15 tipov pre reportážnu fotografiu z ciest

15 tipov pre reportážnu fotografiu z ciest

Blog  /  Julo Kotus / 26.07.2022 / 14:20

Aj počas letných mesiacov pokračuje súťaž s Nikonom o krásny retro fotoaparát Nikon Z fc vhodný aj na cestovanie. 4. kolo Fotky NIKONBLOGU 2022 patrí pre toto dovolenkové a prázdninové obdobie príznačnej téme – Reportáž z ciest. Do súťaže? Ktorá prebieha na Facebooku @NikonSlovakia môžete nahrať sériu 5 až 9 fotografií. Ako však na to? Tu nájdete mojich 15 tipov na to, ako vyhotoviť reportážnu sériu fotiek z vašich ciest.

 

1. Čo je reportáž? 

Krátkodobé fotografovanie spravidla jednej udalosti so snahou zachytiť ju tak, ako sa stala. Reportáž by podľa tejto definície mala prinášať obrazy, ktoré podľa možnosti čo najobjektívnejšie zachytia realitu. Dôraz v každom prípade leží na čo najvernejšom a najvýstižnejšom zachytení skutočností. Ak sa dnes bavíme o reportáži z ciest, môžete fotografovať a zachytiť celú vašu cestu, alebo vypichnúť jednu tému, s ktorou ste sa stretali na svojej ceste.

 

 

2. Reportáž vs. dokument

Reportáž pokrýva jednu udalosť. Pozor, to neznamená, že nemôže trvať viac dní. Reportáž môže zachytávať niekoľkodňové protesty, voľby, svadobné prípravy a samotnú svadbu a v našom prípade samozrejme cesty, dovolenky, výlety. Dokument je v porovnaní s reportážou dlhodobý projekt, ktorý zachytáva viac dejov, udalostí a má poskytnúť celkový pohľad na danú realitu (oblasť, tému…). Reportáž by mala byť objektívna. Dokument vidíme často nielen „sucho“ popisný, ale aj silne subjektívny. Autor do dokumentu môže vložiť oveľa viac osobného pohľadu. Vtedy hovoríme o subjektívnom dokumente.

 

3. Reportáž verzus street fotografia

Street (pouličná) fotografia zachytáva zvyčajne len jeden okamih. Nesnaží sa o zachytenie príbehu sériou fotografií. Jeden príbeh = zvyčajne jedna fotka.

 

4. Buďte nenápadní

Nenápadnosť je dôležitá pri všetkých fotografických žánroch, kde fotíme neznámych ľudí. Splynutie s prostredím je vždy plusom, ak chceme ozajstnú reportáž bez prehnanej reakcie fotografovaných osôb. Je to ťažko docieliť, keď ste v exotickej krajine, kde vynikáte už len svojim vzhľadom, farbou pokožky, jazykom… Vo všeobecnosti ale platí, že je dobré obliecť sa tak, aby ste vynikali čo najmenej. V mojom prípade som sa napríklad počas cesty po Srí Lanke obliekol do miestneho odevu. Určite som si tým získal sympatie miestnych.

 

5. Rýchlosť verzus povolenie

Ak reportáž zachytávate ako novinár, alebo ju chcete publikovať v spravodajských médiách, na jej fotenie nepotrebujete povolenie.  O to viac to platí, ak sa nachádzate a fotíte na verejných priestranstvách. Toto platí vo väčšine západných krajín. Je ale dobré zistiť si, aké zvyklosti či zákony sú v krajine, v ktorej chcete fotografovať ľudí alebo objekty. Keď fotím reportáž, fotím čo najrýchlejšie a najnenápadnejšie. Keď som spozorovaný, usmejem sa. S otázkou alebo posunkom ukážem fotoaparát, kývnem hlavou, alebo sa aj prihovorím. V každom prípade je treba byť opatrní v krajinách, kde je možný konflikt pri fotení žien, detí alebo posvätných miest. My sa dnes bavíme o cestovateľskej reportážnej fotografii a tá nestojí za to, aby ste sa ohrozili, prišli o techniku, alebo svojim neprimeraným správaním rozhnevali či frustrovali domácich.

 

 

6. Komunikácia

Keď sa dostanete do komunikácie. Polovicou úspechu je správne zdôvodniť svoje počínanie – fotenie. Prečo fotografujem? Aj keď ľudia môžu byť v dnešnom svete už otrávení z nadmerného fotografovania, zvyčajne, keď im vysvetlíte, že chcete ukázať akí sú pekní, akí zaujímavý i ťažký život vedú, že chcete mať na nich pamiatku, lebo sa vám na nich páči to alebo ono, nemajú problém s fotením.

 

7. Odhaľte tvár

Keď fotím v situácii, keď potrebujem byť pripravený na reakciu, alebo keď môžem očakávať aj nie najvľúdnejšie akceptovanie môjho konania, fotím schválne pomocou displeja a už pri fotení sa snažím milo a chápavo vyzerať, usmievať sa, alebo sa naopak v ťažkej situácii tváriť chápavo, lojálne, súcitne. To všetko sa však dá, len ak vám je vidieť do tváre. Aj v tomto prípade pomáhajú moderné mirrorless fotoaparáty svojimi kvalitnými displejmi, ktoré možno podľa potreby aj vyklopiť.

 

8. Buďte blízko

Určite všetci poznáte výrok Roberta Cappu: „Ak vaše fotky nie sú dosť dobré, neboli ste dosť blízko.“ Niektorí fotografi to s obľubou preháňajú, dajú si na objektív s extrémne širokým ohniskom a fotia s foťákom strčeným druhým do tváre. To je zas druhý extrém. Byť uprostred diania s 20 – 50 mm ohniskom je jedna vec, strkať do tváre iným objektív s rybím okom je druhá vec. Osobne mi to príde agresívne. No a ďalší prípad je fotografovanie extrémnym ohniskom s extrémnym priblížením. Takto z diaľky vyhotovené fotky strácajú na autenticite a dôveryhodnosti.

 

 

9. Choďte naľahko

Reportáž, zvlášť tá z ciest, môže byť náročná. Už len presunúť sa do destinácie s objemnou technikou môže byť problém. No a potom cestovanie na mieste, celodenné nosenie techniky… Preto rád nosím so sebou len jeden – dva objektívy. Zvyčajne je to jeden zoom a jeden pevný svetelný objektív do situácií, kde je extrémne málo svetla. Niekedy si ešte beriem aj krátky teleobjektív.

 

10. Zoom verzus pevné ohnisko

Štatisticky reportážnym objektívom číslo jeden býva svetelný štandardný zoom v rozsahu 24 – 70 mm. Ja na cestách počas dňa rád používam trochu menej svetelný zoom ale s rozšíreným rozsahom 24 – 120 mm. Pohľad na to nájdete tu: Cestovateľský objektív číslo 1. Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G ED VR. Dnes už používam mirrorless fotoaparáty a na ne Nikon vyrába úžasné reportážne objektívy rôznych rozsahov a svetelností. Sú to NIKKOR Z objektívy 24 – 70 mm vo svetelnosti f/2,8 i f/4, NIKKOR Z 24 – 120 mm vo svetelnosti f/4 a nakoniec ultrazoom NIKKOR Z 24 – 200 mm vo svetelnosti f/ 4 – 6,3.

K zoom objektívu si rád pribalím svetelný kompaktný 35 mm f/1,8 objektív pre fotenie večer v tme alebo v interiéri. Na niektoré cesty si beriem aj zoom v rozsahu 70 – 200mm vo svetelnosti f/4. O tom sa dočítate tu: Cestovateľský objektív číslo 2. AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR. Ak by som si mal vyskladať výbavu z troch pevných objektívov, boli by to ohniská 24 mm, 35 mm a 50 mm, prípadne 85 mm namiesto päťdesiatky. Ak by som si mal vybrať iba jediné ohnisko, bolo by to 35 mm. To je ale len moja osobná preferencia.

 

11. Pozrite sa na vec z viacerých pohľadov

Viaceré ohniská umožňujú pozrieť sa na realitu z viacerých uhlov pohľadu a snímať z rozdielnej vzdialenosti. To môže niekedy nielen zachrániť kožu, ale umožní sérii fotiek vyzerať sviežo a pestro. Niektorí preferujú fotenie jediným ohniskom pre väčšiu formálnu konzistenciu obrazu. Osobne zatiaľ uprednostňujem viac ohnísk.

 

 

12. Celok, polocelok, detail

Emóciu i popisnosť dosiahnete v sérii fotiek, ak budú zachytávať situáciu vcelku a potom so zameraním sa na detail a ešte krok medzi tým.

 

13. Začiatok, vývoj a výsledok deja / činnosti / udalosti.

Analogicky môžete zachytávať dej – začiatok činnosti / udalosti / deja, ich vývoj a nakoniec výsledok

 

14. Farba verzus čiernobiela či iné zásahy do fotky

Podľa mňa by mala byť reportáž vo farbe a bez zásahov do jej farebnosti. Všeobecne, čím menej zásahov do fotografie, tým hodnovernejšia je reportáž. Tabu by mala byť retuš fotografií, odstraňovanie akýchkoľvek objektov, alebo naopak ich vkladanie do obsahu fotky. Ide nám predsa o prinesenie pravdivej správy o udalosti / ceste. Nehovoriac o tom, že ak by ste boli novinárom, úprava obsahu obrazu fotografie by vás mohla stáť miesto. Ak ním aj nie ste, môže vás stáť reputáciu. 

 

15. Odhodlajte sa.

V princípe môžete fotiť čím chcete, dôležité je odhodlať sa. Odvaha je to jediné, čo vás v skutočnosti oberá o krásne reportážne zábery.

15 tipov pre reportážnu fotografiu z ciest
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...