Veľa kriku pre nič

Veľa kriku pre nič

Hĺbka ostrosti je vecou konštrukcie, kompozície a vkusu  /  Vladimir Kampf / 07.05.2020 / 18:50

Býva s tým veľký humbuk. Je to prvý argument, ktorý použijú zástancovia takzvaných FullFrame čipov v konfrontácii najmä s priateľmi systému Micro 4/3. Ich čipy majú len štvrtinový rozmer a hĺbka ostrosti pri takejto veľkosti (malosti) je menej efektná. Jednoducho povedané, na plne otvorenú tú istú hodnotu clony je pozadie či popredie od bodu zaostrenia rozmazanejšie. A nielen viac rozmazanejšie, ale efektnejšie rozmazané. Čím viac nevidno zadný motív, tým lepšie? Nie je to len veľa kriku pre nič?

FullFrame vs. Micro 4/3. Hĺbka ostrosti pri rovnakej maximálne otvorenej clone..

Teoretici majú jasno. Tento rozdiel sa dá dosiahnuť tak, že FullFrame pricloníme o 2EV -  o dve celé clonové čísla. Takže to čo ponúka Micro 4/3 pri clone 1,4 robí FullFrame pri clone 2,8. A to čo ponúka Micro 4/3 pri 2,8 je zhodné s FullFrame pri clone 5,6. Tým, či je to ozaj tak, sme sa tentoraz nezaoberali. Skúsime to nabudúce. Zaujímalo nás, ako vyzerajú obrázky na rovnakých veľmi otvorených, číselne nízkych clonách.

Estetická kvalita

Vraj platí fyzikálny zákon a inak to byť nemôže. Lenže teória má medzery. Moderné, najmä drahé profesionálne objektívy pre systém Mikro 4/3 sú konštruované trochu inak a dokážu urobiť veľmi príjemný bokeh. Wikipedia: Výrazom bokeh sa vo fotografii označujú estetické kvality častí snímok, ktoré sa nachádzajú mimo roviny ostrosti. Vzhľad a tvar rozptylových krúžkov (oblastí, do ktorých sa zobrazí nezaostrený bod) ovplyvňuje veľké množstvo faktorov, mimo iných konštrukcia objektívu, tvar a počet lamiel clony a nastavené zaclonenie.

FullFrame vs. Micro 4/3. Hĺbka ostrosti pri rovnakej maximálne otvorenej clone..

Test na ľuďoch

Aký je ten rozdiel v praxi? Petrovi Frolovi som k jeho FullFrame výbave od Canonu priniesol zopár PRO objektívov od Olympusu aj s novinkou Olympus E-M1 Mk.IIIPeter známy slovenský fotograf, ktorý v minulosti pracoval ako fotoreportér pre slovenské denníky a týždenníky,. Pokrýval pestrý rozsah fotožánrov. Už viac ako 10 rokov pracuje na voľnej nohe a úspešne sa venuje komerčnej a reklamnej fotografii pre zvučné značky a fotografovaniu biznis portrétov pre náročných klientov. Najradšej fotí módu a ženský akt. Je spoluautorom príjemného svadobného projektu zameraného na prirodzenú, presvetlenú a optimistickú fotografiu, Pretty Photography.

Peter na FullFrame.

Peter na Micro 4/3.

Hĺbku ostrosti sme testovali na ľuďoch. Teda na jednom človeku. Modelka Lenka Rösnerova je produkčná v televíznom showbiznise. Práca sa jej páči. Keď bola malá, páčil sa jej balet a chcela byť baletkou. Vyštudovala politológiu. „Nikdy som sa nevybrala tým smerom. Projekty pre televíziu Markíza ma bavia. Robila som na Superstar, Let´s dance, Chart show. Tvoja tvár znie povedome...“

Lenka začala s modelingom už ako 14-ročná. Objavila aj v reklamách. Bola dokonca tvárou či skôr telom topánok. Aj pre nás sa obetovala a stala sa tvárou našej hĺbky ostrosti. „Rozmazané pozadie sa mi síce páči, ale nemusí byť vždy to najlepšie. Záleží, čo je na ňom a ako vyzerá,“ konštatuje Lenka.

Išlo nám o porovnanie podania obrazu pri maximálne otvorenej clone s objektívmi s rovnakým uhlom záberu.

Canon EOS-1D X 1/8000 sec, F1.4 ISO: 100, 35.00 mm.

Lenka na E-M1MarkIII 1/8000 sec, F1.4 ISO:100, 17.00 mm.

Hmotnosť a veľkosť

Prvé, čo Peter závidel, bolo porovnanie hmotnosti mojej a jeho výbavy. Tá moja bola výrazne ľahšia a menšia, aj napriek tomu, že som priniesol tie najväčšie kúsky z ponuky Olympusu. Našťastie dnes sú k dispozícii ruksaky. V minulosti bol fotograf aj bez brašne jasný na prvý pohľad. Jedno rameno mal neprirodzene vykrútené dohora. Ale nie o tom sme chceli...

Canon EOS-1D X 1/6400 sec, F1.8 ISO: 00, 85.00 mm.

E-M1MarkIII 1/6400 sec, F1.8 ISO:100, 45.00 mm.

Mimochodom

Keď na Micro 4/3 fotoaparát pricvaknem cez redukciu objektív určený na FullFrame, čo sa zmení na bokehu a rozostrení? Nič. Zmení sa len záber objektívu. Z ohniskovej vzdialenosti 50 mm mám zrazu dva razy toľko: 100 mm. Inak to kreslí a maľuje svetlom úplne rovnako.

FullFrame vs. Micro 4/3. Hĺbka ostrosti pri rovnakej maximálne otvorenej clone..

Len občas

Kto si myslí, že jeho fotografie zachráni lepší bokeh a riadna diera (nízka hodnota clony), je na omyle. Aj to má svoje nástrahy. V poslednom čase sa roztrhlo vrece s fotografmi, ktorí nerobia iné, len rozmazávajú pozadie. Áno, vyzerá to efektne a v niektorých prípadoch je to na mieste. Ale: Ak je takých fotiek masa, tak sa zrazu opozerajú. Zručnosť fotografa nie je o tom, že dokáže zaostriť oko. Stretol som aj nešťastný pár, ktorý po pár rokoch lamentoval nad fotografiami z vlastnej svadby. Na stovkách obrázkov mala ostré oko nevesta. Vtedy sa im to páčilo. Po rokoch si chceli pozrieť nebohú babičku, ktorá bola počas ich svadby nádherne rozžiarená, a hups... Na záberoch síce bola, ale rozmazaná, ako nepodstatné pozadie v rozplývajúcom sa bokehu. Fotografovanie vyžaduje zručnosť a rozum. Dôležité je čo, prečo a načo fotograf fotografuje. Rozmazať pozadie či popredie je fajn, ale má hranice rozumného použitia a nesmie byť bezhlavo vždy a všade. Kolegovia reportéri síce používajú objektívy s „riadnou dierou“, ale väčšinou si priclonia, aby bola fotka pozerateľnejšia a zrozumiteľnejšia.

Canon EOS-1D X 1/1000 sec, F1.2 ISO: 00, 50.00 mm.

E-M1MarkIII 1/1000 sec, F1.2 ISO:100, 25.00 mm.

„V čase, keď si nosíme screeny v dlani, rozdiel v kvalite obrazu naozaj nenájdeš a rozdiel v hĺbke ostrosti je podstatný len málokedy,“ poznamenal Peter a dodal: „Bokeh je viac o vkuse ako o nejakom pravidle, ktoré určuje, čo je lepšie.“

Priznanie

Istý čas uvažoval nad tým, že by som mal aj telo s FullFrame čipom a jeden strááášne svetelný objektív s ohniskom 50 mm práve pre to efektné rozmazanie, ale neurobil som to. Mal som možnosť skúsiť si to a porovnať s tým, čo mám. Rozdiel pre mňa nebol zásadný. „Keď fotíš wildlife, makro alebo reportáž, potrebuješ primerane nahnať clonu,“ skonštatoval Peter len tak, akoby mi videl do duše.

Portrét od Petra Frola s Micro 4/3.

Verdikt

Tento článok nie je len porovnaním a poukázaním na výhody dvoch systémov Čo dokáže jeden, druhý neurobí alebo to dá len veľmi ťažko. Vyberte si sami.

Rozmazávanie oblastí mimo zaostrenia u objektívov Micro 4/3 je menej efektné. Dokonca občas vyzerá akoby ani veľmi nerozmazávalo. Pri reportážach rád používam objektív Olympus M. Zuiko Digital ED 25mm f/1,2 PRO. Po prepočte na plný formát je jeho ohnisková vzdialenosť 50 mm. Napriek tomu, že nechávam clonu maximálne otvorenú (1,2) často mám pri malom náhľade fotografie pocit, že mám ostré všetko. Je to však len zdanie, po nazväčšovaní na 100 percent vidím, že mám ostrý len bod na ktorý som cielil a všetko ostatné odchádza z ostrosti. O tom je spomínaný bokeh. Moje Micro 4/3 rozmazanie vyzerá menej rozmazané, ako by vyzeralo rozmazanie na plnom formáte.

Ostrá je iba drevená tvár babičky aj napriek tomu, že na prvý pohľad fotografia vyzerá ostrá celá.

Fotograf s Micro 4/3 čipom má menej možností pohrať sa s efektnejším rozmazaním pozadia. Ale tento fakt nie je nič, prečo by som si chcel hodiť mašľu. A ani Peter si nesťažuje. „Fotovýbavu mám, samozrejme, takú, aby vyhovovala všetkému, čo fotografujem, čo najlepšie. Nešetrím na nej a dávam prednosť funkčnosti. Nielen ja, ale aj iní skúsení kolegovia by z rozdielu v obrazovom podaní rozmazaných častí obrazu nemali mať ťažkú hlavu. Poradíme si. Jedno z riešení je o pár krokov cúvnuť a použiť sklo s dlhším ohniskom. Napríklad Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1,2 PRO je naozaj unikátny portrétny objektív.“

Čo všetko 45mm f/1,2 PRO dokáže a ako to dokáže, vyskúšame onedlho. Zostaňte s nami alebo sa príďte pozrieť do predajne PROLAIKA. :)

Veľa kriku pre nič
5 5 with 1
 
počet hodnotení: 1

Komentáre

  • blahoslav J B Art / 20.05.2020 13:14:33
    pred par rokmi sa u mna zisli 3 rozne systemy a hoci nie som fanusikom testovacich porovnavacich fotiek, tak som urobil tzv. hajzlovy test ... niekto na WC popri tom cita casopis, iny sucha prstom po displeji ... a ja som zobral na one miesto 3 fotaky a hlavu na parochne ... konkretne Canon EOS 350D s EF 50mm/1.8, Fujifilm X-E1 s XF 60mm/2.4 a Olympus M10 s M.Zuiko 45mm/1.8 ... nafotil par fotiek, porovnal ... a vyslo mi, ze Oly maze pozadie o poznanie menej, ale nie je to taky rozdiel, ze by som sa tym mal nejako zaoberat ... a vpohode som s nim fotil portrety na druhej strane ... ak pri foteni portretov nemate zaujimave svetlo, zaujimavy model, napad, prostredie, stajling, alebo nemate skusenosti ... pomoct moze aspon pekne rozmaznane pozadie :D
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...