Sony ZV-1 II - navrhnutý nielen pre vlogerov

Jediný superširokouhlý kompakt s 1” snímačom.  /  Srnec Karol / 14.08.2023 / 06:00

V roku 2015 predstavil Nikon trojicu kompaktných fotoaparátov radu DL s 1” snímačom. Žiaden z nich sa nedostal do výroby. Obzvlášť ma zaujal model Nikon Coolpix DL18-50, pre jeho objektív 18-50 mm, ktorý nemal v širokouhlosti konkurenciu. Objektívy 1” kompaktov štandardne začínajú na 24 alebo 28 mm. Teraz je tu konečne prístroj so superširokouhlým objektívom, ktorý sa aj vyrába a predáva. Je ním vlogerský Sony ZV-1 II. Je plne optimalizovaný pre vlogovanie a nakrúcanie videa, ale mohol by zaujať aj fotografov. Ja som fotograf a poreto som sa primárne venoval testovaniu prístroja ako fotoaparátu. Ale nakrútil som aj krátke video, čo u tohto prístroja bola vlastne moja povinnosť.

Klasický volič programov, aký nájdeme na modeloch radu RX100, tu nenájdete. Ovládanie je zjednodušené.

Predstavenie

Sony ZV-1 II je vlogovací prístroj s osvedčeným 1” snímačom a širokouhlým transfokátorom 18-50 mm F1,8-4. 1" snímač má 315 bodov AF s fázovou detekciou a 425 detekcie kontrastu oblasti pre rýchlejšie a presnejšie zaostrenie. Poskytuje funkcie Real-Time Eye AF a Real-Time Tracking.

20,1 MP 1" snímač Exmor RS CMOS využíva pokročilú skladanú štruktúru s integrovaným čipom DRAM a dokáže poskytnúť vynikajúcu kvalitu obrazu od ISO 120 do 12 800. Vytváranie videoobsahu je jednoduchšie s nastavením fotoaparátu na filmový video záznam, režimom pomalého a rýchleho snímania a inteligentným vstavaným mikrofónom. Nastavenie Cinematic Vlog spúšťa pevný pomer strán 2,35:1 a snímkovú frekvenciu 24 snímok za sekundu, pričom ponúka výber „vzhľadov“ a „nálad“ na zdokonalenie estetiky obrazu. Pomalý a rýchly režim vám umožňuje použiť úpravy snímkovej frekvencie vo fotoaparáte, až 5x pomalšie a 60x rýchlejšie. ZV-1 II tiež ponúka nastavenie prezentácie produktov, funkciu rozostrenia pozadia, efekt jemnej pokožky a automatickú expozíciu s prioritou tváre.

Náročnejší využijú UHD 4K videa pri 30p a obrazové profily Sony S-Log3/2 a HLG. Vstavaný mikrofón s tromi kapsulami je viacsmerový a pri použití v automatickom režime využíva softvér fotoaparátu na rozpoznávanie tváre a objektov na výber najlepšieho smeru mikrofónu. 3,5 mm konektor pre mikrofón a pätka s viacerými rozhraniami umožňujú kompatibilitu s externými mikrofónmi.

Kľúčové vlastnosti:

• Fotoaparát na vlogovanie so 4K rozlíšením a vysokou citlivosťou
  • Zoomovací objektív vhodný na širokouhlé zábery aj portréty
  • Možnosť farebného ladenia na mieru vášmu štýlu
  • Cinemascope obraz ako z profesionálnych filmových štúdií
  • Inteligentný mikrofón automaticky prepína smer nahrávania
  • Jednoduchá obsluha cez obrazovku alebo mobilnú aplikáciu
  • Rozoznáva tváre a zaostrí aj niekoľko tvárí naraz
  • Stabilizácia obrazu zaistí perfektne ostré zábery aj pri chôdzi

Špecifikácia:

• Snímač: Exmor RS 1” CMOS 20,1 Mpx
  • Objektív: 6.9 až 17.6mm (35mm Equivalent: 18 to 50mm), svetelnosť F1.8 to 4
  • Procesor: BIONZ X
  • Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 5-15 cm
  • Citlivosť: ISO 125-12800
  • Displej: otočný 3”, 921600 bodov
  • Sériové snímanie: až 24 obr./s., do 80 súborov vo formáte RAW
  • Konektivita: Micro-HDMI, 3,5 mm audio in, USB-C,
  • Pamäťové médium: SD/SDHC/SDXC/Memory Stick Duo Hybrid
  • Rozmery: 10,55 x 6 x 4,67 cm
  • Hmotnosť: 266 g (telo)

Fotoaparát v praxi

Sony ZV-1 II je viac kamera ako fotoaparát. Preto má určité ergonomické obmedzenia, ak ju chcete využívať primárne ako fotoaparát. A to je aj môj prípad. Som oveľa viac fotograf ako filmár. Ako vlogovací prístroj funguje na 100%. Skvelý prístroj pre vlogerov, ktorým nestačí mobil, len by som si dokúpil BT rukovať. Ja som ale prístroj skúšal hlavne  z pohľadu fotografa. Keby mal bežný rozsah objektívu, ani by som oň pohľadom nezavadil, rovno by som uprel pozornosť na rad RX100. V ňom ale na takto širokouhlý objektív nenarazíte. Vlastne u žiadneho 1” kompaktu, ako som spomenul na začiatku. Objektív je dôvodom, prečo prístroju “prepáčim” že je to skôr kamera.

V praxi, ak chcete Sony ZV-1 II používať ako fotoaparát, nie je až taký problém. Veď väčšinou budete mať zvolený jeden expozičný režim a budete meniť predovšetkým clonu. Nepotrebujete preto prístroj s perfektnou ergonómiou ovládania optimalizovanou pre foto.

Plne otočný displej je pre vlogerov nevyhnutnosťou, na 100% ho ale využijú aj fotografi. Som za neho vďačný, vzhľadom na absenciu hľadáčika.

Monitor vo vlogovacom režime.

Sony ZV-1 II stavia na prístrojoch radu RX100, z nich prebral aj rýchly vrstvený snímač. Vďaka nemu je rýchle zaostrovanie i sériové snímanie. Vo svojej triede je to špička. Majitelia CSC fotoaparátov ocenia rovnaké prvky, čo sa týka zaostrovania, či menu. 24 obr./s. asi ani nevyužijete, ale celkovo svižný chod fotoaparátu oceníte pri každom použití.

Ergonómia ovládania je sparťanská. Tento prístroj má fungovať predovšetkým automaticky, aby sa užívateľ mohol sústrediť na tvorbu. A myslím, že je to tak správne, vzhľadom na to, pre koho je určený. Pri fotografovaní som si nastavil svoj obľúbený program A. Chýbal mi druhý roller, ktorým by som nastavoval korekciu expozície.

Skvelá vychytávka ZV-1 II je zapínanie a vypínanie prístroja vyklopením a sklopením displeja, a to aj preto, že tlačidlo ON/OFF je ukryté pod “baranicou” protiveternej ochrany mikrofónov.

Obrazová kvalita

Obrazová kvalita nikoho neprekvapí. 21 Mpx 1” snímač od Sony je dôverne známy. Napriek menším rozmerom môžete využiť aj ISO 6400. Do ISO 1600 si so šumom nemusíte robiť starosti. Poteší slušný dynamický rozsah, aký by ste bežne od kompaktnu nečakali. Najviac zo snímača vyžmýkate samozrejme pri fotografovaní do formátu RAW.

Njaväčšou prednosťou fotoaparátu je superširokouhlý transfokátor.

Vďaka kvalite objektívu sú zábery často lepšie, ako zo zrkadlovky, alebo bezzrkadlovky s priemerným setovým objektívom. Na najširšom uhle ale vidno horšiu kresbu smerom ku krajom obrazu. Navrhnúť superširokouhlý objektív pre menšie snímače je pre konštruktérov veľkou výzvou.

1” snímač už dáva užívateľovi slušný potenciál. Z tohto prístroja môžete získať fotografie, z ktorých urobíte aj výstavu.

Video

Sony ZV-1 II je primárne vlogovacia kamera, podlieha tomu ergonómia ovládania i funkcionalita. Ja nie som vloger, ani filmár, prístroj som si vybral pre jeho otestovanie ako fotoaparátu. Bolo by ale nefér, keby som s ním nenakrútil ani sekundu videa. Snáď mi odpustíte, že žiadne selfie, ktoré z duše nenávidím.

Skúsení videotvorcovia využijú 4K 30P UHD video s HLG a S-Log3/2 gama. Nechýba spomalené a zrýchlené video.

Ja som pri nakrúcaní využil režim Cine Vlog. Prístroj vtedy sníma v pomere strán Cinemascope (2,35:1) pri 24 sn./s. — štandard pre filmový priemysel. V tomto režime môžete vybrať z piatich vzhľadov a štyroch atmosfér. Vo výsledku získate filmový look, úplne bez námahy. Prístroj ponúka aj funkciu rozostrenia pozadia s výraznejším bokehom.

Keď fotoaparát rozpozná v snímke ľudskú tvár, nový zabudovaný inteligentný 3-kapsulový mikrofón v režime [Auto] prepne smer snímania zabudovaného mikrofónu z [All Directions] (všetky smery) na [Front] (spredu). Alebo ho ručne môžete prepnúť na [Front] (spredu) pre selfies alebo [Rear] (zozadu), keď snímate a súčasne komentujete. Keď pripojíte kryt proti vetru, ktorý je súčasťou dodávky, zníži sa šum vetra a aj vonku zachytíte zreteľnejší zvuk. K prístroju môžete pripojiť aj externý mikrofón, buď cez 3,5 mm audio vstup, alebo Multi Interface Shoe. Z vychtáviek poteší zabudovaný ND filter, ktorý využijete pri snímaní na prudkom svetle.

Sony ZV-1 II má zabudovanú stabilizáciu obrazu, ktorú môžete urobiť ešte účinnejšou aktivovaním elektronickej stabilizácie, vtedy sa ale uhol záberu zmenší, čo vďaka 18 mm ohnisku nie je nijako tragické. Stabilizácia funguje veľmi dobre. Zvláda aj chôdzu. Náročnejší môžu použiť gimbal, pre ešte účinnejšiu stabilizáciu obrazu.

Video nakrútite ľako a kvalitne aj vďaka výbornému zaostrovaniu so sledovaním tváre a očí. Ovládať ho môžete dotykovo, tak isto aj expozíciu. Rýchlosť zaostrovania môžete užívateľsky meniť.

Ak je pre vás prioritné video, odporúčam dokúpiť Sony GP-VPT2BT grip so statívom. Pomôže vám vylepšiť stabilitu pri fotografovaní a natáčaní. Zároveň poslúži aj ako stolný mini statív alebo predĺžená ruka pri vlogování. Na gripe nájdete hneď niekoľko tlačidiel, ktorými vďaka bluetooth spojeniu môžete fotoaparáty ovládať. Možno zapnúť a vypnúť nahrávanie alebo odfotiť fotku, zoomovať (iba objektívy s elektronickým zoomom), zamknúť expozíciu a na jedno tlačidlo možno dokonca nastaviť vlastné funkcie, ako je napríklad odoslanie fotiek či videí do mobilu.

Sony GP-VPT2BT grip so statívom.

Záver

Sony ZV-1 II je vlogovacia kamera pre začínajúcich vlogerov. Využíva osvedčený 1” snímač v netradičnej kombinácii so širokouhlým zoomom. Týmto je prístroj jedinečný pre všetkých, ktorí chcú zachytiť širokouhlé zábery. Bežné kompakty majú objektív začínajúci na 28, v lepšom prípade na 24 mm. Tento začína na 18 mm a vedzte, že je to veľký rozdiel. Rozsah objektívu a 1” snímač sú dôvodom, prečo by mali zbystriť aj fotografi, pretože iný takýto prístroj na trhu nie je. Snáď sa objektív 18-50 dostane do nejakého fotoaparátu radu RX100, s hľadáčikom a ovládaním optimalizovaným pre fotografovanie. Aj bez toho je ale prístroj dobre použiteľný aj pre fotografa.

Testoval som 1” kompakty rôznych značiek, aj CSC Nikon 1, kým neboli zrušené. Dovolím si tvrdiť, že s Sony dokáže dostať z 1” prístrojov najviac. A to platí aj pre tento prístroj. Vlogerom ponúka všetko, čo potrebujú pre jednoduché nakrúcanie a zdieľanie videa. Fotografi budú určite spokojní s rozsahom objektívu a obrazovou kvalitou, za cenu menšieho nepohodlia.

Sony ZV-1 II v ponuke obchodu Pro.Laika

Sony GP-VPT2BT v ponuke obchodu Pro.Laika

0 5 with 0