Ešte donedávna panoval medzi fotografmi a nadšencami fotografie názor, že mirrorless fotoaparáty, alebo takzvané bezzrkadlovky, sú síce malé a ľahké fotoaparáty s obrazom zrkadlovky, ale nie sú vhodné pre fotografov športu či serióznejšej akcie.
Áno, donedávna tento názor odzrkadľoval realitu, ale pokrok sa zastaviť nedá a v súčasnosti máme aj medzi mirrorlessmi rýchle fotoaparáty. Dnes sa pozrieme na jeden, ktorý je parametrami snáď najrýchlejším Full Frame fotoaparátom súčasnosti.
Sony a9 má 24MP senzor a s ním späté elektronické obvody a procesory, čo mu umožňuje naozaj rýchlo čítať signál zo senzora a bleskovo ho uchovávať na karty. Fotoaparát je schopný s aktívnym zaostrovaním AF vyhotoviť až 20obr./s v plnom rozlíšení (s niektorými objektívmi a s adaptovanými objektívmi na zrkadlovky „len“ 10obr./s). Podmienkou je fotografovať do 12bit formátu RAF a pri snímaní vo frekvencii 20 obr./s fotoaparát používa elektronickú závierku. Už len toto samotné vylepšenie by stačilo na predstavenie samostatného modelu fotoaparátu. Alpha 9 však vo výpočte svojich tromfov nekončí.
Skvostom je nový OLED hľadáčik s rozlíšením 3,7 milióna obrazových bodov a s obnovovacou frekvenciou až 120HZ a tiež stabilizácia senzora, ktorá by mala pomôcť udržať až 5 krát dlhšie časy podľa CIPA štandardov.
Zadný výklopný displej je dotykový a rozlíšenie 1,44 milióna bodov je už tak trochu zastaralé oproti ostatným TOP modelom iných značiek. Ale je v pohode čitateľný a použiteľný na to, na čo treba. Aj tak, keď vyskúšate hľadáčik, cez displej budete fotografovať už len v prípade, že potrebujete fotografovať z neštandardnej perspektívy.
No a tomu, že fotoaparát je určený pre serióznu reportážnu prácu, nasvedčujú aj ďalšie praktické vylepšenia. V prvom rade výdrž batérie, ale aj pripojiteľnosť sa dočkali zmien. Alpha 9 by mal mať podľa výrobcu takmer o polovicu menšiu spotrebu energie ako jej, na rozlíšenie zameraný, brat A7R II a súčasne kapacita novej batérie InfoLITHIUM Z je dvojnásobná oproti doterajším prístrojom Sony Alpha radu 7. S výdržou sme v teréne nemali problém, kým sme nezačali študovať menu. Menu je síce vylepšené oproti doterajším prístrojom Sony Alpha, no stále v porovnaní so zrkadlovkami trochu komplikované a nie vždy logicky usporiadané. Preto kým niečo nájdete, alebo len študujete možnosti aparátu, trvá to a žerie batérie. Bez surfovania v menu a minimálnym prehliadaním obrázkov by ste nemali mať problém vyhotoviť až do 1000 záberov. Aspoň u nás to tak fungovalo. Tu sa udial teda veľký pokrok.
Našťastie a9 má aj množstvo tlačidiel, na ktoré si viete naprogramovať svoje funkcie, ale tiež aj programovateľné vlastné rýchle menu a nakoniec tri kompletné užívateľské prednastavenia fotoaparátu, ktoré môžete vyvolať bleskovým pootočením voliča režimov na vrchnej strane prístroja. Toto by malo zabezpečiť, že keď si raz prístroj nastavíte podľa seba, do menu už vstupovať nebudete musieť, alebo len výnimočne. :-)
Sony Alpha 9 je vybavený kompletnou sadou konektorov na pripojenie pre rôzne aplikácie a príslušenstvo. USB (2.0), mini-HDMI, mikrofón, slúchadlá, PC sync pre synchronizáciu so štúdiovými svetlami a zaujímavosťou je aj Ethernet konektor (RJ-45) pre priamy prístup a upload obrázkov na FTP server. Je to pripojením zatiaľ najvybavenejší mirrorless Sony, aký značka vyrobila.
Ako je vyššie spomenuté, ovládanie aparátu sa vylepšilo aj vďaka novým hardvérovým prvkom. Oceňujeme nový kotúč s pre voľbu rýchlosti snímania, okolo ktorého je obruč pre priamu zmenu spôsobu zaostrovania. Na jednom mieste tak môžete ovládať ako zaostrovanie tak aj snímanie, čo je super. Pre pohodlnú voľbu zaostrovacích bodov pribudol na zadnú stranu joystick a, podobne ako profi zrkadlovky, a9 ponúka špecializované tlačidlá AF ON a AE LOCK, ktoré by som uvítal trochu väčšie.
Samozrejmosťou sú dva sloty pre pamäťové karty, z ktorých jeden podporuje najrýchlejšie SDXC karty formátu UHS-II.
Sony Alpha Full Frame systém má vlastný bajonet nazvaný Sony E, čo zahŕňa celú plejádu objektívov Sony, Sony G, Carl Zeiss®. A keby vám to bolo málo, môžete si na fotoaparát pomocou redukcie Sony LA-EA3 a Sony LA-EA4 namontovať akýkoľvek objektív s bajonetom Sony A. Redukcia Sony LA-EA4 je vybavená vstavaným AF motorčekom, mechanizmom pohybu clony a technológiou polopriepustného zrkadla, ktorá umožňuje kontinuálne zaostrovať pomocou fázovej detekcie AF aj objektívom ktoré nemajú vstavaný zaostrovací motorček. A keby vám aj to bolo málo, pomocou redukcií ďalších výrobcov si môžete na a9 adaptovať takmer ľubovoľný objektív (niektoré budú aj automaticky zaostrovať).
Fotoaparát je vyrobený z kovových zliatín a má zvýšenú ochranu voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. Ako už mnohé servery pripomenuli, nevieme do akej miery.
Fotografovanie s a9 bolo príjemné. Aj keď niektoré operačné časy nemôžu byť porovnateľné so zrkadlovkami (napríklad zapnutie či vypnutie aparátu, ktoré vyžaduje naštartovanie elektroniky a displejov), prístroj nezdržiava a pracuje sa s ním dobre. Zaostrovanie si zaslúži pochvalu. Rozmiestnenie 693 zaostrovacích bodov s fázovou detekciou kontrastu je ukážkové. Pokrýva 93% obrazovej plochy. Zaostrenie funguje rýchlo a spoľahlivo.
Pri fotografovaní ľudí môžete využiť detekciu tváre vylepšenú ešte o zaostrenie na oči. Stačí namieriť na osobu a iniciovať Eye AF a môžete voľne prekmoponovať , kým fotoaparát drží tváre a oči objektov zaostrené. Funguje to nad očakávania dobre.
Už z princípu, že mirrorlessy zaostrujú priamo na obrazovom snímači, je jasné, že pri statických objektoch budú mať presnejšie zaostrenie so svetelnými objektívmi s malou hĺbkou ostrosti. To jednoducho platí a voči tomu sa nedá nič namietať. Zaostrenie u zrkadloviek vypočítava osobitný zaostrovací systém mimo snímača a preto tam môže dochádzať k jemným nepresnostiam alebo nekonzistencii. Iná situácia zvyčajne nastáva, keď začneme porovnávať zaostrovanie pohybujúcich sa objektov.
Najviac som bol zvedavý, ako si bude viesť a9 pri kontinuálnom snímaní so sledovaním objektu naprieč obrazovým poľom (AF lock On). Funguje to podobne ako napríklad 3D tracking u Nikonu. Aj keď zaostrovanie týmto spôsobom nebolo tak rýchle a konzistentné, ako u nedávno testovaného Nikonu D850, bolo na mirrorless vynikajúce. Občas sa stalo, že sérii obrázkov niečo do ideálnej ostrosti chýbalo, alebo AF preskočil o čosi častejšie na členité pozadie. Použili sme pritom jeden bod s podporou okolitých AF bodov (Expand Flexible Spot) ale aj celoplošné zaostrovanie. No v princípe možno povedať, že sme nefotografovali mirrorlessom, ktorý by si v zaostrovaní tak dobre viedol. Kontinuálne snímanie sme skúšali na chodcoch, cyklistoch a najextrémnejšie asi na blízko lietajúcich čajkách. To je veľmi náročná úloha, nakoľko ide o malé objekty rýchlo a nepravidelne meniace smer letu (boli pre tento účel kŕmené vyhadzovaním potravy do vzduchu). Aj tu sa nám podarilo počas krátkeho fotenia vyhotoviť niekoľko zaujímavých záberov.
Obrazová kvalita je vynikajúca a až prekvapujúco dobrá rovno z fotoaparátu do JPG. Musíme uznať, že množstvo detailov zachytených už v JPG je markantne lepšie ako u senzorov rovnakej veľkosti a rozlíšenia. Je vidieť, že s algoritmom JPG sa v Sony pohrali zodpovedne. Doostrenie je riešené v menších polomeroch a tak sa neprejavuje nepríjemnými hranami a preostrením kontrastov, naopak, vyzdvihuje jemné štruktúry. V niektorých prípadoch sme mali pocit, že v JPG sú niektoré štruktúry lepšie vidieť, ako v RAW obraze. Vynikajúca správa pre reportérov, ktorí sú na cestách a nemajú čas spracovávať RAW.
V RAW formáte samozrejme nejde len o detaily ale aj o dynamický rozsah, bezstratovú zmenu vyváženia bielej či korekciu expozície, ktoré majú na obraz menej drastický dopad, ako keď upravujete JPG. Dynamický rozsah je veľmi slušný aj keď trochu zaostáva za najlepšou konkurenciou. Farby sú výborné, s krásnou modrou a zelenou. Vynikajúca citlivosť ISO ktorú predčia len najnovšie strednoformátové prístroje a je porovnateľná s prístrojom z vlastnej stajne a7S.
Samozrejmosťou je použitie BSI (Back Side Illuminated)senzora, pri ktorom sú konštrukčné prvky a obvody umiestnené až za svetlocitlivými bunkami. To sa prejavuje ostrejším podaním obrazu a zároveň zvýšenou citlivosťou senzora. A to môžeme s najlepším svedomím potvrdiť. Prvé, čo si na a9 všimnete, sú vynikajúco zvládnuté vysoké citlivosti ISO. Obraz v šere tak netrpí stratou detailov, kontrastu ani pri tak vysokých ISO citlivostiach ako 6400. Na dokumentačné účely, spravodajstvo či fotenie športu v zhoršených svetelných podmienkach môžete siahnuť aj po vyššej citlivosti. Ani ISO 12800 sa neprejavilo zvlášť rušivým šumom a na reportážne účely by sa dalo ísť ešte vyššie.
Na záver obrazovej kvality musíme podotknúť, že v súčasnosti je veľa prístrojov, ktoré majú vynikajúci senzor a tým aj obraz. Čo je dôležité, aby bol senzor nakŕmený vďaka kvalitným objektívom. My sme testovali a9 s vynikajúcim profi zoomom Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS a geniálnym ultra širokouhlým objektívom Sony FE 16-35mm F2.8 GM. Obidva objektívy kreslia na senzore a9 ukážkovo až do najextrémnejších častí obrazu a sme presvedčení, že nebudú mať nijaký problém sprostredkovať takto ostrý obraz ani na prístrojoch s omnoho vyšším rozlíšením. Zaostrovanie s nimi je rýchle a presné a podobne sú na tom s vyladením proti optickým chybám a aberáciám. Musím to spomenúť, lebo objektívy, ak chcete využiť maximálne rozlíšenie, hrajú vo fotografii podstatnú úlohu. Pre vás, ktorí fotografujete krajiny, zátišia, produkty a reklamu to môže byť dôležité.
Podotkneme pritom už len to, že fyzika sa oklamať nedá a dobrý zoom objektív, či skôr špičkový zoom objektív na Full Frame fotoaparát bude veľký a ťažký. Spomínané dva sú plne porovnateľné s objektívmi pre Full Frame zrkadlovky váhou, veľkosťou a ich cena nie je nijako malá. Obidva sa pohybujú po cca. 3000€. Cena za prístroj a tieto dva objektívy takmer atakuje 12 000€. To by sme videli ako jediné vážne mínus tejto kombinácie.
V našej redakcii nie sme videografi a tak by sme kvalitu videa zodpovedne nevedeli vyhodnotiť. Spomenieme len, že video dokáže a9 snímať v 4K kvalite 3840x2160 s frekvenciou 30obr./s a dátovým tokom 100Mbit/s. Ak chcete snímať rýchle deje, môžete natáčať vo Full HD rozlíšení 1920x1080 vo frekvencii až 120obr./s a dátovým tokom 60Mb/s. Môžete tak neskôr krásne spomaliť natočené zábery do plynulých slow motion. Podľa všetkého video bude, ako je to napokon tradičné u Sony, na profesionálnej úrovni porovnateľnej so špičkovými profi kamerami. Prikladáme ukážku.
+ Zrýchlenie celého prístroja
+ Prepracovanejšie menu i ovládanie s množstvom hardvérových a programovateľných ovládačov
+ Materiálové spracovanie a výdrž batérie
+ Asi najlepšie zaostrovanie medzi mirrorlessmi, aké som testoval, 93% pokrytie obrazu AF bodmi
+ Rýchle snímanie do RAW až 20obr./s s obrovským bufferom
+ Prepracovaná elektronická závierky s minimalizovaným Rolling Shutter efektom
+ Hľadáčik s vysokou obnovovacou frekvenciou a jemným rozlíšením
+ Výborná kvalita obrazu a vynikajúco zvládnuté vysoké citlivosti ISO
+ TOP objektívy v teste
- Pri surfovaní v menu pomerne veľký odber energie
- Menu by mohlo byť ešte logickejšie usporiadané
- Cena samotného fotoaparátu i objektívov
Ako vidíte, prístroju takmer niet čo vytknúť a aj preto získal ocenenie EISA v kategórii CAMERA.
My ho môžeme smelo odporúčať.
Navyše, ak to stihnete do konca decembra 2017, dostanete v PROLaika zľavu až 500€ na vybrané originálne príslušenstvo!
Fotoaparát alebo objektív? (4)
Abstrakcia vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)
Vianočná Bratislava (5)