Mirrorless fotoaparáty boli vytvorené s tým, že ponúknu kvalitu obrazu porovnateľnú s digitálnymi zrkadlovkami pri menšej váhe a rozmeroch prístrojov. Platí to aj pre Fujifilm pri všetkých jeho krásnych pevných objektívoch, ale Fujinon XF 16-55mm je iný.
Je robustný, je aj pomerne veľký a má aj svoju poctivú váhu. Stretol som sa s viacerými názormi, že to už nie je "ono". Že to už stráca význam a rovná sa to zrkadlovke s lepším objektívom. Ja si ale myslím, že je dobré mať na výber. Ak chcem ísť naľahko, vezmem si do brašne XT-1 s jedným - dvoma pevnými svetelnými objektívmi, prípadne s kompaktným ale kvalitným zoomom XF18-55. Keď ale potrebujem pružnosť zoomu a svetelnosť zároveň, mám nové možnosti v profesionálnom objektíve XF 16-55mm alebo XF50-140mm. A to sú pracanti, ktorí zvládnu aj profesionálnu reportáž a s ktorými zároveň môžete "vyzerať ako profík". Žiaľ áno, vlastné skúsenosti hovoria, že mnohí klienti, ktorí Vás platia, očakávajú, že prídete s veľkým delom. Delom, ktoré oni nemajú a ktoré stojí veľa peňazí a ktoré je zárukou kvalitných fotografií. Vy samozrejme viete, že dobrá fotka nezáleží od veľkosti objektívu a že často pevné ohnisko predčí zoom, ale...
Samozrejme, sú aj iné dôvody, prečo je niekedy zoom objektív potrebný. Sú to situácie, kde nemáte čas vymieňať objektívy s pevným ohniskom, nemôžete vymieňať objektívy pre prílišnú prašnosť či vlhkosť prostredia... Pri profi reportáži je svetelný zoom jednoducho veľkou pomocou a ja som mu dal šancu. Vzal som si objektív na regatu Gentleman Sailing 2015 a spätne to hodnotím ako veľmi dobré rozhodnutie. Keď na mori fúka vietor, nesie so sebou aj drobné kvapôčky slanej vody. Ak je dobrý jachting, samotná loď rozrážaním vĺn trupom šplechne sem tam poriadnu dávku vody na palubu a paluba sa preklápa z jednej strany na druhú zakaždým, keď posádka prehadzuje kosatku pri stúpaní proti vetru. To sú podmienky, pri ktorých vymieňať objektív je veľkým rizikom. Hrozí vniknutie vody do fotoaparátu, objektívu alebo rovno čľupnutie objektívu do mora. :)
Fujinon XF 16-55mm mi umožnil v pokoji využívať ohniská od 24mm do 82,5mm (po prepočte na Full Frame) bez stresu, že k takejto situácii dôjde. Aj keď som schytal nejakú tú sprchu, v kombinácii s mojim Fujifilmom XT-1 je toto kombo odolné voči stekajúcej vode. Objektív navyše možno bez problémov používať v teplotách až do -10°C (štandardne výrobcovia zaručujú funkčnosť do 0°C).
Objektív je kovový, kovové sú aj prstenec clony a zaostrovací prstenec. Prstenec zoomu je pogumovaný. Zoom prstenec má príjemný tuhší chod, nehrozí, aby sa objektív mimovoľne vysunul alebo zasunul pri sklopení nadol alebo nahor. Celkovo je spracovanie na najvyššej úrovni. Ocenil by som škálu so znázornením vzdialenosti zaostrenia a hĺbky ostrosti. Objektív vďaka lineárnemu ultrazvukovému motoru zaostruje takmer bez akéhokoľvek zvukového prejavu a hlavne rýchlo a presne.
Všetky šošovky objektívu sú vyrobené z prvotriedneho optického skla, sú dokonale vyleštené a na celom povrchu opatrené povrchovou úpravou HT-EBC. Na povrch šošoviek a optických členov objektívu je povrchová úprava nanášaná technológiou Nano-GI (Gradient Index), ktorá mení index lomu svetla medzi sklom a vzduchom čím účinne potláča zdvojenie a odlesky obrazu vytvárané od svetla dopadajúceho na povrch šošoviek pod šikmým uhlom. V objektíve nájdete aj niekoľko asférických (ASPH) a skiel s nízkorozptylového skla (ED). Toto by malo zabezpečiť, aby napriek enormnému počtu šošoviek (17 v 12 skupinách) bol objektív odladený od optických chýb ako sú aberácie, zdvojenie obrazu, závoj a odlesky na povrchu šošoviek...
Objektív má filtrový závit vo veľkosti 77mm, čiže štandard pre profesionálov. Ja som pri väčšine fotografií na mori použil aj polarizačný filter Kenko Digital PRO. Polarizačný filter mi pomohol k lepšiemu kontrastu a potlačeniu odleskov, vynikli farby a oblaky. Myslím si ale, že to bolo trochu na škodu kresbe. Fotografie bez polarizačného filtra majú lepšiu ostrosť v tých najjemnejších detailoch.
Tak či onak, objektív sa vzorne správal aj pri fotení v plošnom protisvetle aj so slnkom v zábere. Ani odlesky, ani strata kontrastu mi nerobili problém.
Jedno miesto, kde objektív kritizujem, je jeho skreslenie. Nie, nie je radikálne, ani tak výrazné ako u štandardu XF 18-55, ale je tam a nie je zanedbateľné. Samozrejme, pri fotení do JPG formátu ho neuvidíte, keďže ho firmvér aparátu koriguje veľmi dobre, ale pri vyvolaní z RAW formátu ho uvidíte, ak si vypnete korekciu skreslenia. Ja som to urobil v Capture One sa ukázalo sa súdkovité skreslenie na širokom konci a mierne poduškovité na 55mm. Každý objektív, hlavne zoom, nejaké to skreslenie má a sú aj drahšie objektívy, ktoré ho majú ešte oveľa výraznejšie. Tento, inak vynikajúci Fujinon, by si ale zaslúžil jeho optickú korekciu, aby softvér mal čo najmenej práce a bola zachovaná maximálna ostrosť aj do rohov obrazu, ktoré korekciou trošku trpia.
Kresba objektívu je vynikajúca v strede obrazového poľa až k okrajom. V extrémnych rohoch typicky na zoom trochu klesá a v komplikovaných svetelných situáciách (napríklad tmavé konáre oproti oblohe) sa objavuje aj malá aberácia. Nič, čo by vyskakovalo zo štandardu profi zoomov, spomínam to len preto, aby ste nečakali napríklad takú extrémnu kresbu do rohov ako u Fujinonu 14mm alebo Fujinonu 23mm. Ak som pri objektíve Fujinon XF 50-140mm f2,8 napísal, že je to "akoby zoom vyskladaný zo špičkových pevných objektívov", tu to platí hlavne pre široký a stredný rozsah zoomu. Kresba v krajných ohniskách je tiež veľmi dobrá, len v rohoch nie je taká, ako u pevných ohnísk Fujinon v tomto rozsahu. Súvisí to možno aj s vinetáciou, ktorá sa kde tu na jednoliatych plochách objavuje. V JPG ju absolútne neuvidíte a v RAW konvertore musíte jej korekciu vypnúť, aby sa objavila. Nepredstavuje to teda problém ani robotu navyše.
55mm na dlhom konci v kombináciou s veľkou clonou f2,8 by už mohlo sprostredkovať aj malú hĺbku ostrosti pri fotografovaní blízkych portrétov. Pre atraktívny portrét je však dôležitý aj charakter bokehu - rozostrených častí mimo hĺbku ostrosti. Na tento má vplyv optická konštrukcia objektívu ale aj počet a tvar lamiel. XF 16-55mm ich má 9 a sú polkruhové, čo znamená, že by mali sprostredkovať hladké rozostrenie. Komplikovaná optická sústava s množstvom asférických šošoviek hrá skôr v neprospech bokehu. Na moje prekvapenie bokeh je veľmi fajn. Nevyrovná sa Fujinonu 56mm f1,2 ale to nie je ani možné a ani sme to neočakávali. Aj objektívom 16-55mm f2,8 však možno vyhotoviť atraktívne portréty. Pri reportáži je to super, pretože nepotrebujete žonglovať objektívmi, stačí nazoomovať, odcloniť a vyfotiť pekný portrét na mieste.
Objektív zaostruje na minimálnu vzdialenosť 30cm pri širokouhlom zábere a 40cm pri teleobjektíve. Umožňuje to vyfotiť pekné blízke zábery. Makro to samozrejme nie je, ale opäť, v reportáži Vám to pomôže vypichnúť maličkosti. Pozitívne je, že ani pri tomto blízkom zaostrení neklesá kvalita kresby ani sa nevytvára závoj. Spokojne môžete fotiť na veľkých clonách F2,8-4.
Objektív Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR je vynikajúci objektív, ale podobne je aj trochu menej svetelný štandard XF 18-55 f/2,8-4 R LM OIS, ktorý stojí o 350€ menej. Prečo by teda fotograf vyvalil takú sumu navyše, ak oba objektívy ponúkajú vynikajúci optický výkon?
Existuje niekoľko dôvodov, pre ktoré profi fotograf alebo náročný nadšenec tento objektív bude určite zvažovať:
1. svetelnosť f2,8 v celom rozsahu - fotografovanie pohyblivých objektov v nedostatočnom svetle
2. 16mm na širokom konci verzus 18mm - 2mm sa nemusí zdať veľa, ale v praxi toho do objektívu zaberiete naozaj viac
3. odolnosť voči poveternostným vplyvom, stekajúcej vode, prachu, zime
4. lepší bokeh a menšie skreslenie
5. málinko rýchlejší autofokus
6. absencia stabilizátora - objektív je odolnejší (stabilizátor je najcitlivejšia časť objektívu)
Ak nemáte ambíciu využívať prednosti objektívu XF16-55, stále máte na výber omnoho menší a lacnejší variant XF18-55. Ak sa vám objektív pozdáva a ocenili by ste jeho kvality, zakúpiť si ho môžete tu:
+ perfektné spracovanie a ergonómia
+ rýchly, tichý a presný AF
+ svetelnosť v celom rozsahu ohnísk
+ perfektný kontrast a prenos farieb
+ odolnosť voči protisvetlu
+ kresba v strede a k okrajom obrazového poľa
+ príjemný bokeh
- skreslenie v hraničných ohniskách
- pokles kresby v extrémnych rohoch
Privítal by som škálu vzdialenosti zaostrenia s hĺbkou ostrosti
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)