Návšteva a interview pána Kazuto Yamaki, majiteľa spoločnosti Sigma, v PROLaika

Návšteva a interview pána Kazuto Yamaki, majiteľa spoločnosti Sigma, v PROLaika

Blog  /  Julo Kotus / 12.10.2017 / 14:15

19. septembra sme hostili v našom obchode vzácnu návštevu z Japonska. Počas okružnej cesty v Európe našu predajňu navštívil majiteľ a generálny riaditeľ spoločnosti Sigma, ktorá je jedným z najväčších výrobcov objektívov pre digitálne fotoaparáty. Spoločnosť Sigma v roku 1961 zakladal otec pána Yamaki, pán Michihiro Yamaki. Majú svoju fabriku Aizu, ktorá sídli v Bandai v Japonskej Fukushime. Sám Kazuto o sebe vraví, že pôvodne neplánoval prevziať otcovu fabriku a podnikanie, no po čase pochopil, že toto je jeho cesta.

Pán Kazuto Yamaki s majiteľom PROLaika p. Podzimkom

Znamenalo to zmenu v orientácii firmy na top produkty. Začala sa nová éra vysoko kvalitných objektívov ART série pre digitálnej zrkadlovky a postupne vznikajú ďalšie objektívy pre mirrorlessy. Viac o pánovi Kazuto Yamaki sa dozviete z nasledujúceho rozhovoru, ktorý nám poskytol priamo na našej predajni príznačne pred objektívmi Sigma. Na začiatku len poviem svoj dojem z tohto stretnutia. Pán Yamaki je kultivovaný gentleman a zároveň veľmi otvorený človek, ktorý sa nebál hovoriť s nami o akýchkoľvek otázkach a bez cenzúry. „Môžete sa pýtať čokoľvek chcete.“ Pred rozhovorom, počas neho i po ňom prejavil záujem o náš obchod a naše názory, ktoré reflektujú potreby vás, zákazníkov. Jeho ľudské vnímanie obchodu je v dnešnom svete raritou a vysoko ho kvitujem. Stretnutie s pánom Kazutom bolo v každom prípade príjemným zážitkom plným pozitívnej energie. :-)

 

Vitajte v spoločnosti PROLaika, najväčšom špecializovanom fotoobchode v Bratislave. Dnes máme u nás vzácneho hosťa. Je ním pán Kazuto Yamaki, majiteľ a riaditeľ spoločnosti Sigma. Sigma je známou značkou a výrobcom kvalitných objektívov pre fotoaparáty ale aj samotných fotoaparátov.

Sme poctení, že vás môžeme privítať v našom obchode pán Yamaki a ďakujeme, že ste súhlasili odpovedať na niekoľko našich otázok.

Ja ďakujem za to, že ste ma prijali a za možnosť rozhovoru.

 

Objektívy boli vždy dôležité pre fotografov a už v vo filmových časoch sa o nich hovorilo ako o očiach fotoaparátu. Dnes vlastníme fotoaparáty s rozlíšením, aké bolo možné v tom čase dosiahnuť iba strednoformátovými prístrojmi. Kvalita objektívov by mala zodpovedať kvalite fotoaparátov, aby toto rozlíšenie mohlo byť využité.

V spoločnosti Sigma, ste urobili za posledné roky ohromný pokrok v kvalite objektívov, špeciálne ART série. Čomu pripisujete tento progres? Čo sa skrýva za touto úspešnou érou?

 

Existuje veľa príčin za týmto trendom. Predovšetkým je potrebné povedať, že nielen Sigma, ale všetci výrobcovia s príchodom kvalitných digitálnych fotoaparátov zlepšujú aj kvalitu svojich objektívov. Je to vďaka viacerým dôvodom.

V prvom rade by som spomenul výkonnosť a rýchlosť počítačov, ktoré dokážu omnoho presnejšie a rýchlejšie vypočítať optický návrh dobrého objektívu. To naozaj pomohlo vylepšiť optický dizajn a výkon objektívov.

Druhým dôvodom je nový a kvalitnejší materiál. Výrobcovia a dodávatelia momentálne pracujú s úplne novými typmi skla a to samozrejme tiež pomáha zvyšovať výkon objektívov.

Ale vzhľadom na našu situáciu v Sigme by som spomenul tri dôvody.

V prvom rade máme v tíme vynikajúcich inžinierov skúsených inžinierov, ktorí pre nás pracujú dlhé roky. 10, 20 a niektorí aj 30 rokov.

Druhým dôvodom je akási vnútorná motivácia. Väčšina z týchto ľudí majú radi fotografiu, fotografujú a majú inšpiráciu vyrobiť kvalitný objektív.

Tretím dôvodom je fabrika. Moderná a výkonná fabrika. Aj keby sme mali kvalitných inžinierov, neurobili by sme bez kvalitnej fabriky a ľudí v nej finálny výrobok. Čiže kvalitný materiál, dobrý návrh a pocivá výroba vo fabrike.

 

Väčšina vašich produktov sa vyrába v Japonsku. Trendy vo svete sú ale iné. V dobe, kedy trh s digitálnymi fotoaparátmi po veľkom boome začína klesať, spoločnosti sťahujú výrobu do krajín, kde je lacnejšia pracovná sila a celkové náklady na výrobu sú nižšie. Prečo si v Sigme stále držíte výrobu vo svojej krajine? Pretože to znamená o niečo vyššie ceny vašich prémiových produktov.

 

Za tým sú hlavne dva dôvody. Prvým z nich je ten, že sme nechceli robiť kompromisy v kvalite. Samozrejme, mali sme a máme možnosti otvoriť výrobu v inej krajine, ale myslím si, že by sme tým stratili skúsených pracovníkov. Vyrobiť dobrý objektív je pomerne zložité. V porovnaní s fotoaparátom je to ťažšie. Urobiť fotoaparát je relatívne ľahké, ale pri tvorbe dobrého objektívu vstupuje do hry mnoho faktorov. Skúsení inžinieri a pracovníci sú veľmi dôležití. Podobne dodávatelia surovín a materiálu. Vzhľadom na dosiahnutie maximálnej kvality produktov sme vyhodnotili, že je pre nás lepšie ostať v Japonsku. Väčšinu potrebných vecí si vyrobíme sami v našej fabrike a všetci naši dodávatelia sú z Japonska. Nemáme žiadnych dodávateľov z iných krajín a touto cestou sa snažíme kontrolovať kvalitu na maximálnej úrovni.

Druhým dôvodom je, že sme chceli chrániť zamestnancov. Sigma je stále rodinnou súkromnou firmou. Preto nie sme nútení považovať predaj a profit za najvyššiu prioritu
 

Čo teda považujete za najvyššiu prioritu?

Udržiavať podnikanie aby sme ochraňovali zamestnanie našich ľudí. Ak by sme odišli s výrobou do inej krajiny, potrebovali by sme veľké investície do novej fabriky a museli by sme zvýšiť celkovú produkciu. Zároveň by sme museli prepustiť ľudí v Japonsku. To sa typicky deje u všetkých japonských firiem, ktoré preniesli výrobu do iných krajín. Ale my sme to nechceli, chceme chrániť našich zamestnancov.
 

Ak teda nebojujete najnižšou cenou, čím chcete presvedčiť zákazníka, ktorý má stále tendencie zakúpiť si skôr originálny objektív ako objektív tretieho výrobcu.

Ja rozumiem zákazníkovi, že si chce kúpiť originálny objektív. Zároveň veríme, že naším poslaním je priniesť na trh zaujímavé a inovatívne produkty. Také, ktoré ostatní výrobcovia vo svojej ponuke nemajú. A dá sa to vzťahovať v zmysle špecifikácií, výkonu či ceny produktu. Ak sú špecifikácie produktu rovnaké, skúsime produkt urobiť v lepšej kvalite. Ak sú špecifikácie i kvalita objektívu podobné, skúsime ho urobiť v lepšej cene. A veľmi dôležité produkty sú pre nás unikátne objektívy, napríklad Sigma 18-35mm vo svetelnosti f/1,8. Je to prvý takýto svetelný objektív pre zrkadlovky. Alebo Sigma 14mm f/1,8, čo je prvý 14mm objektív so svetelnosťou 1,8. Snažíme sa zákazníkom ponúknuť stále nový a inovatívny produkt.

Unikátne objektívy Sigma, ktoré nemajú u iných výrobcov svoj ekvivalent
 

Takmer ste odpovedali na moju ďalšiu otázku. :-) Pretože som sa chcel opýtať práve na tieto unikátne objektívy, ktoré ste v poslednom čase vyrobili. Sú jedinečné kombináciou ohniska a svetelnosti. Spomeňme Sigma 18-35mm f/1,8, Sigma 14mm f/1,8, Sigma 24-35mm f/2, Sigma 50-100 f/1,8. Sú to vynikajúce objektívy. Cítite, že práve tieto sa predávajú lepšie, keďže konkurencia také produkty nemá?

:-) No, nie je to vždy takýto prípad. Niekedy predávame naše produkty vysoko nad naše očakávania,  inokedy hlboko pod ne. Čiže nikdy si nie sme istý, či bude nový produkt dobre prijatý našimi zákazníkmi, ale je to stále pre nás pôžitok a výzva urobiť niečo nové. Sme veľmi nadšení a vzrušení, keď môžeme predstaviť takéto inovatívne produkty na trh. Urobiť niečo svetovo prvé je našou veľkou motiváciou.

 

Musím povedať, že som fotografoval viacerými objektívmi Sigma v minulosti ešte za filmovej éry, boli to zoom objektívy. Nie vždy som však bol spokojný pre nepresnosť zaostrovania so zrkadlovkou. V poslednom čase som ale milo prekvapený ART sériou objektívov. Naozaj sa mi páčia. Páči sa mi ich, ostrosť, spracovanie, kontrast, páči sa mi takmer všetko, až na jednu vec... Sú veľké, tučné a ťažké? :-)

V prvom rade, prečo sú naše objektívy ART série veľké a ťažké, je to, že stále žijeme vo svete fyziky. Nie je v tom nijaké kúzlo. A tak ak chcete vyrobiť objektív najvyššej kvality, bude veľký a ťažký. Potrebujeme použiť viac a viac kvalitného skla, aby sme korigovali optické chyby, mnoho aberácií. Mohli by sme vyrobiť menší a ľahší objektív, ale jeho kvalita bude rovnaká ako u ostatných objektívov iných spoločností. Možno trochu lepšia, ale rozdiel nebude veľký. Takže v zmysle odlíšenia našej ART série od ostatných, musíme za účelom dosiahnutia výnimočnej kvality použiť viac skla. Je to normálne aj u iných výrobcov objektívov. Ale zároveň to neznamená, že sme zabudli na dobre vyvážené objektívy. Chceme rovnako vyrábať kompaktnejšie objektívy s nižšou váhou ale s dobrým optickým výkonom. Napríklad náš 30mm objektív so svetelnosťou f/1,4 pre mirrorlessy je ľahký, ale jeho výkon je výborný. Takže plánujeme aj výrobu takýchto produktov do budúcnosti.

Pán Yamaki v rozhovore s p. Podzimkom a vedúcim predajne p. Musilom
 

Existuje určité hnutie vo fotografii. Fotografi, ktorí to chcú mať menej perfektné. Chcú mať určité nedokonalosti vo fotografiách. Preto kupujú drahé programy, aby ich fotky mali odlesky, závoje či vinetáciu. Myslíte si, že toto môže byť cesta pre výrobcov objektívov? Implementovať niektoré z charakteristík starých objektívov do nových produktov, napríklad rovné lamely clony pre efekt hviezdic zo svetiel? Alebo dve verzie z jedného objektívu, jedna s viacnásobnými a jedna jednoduchými antireflexnými  vrstvami?

Chcem najprv povedať, že mne osobne sa páčia fotografie vyhotovené pomocou takýchto objektívov. Majú svoj osobitný charakter. Preto nepopieram a nespochybňujem takúto tendenciu, no ak mám hovoriť za Sigmu ako výrobcu objektívov, nemyslíme si, že toto je naše poslanie. Myslíme si, že naším poslaním je poskynúť čo najvyššiu možnú kvalitu v súčasnosti. Zákazníci majú možnosť vybrať si staršie „vintage“ objektívy, ak chcú špeciálny efekt. Možno v budúcnosti budeme mať niekoľko produktov s vintage efektom či charakterom, ale nebude to našou hlavnou úlohou.
 

Čo ultrazoomy alebo tzv. all in one objektívy. Sú pre spoločnosť dôležité?

Sú dôležité pre obchod. Sú obľúbené u cestovateľov, preto máme aj veľké zoomy. Ale osobne sa mi páčia viac objektívy s jedným ohniskom. Máme omnoho väčšiu vášeň a odhodlanie vyrobiť vysoko kvalitný pevný objektív alebo krátky zoom.
 

Niektoré špeciálne objektívy vyzerajú vo vašom portfóliu nepovšimnuté. Fish eye objektívy dávno nemali moderného nástupcu a v ponuke Sigmy, nie sú špeciálne objektívy typu Tilt-Shift. Sú nejaké plány o inováciu v tomto segmente?

Náš plán je renovovať všetky existujúce objektívy do dvoch nových sérií. Máme v portfóliu objektívy typu rybie oko a budeme ich inovovať. Podobne pre rozšírenie našej ponuky a uspokojenie potrieb zákazníka môžeme v budúcnosti vyvinúť špeciálny typ objektívu. Nemôžem povedať presne kedy, ani konkrétne o aký typ pôjde, ale možnosť tu určite existuje v budúcnosti.
Sada siedmych CINE objektívov dodávaných v odolnom kufri

 

Čo nám prezradíte o relatívne nových objektívoch pre videografov, CINE objektívoch? Pustili ste sa na neznámu pôdu alebo už Sigma v minulosti robila objektívy pre videografov?

Projekt odštartoval, keď sme zistili, že náš objektív 18-35mm f/1,8 bol veľmi pozitívne prijatý tvorcami videí. Normálne pri uvedení produktu predávame v Amerike, Európe a Ázii predpokladané pomery množstiev, ale v prípade tohto objektívu bol v predaji výrazný rozdiel v prospech Ameriky. Zisťovali sme čo je príčinou a bolo to obľúbenosťou objektívu práve u filmárov a tvorcov videí. Preto sme začali študovať tento segment. Veríme, že je to pre nás super príležitosť na trhu, pretože sa sústredíme na vysokokvalitné produkty a to je práve prípad CINE objektívov, ktoré vyrábame v Japonsku.
 

Samozrejme, Cine objektívy musia byť prispôsobené stavbou pre manuálne zaostrovanie  a manuálnu voľbu clony. Čo ale ich optická konštrukcia? Sú to rovnaké objektívy, ako ich poznáme z fotoaparátov, alebo ich optická konštrukcia je iná?

Zatiaľ máme všetkého 10 objektívov vo verzii CINE. Všetky z nich sú modifikované oproti originálom z fotoaparátov ale používajú rovnaké sklo (optický návrh). Nevieme ale, ako to bude v budúcnosti. Možno nastane situácia, že pozmeníme aj optickú konštrukciu CINE objektívu alebo vyvinieme nový CINE objektív od základu. Nevieme, ale čo sa týka súčasných 10 CINE objektívov, všetky zdieľajú rovnakú optiku ako u objektívov pre fotoaparáty.
 

Pred rokmi, keď Sigma predstavila senzor Foveon, vravelo sa o malej revolúcii. Odvtedy bol Foveon implementovaný do rôznych modelov Sigma fotoaparátov. Neviem, aký úspech zaznamenali v globálnom meradle, no moja otázka znie, či má Sigma v pláne pokračovať s výrobou vlastných fotoaparátov? Ako vidíte budúcnosť Foveon snímača?

Foveon patrí k Sigme a našim plánom je pokračovať v jeho vývoji. V skutočnosti práve teraz pracujeme na jeho novej generácii, preto môžem povedať, že naši zákazníci sa môžu tešiť na nový fotoaparát s Foveon senzorom.
 

Predpokladám, že to bude mirrorless.

Nuž, už naše SD quatro je mirrorless. Nemôžem prezradiť úplne konkrétny plán, ale je to možné, že bude fotoaparát na spôsob tejto série.

Mirrorless Sigma SD Quattro s pevným 30mm objektívom vo svetelnosti f/1,4

 

Máte nejaký spôsob na zaznamenanie a spracovanie názorov od užívateľov vašich produktov, od fotografov? A ak áno, čo očakávajú momentálne najviac? Čo im chýba?

Stále sa snažím počúvať našich zákazníkov. A zároveň stále používam naše fotoaparáty. Takže som jeden z fotografov, ktorý stále nie som spokojný z ich rýchlosťou. Naozaj sa snažíme zrýchliť naše fotoaparáty, no je to pomerne ťažké, pretože náš senzor si vyžaduje špeciálny procesor. Foveon vyžaduje viac času na spracovanie signálu. Stále na tom pracujeme, ale zatiaľ nie sme na uspokojivej úrovni, no kontinuálne budeme vylepšovať rýchlosť našich fotoaparátov.

Pán Kazuto Yamaki sa živo zaujímal aj o naše ďalšie online aktivity na portáli FOTOma, kde oceňoval najmä kvalitnú fotogalériu

Takmer ste odpovedali na moju poslednú otázku, keďže som sa vás chcel opýtať na toto. Pred časom som si pozrel jedno z Vašich interview, kde ste popísali svoj plný deň od skorých ranných hodín až do večerných. Bol plný papierovej práce, stretnutí, rokovaní... Ostane Vám čas aj na to, že si sám zafotíte? Ak áno, aký typ fotografie je vám najbližší?

Páči sa mi fotografovať na uliciach, mám rád street fotografiu. Keď cestujem, často to robím, aj keď je to pre mňa trochu stresujúce, lebo fotografujem cudzincov. Ale páči sa mi to, ľudia v nejakej scenérii... Páčia sa mi aj pekné fotografie krajiny ale nie som nijaký veľký krajinársky fotograf. Ale podľa mňa, najlepšia fotografia pre každého človeka je rodinná fotografia. Nemusí byť najvyššej kvality, ale rodinná fotografia je základom fotografie. A sám sa rád pozerám na fotografie mojej rodiny.
 

Ďakujem veľmi pekne za váš čas a odpovede a prajem všetko najlepšie vám osobne i vašej spoločnosti.

Ďakujem pekne!

Návšteva a interview pána Kazuto Yamaki, majiteľa spoločnosti Sigma, v PROLaika
5 5 with 5
 
počet hodnotení: 5

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...