Azda jeden z najzaujímavejších objektívov ktorý bol tento rok zatiaľ predstavený, je Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM | A. 18. apríla tohto roku sa pozornosť fotografov uprela na predstavovanú novinku. Po fotografických fórach sa rozprúdili vášnivé debaty o tom, aký bude tento vysokosveteľný zoom pre APS-C zrkadlovky v praxi. My už odpoveď poznáme. Ak ju chcete poznať aj vy, neváhajte čítať ďalej.
Ako už pri Sigme býva príjemným zvykom, vyhotovenie objektívu pôsobí naozaj veľmi dobre. Nič sa nevyklá, nezadrháva ani nevŕzga. Tubus objektívu je vyrobený z kovových a plastových častí. Kovový je aj zoom a ostriaci prstenec. Prstence sú vybavené pogumovaním, ktoré zlepšuje úchop a manipuláciu. Celkový vzhľad objektívu trochu pripomína objektívy od renomovaného výrobcu Carl Zeiss.
Objektív je osadený kovovým bajonetom, čo je v tejto triede štandardom. Nasleduje zoom prstenec s hodnotami rozsahu od 18 do 35 minimetrov. Na ľavom boku nájdete prepínač na automatické / manuálne zaostrovanie. Na hornej časti objektívu je prehľadné okienko stupnice zaostrenej vzdialenosti. Pri ústí objektívu je široký zaostrovací prstenec a hneď za ním nájdete bajonet na nasadenie vykrojenej slnečnej clony. Pred prvou šošovkou je už len filtrová obruba s priemerom 72 milimetrov.
Vonkajšiu konštrukciu sme spomenuli, môžeme sa pozrieť do útrob objektívu. Objektív sa skladá so 17 optických prvkov v 12 skupinách, z čoho je 5 prvkov s ELD optického skla (prvok s extrémne nízkym rozptylom svetla) a 4 prvky sú asférické členy na korekciu optických vád, ako napríklad chromatická aberácia, vinetácia či skreslenie. Pre príjemné rozostrenie pozadia objektív disponuje 9 lamelovou clonou s kruhovým otvorom a jej najnižšia hodnota je F/16. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je iba 28 centimetrov a maximálne zväčšenie je 1:4.3. O zaostrovanie sa stará kruhový ultrazvukový zaostrovací motorček (HSM). Zaostrovanie a zoomovanie prebieha vo vnútri objektívu, takže objektív nemení svoju veľkosť a predná šošovka sa neotáča. Hmotnosť objektívu je 810 gramov.
Konečne sa dostávame k hlavným bodom tejto recenzie. Kvalita obrazu a svetelnosť objektívu sú dôležité parametre. Nie nadarmo používajú profesionálny fotografi pevné a svetelné objektívy, ktoré dosahujú vysokú kvalitu obrazu aj pri plne otvorenej clone. Konštrukcia pevného svetelného objektívu je zložitá, no svetelný zoom objektív je pre konštruktéra skutočná výzva. Bol som preto veľmi prekvapený z výsledkov, ktoré nová sigma z radu ART podáva. Na testovanie som použil fotoaparát Canon EOS 7D, ktorý je stále zástupcom profesionálnej rady Canon APS-C zrkadloviek a umožnil mi objektív otestovať bez akýchkoľvek kompromisov. Výhodou testovania s týmto fotoaparátom je, že som s EOS 7D fotil vyše dvoch rokov a viem porovnať kvalitu novej 18-35/1.8 s inými objektívmi. Všeobecne však platí, že každý APS-C snímač s priveľa megapixelmi potrebuje kvalitný objektív, ktorý ho bude vedieť vykresliť tak, aby nedochádzalo k strate detailov.
Ak ste si mysleli, že objektív bude použiteľný až po miernom priclonení, musím vám oznámiť, že ste sa hrozne mýlili. Bol som ohromený tým, ako objektív „kreslí“. Však nakoniec, presvedčte sa sami. Toto je 100% výrez z fotografie:
1/3200s, F/1.8, ISO 100, 19mm
Ostrosť je naozaj brilantná a vôbec sa netreba báť používať clonu F/1.8. Pri fotografovaní bližšie umiestnených predmetov dokážete aj pri najširšom ohnisku príjemne rozostriť pozadie a popredie snímky tak, aby ste mohli „vypichnúť“ to, na čo ste sa zamerali. Priclonením objektívu docielite väčšiu hĺbku ostrosti a nepatrne vyššiu ostrosť. Objektív je už počiatočnej clony až do vyšších clôn takmer rovnako ostrý. Pri EOS 7D sa zhoršené podanie detailov začne prejavovať približne na clone F/8. Je to spôsobené hustotou snímacích buniek a javom zvaným difrakcia obrazu. Napríklad pri staršom fotoaparáte Canon EOS 40D s rozlíšením 10 megapixelov by táto hodnota bola na clone F/11 – F/13. Ak použijete "hustejší" snímač ako má 7D, hodnota difrakcie sa môže pohybovať na vyšších clonových číslach (F/5.6 – F/8).
Najbadateľnejšie skreslenie obrazu je na širokom konci objektívu. Ide o rovnomerné súdkovité skreslenie ľahko korigovateľné vo väčšine fotoeditorov.
Zoomovaním sa skreslenie vyrovnáva. Až pri ohnisku 35 milimetrov sa chyba prejaví v miernom poduškovitom skreslení.
Farebná chyba objektívu je vďaka špeciálnym asférickým optickým členom do veľkej miery redukovaná a na väčšine fotografií ju ani nenájdete. Výnimku tvoria iba veľmi kontrastné hrany, ako môžete vidieť na výreze z fotografie. Chyba sa prejavuje stále v prijateľnej miere a je ľahko odstrániteľná vo fotoeditore.
Objektív si v protisvetle zachováva všetky vlastnosti ako je prenos farieb a kontrastu. Fotografie sú preto aj v protisvetle kontrastné a so sýtymi farbami.
Najviac viditeľná chyba objektívu sú odlesky vznikajúce v protisvetle. Mne osobne napríklad odlesky na fotografii nijako zvlášť neprekážajú (pokiaľ vyslovene nenarúšajú obsah fotografie). Naopak niekedy pridajú fotografii zaujímavú dynamiku. Pri fotografovaní v protisvetle som naschvál nepoužil slnečnú clonu. Ak by bola clona nasadená, veľa situácií by totiž nevzniklo.
Aj keď sa jedná o základný objektív pre APS-C zrkadlovky, pri ktorých sa charakter rozostrenia pozadia nijako zvlášť nespomína, tu by to bola chyba nespomenúť ho. Objektív má totiž veľký potenciál nahradiť niekoľko svetelných pevných objektívov, ktoré vedia krásne rozostriť pozadie.
Vďaka kruhovej 9 lamelovej clone objektív krásne rozostruje pozadie na všetkých ohniskách. Dokonca aj na 18 milimetroch a kraji fotografie je obraz príjemne rozostrený bez deformácie bokehu.
Všimnite si príjemné rozostrenie pozadia aj pri širokouhlom zábere na 18 mm.
Aj priclonený objektív poskytuje krásny bokeh. Clona F/4.
Bokeh sa dá zhodnotiť dvoma prívlastkami: príjemný a nerušivý. Pri 35 milimetroch môžete použiť objektív aj na portrétnu fotografiu a modelku „odpichnete“ od prostredia.
Nebudem tajiť nadšenie. Objektív je naozaj skvelý. Fotografovanie sním je radosť. Aj keď niekomu by mohol prekážať menší rozsah ohniskových vzdialeností. Ja si však myslím, že rozsah v prepočte 29-56 milimetrov na Canon APS-C fotoaparáte s konštantnou svetelnosťou F/1.8 je dostatočný. (Nikon ekvivalent ohniskových vzdialeností je 27-52,5 milimetrov.) Doplnil by som ho ešte krátkym teleobjektívom, napríklad objektívom 85mm F/1.8 a bol by som vybavený na fotografovanie reportáže.
Práve zaostrovanie býva pri výrobcoch objektívov „tretej strany“ najväčším problémom. Sigma mala v minulosti problém s front / back focusom. Všetky nové objektívy ktoré som mal príležitosť vyskúšať však ničím podobným netrpeli. Pre mnohých fotografov je to určite skvelá správa, pretože budú môcť doplniť svoju brašnu o nový zaujímavý objektív.
Zaostrovanie je pri 18-35 svižné a presné. Len občas sa mi stalo, že objektív zaostril mierne mimo. Tento jav však dávam za vinu aj fotoaparátu EOS 7D. Totiž, podobné situácie sa mi stávali aj s Canon objektívmi.
Dráha otočenia zaostrovania objektívu je približne 90°. Objektív podporuje manuálne preostrenie aj v automatickom móde.
Fotografovanie s objektívom som si užil najmä pri Rakúskom jazere Neusiedler See, kde sa nachádza niekoľko ohrád s koňmi. Inokedy plaché zvieratá asi vycítili moju túžbu po zaujímavejších záberoch do recenzie a prišli teda nezvyčajne blízko. :)
S objektívom sa celkovo pracuje dobre. Pogumovanie prstencov je veľmi príjemné a zaručuje istý úchop a otáčanie. Chod prstencov je rovnako príjemný. Nie je ľahký, má svoj odpor, no nie však taký veľký, aby znemožnil rýchlu reakciu fotografa na neočakávanú situáciu.
Bol som veľmi zvedavý na kombináciu objektívu s plnoformátovým fotoaparátom. V prípade, že by objektív vedel vykresliť FF snímač, bola by to zaujímavá voľba aj pre majiteľov Full-Frame fotoaparátov. Všetky objektívy od alternatívnych výrobcov používajú EF bajonet aj v prípade, že sa jedná o objektív určený pre malý snímač. Preto nie je žiadny problém nasadiť aj novú 18-35 na FF fotoaparát.
Výsledok sa dal predpokladať, no aj tak ma to zaujímalo a chcel som to vyskúšať. Na vykreslenie plného kinofilmového políčka musíte objektív nastaviť na 35 milimetrov a aj vtedy sú kraje len veľmi slabo vykreslené.
Myslím že je jasné, že som z tejto novinky nadšený. Z môjho pohľadu je to pre Sigmu rovnaký úspech ako vydanie perfektného objektívu 35mm F1.4 DG HSM | A. 18-35 spĺňa všetky predpoklady na to stať sa rovnako, ba možno ešte viac obľúbeným objektívom, ako spomenutá tridsaťpäťka. Teším sa na ďalšie objektívy z radu označeného malým strieborným „A-čkom“. :)
+ nadpriemerná svetelnosť (momentálne najsvetelnejší zoom objektív pre APS-C zrkadlovky)
+ vynikajúca optická kvalita od počiatočnej clony
+ praktický rozsah
+ príjemný a nerušivý bokeh
+ skorigovaná chromatická vada
+ ovládateľnosť a vyhotovenie
+ prijateľná veľkosť a váha
+ dizajn objektívu
- odlesky v protisvetle
- objektív nie je utesnený proti prachu a striekajúcej vode
- 72 milimetrová filtrová obruba (77 mm priemer je bežnejší)
Fotografie sa dajú stiahnuť v originálnej veľkosti, aby ste si mohli pozrieť maximálnu kvalitu, akú objektív ponúka. Originál zobrazíte kliknutím na tlačidlo "zobraziť originál".
Fotografie vyvolané z formátu RAW sú upravené v programe Adobe Lightroom 5. Pri úprave boli použité iba základné úpravy. Vyvolané fotografie z formátu RAW sú exportované do plného rozlíšenia v 100% kvalite a doostrením "Standard."
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)
Urobte niečo naviac (1)
Portrét z nadhľadu a podhľadu (2)
Vyhodnotenie fotosúťaže „Portrét mobilom“ (1)