Už z fotoaparátov by podľa Panasonicu mala „liezť“ hotová vec. Aj preto priniesli vychytávky ako je dodatočný výber ostrosti fotografie či všelijaké programy na zachytenie série obrázkov pred stlačením spúšte a po jej pustení a výber toho najlepšieho akčného záberu. Zatiaľ nenápadná možnosť z menu na úpravu RAWov je z týchto „zázrakov“ podľa mňa tá najzaujímavejšia. Síce nie je obchodne tak ohurujúca ako vymoženosť vybrať si ten správny z kopy záberov kvapky vody padajúcej na hladinu, ale o to praktickejšia.
Funkcia zatiaľ nie je vyvedená ani na špeciálne tlačidlo rýchlej voľby. V najnovších modeloch vyrobených po roku 2015 je schovaná v menu prehliadania. Navolením editovania RAWov si fotograf vyberie záber, ktorý chce upraviť, a môže ísť na to. Netreba sa báť zbytočného preháňania úprav. Funkcie majú rozumne nastavené parametre úprav a nemalo by hroziť, že prehnaná úprava fotografiu príšerne dobabre. Napriek tomu: Opatrne!
Na vyskúšanie tejto príjemnej funkcie som si nevyhliadol žiadny ideálny motív, ale hotovú obrazovú katastrofu v kamennom cirkuse uprostred gruzínskeho prímorského letoviska Batumi.
Katastrofa to bola pre to, lebo v tomto skromnom cirkuse bolo síce veľa miesta, ale málo svetla. Prevádzka takéhoto zariadenia vyžaduje šetriť, kde sa len dá. Aj na elektrine. Preto len občas svietil bodový reflektor.
Ďalší dôvod na fotografickú samovraždu bola prevaha červeného svetla v manéži a v hľadisku. To vlastne nebola prevaha, ale invázia. S takouto kombináciou je najlepšie sa otočiť a odísť alebo nefotografovať a len si pozrieť predstavenie.
V galérii sú tie isté fotografie uložené za sebou takto: prvý je originálny JPG, ako ho zaznamenal fotoaparát, druhý RAW vylepšený vo fotoaparáte a tretí obrázok je mnou upravený RAW v obrazovom editore. Upravoval som len svetelné parametre a farebnosť. So šumom som sa nijako nehral. To je veda vyžadujúca ďalší článok. :-)
Úprava fotiek vo fotoaparáte je dôležitá aj preto, lebo výrobcovia smartfónov dnes ponúkajú veľmi slušné obrazové výstupy. Najmä drahšie modely ohurujú. Je to aj tým, že obraz sami vhodne podľa detekovanej scény upravujú. Ich úpravy sú, samozrejme, ľúbivé a vtieravé. Nedá sa im odolať. U Panákov (Panasonicu) sa preto rozhodli zvoliť cestu slobodnej voľby takéhoto dotvorenia záberu.
Úprava RAWov (RAW Processing) Panasonicoch ponúka:
Vyváženie bielej – Dajú sa nastaviť buď predvolené hodnoty alebo farebná teplota ako vo fotoaparáte.
Úprava expozície - V krokoch EV.
Nastavenie predvolených štýlov fotografie - Ako vo fotoaparáte.
i.Dynamic – Veľmi príjemná funkcia, ktorá v troch hodnotách vyrovnáva rozdiely medzi najsvetlejšími a najtmavšími časťami obrazu, pričom nijako vážne neničí kresbu.
Kontrast – Táto funkcia príjemne dopĺňa použitie inteligentnej dynamiky. Dokresľuje obraz.
Highlight – Vysvietenie alebo stlmenie svetlejších častí obrazu. Po použití inteligentnej dynamiky treba s touto funkciou narábať veľmi opatrne.
Shadow – Vysvetlenie alebo stlmenie tmavších častí obrazu. Tiež opatrne!
Saturation – Pridáva alebo uberá fotografii farby.
NR – Redukcia šumu pracuje s nastaveniami ako na fotoaparáte. Žiadny vážny výber, len stupnica nahor a nadol. Rozmazať alebo doostriť. Tu je problém presnejšie skontrolovať výsledok. Priamo na malom displeji je to nemožné.
i.Resolution – Inteligentné rozlíšenie. Táto funkcia si sama určí výsledné rozmery a komprimáciu fotografie. Na výsledok obrazu má minimálny vplyv.
Doostrenie – Na malom displeji ťažko presne kontrolovateľná funkcia ktorá sa nastavuje jednoduchou stupnicou. Opatrne s ňou.
Setup – Ručné nastavenie farebného profilu fotografie a jej rozlíšenia.
RAW – JPG – Finálne uloženie upravenej fotografie alebo jej prekonvertovanie do formátu JPG bez úprav.
Kým profesionálni fotografi hovoria, že poctivá úprava fotografie v obrazovom editore je hotová veda, ponuka od Panákov tento mýtus bagatelizuje. Nie že by poctivá úprava fotky nebola hotová veda. Je. Žiadne presné a tajné postupy neexistujú. Všetko záleží obrázok od obrázka. Ovplyvňuje ho všetko. Od svetla, v ktorom bol nasnímaný, až po prostredie.
Biely bod, sivý bod, pleťovka... Nič z toho nemusí tabuľkovo ladiť, pokiaľ to nie je nasnímané v svetelne sterilnom prostredí. Ak niekoho fotografujem v lese bez použitia umelých svetiel, je mi jasné, že do jeho tváre sa akoby vpije zelená farba vegetácie naokolo. Ak otrocky upravím pleťovku, môže na to doplatiť prostredie - pozadie. Alebo západ slnka. Všetko ťahá do červena. Otrocké nájdenie bieleho alebo sivého bodu a jeho poctivé dováženie spôsobí, že západ slnka už vo výsledku nebude západom slnka. Smola.
Ako pre každý obraz, aj pri finálnej úprave fotiek platí, že S CITOM! A to sa na nových panákoch dá. Netreba sa toho báť. Skúsil som a oceňujem túto možnosť. Aj napriek tomu, že úprava na malom displeji mi nevyhovovala, výsledok ma príjemne prekvapil.
Na fotografiách upravených v obrazovom editore mám viac vysvietené tiene. Až dodatočne mi napadlo, že úprava s citom ma trochu zmiatla. Obrázky na malom displeji fotoaparátu som podvedome upravoval ako výsledok, ktorý má byť už hotový obraz, kým fotky v editore zvyčajne upravujem s kopu kompromisov v hlave. Najmä ak rátam s tým, že pôjde fotografia aj do tlače.
V prvom rade mám v hlave kašu z toho, ako ju upraviť tak, aby na čo najväčšom množstve zariadení vyzerala dobre. Viem, že nedosiahnem, aby ladila rovnako na všetkých, a to je dosť depka. Je to však vec, s ktorou si žiadny neborák neporadí. Každý má inak nastavený monitor, na monitor mu svieti iné svetlo, má inú značku, iný mobil, iný displej, iné zobrazovacie zariadenie... A tie si robia, čo sa im len zachce, každý po svojom. Tieto „príšerné“ zariadenia si ešte ľudia nastavujú podľa seba. Jeden si vysolí jas, druhý pridá kontrast... Platí zásada, že takmer nič neplatí. A v tomto bordeli sa treba trafiť do niečoho...
Pi úprave fotiek sa triafam aj do myslenia grafikov v redakciách. Často som mal šťastie na takých, ktorí chceli napríklad, aby bola na každej fotke kresba aj v čiernej farbe. Darmo som im vysvetľoval, že čierna na fotke dotvára jej efekt. Že reportáž nie je tabuľkovo ateliérová fotografia. Keď som mal niekde čiernu ako noc, tak mi ju jednoducho stiahli a vyprašiveli. Že to tak má byť a basta!
Niekedy zasa šetria čiernou v tlačiarni. A nielen čiernou, ale všetkými farbami. To je ďalšia katastrofa, ktorá ovplyvňuje výsledok. Alebo v tlačiarni jednoducho nemôžu dať toľko farieb, koľko treba preto, lebo ich neznesie papier. Neschli by včas. Výsledný obraz tlačenej fotky preto na tom nie je o nič lepšie ako jej zobrazenie na monitore. Niečo medzi lotériou a ruskou ruletou. Tiež ho ovplyvňuje kopa náhod, ktoré sa na nej podpisujú. Platí, že to, čo urobím, určite nebude všade tak, ako to urobím. Preto od začiatku a dobrovoľne pri úprave fotiek napríklad sám od seba vysvecujem tmavé oblasti. Skúšam to urobiť tak, aby som ja bol čo najspokojnejší a aby na to aktívny grafik čo najmenej siahal. :-) Celkom sa mi darí. Ale fotka pred použitím nevyzerá tak ako sám chcem. To je daň.
RAWy vyvolané vo fotoaparáte sú mi bližšie. Menej som na nich vysvecoval tmavé partie a ani som neuberal prirodzene vypálené svetlá. To tiež pre tlač robím. Bránim sa tak múdrym rečiam, ako aj biela musí predsa kresliť, lebo vraj zasa kdesi čosi potom bude vyzerať zle... Nie je to síce pravda, ale zo skúseností viem, že to neuhádam, tak sa snažím prispôsobiť sa, aby bol vlk sýty a aj ovca celá. Prašivine sa však nevyhnem. Asi najviditeľnejšia je v časopise +7 dní. Aj keby sa niekto na hlavu postavil, nedá sa to pre kopu nastavení a presvedčení zmeniť.
Viem si predstaviť, že si uľahčím život a začnem fotografie upravovať rovno vo fotoaparáte s tým, že ich hneď cez wifi pošlem tam, kam chcem alebo kde na ne čakajú. Opäť to stačí len vyskúšať a doladiť. Prispôsobiť sa. Len... Vo fotobatohu mám notebook, na ktorom tie isté úpravy urobím bez zbytočného slepenia sa. Ale keď budem potrebovať rýchlo konať, budem bez batoha, môžem si posedieť pri kávičke a z dlhej chvíle sa hrať úpravou.
Jediná vec, ktorá ma naozaj od toho odrádza, je malosť displeja. Inak nemám problém použiť buď dotykovú obrazovku alebo šípky voliča, ktoré displej menej mastia a tak zostáva zreteľnejší.
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)