Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A, bez kompromisu!

Recenzia  /  Martin Farkaš / 07.05.2014 / 00:00

O novej päťdesiatke od spoločnosti Sigma sa šuškalo už dávno pred jej oficiálnym uvedením na trh, ktoré sa odohralo 6. januára tohto roku. Po oficiálnom predstavení sa vynorilo viac otázok ako odpovedí. Napríklad, či tento objektív bude konkurovať Canon / Nikon 50/1.4, alebo pôjde o prémiovú päťdesiatku akú má v ponuke Carl Zeiss - Otus 55/1.4? Zodpovedne odpovedať na túto otázku neviem ani teraz, keď objektív držím v ruke. Môj názor je, že je to niečo medzi štandardnou 50/1.4 a prémiovým objektívom od Zeiss-u. Poďme sa na to pozrieť objektívne, aby ste si mohli vytvoriť vlastný názor.

 

Dizajn

Na úvod tejto časti spomeniem, že nová päťdesiatka sa neuveriteľne podobá na obľúbenú Sigmu 35/1.4 A. Totožne ako na tridsaťpäťke, je tubus objektívu prevažne z kovových dielov. Na jednom konci je kovový bajonet, čo je pri takomto objektíve samozrejmosť a na tom druhom je plastová filtrová obruba s priemerom 77 milimetrov. V strednej časti sa nachádza okienko s ukazovateľom zaostrenej vzdialenosti, prepínač na automatické (AF) / manuálne (MF) zaostrovanie. Objektívu dominuje veľký kovový prstenec na manuálne zaostrovanie s príjemným pogumovaním a hladkým, mierne tuhým chodom.

Optickú sústavu tvorí 13 šošoviek v 8 skupinách. V objektíve sú SLD elementy s ultra nízkym rozptylom svetla a asférické šošovky korigujúce optické chyby. Práve vďaka pokročilým technológiám a novým antireflexným vrstvám by mal objektív podávať veľmi dobré výsledky aj za ťažkých svetelných podmienok. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 40 centimetrov a najnižšia clona f/16.
Ďalej musím spomenúť 9 lamelovú clonu s kruhovým otvorom pre pekné rozostrenie pozadia. O automatické zaostrovanie sa už tradične stará ultrazvukový HSM motorček a samotné zaostrovanie prebieha v objektíve, teda sa nič neotáča ani nevysúva. Medzi ďalšie vychytávky novej päťdesiatky patrí aj možnosť ktorá dostala názov Full-time MF. Ide o možnosť zaostrovať manuálne pomocou prstenca aj keď máte zapnutý AF. Túto funkciu si ale bližšie predstavíme v jednej z nasledujúcich častí recenzie.

 

Fotografovanie

Prekvapilo ma, aký je objektív veľký. Nemyslím si však že je to úplne na škodu. Nová päťdesiatka je určená najmä pre náročných užívateľov, ktorí zvyčajne používajú aj vyššie rady fotoaparátov. Napríklad na fotoaparáte Canon EOS 5D mkIII to nebolo nič hrozného. Výhodou veľkosti objektívu je, že má jednu z najrozšírenejších filtrových veľkostí a to je priemer 77mm.

Porovnanie Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A a Carl Zeiss Otus 55/1.4

 

Optické chyby objektívu

Dokonalý objektív neexistuje. Každý jeden objektív trpí nejakou vadou viac alebo menej. Je len a len na fotografovi, aby uvážil, či mu konkrétna chyba vadí, alebo nie. Nová Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A má tiež niekoľko menších nedokonalostí, no je ich málo a prejavujú sa v slabej miere.

 

Vinetácia

Už som viac krát spomínal, že stmavenie rohov mi príliš nevadí. Niekedy ho sám pridávam do fotografií, aby sa pohľad diváka sústredil na stred fotografie. Ak by vám vinetácia prekážala, rýchlo ju odstránite v sofistikovaných fotografických programoch ako je napríklad Adobe Lightroom, Zoner PhotoStudio, atď.

Najzreteľnejšie je vinetácia pozorovateľná na plne odclonenom objektíve. Už pri clone f/2 je vinetácia veľmi dobre potlačená a pri f/4 už nie je takmer pozorovateľná.

 

Chromatická aberácia

Farebná chyba objektívu sa najčastejšie prejavuje na kontrastných miestach (čierna/biela). Rovnako ako vinetácia je ľahko odstrániteľná v postprodukcii a väčšina pokročilejších editorov to zvládne za pár sekúnd. Pri svetelných objektívoch sa ale vyskytuje takzvaná pozdĺžna chromatická aberácia. Pozdĺžna chromatická aberácia znamená, že sa chyba objektívu vyskytuje mimo hĺbku ostrosti a preto je jej odstránenie o čosi zložitejšie. Tento jav sa vo väčšej alebo menšej miere prejavuje pri všetkých svetelných objektívoch. Nová päťdesiatka od Sigmy však zvláda pozdĺžnu chromatickú chybu veľmi dobre a prejavuje sa len vo veľmi malej miere. Kontrastné miesta pred rovinou zaostrenia sú purpurové a tie za rovinou zaostrenia sú zelené.

 

Sférické skreslenie

50mm objektív je štandard. Je to jeden z najuniverzálnejších objektívov, ktorý môžete použiť na čokoľvek. Jeho najčastejšie využitie je ale na fotografovanie portrétov a preto je dôležité, aby fotograf vedel, aké skreslenie objektív má.

Na fotografii môžete vidieť, že mriežka je dokonale rovná, čo znamená, že objektív nemá poduškovité ani súdkovité skreslenie. O to jednoduchšie sa budú fotiť portréty, na ktorých nebude mať modelka veľký nos ani inak zdeformovanú tvár.

 

Optická kvalita

Nasleduje asi najočakávanejšia časť tejto recenzie. Budeme hovoriť o optickej kvalite. To znamená, že príde na pretras ostrosť obrazu a charakteristika rozostrenia pozadia (bokeh).

 

Ostrosť obrazu

Na začiatku som písal, že nová Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A je porovnávaná z niekoľkonásobne drahším objektívom Carl Zeiss Otus 55/1.4 ktorý je označený ako nekompromisný. Zeiss Otus sa chváli výstupom ostrým od kraja po kraj na clone f/1.4 a príjemným kruhovým rozostrením pozadia. Nemal som Otus 55/1.4 nikdy v rukách, no z referenčných fotografií na internete by sa mal Zeiss začať obávať :)
Objektív podáva obdivuhodný výkon, obraz je ostrý už od počiatočnej clony f/1.4.

Canon EOS 5D Mark III | F1.4, 1/1250, ISO 100

Fotografie nasnímané s otvorenou clonou majú zaujímavú plasticitu a hĺbku. Aj jemne priclonený objektív poskytuje krásne rozostrenie pozadia, vďaka clone s kruhovým otvorom.

Canon EOS 5D Mark III | F2, 1/1250, ISO 50

Objektívu nie sú cudzie ani vyššie clonové čísla, ktoré fotograf využije všade tam, kde potrebuje pracovať s väčšou hĺbkou ostrosti. Kresba je nekompromisná už na clone f/1.4, ale to čo dokáže objektív vykresliť ak je priclonený, je až neuveriteľné. Len málo objektívov vie poskytnúť tak bohaté detaily.

Canon EOS 5D Mark III | F5.6, 1/400, ISO 100

Bol som zvedavý aký veľký rozdiel bude medzi objektívom Canon EF 50/1.4 USM a novou päťdesiatkou od Sigmy. Canon 50/1.4 som používal niekoľko rokov a potom som ho vymenil za Canon 85/1.8 USM, ktorá mi pasuje lepšie. Canon päťdesiatka nie je zlý objektív, avšak kto ho používa vie, že má svoje muchy.
V porovnaní veľkostí a hmotností je to súboj Dávida s Goliášom. Porovnanie optickej kvality je na tom veľmi podobne. Pri otvorených clonách je vidieť nový dizajn objektívu, antireflexné vrstvy a korigovanie optických chýb. Pre porovnanie:

100% výrez, Canon EF 50/1.4 USM  @   f/1.4

100% výrez, Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A  @   f/1.4

100% výrez, Canon EF 50/1.4 USM  @   f/1.4

100% výrez, Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A  @   f/1.4

Či už sa jedná o kontrastné miesta alebo miesta s množstvom detailov, Sigma jednoznačne poráža objektív Canon EF 50/1.4 USM.

 

Bokeh

Charakter rozoostrenia pozadia (bokeh) je ďalším dôležitým faktorom pri svetelných objektívoch. Bolo by totiž zbytočné, ak by mal fotograf objektív ktorý je super-ostrý, ale má nepekný bokeh ktorý by bol na fotografiách rušivý.
Rozostrenie pozadia ste mali možnosť vidieť už na predchádzajúcich fotografiách, takže už iba zhrniem, že bokeh je kruhový a nerušivý. Porovnanie s Canon 50/1.4 USM:

Canon EF 50/1.4 USM  @   f/1.4

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A  @   f/1.4

Všimnite si charakter rozostrenia stromov v pozadí. Canon EF 50/1.4 USM má špecifické rozostrenie pozadia ktoré je akoby polmesiacové, niekedy sa nazýva aj "nervózne". Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A poskytuje kruhový bokeh ktorý je menej rušivý - nie je taký "nervózny".
Zaujímavosťou Sigmy je, že bokeh je konštantný na celej ploche obrazu. To znamená, že bodové svetlá sú kruhovo rozostrené po celej ploche obrazu. Niektoré objektívy poskytujú kruhové rozostrenie iba v strednej časti obrazu a smerom ku krajom sa tvar rozostrených svetiel podobá na obrys citrónu alebo banánu. Tento efekt je dobre pozorovateľný na starých manuálnych objektívoch, ktoré sú zaujímavé práve netradičným rozostrením pozadia.

Canon EOS 5D Mark III | F2, 1/500, ISO800

 

Zaostrovanie

Po skúsenostiach s objektívom Sigma 35/1.4 A som si hovoril, že ak bude päťdesiatka zaostrovať aspoň tak ako 35-ka, bude to dobré. Viem totiž, že pri 35-ke je zaostrovanie na krajné zaostrovacie body menej presné ako na tie stredové a pri fotení mám tak omnoho viac odpadu. Fotografujem s foťákom Canon EOS 5D mark III. Bol som milo prekvapený, že pri testovaní päťdesiatky som mal omnoho menej odpadu (zle zaostrených snímok) ako som zvyknutý pri 35-ke a to najmä z krajných zaostrovacích bodov.
Automatické zaostrovanie nie je len presnejšie, ale aj rýchlejšie! Pri stlačení spúšte reaguje objektív rýchlo a bez zaváhania dokonca aj v zhoršených svetelných podmienkach.

Canon EOS 5D Mark III | F1.4, 1/100, ISO 4000 - zaostrené na oko krajným zaostrovacím bodom

 

Full-time Manual Focus

Full-time Manual Focus je funkcia objektívu, ktorá vám umožní po otočení zaostrovacím prstencom automaticky prepnúť objektív do manuálneho zaostrovania. Znie to banálne, ale ide o šikovné vylepšenie. Predstavte si situáciu, že fotoaparát nevie správne zaostriť na fotografovaný objekt. Spúšť máte zatlačenú do polovice a AF hľadá to správne zaostrenie. Stačí pootočiť prstencom na manuálne zaostrovanie a fotoaparát hneď prestane zaostrovať a chová sa rovnako, ako keby ste prepli AF/MF prepínač a vy môžete rýchlo zaostriť manuálne.
Túto funkciu si môžete zapnúť/vypnúť cez Sigma USB Dock. Rovnako si môžete nastaviť o aké veľké pootočenie sa má funkcia aktivovať.

 

Záver

Zdá sa, že nová Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A sa nesnaží konkurovať tradičným 50mm objektívom od renomovaných výrobcov. Vytvorila novú skupinu prémiových objektívov (podobne ako Zeiss Otus 55/1.4) dostupnú aj pre bežného fotografa. Svoje uplatnenie si nájde všade tam, kde bude požadovaná nekompromisná kvalita obrazu a obľúbia si ju najmä fashion, portrétni a svadobní fotografi. No a  vďaka krátkej zaostrovacej vzdialenosti 40 cm si nájde uplatnenie aj pri fotení detailov. Je to vynikajúci univerzálny objektív aj na profesionálne použitie.

Canon EOS 5D Mark III | F2.5, 1/1250, ISO100


Plusy a mínusy:

+ vysoká svetelnosť f/1.4
+ bezkompromisná optická kvalita
+ korigované optické chyby
+ charakter rozostrenia
+ odolný tubus objektívu
+ krátka min. zaostrovacia vzdialenosť (40cm)
+ široký zaostrovací prstenec
+ Full-time MF
+ možnosť dokúpiť USB dock
+ priemer filtrov 77mm
+ puzdro a slnečná clona priamo v balení

- vyššia váha
- väčšie rozmery

 

Objektív Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A si môžete kúpiť v našom obchode.

bajonet CANON,   bajonet NIKON,   bajonet SONY

 

Čítajte ďalšie recenzie na tento produkt.

Galéria k článku

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM A, bez kompromisu!
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

  • Lukáš Nagy Lukáš Nagy
    Lukáš Nagy / 09.05.2014 17:45:00
    Tak to porovnanie s canonom ma fakt dostalo. Ten objektív som mal a bol som sním spokojný ... mohol som? Oproti tej sigme je to čistá hrúza :D Inak ma ten objektív dosť láka. Tento rok by mala byť photokina, tak som zvedavý či canon na toto nejako odpovie. Už sa o novej 50 1.4 píše roky a stále nič, tak skúsim ešte počkať, keďže je to len môj rozmar :D
  • Ivan Kutička Ivan Kutička
    Ivan Kutička / 14.05.2014 12:53:00
    Kvalita fotiek je fakt úžasná a to porovnanie je s C 50mm 1.4 je brutálne! Nečakal som, že tá sigma bude ať taká šupa.
  • Nina Horna Nina Horna
    Nina Horna / 18.05.2014 21:07:00
    To je ten váš Canoňácky objektív až taký zlý??? ja mám Nikon 50 1,4 G a som maximálne spokojná!
  • Róbert Šimeg / 17.01.2016 11:03:16
    Akurat mi tento objektiv prisiel domov ale s mojou 5D II sa velmi nekamarati :) resp. ked zaostrim na nekonecno tak fotka je neostra, jedine s live view je fotka ostra. Na 600D funguje bezproblemov. Stretol sa s tym niekto? Je to kusova zalezitost?
  • Róbert Šimeg / 17.01.2016 11:03:16
    Akurat mi tento objektiv prisiel domov ale s mojou 5D II sa velmi nekamarati :) resp. ked zaostrim na nekonecno tak fotka je neostra, jedine s live view je fotka ostra. Na 600D funguje bezproblemov. Stretol sa s tym niekto? Je to kusova zalezitost?
    Michal Lindner / 18.01.2016 08:29:48
    Treba skusit doladit AF microadjustment, na objektivoch, co maju mensiu hlbku ostrosti sa aj mala chyba prejavi dost vyrazne.
  • Michal Lindner / 18.01.2016 08:29:48
    Treba skusit doladit AF microadjustment, na objektivoch, co maju mensiu hlbku ostrosti sa aj mala chyba prejavi dost vyrazne.
    Róbert Šimeg / 18.01.2016 16:20:09
    Mozem vyskusat ale na blizke vzdialenosti zaostruje presne, takze neviem ci to bude v tom. Uz som o tomto probleme cital v jednom fore
  • Róbert Šimeg / 17.01.2016 11:03:16
    Akurat mi tento objektiv prisiel domov ale s mojou 5D II sa velmi nekamarati :) resp. ked zaostrim na nekonecno tak fotka je neostra, jedine s live view je fotka ostra. Na 600D funguje bezproblemov. Stretol sa s tym niekto? Je to kusova zalezitost?
    Ján Villím / 18.01.2016 20:16:12
    Ja mám podobné symptomy so Sigmou 30mm F1.4 DC HSM Art. Kreslí krásne na všetkých vdialenostiach na 600D..ked ju dám na 7DII...tak cez hľadáčik mám polku snímkov nezaostrených presne, cez displej (..live view) je zaostrenie v norme. Ešte som ju neparametrizoval v mikroadjustacii AF ale častejšie ju neberiem resp. nechávam na 600-vke. Nebude problem v softvéri objektívu? má nejaký softvér? alebo nejak restovať pri prekladaní do iného tela? alebo učínkuje rýchlosť AF..live view je pomalší a preto zeostrenie je presnejšie? PS a bolo na tom fore aj riešenie alebo len problem?
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...