Portrét je jedným z najobľúbenejších žánrov. Veď fotoaparát si často kupujeme najmä preto, aby sme mohli fotografovať svojich blízkych. Dá sa to aj bežným objektívom, ale všetci vieme, že potom fotografiám čosi chýba. Je to pekný bokeh sprevádzajúci malú hĺbku ostrosti. Ten získame použitím objektívu s vysokou svetelnosťou. Ale nie hocijakého. Z dôvodu ľúbivého podania perspektívy sú to krátke teleobjektívy.
Lichotivé podanie perspektívy, krásne rozostrené pozadie. To je čaro špeciálneho portrétneho objektívu. Nikon AF-S 85/1,8G.
Krátkym teleobjektívom často hovoríme portrétne. Ale sú medzi nimi aj makroobjektívy. To je dôvodom, že niekedy sa miesto špecializovaného portrétneho objektívu používa práve makroobjektív. Ten ale nemá tak vysokú svetelnosť a teda nevie až tak účinne rozostriť pozadie a popredie. Ale zvláda to dobre, ak má niekto obmedzený rozpočet a preferuje skôr fotografovanie detailov, je makroobjektív dobrým kompromisom aj pre portrétnu fotografiu. My sa ale budeme venovať špecializovaným portrétnym objektívom.
Najrozšírenejším portrétnym objektívom je plnoformátový objektív 85 mm so svetelnosťou F1,8.
Krátke teleobjektívy majú ohniskovú dĺžku od cca 70 mm po 135 mm, platí pre plnoformátový systém. U APS-C je to cca od 50 do 105 mm a u M4/3 cca od 42,5 do 75 mm. Svetelnosť portrétnych objektívov sa pohybuje od F1,2 až po F2. Existujú aj svetelnejšie objektívy, ale tie mávajú manuálne zaostrovanie. Čím lepšia svetelnosť, tým viac rozostrené pozadie a popredie. Na kvalitu bokehu má ale vplyv aj optická konštrukcia a tvar clonového otvoru.
Výbava, ktorú si predstavíme, je odporúčaná. Sú fotografi, ktorí uprednostňujú iné ohniskové dĺžky a aj inak pracujú s hĺbkou ostrosti. My sa pozrieme na to, ako dosiahnuť tzv. “beauty” portrét.
Ak chcete ten najkrajší bokeh a najmenšiu hĺbku ostrosti, má najäčší potenciál plnoformátový systém. Aj u APS-C a M4/3 systémov vieme dosiahnuť krásny bokeh, ale chce to viac premýšľania pri fotografovaní a čo najsvetelnejšie objektívy.
Pri fotografovaní portrétov je dôležitejší objektív, ako fotoaparát. Na fotografii z 90% uvidíte to, aký máte objektív a nie aký máte fotoaparát.
Z dôvodu postupného ukončovania výroby zrkadloviek uvádzame len bezzrkadlovky a natívne objektívy pre ne.
Vystačíte si aj so základným modelom zrkadlovky alebo bezzrkadlovky. Začiatočníci zvyčajne začínajú s fotoaparátom s Micro 4/3 alebo APS-C snímačom. Najmä začiatočníci by mali investovať predovšetkým do objektívov.
Poznámka: APS-C fotoaparáty Canon, Nikon a Sony sú kompatibilné aj s plnoformátovými objektívmi. Preto úlohu prvého portrétneho objektívu často hraje základný 50 mm objektív (ekvivalent 75 mm).
V tejto triede dosiahnete už profesionálnu obrazovú kvalitu so solidným pomerom cena/výkon. Spokojní musia byť aj náročný fotografi.
Pre profesionálneho portrétneho fotografa je dôležitejšie rozlíšenie fotoaparátu, ako jeho rýchlosť. Čo sa týka výberu objektívu, chce to najlepšie na trhu s krásnym bokehom.
V exteriéri býva zvyčajne dostatok svetla, obzvlášť ak máte svetelný objektív. Niekedy ale treba riešiť kvalitu svetla. A na to potrebujete príslušenstvo. Odrazová doska v sebe kombinuje difúzor a odrazovú plochu s rôznym povrchom. Je to lacné, ale účinné riešenie pre vylepšenie kvality svetla. Na portrét do pol tela potrebujete odrazovú dosku s priemerom okolo 80 cm. Na celé telo potrebujete oválnu dosku aspoň 100x150 cm. Pri nej už ale potrebujete asistenciu, alebo statív s držiakom.
Jednoduchšie použiteľný je externý blesk. Pre fotenie v exteriéri potrebujete systémový blesk s vysokým výkonom a s podporou vysokorýchlostnej synchronizácie (HSS/FP). Viac o bleskoch v našom článku.
Odrazová doska kombinovaná s difúzorom je účinné a pritom lacné príslušenstvo s ktorým vylepšíte svetlo pri fotografovaní portrétov.
Pri fotografovaní do formátov JPG a HEIF zvoľte obrazový profil “portrait”, ktorý má najlepšie podanie pleťových farieb. Pri fotografovaní do RAW vyberáte profil až pri vyvolávaní. Viac v našom článku ”Ovládnite obrazové profily”. Nezabudnite, že portrétom často svedčí aj ČB spracovanie.
Pri fotografovaní do formátu RAW môžete vybrať portrétny profil v RAW konvertore.
Automatické vyváženie bielej má často tendenciu posunúť farby do studena. To sa k portrétu vôbec nehodí. Každý chce mať predsa peknú teplú farbu pokožky. Prejdite preto z automatiky na prednastavené hodnoty. Vyberajte podľa aktuálnych svetelných podmienok. Viac sa dočítate v článku “Vyváženie bielej pre začiatočníkov”.
U portrétov preferujeme teplejšie farby. Vyváženie bielej ľahko nastavíte v RAW konvertore.
Expozíciu prispôsobte tvári, tá má byť presne exponovaná. Nebojte sa miernej preexpozície. Použite korekciu expozície +/-a zábery mierne zosvetlíte. Svetlejšia pleť vyzerá mladšie. Vyhnite sa ale prepalom na pleti, pôsobia zle. Pri lokálnom nasvieteni tváre budete pravdepodobne musieť použiť korekciu expozície s mínusovou hodnotou, záber podexponovať, aby nedošlo k preexponovaniu tváre.
Záber preexponovaný o +1EV. Fujifilm X-T4, XF 56/1,2 R.
Pri “beauty” portréte sa snažíme o to, aby fotografovaná osoba bola výrazne odčlenená od pozadia, čo sa dosahuje využitím malej hĺbky ostrosti. Na tú vplýva ohnisková dĺžka objektívu, veľkosť snímača, nastavená clona, vzdialenosť fotografa od fotografovaného subjektu a vzdialenosť subjektu od pozadia.
Základ máme, svetelný krátky teleobjektív, ktorý má potenciál pre vytvorenie malej hĺbky ostrosti. Potenciál maximalizujete tak, že fotografovaný subjekt umiestníte čo najďalej od pozadia.
Malá hĺbka ostrosti sprevádzaná výrazne rozostreným pozadím, pomáha vyniknúť fotografovanej osobe. Olympus PEN-F, M.Zuiko 75/1,8 MSC.
Pre prácu s hĺbkou ostrosti je vo všeobecnosti najvhodnejší expozičný program A/Av. Ním ovládame clonu, ktorá vyplýva na hĺbku ostrosti. Pri plne otvorenej clone je hĺbka ostrosti najmenšia a pozadie najviac rozostrené. Niekedy môže byť DOF (hĺbka ostrosti) až príliš malá a je lepčie mierne pricloniť, najmä pri detailnejších portrétov. Niektoré objektívy môžu mať pri otvorenej clone mäkšiu kresbu, miernym priclonením ostrosť zlepšíte.
Pri fotografovaní portrétom musíme rozlišovať medzi statickým a pohyblivým, pretože od toho sa odvíja, aký spôsob zaostrovania zvolíme. Veľé rozdieli budú medzi zrkadlovkamia bezzrkadlovkami, pretože majú rozdielne pokrytie bodov a bezzrkadlovky čoraz viac využívajú. detekciu tváre a očí, dokonca s podporou umelej inteligencie.
Čoraz viac bezzrkadloviek má detekciu tváre a očí, táto funkcia výrazne uľahčuje zaostrovanie pri portrétovani. Zdroj: Nikon.
Pri portrétoch zaostrujeme presne na oči, oko ktoré je bližšie. Odchýlka pár milimetrov môže znamenať pokazenú fotografiu. Preto každý portrétny fotograf musí dobre zvládnuť zaostrovanie presne na oko.
Ak pri hĺbke ostrosti len pár milimetrov nezaostríte na oko, môžete fotografiu vyhodiť. Sony A7 III, FE 135/1,8 GM.
U zrkadloviek sa odporúča vybrať ten zaostrovací pod, ktorý prekrýva práve oko portrétovanej osoby. U bezzrkadloviek s detekciou tváre a očí, môžete zvoliť väčšiu skupinu bodov pokrývajúcu celú hlavu a zaostrovanie presne na oko nechať na fotoaparáte.
Automatické zaostrovanie rozdeľujeme na statické (AF-S) a kontinuálne (AF-C). Prvé sa používa na fotografovanie statických objektov, druhé na pohyblivé. Vďaka čoraz väčšiemu rozšíreniu detekcie tváre a očí sa aj u statických portrétov čoraz viac používa kontinuálne zaostrovanie. Každý by si mal vyskúšať, ako funguje zaostrovanie jeho vlastného fotoaparátu a objektívu.
V portrétnej fotografii sú obľúbené aj staré manuálne objektívy, pre ich špecifický bokeh a iné vlastnosti. Manuálne zaostrovanie je obtiažne, najmä pri práci s malou hĺbkou ostrosti. majitelia bezzrkadloviek si môžu pomôcť funkciou lupy. I tak ale počítajte s väčším množstvom odpadu.
Môžete ovládať všetky technické dovednosti, ale ak sa vám nedarí usmerniť fotografovaný subjekt, úsilie vložené do fotografovania vyjde na nivoč. Jed obré pripraviť sa vopred. Na internete nájdete množstvo návodov na pózovanie, napr. na Pintereste. Môžete ich mať v mobile a používať ich ako názornú pomôcku.
Skvelým zdrojom inšpirácie je Pinterest.
Fotografovať by ste mali “z očí do očí”. Ako každé pravidlo, aj toto môžete porušovať. Z podhľadu fotografovaná osoba vyzerá vyššia a štíhlejšia. Môžete fotografovať aj z nadhľadu, napríklad niekoho pod vami na schodoch, ale tak aby sa na vás pozeral.
Ak treba, čupnite si, aby ste fotografovali z výšky očí portrétovanej osoby. Fujifilm X-H2s, XF 56/1,2 R.
Podhľad zvýrazňuje výšku a zoštíhľuje. Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 45/1,2 PRO.
Podhľad zvýrazní dominanciu fotografovanej osoby, čo sa ideálne hodí k takémuto heroickému portrétu. Olympus OM-D E-M5 Mark III, M.Zuiko 45/1,2 PRO.
Mne sa osvedčili rekvizity. Fotografovaná osoba často nevie, čo z rukami. Dajte jej do rúk nejakú rekvizitu, knihu, ďalekohľad, kyticu atď. Ja často používam staré fotoaparáty.
Aj fajka môže byť skvelou rekvizitou. Olympus PEN-F, M.Zuiko 75/1,8 MSC.
Čo s rukami? Tento problém môže vyriešiť aj obyčajné sako. Sony A7 II, FE 85/1,8.
Aj keď pri portrétovaní pozadie rozostríme, vždy bude dotvárať celkovú atmosféru. Niektoré prvky prostredia vieme využiť. Môže s nimi interagovať náš model.
Vyhľadávajte atraktívne lokality a využite prvky prostredia. Sony A7 III, FE 85/1,4 GM.
Najmä začínajúci fotografi sa tak sústredia na fotografovaný objekt/subjekt, že si nevšímajú pozadie. Aj pri malej hĺbke ostrosti sa môžu v pozadí objaviť rušivé prvky, napr. výrazný jas alebo výrazná farba. Niekedy stačí zmeniť mierne uhol pohľadu a výrazne to ovplyvní pozadie za fotografovanou osobou.
Aj rozostrené pozadie treba kontrolovať, či nebude pôsobiť rušivo. Môžu tam byť rušivé prvky s vysokým jasom, alebo výraznou farbou. Fujifilm X-T4, XF 50/1,0 R WR.
Často sa zabúda na popredie. Využite ho na rámovanie alebo ozvláštenie popredia. Dodáte ním fotografii hĺbku.
Popredie dotvára tamosféru miesta. Sony A1, FE 135/1,8 GM.
Rastliny v popredi pridali fotografii hĺbku. Sony A1, FE 135/1,8 GM.
Zlatá hodinka, čiže čas krátko po východe alebo pred západom slnka, je magická. Obľubujú ju nielen krajikári. Svetlo je krásne hrejivé, slnko nesvieti tak intenzívne a z výšky. Často rozohráva zaujímavú hru svetla a tieňou.
Slnko nízko nad obzorom produkuje teplé svetlo, ktoré naviac rozohráva hru svetla a tieňou. Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 45/1,2 PRO.
Tvrdé svetlo s výraznými tieňmi portrétom nesvedčí. Ak je slnečno, hľadajte miesto v tieni, kde je svetlo mäkšie.
Pod mrakom a v tieni býva jemné mäkké svetlo. Nikon D800E, Tamron SP 85/1,8 Di VC USD.
Tvrdé svetlo môžete zmäkčiť použitím difúzora, alebo použitím odrazky, či externého blesku. Niekedy postačí aj malá LED-ka. Pomocou externého zdroja svetla môžete dostať svetlo aj do tieňa.
Lacnou odrazovou doskou sa aj do tieňa pod stromom dostane hrejivé svetlo. Olympus OM-D E-M5 Mark II, M.Zuiko 75/1,8 MSC.
V tieni stromov pomôže malé LED svetlo. Olympus OM-D E-M5 Mark III, M.Zuiko 75/1,8 MSC.
Naučte sa hľadať svetlo. Potom sa zaobídete bez blesku aj odrazovej dosky. Hľadajte svetlo prechádzajúce korunami stromov, odrazené od okien v meste, alebo svetlých stien.
Svetlo prechádzajúce korunami stromov nahradí blesk so softboxom. Naviac je zadarmo. Sony A7 III, FE 85/1,4 GM.
Slnečné svetlo odrazené od okna. Fujifilm X-T10, XF 90/2 R LM WR.
Začínajúci fotografi sa boja protisvetla z obáv pred problémami s expozíciou. V digitálnej fotografii ale vieme kontrolovať expozíciu ihneď po exponovaní záberu, u bezzrkadloviek dokonca ešte pred. Nájdite odvahu a budete dobre odmenení fotografiami s atraktívnou svetelnou atmosférou.
Protisvetlo vytvorí okolo fotografovanej osoby obrysové svetlo, čím pomôže odčleniť postavu od pozadia. Sony A7 III, FE 135/1,8 GM.
Slnko je takmer v zábere, okrem vytvorenia obrysu aj atraktívne prežiari záber. Olympus PEN E-P5, M.Zuiko 75/1,8 MSC.
Je na vás akú techniku bude používať. Každý systém má potenciál pre fotografovanie kvalitných portrétov. Je možné, že vás portrétovanie s krátkym teleobjektívom neosloví a budete radšej využívať základný, alebo dokonca mierne širokouhlý objektív. Obľúbené sú aj svetelné telezoomy. Nezabudnite ale, že to najdôležitejšie je za fotoaparátom, tedy vy. Dobrý výber lokácie a práca so svetlom sú častokrát dôležitejšie ako to, čím fotografujete.
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)
Urobte niečo naviac (1)
Portrét z nadhľadu a podhľadu (2)
Vyhodnotenie fotosúťaže „Portrét mobilom“ (1)