

APS-C je najrozšírenejší amatérsky formát. Full frame je ale akousi métou každého fotografa. Posunie vás prechod z APS-C na FF vpred?
Plný formát sa berie za akýsi etalón. Veľkosť FF snímača je rovnaká, ako kinofilmové políčko. 135 mm film bol dlhé roky štandardom. Väčšina filmových fotoaparátov fotila na kinofilm. Práve preto sa stal etalónom.
Keď sa začala digitalizácia fotografie, ukázalo sa, že snímač velikosti kinofilmového políčka je drahý. Čím menší snímač, tým lacnejší. A tak sa amatérskym štandardom stal APS-C snímač. Menší a lacnejší. Vychádzal z pomerne nového filmového štandardu APS-C. Existovali kompakty a zrkadlovky tohto formátu, ktoré sa ale takmer vôbec neujali. APS filmový formát prišiel neskoro. Ale výrobcovia fototechniky využili APS formát a postavili na ňom nový digitálny formát. Mali nevrhnuté súčiastky a štandardy, niektoré tak nemuseli navrhovať nanovo.
Digitálne zrkadlovky dlho využívali obidve veľkosti snímačov, okrajovo aj 4/3. Možno by ste očakávali, že keď plný formát zlacnie, tak APS formát zanikne. Hlavne po príchode bezzrkadloviek. Nestalo sa tak. Taký Fujifilm si zvolil APS-C ako svoj hlavný typ snímača a používa ho aj v profesionálnych fotoaparátoch. Sony začalo s bezzrkadlovkami s APS-C snímačom, ale potom rozšírili portfólio o FF bezzrkadlovky.
Nikon a Canon koketovali s bezzrkadlovkami najprv veľmi nesmelo. Systémy Nikon 1 a EOS-M sú mŕtve. Naplno sa do sveta CSC vrhli s plnoformátovými prístojmi. Najprv to vyzeralo, že pri tom ostanú a nezačnú opäť s APS-C. Ale nestalo sa tak. Dnes najväčší hráči ponúkajú APS-C aj FF bezzrkadlovky. Len Panasonic má FF a MFT.
V priebehu času sa ukázalo, že APS-C snímač nemusí byť len lacnejšia alternatíva, ale že má oproti FF aj niekoľko praktických výhod:
APS-C i MFT systémy dokázali svoju životaschopnosť a v mnohých prípadoch sú pre fotografa vhodnejšie ako FF systém. Premyslite si preto, či vám prechod na väčší snímač skutočne prinesie to, čo od toho očakávate. Nenechajte sa zmiasť tvrdením, že čím väčší snímač, tým lepšie.
Potenciál akéhokoľvek snímača sa skladá z obrazového potenciálu a z potenciálu práce s hĺbkou ostrosti. Začneme obrazovým potenciálom, čiže akú kvalitu vie poskytnúť. Väčšinou nás zaujíma dynamický rozsah snímača a množstvo šumu pri rôznych citlivostiach ISO. Ďalej aj reprodukcia farieb.
Poznámka: Dynamický rozsah snímača je kľúčový parameter, ktorý určuje schopnosť snímača zachytiť detaily v najtmavších a najjasnejších oblastiach obrazu.
Obrazový potenciál snímačov skúmajú laboratória, napr. https://www.dxomark.com/Cameras/. Ak si pozrieme rebríček, dominujú mu FF fotoaparáty. Najlepší APS-C fotoaparát je až na 45. mieste. To ale neznamená, žeby APS-C snímače boli podpriemerné, naopak majú výborný obrazový potenciál, ale FF fotoaparáty majú ešte lepší.
APS-C snímač Sony A6300 si v teste viedol veľmi dobre, ale FF snímač Sony A7 IV ešte lepšie.
FF môže lákať fotografov krajiny a architektúry z hľadiska väčšieho dynamického rozsahu. Pozor, ten majú fotoaparáty zamerané na kvalitu obrazu a nie na rýchlosť. Kto často fotografuje za zlých svetelných podmienok, alebo potrebuje fotografovať s veľmi rýchlymi časmi (niekedy nutnosť použiť vyššiu citlivosť ISO), bude vyhľadávať fotoaparáty s čo najnižšou úrovňou šumu. So šumom si ale dnes vieme pomôcť pomocou programov využívajúcich AI, napr. Lightroom, DXO Pure RAW, či Topaz Denoise.
Nesporným lákadlom plného formátu je potenciál pre prácu s malou hĺbkou ostrosti, ktorú sprevádza bokeh.
Poznámka: Bokeh je termín používaný vo fotografii na opis estetického kvality rozostrenia pozadia v obraze. Pochádza z japonského slova „boke“, ktoré znamená „rozmazanie“ alebo „nejasnosť“.
Plný formát je kráľom bokehu.
Plnoformátové fotoaparáty poskytujú najväčší potenciál pre prácu s malou hĺbkou ostrosti a výrazným rozostrením pozadia. Dokonca väčšiu ako stredoformátové, pretože pre FF sú k dispozícii svetelnejšie objektívy a ako vieme, clona vplýva na hĺbku ostrosti. S vhodnými objektívmi ale vieme aj u M43 a APS-C dosiahnuť malú hĺbku ostrosti a krásny bokeh, ale u FF ešte viac.
Plnoformátový snímač s vysokým rozlíšením zachytí množstvo aj najmenších detailov. U takéhoto motívu využijete aj veľký dynamický rozsah.
V neposlednom rade môže byť pre niekoho dôležitý parameter rozlíšenia. APS-C fotoaparáty majú priemerne 24-33 Mpx, niektoré majú aj okolo 40 Mpx. Plnoformátové fotoaparáty majú až 60 Mpx a možno čoskoro prekročia až 100 Mpx.
Väčšina APS-C je kompaktná, čo je ich veľkou prednosťou. Dnes ale nájdeme kompaktné fotoaparáty aj s plnoformátovým snímačom. Toto už ni je ich nedostatok. Medzi APS-C fotoaparátmi ale nájdeme len niekoľko, ktoré sú dostatočne veľké a ergonomické pre použitie v kombinácii s veľkými objektívmi. Česť výnimkám, napr. Fujifilm X-H2/X-H2s. Dôvodom prečo prejsť na FF môže byť práve veľkosť fotoaparátu. Napr. Sony A6700 je skvele vybavený fotoaparát, ale keď naň nasadíte objektív Sony FE 200-600/5,6 G OIS, tak pôsobí ako „krytka objektívu s displejom“. Ergonómiu nezlepšíte ani pridaním gripu, pretože žiaden nie je v ponuke. Ak chcete „poriadny“ fotoaparát, musíte siahnuť napr. po Sony A7IV s vertikálnym batériovým gripom. Rovnaký problém je aj u Canonu a Nikonu.
Sony A6700 je špičková kompaktná APS-C bezzrkadlovka. Príjemne kompaktná, kým na ňu nechcete nasadiť veľký objektív.
Sony A7 VI nie je veľký fotoaparát. Má ale výrazne lepší grip a ergonómia držania a ovládania sa dá vylepšiť doplnkovým vertikálnym batériovým gripom.
Nikon má v ponuke 43 objektívov plus 2 telekonvertory s bajonetom Z. Všetky sú vhodné pre FF aj ASP-C bezzrkadlovky radu Z. Vyslovene pre APS-C, čiže DX je ich ale len 5. Podobne je na tom Canon, ten má EF-S objektívov 6, z toho dva stereo. Sony má vďaka šesťročnému náskoku viac ako 20 natívnych APS-C objektívov.
Všetci výrobcovia ponúkajú množstvo objektívov pre svoje bezzrkadlovkové systémy, málo z nich je ale špeciálne určených pre APS-C modely.
Bežnému amatérovi postačuje ponuka APS-C objektívov a niekoľkých FF objektívov. Pokročilí amatéri ale môžu naraziť na limitovanú ponuku, čo ich vedie k prechodu na FF, kde je ponuka oveľa širšia.
Uveďme si príklad. Canon EOS R7 je výkonný APS-C fotoaparát. Mnohí by ho využili aj ako profesionálny. Canon ale nemá v ponuke napr. svetelné F2,8 transfokátory formátu APS-C. Zato v ponuke FF objektívov sú teraz aj cenovo dostupnejšie F2,8 transfokátory.
Najjednoduchšie je prejsť z APS-C fotoaparátu na plnoformátový u rovnakej značky. Nemusíte sa učiť nové ovládanie a menu. Základné veci vám budú hneď známe. Zvážte ale aj ponuku konkurencie. Prechod z APS-C na FF je okamihom, kedy môžete prejsť na inú značku.
Prechod na plný formát neznamená automaticky, že vaša technika bude robiť lepšie fotografie. Môže to byť práve naopak. Na to, aby ste využili potenciál plného formátu, musíte splniť niekoľko podmienok.
S veľkou pravdepodobnosťou bude mať akýkoľvek FF model väčší obrazový potenciál, ako APS-C model, ktorý vlastníte. Vyberajte si fotoaparát z rovnakej, alebo vyššej triedy, ako máte. Aby ste neboli sklamaný z ergonómie, funkčnej výbavy, rýchlosti, či zaostrovania. Pre tých, čo už nejaký ten rok fotografujú a chcú prejsť na plný formát odporúčam prístroje strednej triedy, napr. Sony A7C II, Sony A7 IV, Nikon Z6 III, Panasonic Lumix S-5 II, či Canon R6 II.
Ak plánujete používať veľké objektívy, zvážte, či neoceníte väčšie telo s možnosťou pripojenia vertikálneho gripu.
Nič sa nedeje, keď vás zláka ponuka konkurencie, ak máte vo výbave len fotoaparát a APS-C objektívy. Tie nevyužijete ani na FF fotoaparáte rovnakej značky. Čo využijete, môže byť napr. externý blesk, či diaľková spúsť.
Najčastejším dôvodom nevyužitia potenciálu plného formátu sú priemerné objektívy! Výrobcovia sa snažia ponúkať cenovo dostupnejšie FF fotoaparáty, ku ktorým pridávajú objektívy priemerných parametrov. Nutne nemusia byť nekvalitné, ich hlavným nedostatkom je horšia svetelnosť. Nepomôže vám, že máte FF fotoaparát, fotografie budú vyzerať ako z fotoaparátu s menším snímačom. Že budú mať o niečo menší šum a vyšší dynamický rozsah, fotografiám na atraktivite nepridá. Ak chcete na fotografiách vidieť kvalitatívny a estetický posun, musíte investovať do objektívov! To platí pre každý systém, ale pre plný formát obzvlášť.
Nikon Z5 je cenovo dostupná FF bezzrkadlovka, má výborný snímač. Setový objektív 24-50 mm je kvalitný, vhodný na fotenie na cestách, krajiny a architektúry. Ale fotografie sa nebudú líšiť od obdobnej APS-C zostavy.
Kvalita objektívov - veľké snímače sú náročné na kvalitu objektívov. Najmä tie s vysokým rozlíšením. Kvalitné objektívy niečo stoja a tie pre FF sú drahšie, ako tie pre APS-C. Preto počítajte s vyššími výdavkami na objektívy, hoci samotný FF fotoaparát nemusí byť drahý. Ak používate filtre, tie tiež musia zodpovedať nárokom na vyššiu kvalitu.
Svetelnosť objektívov - nie každý fotograf potrebuje svetelné objektívy. Pri fotografovaní krajiny a architektúry vysokú svetelnosť nevyužijete. Pri výbere sa sústreďte na praktický rozsah a kvalitu objektívov.
Nikkor Z 24-200/4-6,3 má veľmi praktický rozsah na fotografovanie krajiny a architektúry, pri týchto žánroch nevadí jeho horšia svetelnosť.
Plný formát mnohých láka ale kvôli malej hĺbke ostrosti a peknému bokehu, hlavne v portrétnej fotografii. Na to potrebujete objektívy s vysokou svetelnosťou. So zoomom so svetelnosťou F3,5-6,3 veľa vody nenamútite a krajší bokeh urobí aj MFT bezzrkadlovka s lacným objektívom 45/1,8.
Canon RF 85/2 Macro je cenovo dostupný, hlavne ale svetelný objektív s ktorým využijete potenciál plného formátu z hľadiska práce s malou hĺbkou ostrosti.
Dobrá svetelnosť je dôležitá aj pri fotografovaní za zlých svetelných podmienok. Verte, aj plnoformátový snímač pri ISO 6400 poriadne šumí. Rovnako ako v predchádzajúcom odstavci platí, že fotoaparát s menším snímačom porazí FF, ak má výrazne svetelnejší objektív, pretože bude použitá oveľa nižšia citlivosť ISO.
Nočný portrét s objektívom Sony FE 135/1,8 GM, ISO 1250. S objektívom F2,8 by citlivosť vychádzala na ISO 4000 a u objektívu F5,6 až na ISO 8000. To by výrazne narástla úroveň šumu, naviac by klesol dynamický rozsah o niekoľko EV.
Plný formát kladie vyššie nároky na fotografa. Pamätám si, keď som prešiel z 12 Mpx APS-C Nikon D300 na 36 Mpx FF Nikon D800E, ako sa zrazu zvýraznili všetky chyby, ktoré som robil. Či už to bolo presné zaostrenie, práca s hĺbkou ostrosti, alebo držanie fotoaparátu. Plný formát vám nič neodpustí, musíte byť technicky zručný a neustále precízny.
Plnoformátové fotoaparáty poskytujú výborný obrazový potenciál a aj keď sa osvedčili APS-C a MFT fotoaparáty, stále ostávajú akýmsi etalónom kvality a predmetom túžby nadšených fotografov. Sú čoraz dostupnejšie a tak to o to viac láka dlhoročných majiteľov APS-C, ale aj MFT fotoaparátov. Prechod na FF má svoje pozitíva, negatíva i určité nároky. Plný formát nie je automaticky zárukou lepších fotografii. Zvážte, čo od techniky očakávate a čo môžete investovať do vybavenia, ale aj do vzdelávania.
Vyhodnotenie 2. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (3)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2025 (1)
Karol Srnec - Streetwalk s Fujifilm GFX (3)
Dá sa dobre fotografovať setovým objektívom? (3)