Ako Petr Jan Juračka fotil Vyšehrad pre National Geogrphic

Ako Petr Jan Juračka fotil Vyšehrad pre National Geogrphic

Blog  /  Julo Kotus / 24.08.2020 / 17:10

Je biológ pôsobiaci na Karlovej univerzite v Prahe a zároveň fotograf. Ak sa pustí do nejakej práce, zhostí sa jej s obrovským entuziazmom, zanietením a svojským humorom. To je Petr Jan Juračka. Keď sa ho pred časom pri rozhovoroch pýtali na jeho fotografický sen, spomenul svoju túžbu fotiť pre známy, žltým rámčekom orámovaný časopis. Nafotiť prírodovednú tému pre National Geogrphic, to by bolo niečo ako šité pre Petra Jana Juračku. Petrovi sa fotografický sen splnil aj keď nie v téme, ktorú by očakával. :) A čo teraz? Vraj by pre National Geographic chcel fotiť znovu.

V augustovom čísle českej mutácie časopisu je zaradený článok o tajomnom Vyšehrade. Ak ste v ňom už náhodou listovali, určite vám neunikol aj vďaka skvelým obrázkom. Fotografiám Petra Jana Juračku. Na veľké prekvapenie mu z redakcie nezverili tému, akú očakával. Žiadna biológia ani nič z prírodných vied. Šéfredaktor ho “odvážne” nechal vytvoriť komplexný obraz architektonických objektov s dominantným chrámom sv. Petra a Pavla. Práve ten v tomto roku oslavuje už 950. výročie.

Petr Jan Juračka fotografoval a dokumentoval s Nikonom Z 7Z 50 a dronom DJI Mavic 2 Pro.

 

Petr Jan Juračka, foto:  Jan Šimanek

 

Petr začal vymýšľať postupy a techniky, ktoré by ho priviedli k neopozeraným záberom. Nechcel svojimi snímkami napodobňovať prácu fotografov architektúry, ale byť aspoň trochu originálny. Keď fotíte takúto známu, státisíckrát nafotenú pamiatku, je veľmi náročné. Ak zároveň chcete ukázať celkový obraz, treba ísť od “koreňa” až “na vrchol” a to takmer doslova. 

Petr Jan Juračka fotil aj vo podzemí vyšehradského opevnenia. Úzke chodby (kasematy) vedú k pod zemou ukrytej veľkej sále Gorlice. Na tomto mieste sú ukryté originálne sochy z Karlovho mosta. Tu v úplnej tme využil na fotenie vlastné zábleskové svetlo. Sochu sv. Anny Samotretej fotil na dva zábery. Na prvom si ju nasvietil bleskom, ten vytvoril pekné bočné svetlo. Pri druhej expozícii vytvoril kontru tak, že namieril blesk priamo do fotoaparátu a fotografie neskôr spojil do jednej.

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 35mm f/1.8 S, 30 s, f/2.8, ISO 400

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 20mm f/1.8 S, 2,5 s, f/8, ISO 64

Z chladného neútulného podzemia medzi oblaky. Chcelo to nejakú chvíľu presviedčania, ale nakoniec dekan chrámu súhlasil. Vyšlo to! Petr sa dostal tam, kde len málokto. Do chrámových veží. Úžasné a zároveň odvážne!

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 20mm f/1.8 S, 0,25 s, f/8, ISO 64

 

Nikon Z 7, Nikkor 20mm f/1.8 S, 0,1s, f/14, ISO 64

Samozrejme nesmelo v článku chýbať aj niekoľko klasickejších pohľadov na chrám a okolie. Nočné zábery, či skoré ranné svetlo dodalo tú správnu atmosféru. Rôzne uhly, perspektíva, kompozícia, nech je z čoho vyberať.

 

Nikon Z 7, 16-35mm, f/4.0, 1/160 s, F/7.1, ISO 64

 

Nikon Z 7,  Nikkor Z 85mm f/1.8 S, 13 s, f/2.5, ISO 64

A škoda by určite bola neukázať veľkolepý interiér plný umeleckých diel. Niektoré fotografie vznikli aj počas zádušnej omše.

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 85mm  f/1.8 S, 1,3 s, f/10, ISO 64

 

Nikon Z 7, Nikkor 20mm f/1.8 S, 30s, f/10, ISO 64

Historické opevnenie vytvorí fotografiám zaujímavú kulisu, rovnako môže byť aj hlavným objektom. Park zaodetý do sýtej zelenej je fotogenický v každom ročnom období a cintorín českých osobností sa dá s vhodnou technikou nafotiť aj keď je neprístupný za plotom.

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 85mm f/1.8 S, 1/60 s, f/2.8, ISO 400

 

Nikon Z50, Nikkor Z DX 16−50 mm f/3,5−6,3 VR, HDR 1/800−1/3 s, f/13, ISO 100

Vyšehrad nie je len bazilika, park a opevnenie. Patrí k nemu aj pol storočie opustená stanica. Stala sa skvelou príležitosťou na urbexové snímky. Do jej nádhernej secesnej budovy, ktorú už dnes obývajú iba nezvaní hostia, je určite lepšie sa vybrať v spoločnosti, ktorá sa pri fotení zíde aj ako pomoc. Po nasvietení svetlami získajú priestory ten správny šmrnc.

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 20mm f/1.8 S, 30s, f/7.1, ISO 64

 

Nikon Z 7, Nikkor Z 35mm f/1.8, 13 s, f/2.5, ISO 64

No a detaily, na tie nikdy dobrý fotograf nezabudne.

 

Nikon Z 50, Nikkor 85mm f/1.8 S, 1/4000 s, f/2.2, ISO 100

 

Nikon Z 50, Nikkor Z DX 16-50mm, f/3.5-6.3 VR, 1/50 s, f/7.1, ISO 160

 

Petr Jan Juračka fotografuje, natáča video a časozbery, lieta s dronom a zároveň je vedeckým pracovníkom. Cestuje po svete a svoje skúsenosti odovzdáva študentom Nikon školy. Jeho práca vychádza najmä z vedeckej mikro a makrofotografie. Je ambasádorom značiek Nikon, DJI, HighPoint a LowePro.

Ako Petr Jan Juračka fotil Vyšehrad pre National Geogrphic
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...