany, potom do druhej a pozorovať, čo sa deje s obrazom. Okrem sústredenia sa na hlavný motív je dôležité kontrolovať aj pozadie. Keď kdesi vzadu na pozadí niečo trčí z hlavného motívu, nevyzerá to pekne. Niekedy je to až smiešne. Naozaj stačí hýbať sa a pozorovať, čo sa deje s kompozíciou. Pohybovanie sa prináša kopu prekvapení, ako sa obraz mení.

Cestou z obchodu. Jeden uhol pohľadu.

Cestou z obchodu. Tá istá scéna z o pár krokov iného pohľadu.

Na úvod ešte jedno pravidlo, ktoré robí fotografie ľudí zaujímavejšími: Ak si myslíte, že ste už dosť blízko, urobte ešte krok dva vpred a pozrite sa do hľadáčika či na displej. Hups, aký rozdiel! Treba si len vybrať, čo je lepšie.

Ešte krok vpred a hneď je pohľad zaujímavejší...

Z dlhej chvíle fotografom
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...