Profi obraz v najnižšej triede, Nikon D3300

Recenzia  /  Julo Kotus / 02.05.2014 / 00:00
Dnes je tendencia obrazový výkon v jednotlivých triedach fotoaparátov zrovnávať. Tento trend zaskočil priaznivcov značky najvýraznejšie pred pár rokmi, keď Nikon vložil senzor z profesionálneho APSC  modelu zrkadlovky D300 do amatérskej zrkadlovky D90 a potom aj do základnej zrkadlovky D5000. Čože, vraveli si profíci, teraz bude každý amatér a každá mamička s kočíkom fotografovať ako my? Myslím teraz (a rovnako mysleli oni) technickú kvalitu obrazu ako takého, nie kvalitu fotografií.

A je to pravda, dnes sú fotoaparáty aj v najnižších radoch digitálnych zrkadloviek tak vyspelé, že poskytujú kvalitu zrovnateľnú s profesionálnymi modelmi. U Nikonu D3300 nájdeme rovnaký senzor ako u D5300 a poloprofi modelu D7100.

Kto by povedal, že dnes sa v takýchto malých zrkadlvokách, trebárs na piknik deke, ukrýva taká ohromná sila zachytiť detail?

Je to dobré? Je to zlé?

Je to podobné filmovej ére.  Každý mohol mať obraz rovnako kvalitný, stačilo založiť rovnako kvalitný film. Nikon F50 za pár tisíc korún fotil rovnako dobre, ako profesionálna zrkadlovka Nikon F5 za niekoľko desiatok tisíc korún. 10-násobný rozdiel v cene nemal žiadny vplyv na výslednú kvalitu obrazu ak ste pri fotení použili ten istý objektív. Rozdiel sa ukázal, ak ste fotili extrémny šport či reportáž (automatické zaostrovanie), v extrémnych podmienkach (odolnosť voči dažďu, prachu, mechanickému poškodeniu...) alebo pre náročného klienta (profi look). Presne rovnaká situácia nastala teraz, keď rovnakým objektívom dosiahnete rovnakú technickú kvalitu obrazu a za fotoaparát si priplácate až vtedy, keď chcete lepšie funkcie AF , odolnosť alebo imidž profesionála.
:-) Neveríte? Nikon D3300 ponúka APSC senzor s rozlíšením 24Mpx (6000x4000 obrazových bodov), Full HD video s frekvenciou snímania až 60 obr./s a snímaciu frekvenciu až 5 obr./s v plnom rozlíšení. V praxi to znamená, že za dobrých a priemerných podmienok s týmto fotoaparátom vytvoríte nádherné fotografie, z ktorých môžete urobiť výstavné obrazy vo veľkosti viac ako 1m. Výkon tohto krpca medzi zrkadlovkami je naozaj obdivuhodný, pritom s novým kolapsibilným  objektívom Nikkor 18-55 f3,5-5,6 VR II je najmenšou zrkadlovkou z produkcie Nikonu.

Porovnanie veľkosti troch APSC fotoaparátov s rovnakým senzorom (Nikon D7100, D5300 a D3300) a dvoch Full Frame aparátov (Nikon D4 a D800E). Rozdiel vo veľkosti a cene je obrovský, od 600€ do 5500€, pričom všetky aparáty za dobrých svetelných podmienok vyfotia približne rovnako kvalitnú fotografiu, niekedy amatérske alebo poloprofi zrkadlovky predčia aj profesionálne modely!

Rozdiel sa prejaví:
  1. V nepriaznivých svetelných podmienkach budú mať navrch Full Frame aparáty - menší šum, lepšie farby a kontrast.
  2. V nepriaznivých poveternostných podmienkach - s Nikonom D7100 a vyššími modelmi  možno fotografovať aj v prašnom prostredí, za hmly či dažďa.
  3. V rýchlosti a presnosti zaostrenia ako aj v schopnosti ostriť na pohybujúce sa objekty. Čím drahší model, tým spravidla lepšia schopnosť zachytiť akciu a extrémny pohyb.
  4. Ovládanie u drahších modelov je priamočiarejšie a nevyžaduje si vstup do menu aparátu.

Dizajn a ergonómia

Dizajn je podobný predchádzajúcemu modelu až na dva rozdiely, z ktorých je jeden výraznejší a druhý menej. Tým prvým je radikálne zmenšenie veľkosti setového objektívu Nikkor AF-S 18-55 f3,5-5,6 VR II, ktorý teraz meria iba niečo cez 6cm a váži necelých 200g. Pozor, zmenšenie však oceníte len pri prenášaní, keď je objektív v zloženom stave. Ak chcete byť pripravení na akciu a mať aparát v pohotovosti zavesený na krku, určite ho radšej vysuniete zo zloženého zamknutého stavu do pohotovostnej polohy, kedy je približne rovnaký ako jeho predchodca.

Prepracovanejší grip umožňuje pohodlnejšie držanie aparátu. Objektív na obrázku je v "zloženom stave".

Druhou zmenou je prepracovanejší grip. Zmena nie je tak viditeľná ako v prípade objektívu, ale fotoaparát sa teraz pravou rukou drží podstatne lepšie. Presnejšie povedané som bol veľmi milo prekvapený tým, ako dobre sa fotoaparát drží.

Ovládacie prvky sú na zrkadlovku minimálne, aby nezaťažovali neskúseného používateľa. Priamy prístup k často používaným funkciám sa nekoná. D3300 má iba jedno programovateľné tlačidlo vpredu pod tlačidlom ovládania blesku,  na ktoré je prednastavená zmena citlivosti ISO. Môžete mu priradiť buď túto funkciu alebo nastavenie kvality obrazu (QUAL), vyváženie bielej (WB) alebo vyjasnenie tieňov (D-Lightning). Je to trochu škoda, lebo už len so súčasným stavom tlačidiel by ich mohlo byť viac - pri fotografovaní nemá nijakú funkciu tlačidlo +(aspoň nie pri klasickom fotení cez hľdáčik) ani tlačidlo mazania (kôš). Tieto dve tlačidlá mohli byť použité na rýchly prístup k niektorým často používaným funkciám.

Inak sú reakcie prístroja veľmi dobré na akýkoľvek pokyn, ktorý fotoaparátu dáte od zapnutia, cez stláčanie ovládačov a používanie voličov. Nič na fotoaparáte neobťažuje a ak si zvyknete na to, že pred fotením musíte odomknúť a vysunúť objektív, fotenie bude bleskové a používanie fotoaparátu príjemné.

Fotografovanie

Odhliadnuc od nutnosti vysunúť kolapsibilný setový objektív pred fotografovaním prístroj nabieha bleskovo. S klasickým objektívom je pripravený okamžite v zlomku sekundy, čiže sa nemusíte obávať, že premeškáte príležitosť pre oneskorený štart aparátu.
Prístroj zaostruje s malým setovým objektívom AF-S 18-55 f3,5-5,6 VR II pomerne rýchlo. Vzhľadom na vysúvajúcu sa prednú časť to nie je instantný autofokus ako na profi objektívoch  s prstencovým ultrazvukovým AF-S motorom, ale na všetky bežné situácie postačuje. Vyfotíte za bežného svetla priemerne pohybujúce sa objekty, dieťa na hojdačke... S fotoaparátom som skúšal aj zoom AF-S 70-300 f4,5-5,6 G IF-ED VR. Zaostrovanie s ním bolo ešte plynulejšie a rýchlejšie ako so štandardným zoomom. S týmto objektívom už dokážete pritiahnuť aj vzdialené objekty, na ktoré fotoaparát ostrí rýchlo bez väčších problémov. Najspoľahlivejší je stredový zaostrovací bod vzhľadom na jeho dvojsmernú citlivosť (krížový senzor). Ten by som odporúčal využívať, ak fotografujete s pevným svetelným objektívom alebo dlhým teleobjektívom v situáciách kde je zaostrenie "na chlp" dôležité (odclonený objektív). Nie žeby bol s ostatnými ostriacimi bodmi väčší problém ako u konkurencie, len je zrejmé, že krížový bod vzhľadom na citlivosť na vertikálne aj horizontálne línie lepšie zaostrí napríklad na oko fotografovanej osoby pri portrétovaní. Osobne by som privítal ešte aspoň dva krížové senzory na najvzdialenejšie krajné AF body. Pomohlo by to pri kritickom ostrení na predmety a časti scény mimo jej stred.

Perfektné zaostrenie na objekt a "na oko" pomocou stredového zaostrovacieho bodu.

Kontinuálne snímanie ponúka síce 5 obr./s v plnom rozlíšení a akomkoľvek formáte, ale prístroj zachytí takouto frekvenciou len 5-6 obrázkov, potom si musí vyčistiť buffer.

S videom je to lepšie. D3300 ponúka špičkové video vo Full HD rozlíšení s frekvenciou 60obr./s (1080p). Nie som odborník na video a preto sa nebudem pokúšať hodnotiť jeho kvalitu, parametrovo by to však malo byť na úrovni strednej triedy zrkadloviek (napríklad najbližšia konkurencia Canon EOS 1200D ponúka Full HD video s polovičnou frekvenciou). Výsledkom by mali byť detailné a hladké videá aj pri snímaní rýchlych pohybov.

Ďalším plusom je možnosť pomocou externého mikrofónu natáčať k videu kvalitný stereo zvuk. Pri natáčaní videa som postrehol, že automatické zaostrovanie so setovým objektívom je pomalé a objektív pri preostrení vydáva vŕzgavý zvuk, ktorý fotoaparát samozrejme zachytí a pri prehrávaní tichých videoklipov je rušivý. Preto by som skôr odporúčal manuálne zaostrovanie pre tých, ktorí by sa chceli hrať s videom vážnejšie.

Pozor, pri videu je možné meniť clonu len pred spustením live view. Keď je už raz live view aktivované a chcete zmeniť clonu, je nutné ho zrušiť, zmeniť clonu a potom znovu aktivovať live view. Našťastie aj čas aj korekcia expozície sa dajú počas live view meniť (korekcia dokonca počas samotného natáčania videa). Video je tak užívateľsky trochu náročné pre tých, ktorí by ho chceli využívať kreatívne. Predpokladám však, že väčšina cieľových zákazníkov bude natáčať video v automatickom režime.

D3300 oproti konkurencii ponúka aj lepšiu výdrž batérie - 700 záberov na jedno nabitie. Canon EOS 1200D má výdrž 500 záberov a mirrorless fotoaparáty vzhľadom na ich neustále používanie displeja a náhľadu na ňom ešte menej (cca. 300 záberov). Výhoda zrkadlovky je v prípade výdrže batérie zrejmá.

Nikon D3300 s namontovaným WIFI adaptérom.

WIFI a GPS

Aj keď D3300 nemá zabudované tieto novodobé funkcie, je možné prístroj o ne rozšíriť voliteľným príslušenstvom. Konkurencia túto možnosť neponúka vôbec. Na WIFI prepojenie využijete WU-1a adaptér a na zapisovanie GPS súradníc k obrázkom zas GP-1 jednotku. Je to síce za príplatok, ale je a to zas odlišuje D3300 od konkurentov.

Obrazová kvalita

Myslím si, že D7100 je jedna z najlepších APSC zrkadloviek na trhu a to nielen obrazom. Obrazovo mu ale taktiež ťažko hľadať konkurenciu a je dobré, že sa značka rozhodla túto kvalitu poskytnúť aj tým, ktorí zvolia najnižší model z jej portfólia D3300.

Obrázky fotené do JPG formátu sú farebne pekné, kontrastné a s dobrým dynamickým rozsahom. Málokedy nastane problém, že by fotoaparát "vypálil" príliš kontrastné scény aj preto, že jeho meranie je veľmi spoľahlivé. Pri štandardných aj menej štandardných scénach bolo potrebné korigovať expozíciu len málokedy pri fotografovaní vyslovene v protisvetle (korekcia do plusu) alebo v príliš tmavých priestoroch so svetlejším malým objektom (korekcia do mínusu).

Čo sa týka vyšších citlivostí ISO, po ktorých siahnete za šera alebo v interiéri, Nikon nijako nevybočuje z línie svojich výkonnejších súrodencov D5300 a D7100. Smelo môžete používať ISO bez väčších problémov až do hodnoty 3200. Po nej už vidieť v obraze väčšie farebné zhluky, ale na webové použitie či malé printy je obraz stále vyhovujúci. Výstavnú zväčšeninu do 1m v pohode vyhotovíte na ISO 1600-2000.

Vo všeobecnosti možno hovoriť o veľmi príjemnom JPG výstupe z tohto fotoaparátu. Kto chce dostať z obrazu maximum, odporúčam samozrejme fotografovať do nekomprimovaného RAW formátu (u Nikonu NEF) a spracovať ho dodatočne v kvalitnom fotoeditore (napríklad Lightroom alebo Capture One). Získate tak niekoľko bonusov - ešte lepšie vykreslenie detailov, väčší dynamický rozsah, kontrolu nad šumom pri vysokých citlivostiach ISO. Je otázne, nakoľko tento spôsob fotografovania využijú začiatočníci, keďže táto zrkadlovka je určené primárne im. Spracovanie veľkých NEF súborov si pri rozlíšení 24Mpx vyžaduje už aj pomerne výkonný počítač.

Z RAW (NEF) súboru dostaneme neuveriteľné množstvo detailov za cenu mierneho nárastu šumu. Všimnite si omnoho lepšiu kresbu v listoch zelene a v tráve. Na druhej strane detská pokožka pôsobí lepšie v JPG súbore bez šumu a hladšie.

JPG súbor pre zabudnutú korekciu +1EV vykazuje aj známky prepalu, ktorý sme z NEF súboru hravo zachránili.

Myslím si, že fotenie do NEF formátu by mohlo byť umožnené aj pri menšom rozlíšení, pre tých, ktorí chcú využiť lepší dynamický rozsah a kontrolovať šum, ale nepotrebujú fotografovať na 24Mpx rozlíšenie. Keď však zvolíte NEF formát, fotografujete vždy na plné rozlíšenie 24Mpx. Určite si však aktivujte RAW, ak fotografujete krajinu a chcete si vytlačiť obraz plný detailov, alebo ak fotografujete v obtiažnych svetelných podmienkach s extrémnym kontrastom. Na všetky ostatné príležitosti môžete spokojne fotiť do JPG formátu.

Kresba objektívu na širokouhlom konci 18mm (hore) a na dlhom konci 55mm (dole)

Objektív Nikkor AF-S 18-55 f3,5-5,6 VR II ma príjemne prekvapil. Napriek priaznivej cene, malým rozmerom a váhe dokáže nasýtiť tento extrémne výkonný senzor množstvom detailov a to nielen v strede ale aj v okrajových častiach obrazového poľa. Kresba klesá len trochu a len v najvzialenejších rochoch či okrajoch obrazu. Kontrast klesá len málo a iba v silnom plošnom protisvetle. Objektív navyše zaostruje na veľmi krátke vzdialenosti aj pri 55mm ohnisku a ponúka tak slušné blízke zábery, ak ich nechcem nazvať rovno makrom. Mierka zväčšenia je 1:2, pričom niektoré špeciálne objektívy majú presne takúto mierku zväčšenia a nazývajú sa makro objektívmi.

To, že nový Nikon D3300 bude fotografovať vynikajúco sa dalo čakať už z jeho genetického materiálu, ale že nový malinký objektív poskytne takúto kvalitu obrazu je pre mňa príjemným prekvapením.

Záver

Nikon D3300 je podľa môjho názoru obrazovo najlepšia vstupná zrkadlovka. Má svoje chybičky krásy, ktoré sa týkajú hlavne ovládania pri videu a videa samotného (hoci to samé o sebe je vysoko kvalitné). Inak je to veľmi vydarený model, ktorý prináša poloprofesionálnu až profesionálnu kvalitu do najnižšieho modelu zrkadlovky v portfóliu značky! Aj keď mi tento trend bol voľakedy proti srsti, kým som profesionálne fotografoval každý deň, teraz tento prístup oceňujem. Dnes sa už nikto nemôže vyhovárať na to, že moje fotky sú málo kvalitné, lebo mám iba základnú zrkadlovku. :) Dnes môžete technicky profesionálne fotografovať aj Nikonom D3300! Samozrejme nemôžete dúfať, že nafotíte profícky rýchle športy, extrémnu akciu ale v ceste profesionálnej krajinárskej fotografie vám už nič nestojí. Odteraz je to už len na vás. :)

Plusy a mínusy

+ vynikajúca kvalita obrazu pri dennom svetle aj v znížených svetelných podmienkach (na úrovni najlepších APSC zrkadloviek)
+ slušné zaostrovanie
+ kvalitný displej s dobrými pozorovacími uhlami
+ rýchlosť reakcií
+ nový tvar gripu - zlepšenie držania fotoaparátu
+ výborná obrazová kvalita videa, 1080p - 60/50 obr./s
+ možnosť korigovať expozíciu počas natáčania videa
+ konektor pre mikrofón pre kvalitný zvuk pri videu
+ príprava pre využitie WIFI a GPS
+ výborný nový setový objektív Nikkor AF-S 18-55 f3,5-5,6 VR II s možnosťou zloženia do kompaktného stavu
+ minimálna zaostrovacia vzdialenosť nového objektívu
+ oproti najbližšej konkurencii výborná výdrž batérií

- iba jedno programovateľné tlačidlo
- nutnosť pre niektoré funkcie vchádzať do menu
- live view zaostrovanie stále veľmi pomalé vzhľadom na vývoj v mirrorlessoch
- natáčanie videa obmedzené (nemožnosť meniť clonu v live view)
- nemá vstavané WIFI ani GPS

Nikon D3300 si môžete zakúpiť tu.

Fotografie vyvolané z formátu RAW (NEF) sú upravené v programe Adobe Photoshop Lightroom 5. Pri úprave bol použitý iba panel Basic so základnými úpravami. Vyvolané fotografie sú exportované do plného rozlíšenia v 100% kvalite a doostrením "Standard." Fotografie snímané do formátu JPG sú bez úprav a doostrenia tak, ako boli odfotené. Fotografie z JPG nie sú nijako označené, fotografie z RAW formátu sú uložené s označením v ľavom spodnom rohu "JPG z NEF". Pre posúdenie kvality obrazu použite tlačidlo zobraziť originál.

Galéria k článku

0 5 with 0

počet hodnotení: 0