Perspektíva zohráva kľúčovú úlohu v portrétnej fotografii, pretože ovplyvňuje, ako diváci vnímajú subjekt a atmosféru snímky. Zvolená perspektíva môže dramaticky upraviť vzhľad osoby na fotografii a zdôrazniť emocionálne aspekty portrétu. Tento článok sa zameriava na to, ako efektívne využiť perspektívu pri vytváraní pôsobivých portrétov.
V portrétnej fotografii sa perspektíva môže meniť v závislosti od uhla pohľadu, vzdialenosti od subjektu a voľby objektívu. Uhol pohľadu sme prebrali v jednom z naších článkov. Stručne portréty fotografujeme z úrovne očí, z podhľadu alebo nadhľadu. Dnes sa budeme venovať perspektíve z hľadiska využitia objektívov rôznych ohniskových dĺžok.
Podanie perspektívy záleží od vzdialenosti z akej fotografujeme. Na tú ma veľký vplyv uhol záberu objektívu. So širokouhlými objektívmi fotografujeme zblízka a preto je perspektíva výraznejšia, s teleobjektívmi naopak z diaľky a perspektíva je preto plochšia.
Z hľadiska ľúbivosti preferujeme krátke teleobjektívy, ktoré perpektívu miene stláčajú. Širokouhlé objektívy pri snímaní z blízka perspektívu tváre zvýrazňujú, čo sa páči menej. V portrétnej fotografii ale využívame rôzne ohniskové dĺžky. Ale musíte si dívať pozor ako.
Použitie širokouhlého objektívu (ekvivalent 21 mm) je pre detailný portrét nevhodný, príliš zvýrazňuje perspektívu.
Vhodnejší je teleobjektív, s ktorým sa aj lepšie kontroluje pozadie.
Širokouhlé objektívy (ekvivalent 24 až 35 mm) sa používajú na reportážne ladené zábery, kde chcete mať na fotografii aj prostredie. Pri snímaní zblízka zvýrazňujú perspektívu, preto sa nimi nefotia detailné portréty, ale celkové zábery. Populárne sú aj v modelingovej fotografii.
Rybie oko by ste si ako typicky portrétny objektív nevybrali, ale pre humorný portrét má využitie.
24 mm širokouhlý objektív využijete pre reportážne ladené zábery.
28 mm objektív zvýrazňuje perspektívu, používa sa na celkové zábery.
35 mm objektív a ukážka zvýraznenia perspektívy, kedy ruka v popredí vyzerá oveľa väčšia, ako je v skutočnosti.
35 mm objektív a reportážny záber s vernisáže výstavy.
Základný objektív (ekvivalent 50 mm) má prirodzené podanie perspektívy, podobné tomu ako perspektívu vníma ľudské oko. Pri detailnom portréte ale zvýrazňuje črty tváre a tak sa používa pri celkových záberoch, alebo polocelkoch. Aj tento objektív sa hodí na reportážne ladené portréty.
Pri detailnejších záberoch aj 50 mm objektív zvýrazňuje perspektívu.
85 mm krátky teleobjektív je na detailný portrét vhodnejší.
U obidvoch záberov, hoci je pozadie rozostrené, 50 mm objektív zachytil dostatočnú časť pozadia, ktoré nenásilne naznačuje, kde boli fotografie urobené.
Pri takmer celkovom zábere je podanie perspektívy príjemné.
U celkového záberu je svetelný základný objektív veľmi dobre využiteľný, ak chcete na zábere viac pozadia, alebo fotografujete v stiesnenejších priestoroch.
V portrétnej fotografii sú najobľúbenejšie krátke teleobjektívy (ekvivalent 85 až 135 mm). Aj pri detailných záberoch mierne potláčajú perspektívu a portréty sú tak ľúbivejšie. Vhodné sú aj pre celkové zábery. Tiet objektívy majú dobrú svetelnosť a tak sa s nimi dá dosiahnuť výrazne rozostrené pozadie so žiadaným výrazným bokehom. Portrétny objektív, ,ôže byť aj makroobjektív porovnateľnej ohniskovej dĺžky, je stávkou na istotu, ak vám ide o ľúbivé portréty.
85 mm portrétny objektív je vhodný aj na portrét v prostredí. Vďaka užšiemu uhlu záberu sa s ním dobre kontroluje pozadie.
To platí aj u polocelkového záberu, 105 mm.
Krátke teleobjektívy sú ideálne pre detailnejšie portréty. U obidvoch použitý 135 mm objektív.
Detailný portrét so 105 mm objektívom.
Vďaka stlačenej perspektíve a schopnosti rozostriť pozadie sú v portrétnej fotografii obľúbené aj teleobjektívy, najčastejšie svetelné s ohniskovou dĺžkou 200 mm, ši už transfokátory, alebo prieme objektívy. Výborné sú na celkové zábery a polocelky. Pri detailných záberoch tváre niekomu môže vadiť výraznejšie stlačená perspektíva.
Teleobjektívy sú obľúbene pri celkových záberoch v prostredí, ktoré sa vďaka úzkemu uhlu záberu dobre kontroluje. Vítaný je aj kulisový efekt stlačenej perspektívy.
Záber celej postavy s 200 mm teleobjektívom.
Pri detailnejšom zábere sa ešte viac zvýrazní stlačená perspektíva.
Či výrazne stlačená perspektíva je pri detailnom portréte už veľa, to nechám na vaše posúdenie.
Ekvivalent 338 mm bežne na portrét nepoužijete. Ale výsledok nie je zlý. Pôvodne som išiel fotografovť vážky a žaby.
Perspektíva je základným aspektom portrétnej fotografie, ktorý má silný vplyv na to, ako sú snímky vnímané. Zmena uhla pohľadu, výber objektívu a práca s hĺbkou ostrosti vám ponúkajú široké možnosti na dosiahnutie pôsobivých a umeleckých portrétov. Nezabúdajte experimentovať a hľadať nové a kreatívne spôsoby, ako využiť perspektívu, aby ste podnietili emócie a ďalšie naratívy vo vašich portrétoch.
Odporúčané články:
Ako fotografovať jesenný portrét
Sony a7 V - hybridná bezzrkadlovka, ktorá sa nebojí prekonať svoju váhovú kategóriu (3)
Vyhodnotenie 11. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (2)
Predstavujeme: filtre Freewell M2 (2)
Fotosúťaž Pro.Laika fotograf roka 2025: 11.kolo - Jesenný portrét (1)