Klasické kompaktné fotoaparáty ako sme ich poznali ešte pred pár rokmi sú na ústupe. Je to najmä preto, že neponúkajú oveľa vyššiu kvalitu ako dnešné mobilné telefóny či tablety. Dajme si ruku na srdce a priznajme si, že na množstvo záberov nám stačí lepší smartfón. Fotografie na displeji vyzerajú krásne aj keď sú snímané za horších podmienok a len vo výnimočných prípadoch ich uvidíme inde – na monitore počítača, vytlačené na papieri. Práve to dalo možnosť vyniknúť kompaktným fotoaparátom s väčším snímačom. Dočkali sme sa doby, kedy sa ide tým správnym smerom. Nie po megapixeloch, nie po obrovských zoomoch, ale po väčšom senzore a lepšej kvalite obrazu.
Do tejto kategórie, takzvaných profikompaktov, patrí aj Panasonic DMC-TZ100. Je veľmi podobný svojej konkurencii. Má väčší 1″ snímač, rozlíšenie 20 megapixelov, kompaktný dizajn. Líši sa však v objektíve. Všetky ostatné prístroje ponúkajú zoom s hodnotami 4 až 5 krát, TZ100 ponúka 10 násobný zoom. A to nie je všetko!
Panasonic TZ100 je malý kompaktný fotoaparát s väčším, jedno palcovým snímačom. Telo je vyrobené z kovu a plastu – predná časť je kovová, tá zadná plastová. Nájdete ho v dvoch farebných variantách, „strieborná“ a čierna. Strieborná v úvodzovkách preto, lebo je to skôr kombinácia šedej a tmavošedej, doplnená decentným červeným pásikom. A práve túto „striebornú“ verziu sme mali možnosť vyskúšať.
Prednej strane dominuje veľký zoom objektív s rozsahom 25-250 milimetrov, teda 10 násobným zoomom. Svetelnosť objektívu je f/2.8 až 5.9 a na obrube nájdeme nápis Leica. Okolo objektívu je prstenec s hladkým chodom, ktorému môžete v menu fotoaparátu prideliť rôzne funkcie.
Zadná strana patrí 3″ dotykovému displeju s rozlíšením 1 040 000 bodov a štandardným ovládacím prvkom. Záujem budí malý OLED hľadáčik v ľavom hornom rohu fotoaparátu. Jeho rozlíšenie je 640 x 480 pixelov a disponuje dioptrickou korekciou a očným senzorom na automatické prepínanie.
Na hornej strane nájdeme vyskakovací blesk, kotúč na voľbu expozičného režimu aj s vlastným „C“ (custom) užívateľským nastavením. Nechýba tlačidlo spúšte s páčkou na ovládanie zoomu, kruhový volič a nakoniec tlačidlo REC na nakrúcanie videa. Na spodku fotoaparátu je štandardný ¼ palcový statívový závit a dvierka pod ktorými nájdeme slot pre pamäťové karty SD (HC, XC) a akumulátor DMW-BLG10E.
Ak si porovnáme model TZ100 s inými profi kompaktmi s 1″ snímačom, tak nový model ponúka to, čo iní nemajú. Lákadlom je predovšetkým väčší rozsah objektívu v kompaktnom balení a tiež možnosti spojené so 4K videom, ako sú napríklad postfocus a 4K Photo mód.
Fotoaparát TZ 100 je osadený objektívom Leica DC Vario-Elmarit, ktorý sa skladá z 12 prvkov. Skratka ASPH. nám napovedá, že v objektíve sa nachádzajú aj asférické členy, ktoré potláčajú skreslenie a iné optické vady. Objektív ponúka rozsah ohnísk od širokouhlého 25 mm, až po 250 mm teleobjektív. Disponuje tak 10x zoomom, pri svetelnosti f/2,8 – f/5,9. Ide o praktický rozsah, ktorý by sa dal nazvať aj ako „travel zoom“. Bez problémov ním nasnímate tesnejšie priestory, ale aj rôzne detaily v diaľke.
Objektívy v kompaktných fotoaparátoch spájajú zoom, dobrú svetelnosť a často krát disponujú aj funkciou makro. Vytvoriť takto univerzálny objektív tak, aby si zachoval svoje kvality je vždy určitým kompromisom. Dôležité však je, akým veľkým. TZ 100 ponúka konzistentné výsledky na širokouhlom, aj pri tele ohnisku. Na dlhom konci je však častejšie cítiť mierne mäkšiu kresbu v rohoch obrazu. Niekedy sa môže zdať, že kresba objektívu je zlá, ale je to spôsobené iba vlniacim sa vzduchom. Vo všeobecnosti platí, že čím dlhší teleobjektív použijete, tým je tento nepriaznivý efekt silnejší. Samozrejme, je to napísané zjednodušene a v niektorých situáciách je vplyv na fotografiu väčší, inokedy menší. Závisí to od konkrétnych podmienok.
Každopádne, objektív podáva dobré výsledky a netreba sa báť fotografovať aj na plne otvorenú clonu. Práve pri dlhších ohniskách a kratších vzdialenostiach od fotografovaného objektu môžete pracovať aj s hĺbkou ostrosti.
Vo fotoaparáte je osadený jedno palcový MOS snímač s rozlíšením 20,1 megapixelov. Niektorí možno vedia, že parametrami rovnaký snímač sa nachádza aj v konkurenčných modeloch. Či však ide o ten istý snímač, nikto nepotvrdí, ani nevyvráti. Výsledky a kvalita obrazu sú však podobné.
Ako už isto viete, kvalita JPG súborov závisí od rôznych nastavení, ktoré vo fotoaparáte môžete zvoliť. Pri fotografovaní som preto nastavil základné hodnoty, ako napríklad profil obrázku „standard“, automatické vyváženie bielej a podobne. Preto sa môže zdať, že niektoré fotografie nie sú také výrazné, ako by mohli byť. V nastaveniach si môžete okrem preddefinovaných profilov vytvoriť aj vlastný profil, kde si nastavíte kontrast, doostrenie, redukciu šumu a saturáciu.
Automatické vyváženie bielej ťahá do chladných tónov. Pri fotografovaní do JPG by som vám preto odporučil zvoliť manuálne nastavenie podľa svetelných podmienok – slnko, zamračené, tieň … Ak fotografujete do formátu RAW, vyváženie bielej vás trápiť nemusí. Biela sa dá bez straty kvality vyvážiť v postprocese.
JPG fotografie sú vyvážené, fotoaparát automaticky vyhodnotí scénu a nedeštruktívnym spôsobom prekreslí tiene i svetlá. V niektorých prípadoch je to užitočné, v iných zase nie. Ak chcete dosiahnuť kontrastné snímky, je lepšie nastaviť vyšší kontrast, alebo fotografovať do RAW-u a fotografie následne spracovať podľa
RAW súbory sú oproti JPG menej ostré, viac zašumené a mierne farebne uletené. Aj napriek tomu je kvalita veľmi dobrá. Ako som už spomenul, pri fotografovaní d JPG upravuje fotografie priamo fotoaparát podľa niekoľkých nastavení. V RAW-e tieto úpravy neprebehli a tak môžete vidieť „surovú“ fotku bez akýchkoľvek zlepšovacích úprav. Všetky úpravy môžete vykonať vy vo vašom editore.
RAW má približne 20 - 25 megabajtov a ukrýva v sebe množstvo informácií. Tak ako pri JPG súbore, aj RAW má veľký dynamický rozsah. Ten oceníte najmä pri ťažkých svetelných podmienkach, akými sú napríklad ostré slnko a tieň. Keďže mám rád kontrastné fotografie, pri úprave dát v programe Lightroom 6 som používal najčastejšie práve nástroj kontrastu a „blacks“.
Pri silnejších úpravách v editore jemne vystúpi šum, ktorý je vidieť najmä na jednoliatych plochách (napr. obloha). Nie je to však nič hrozné, čo by fotografiu nejako znehodnocovalo.
V úvode som spomenul, že fotoaparát disponuje aj digitálnym hľadáčikom. Jeho rozlíšenie je 640 x 480 pixelov, má dioptrickú korekciu a vedľa neho je umiestnený senzor pre automatické prepínanie medzi displejom a hľadáčikom. Ten síce nepatrí k tomu najlepšiemu čo sa dá dnes v digitálnych fotoaparátoch vidieť, ale teší ma, že sa vo fotoaparáte nachádza. Je umiestnený na ľavom hornom okraji a pripomína tak štýl rangefinder fotoaparátov. Ak sa doň budete pozerať pravým okom, nebudete si zbytočne tlačiť nos o displej a fotografovanie bude príjemnejšie. Hľadáčik má niekoľko výhod. Spomeniem aspoň tie najdôležitejšie: fotografovanie za slnečného dňa je jednoduchšie, priložený fotoaparát k oku je ďalší oporný bod a preto je menšia pravdepodobnosť rozmazania snímku a samozrejme, fotografovanie cez hľadáčik je príjemnejšie.
Výbornou vecou je funkcia voľby zaostrovacieho bodu pomocou displeja. Keď sa pozeráte do hľadáčika, môžete prstom prechádzať po displeji a meniť tak miesto zaostrenia. Je to rýchlejšie a intuitívnejšie ako klikanie na 4-smerový volič. Túto funkciu môžete poznať najmä z Panasonic mirrorless fotoaparátov.
Možnosti spojené so 4K vidom sme už spomínali v predchádzajúcich recenziách modelov Panasonic. Tak ako všetko, aj táto funkcia každým novým modelom napreduje a prináša nové možnosti.
V režime 4K Photo, ktorý urobí 30 obrázkov za sekundu, si môžete vybrať z troch nastavení. Prvé nastavenie je štandardná „dávka“ (Burst), pri ktorej fotoaparát sníma 2 sekundy a vyhotoví tak 60 záberov. Ďalším je možnosť štart – stop a tretím, najzaujímavejším nastavením je Pre-Burst. Fotoaparát neustále sníma 30 obr./s pri namačknutej spúšti a ukladá ich do medzipamäte. Po zatlačení spúšte uloží na kartu snímky vyhotovené pred aj po stlačení spúšte. Je to najjednoduchší spôsob, ako zachytiť nejaký akčný dej.
Z každého 4k Photo záznamu si následne môžete vo fotoaparáte vybrať ten najlepší snímok a uložiť si ho na pamäťovú kartu. Snímky sú vo veľkosti 8 megapixelov a vo formáte JPG.
Novinkou je takzvaný Post Focus a robí presne to, podľa čoho získal svoj názov. Umožňuje zaostrenie až po expozícii. Niečo podobné, ale technologicky inak vyriešené ponúkajú fotoaparáty Lytro o ktorých sme raz písali. Post Focus pri fotoaparátoch Lumix funguje opäť na báze 4K videa. Fotoaparát opäť vyhotoví 30 obr./s, ale aj s preostrením od blízkeho po vzdialený objekt. Za sekundu tak vytvorí niekoľko rôzne zaostrených snímok, ktoré skombinuje do jedného súboru a vy si na fotoaparáte môžete vybrať, kde má byť fotografia zaostrená. Výslednú fotku si opäť môžete uložiť ako 8 megapixlový JPG súbor.
V malom telíčku nájdete univerzálny zoom s dobrou kvalitou obrazu, väčším jedno palcovým snímačom, ktorý poskytuje výbornú kvalitu obrazu a dostatočné rozlíšenie. Vďaka možnosti snímať video vo vysokom rozlíšení 4K môžete z neho čerpať benefity v podobe funkcií 4K Photo a Post Focus, ktoré vám umožnia zachytiť aj tú najrýchlejšiu akciu, alebo si po expozícii zvoliť miesto zaostrenia. Pri fotografovaní makro záberov môžete Post Focus využiť aj na zlúčenie viacerých snímok do jednej s väčšou hĺbkou ostrosti.
Lumix TZ100 je výborný fotoaparát, ktorý si nájde uplatnenie najmä vo vrecku nejakého dobrodružného cestovateľa, alebo fotografa, ktorý hľadá prístroj na každý deň ako doplnenie svojej zrkadlovky či mirrorless fotoaparátu.
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)