Postprocesing: áno alebo nie?

Postprocesing: áno alebo nie?

Aký máte názor na postprocesing?  /  Srnec Karol / 06.10.2023 / 06:00

Niektorí fotografi sú toho názoru, že fotografia by mala vzniknúť výhradne vo fotoaparáte a ďalej by sa s ňom nemalo manipulovať. Asi si ich teraz znepriatelím, ale je mi to jedno. Už samotná fotografia je manipulácia so skutočnosťou Fotograf využíva svoju predstavivosť a kombinuje ju s možnosťami fotografie. Na realitu nie je nikto zvedavý. 999 fotografii z 1000 je manipuláciou. Už len výber obrazového profilu, nastavenie expozície, zaostrenia, kompozícia, prevod 3D priestoru na 2D je manipuláciou. Vážne jej uškodí, ak sa s fotografiami ešte pohráme, pri ich spracovaní?

Digitálna fotografii nám poskytuje nekonečné možnosti úprav. Môžeme zmeniť každý jednotlivý pixel. Ak to urobíme, je to ešte fotografia. Sú upravené fotografie podvod?

Analógová fotografia a manipulácia

Mnohí si myslia, že analógová/filmová fotografia je verným zobrazením skutočnosti, bez manipulácie, bez úpravy záberov. Nemôžu sa viac mýliť. Prakticky od vzniku fotografie fotografi manipulujú s fotografiou a s divákom. Helmut Newton mal vlastného technika, ktorý vyvolával fotografie na základe majstrových inštrukcii. Často musel záber vyvolať veľa krát, kým bol majster spokojný. Anselovi Admsovi trvalo roky, kým odkázal vyvolať fotografie podľa svojej predstavy. Musel čakať na vývoj materiálov, papierov a vývojok. Rovnako mi dnes čakáme na vývoj softvéru. V rámci svojich možnosti využívali týto fotografovia všetky možné finty. Verte, ak by Ansel Adams dnes žil, bol by to expert na Lightroom, či jemu podobný RAW konvertor a bol by Youtuberom so státisícami followerov.

 

Keď budete pozorovať tieto tri rôzne výtlačky fotografie Ansela Adamsa s východom Mesiaca z roku 1941 v Hernandez v Novom Mexiku, z rokov 1943, 1953 a 1964, a1975 môžete si všimnúť, ako sa v priebehu desaťročí menilo vnímanie jednej scény fotografom. A že negatív je naozaj predmetom výkladu fotografa. Foto: Ansel Adams.

 

Dennis Stock v roku 1955 nafotil ikonická fotografiu Jamesa Deana, Sám v daždi, uprostred Times Square. Pokyny na jej vyvolanie dokazujú, že s fotografiami sa výrazne manipulovalo už v minulosti. Foto: Denis Stock.

 

Tip: Akoby dnes fotografoval Ansel Adams? Asi tak ako o tom píše Michael Frye vo svojej knihe [Digitální] krajinářská fotografie (Ve šlépějích Ansela Adamse a velkých mistrů). Túto skvelú publikáciu od Zoner Press zoženiete už len v antikvariátoch, alebo na inzerát.

 

Manipuláciou, s ktorou asi nebude nikto súhlasiť je manipulácia s históriou, napríklad na politickú objednávku. Všeobecne známy je záber Stalina z ktorého postupne miznú “nevhodné” osoby.

Digitálna fotografia a potenciál postprocesingu

Postprocesingu sa nevyhnete

Pokročilí fotografi fotografujú do formátu RAW. RAW sú surové dáta zo snímača, ktoré môžeme prirovnať k nevyvolanému filmu. Aj keď používate fotografie priamo z fotoaparátu (JPG/HEIF/TIFF, sú upravené. A fotograf má na to vplyv.

Fotografia priamo z fotoaparátu

Možnosti postprocesingu vo fotoaparáte sú dnes pomerne bohaté, i keď v porovnaní s tým, čo sa dá urobiť v počítači, sú malé. U filmových fotoaparátov ste zvolili film, podľa vášho zámeru a potom ste vyvolali fotografie. Niečo podobné môžete aj v digitálnom fotoaparáte. Zvolíte obrazový profil, čo je ekvivalent filmu a nastavíte ďalšie parametre spracovania, ako je doostrovanie, odšumovanie, úprava farebného profilu, rozšírenie dynamického rozsahu, vyváženie bielej.

Ak chcete priamo z fotoaparátu najlepšie zábery, musíte nastavenie spracovania obrazu nastaviť pre každý záber, sériu záberov.

Výsledkom je fotografia v bitmapovom formáte JPG,HEIF, alebo TIF. Musíte aj čo najpresnejšie nastaviť expozíciu. Na chyby tu nie je priestor. Dôležité je poznať potenciál snímača a postprocesingu vášho fotoaparátu. Ak všetko urobíte správne, máte hotovú fotografiu, ktorej sa prakticky nemusíte dotknúť. Niektoré fotoaparáty majú skutočne dobrý výstup. Napríklad majitelia fotoaparátov Fujifilm milujú ich obrazové profily simulujúce reálne filmy.

Ak sa nechcete neustále hrať s nastaveniami, odporúčam fotografovať do formátu RAW a vyvolávať fotografie v počítači. Nepredstavujte si pri tom hodiny strávené nad každým záberom. Technicky kvalitnú fotografiu upravíte do jednej minúty.

Vyvolanie v počítači

RAW sú nevyvolané dáta zo snímača. Vyvolaním ich nielen spracujeme, ale môžeme im dodať svoj štýl. S/časný fotografi využívajú digitálnu obdobu technik majstrov filmovej fotografie a pridávajú k ním súčasné techniky. Nie som zástancom toho, aby postprocesing slúžil na to, aby sa zo zlej fotografie stala pozerateľná. To je skutočná manipulácia. Postprocesing má zavŕšiť víziu fotografa. Je tu samozrejme aj žáner fotografie, ktorý je o výraznej priznanej manipulácii. Fotografia môže byť prepojená s grafikou, maľbou, americkou retušou, 3D. Hranice umenia neexistujú. Aj u analógovej fotografie s ňou umelci narábali ako uznali za vhodné.

Za minimálne úpravy RAW-u môžeme považovať tie, ktoré by ste nastavili vo fotoaparáte. Obrazový profil a jeho úprava, doostrenie, gradácia, odšumenie, zväčšenie dynamického rozsahu, vyváženie bielej. Ak si vytvoríte preset, vyvoláte fotografie jedným kliknutím myši. Verte, že sa nespreneveríte myšlienke fotografie bez väčšieho postprocesingu. Vždy ale budete mať možnosť jemnejšie upraviť fotografie a vyskúšať rôzne obrazové profily a ďalšie nastavenia.

Dobre exponovaný záber, jediné, čo som pri jeho vyvolaní urobil bolo vybranie obrazového profilu Classic chrome.

Pokročilé úpravy vám umožnia vyriešiť aj obtiažne problémy s expozíciou, či farbami. Máte úplnú voľnosť. Vo fotoaparáte máte spracovanie obrazu nastavené výrobcom. Pri RAW-e máte proces vyvolania pod úplnou kontrolou. Umožňuje vám to dať fotografiám váš vlastný štýl. A to sa v dnešnom svete počíta! Fotografov sú milóny, fotografii miliardy. Vytvorením vlastného štýlu úprav sa môžete vyčleniť. Štýl úprav môže byť vaším rukopisom, dopĺňajúcim váš spôsob komponovania a výberu motívu/žánru. Lokálne úpravy sú obdobou techník majstrov, ktorých som spomínal vyššie. Len majú viac možností, než len upravovať expozíciu a sú oveľa precíznejšie.

 

V roku 2009 moja kamarátka Zuzana Minarovičová navštívila Nepál. Urobila kopec záberov, ktoré som jej pomáhal upravovať. Po rokoch som sa k ním vrátil a objavil v nich nový potenciál. Vybrané zábery som upravil v štýle Ansela Adamsa. Vďaka za to, že fotografovala do formátu RAW.

Priamo vo fotoaparáte môžete nastaviť monochromatický profil, niekedy ich máte k dispozícii aj niekoľko. Majstri digitálnej ČB fotografie ale fotia farebne. Pri vyvolaní RAW-ov majú pod úplnou kontrolou prevod farieb do odtieňov šedej. Ak k tomu pridáte lokálne úpravy expozície, globálne nastavenie kontrastu a gradácie, je to oveľa lepší spôsob, ako fotografovať do nejakého ČB JPG. Navyše stále máte fotografiu aj vo farbe.

Digitálna fotografia nám umožňuje mať prevod farieb na odtiene šedej pod kontrolou.

Za pokročilú manipuláciu s obrazom môžeme považovať pokročilú retuš, výmenu oblohy a pod. Osobne som zástanca skôr drobných retuší a oblohu na svojich záberoch nemením. Pri práci pre klienta sa ale takýmto úprava niekedy nevyhnete. Asi nie je fér z blata urobiť zlato a prezentovať sa ako dobrý fotograf. Po pravde by ste boli len dobrým grafikom. Úplne iná vec je manipulovať výraznejšie s fotografiou pri vytváraní umeleckého diela. Spájať fotografiu s grafikou, maľbou a inými výtvarnými technikami je OK.

 

Pri úprave tejto fotografie som sa inšpiroval japonským výtvarným umením.

 

Fotografia zložená z niekoľkých záberov maľovaných svetlom. Bol to jediný spôsob, ako urobiť takýto záber.

 

Pre potreby knižnej publikácie som vytvoril túto fotomontáž. Je zložená z troch mojich fotografii.

Výhody dodatočného postprocesingu

Venujem sa digitálnej fotografii od jej komerčných počiatkov. Možnos som dokonca urobil prvý digitálny záber publikovaný v slovenských novinách. Predtým som roky fotografoval na film. Mám skúsenosti s obidvomi médiami i keď viac mi vyhovuje to digitálne, kvôli maximálnej kontrole nad calým procesom vzniku fotografie. Snažím sa fotografovať čo najkvalitnejšie, aby som fotografie nemusel dlho upravovať. Ak fotografiu neupravím do minúty, nestojí za to.

Ako počítačový grafik niekedy skúšam aj koláže a montáže. To je ale samostatný žáner. Fotografujem takmer výlučne do formátu RAW, obsahuje maximu informácii ktoré dokážete získať zo snímača. Tu mám celý proces pod kontrolou. To ako budú fotografie vyzerať, o tom rozhodujem ja a nie fotoaparát.

Veľakrát sa mi osvedčilo, že fotografujem do RAW. RAW nemôžete zmeniť. Kedykoľvek budete mať k dispozícii neupravené dáta. Vyvíja sa softvér pre spracovanie obrazu a aj vy sa vyvíjate ako fotografi. Čo to pre vás znamená. V budúcnosti budete, vďaka lepšiemu softvéru, lepšie vyvolať vaše fotografie. Naviac sa môže meniť váš vkus. Miesto toho aby ste lamentovali nad tým, ako ste pred rokmi neovládali dobre fotoaparát, fotoeditor, alebo ste mali príšerný vkus, úpravy RAW-ov resetujete a upravíte nanovo.

Fotografovanie do dvoch formátov

Fotografi, ktorí uprednostňujú fotografie priamo z fotoaparátu môžu byť neskôr sklamaní. Napríklad z obmedzených možnosti nastavenia spracovania obrazu. Alebo si uvedomia, že v minulosti neovládali fotoaparát tak dobre a dnes by nastavili spracovanie inak. Poprípade by chceli využiť nové možnosti úprav pomocou AI pri zväčšovaní a odšumovaní. Časom môžu mať úplne odlišný vkus, alebo zmenia názor na postprocesing. Pre niektoré aplikácia sa môžu ukázať bitmapové formáty ponúkané vo fotoaparátoch ako kvalitatívne nedostatočné, hlavne zastaralý JPG. Pritom riešenie je jednoduché, fotografujte súčasne do RAW a do JPG/HEIF/TIFF, podľa toho, čo váš konkrétny prístroj ponúka. Budete mať “hotovú” fotografiu i nespracované dáta v podobe RAW.

Záver

Fotografia je manipuláciou. Osobným vyjadrením fotografa. Celý proces pozostáva z nápadu, jeho spracovania pri fotografovaní a spracovania fotografie. So správnym nastavením fotoaparátu je možné získať hotovú fotografiu priamo vo fotoaparáte. Sú fotografi, ktorým to takto vyhovuje. Postprocesing si nastavujú priamo vo fotoaparáte. Väčšina ale využíva širšie možnosti

Na fotografii je super, že každý ju môže poňať subjektívne. A tak má každý svoju hranicu toho, čo považuje za bežné úpravy a čo za prílišnú manipuláciu s obrazom. Preto rešpektujme druhých, hoci sa nám ich prístup nemusí páčiť. Každý fotograf ale musí počítať s kritikou a tým, že iní môžu mať na jeho fotografie odlišný názor.

Odporúčané články:

Formáty digitálnej fotografie

Fotografujeme do RAW

Fotografujeme do JPEG

Ovládnite obrazové profily

Vyváženie bielej pre začiatočníkov

 

Postprocesing: áno alebo nie?
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...