To bol ale nezmysel, vziať si po prepočte na kinofilm „šesťkilo“ na reportáž. Mám síce rád jednoduché veci, ale rád si k nim vymýšľam kopu komplikácií.
Olympus M. Zuiko Digital ED 300mm f/4 IS PRO som vzal so sebou do minulosti do bitky o Znojmo. V prvom rade je také ohnisko na reportáž naozaj nezmyselné. Výrobca dobre hovorí, že sa hodí najmä na wildlife a šport. Preto sa aj Olympus v našich končinách vychvaľuje, že práve tento objektív bol zlomovým na to, aby zlomili esá českej fotografie divočiny. Šporťákov zatiaľ nedostali, ale sú na rade. Športoví fotografi si to zatiaľ užívajú väčšinou bez Micro 4/3.
Šporťáci sa zatiaľ držia svojho, pretože nepotrebujú vláčiť ťažkú techniku na veľké diaľky. Oni si len prinesú svoje kufríky alebo ich privlečú na kolieskach kam potrebujú a sú na mieste. To si wildlife fotografi nemôžu dovoliť. Tí to majú na miesto fotografovania väčšinou ďaleko a po svojich. Preto si dokážu dobre rozmyslieť čo všetko chcú nosiť.
Je pochopiteľné, že ho musia skôr objaviť fotografi prírody. Telá, objektívy a s nimi aj všetko ostatné zariadenie sú o kus menšie. Často naozaj až o polovicu. Menšie znamená aj ľahšie, čo fotogafi prírody okamžite ocenia, ak pri tom neprídu tragicky o kvalitu výsledku. Olympus aj Panasonic dokazujú, že s obrazom to myslia naozaj vážne a že ich zápas s dvojnásobným Full Framom nie je až taký márny, ako deklarujú nepreargumentovateľní obdivovatelia plného formátu.
Ako vždy, aj tu záleží na tom, čo chce fotograf svojimi fotkami dosiahnuť a ako sa chce k výsledku dopracovať. Dvajstrana v kvalitnom časopise? Plagát? Billboard pri ceste? To všetko už dnešné Micro 4/3 zvládnu. Dokonca majú v niečom aj navrch.
Ak je pre niekoho dôležitá cena, tak dať za po prepočte „šesťstovku“ len dva a pol tisíca eur je ďalší silný argument. Zvlášť s výsledkom porovnateľným s oveľa drahšími objektívmi z rodiny plnoformátových kolegov.
Nič nové pod slnkom a žiadne prehnané novinky. Priamo na objektíve sa dá predvoliť preferovaná vzdialenosť ostrenia v troch nastaveniach. Od voľby ostrenia nablízko, po stredné vzdialenosti až po ostrenie na diaľku. Tieto voľby navádzajú ostrenie na čo sa má sústrediť, aby zbytočne netápalo kdesi v diaľke pri fotografovaní malej kvetinky v tráve.
Objektív má aj čosi, čomu by mnohí povedali makro. Je to však ostrenie nablízko. Na veľmi blízko. To už sa ostrenie častejšie mýli a „prehovárať“ autofocus v tráve, že na ktorú stonku má zaostriť vyžaduje veľa trpezlivosti. Ale, to je normálne.
Na objektíve je aj vypínač stabilzátora a tlačidlo na predvoľbu rýchlej funkcie, ktorá funguje len na novších telách Olympusu.
Vypnutý stabilizátor je vhodné použiť v mnohých špecifických prípadoch. Celkom určite keď expozičný čas fotografovania presiahne tisícinu sekundy. Vtedy už v pevných rukách či na monopode stabilizátor netreba. Dokonca môže spôsobiť svojou horlivou činnosťou nechcené rozostrenie či rozdvojenie obrazu proti čomu je stavaný. Tento problém už síce nie je taký výrazný, ako býval, ale predsa len sa ešte aj dnes stane.
Funkčné tlačidlo ma nijako netrápilo. Skoro na každom tele ich mám toľko, že neviem čo s nimi. Nevedel som, čo si mám k nemu navoliť. Najlepšie mi vyšlo spustenie atofocusu pri nastavení manuálneho ostrenia na fotoaparáte. Lenže, na objektíve je prstenec ostrenia, ktorého posunom k sebe aktivujem ručné ostrenie. Je to rýchle a spoľahlivé. Ostrím bez tlačidiel. Tlačidlo spustenia autofocusu mi pri prepnutí prstenca aj tak nefunguje.
Rýchle prepnutie prstencom do režimu manuálneho ostrenia je skvelá pomôcka, keď si fotoaparát nedokáže pomôcť. Jednoducho najprv zhruba ručne zaostrím, ktoré stebielko trávy to vlastne chcem mať ostré a potom len posunutím prepnem ostrenie, ostriaci bod namierim na to nešťastné stebielko a spúšťou spustím mimoriadne presné elektronické ostrenie. Bum a je to.
Objektív ostrí takmer okamžite. Veľa záleží aj od fotoaparátu. Staršie modely sa na objektív nedokážu dotiahnuť a tak im to trvá o trochu dlhšie.
Všetko spoľahlivo funguje aj pri nasadení objektívu na fotoaparáty Panasonic. Stabilizátor si len tak vrčí a je mu dobre. Keby sa niekomu nezdala jeho počuteľná práca servomotorčekov stabilizácie, že pri videu by to mohlo prekážať, tak to asi bude nejaký omyl. So šesťstovkou točiť z ruky sa predsa len tak nedá, na statíve sa stabilizátor zasa nemusí namáhať a vrčať skoro vôbec. Najvážnejším argumentom je, že kto by pri takom ohnisku bral zvuk z fotoaparátu? Veď to je úplne iný zvuk, ako ten tam, kdesi v diaľke.
Napriek nevhodnosti ohniska sa objektív počas bojov o Znojmo správal skvele. Zo skúseností viem, že zaberať na takýchto akciách veľké celky je kompozične zložitejšie, ako sa držať detailu. Detail je akýmsi východiskom zo spletitej situácie. Stáva sa, že na počutie skvelá akcia je zrazu v dave jeden obrovských chaos, ktorý na dobrý obraz vyžaduje veľa úsilia. Najmä keď sa fotograf nemôže stať súčasťou scény a nemá sa takmer kam pohnúť. Nezostáva mu iné, len sa snažiť zachytiť útržky deja.
Mimochodom: Už som videl a zažil veľa historických bitiek. Vždy sa mi zdali herecké výkony inak úžasných vojakov akési rozpačité a nevierohodné. Až v Znojme som sa dozvedel, že to je tak historicky verné a že historickým akčným filmom nemám veriť. Vojakom sa predsa do boja nechcelo. Nemali žiadne odhodlanie zomrieť za panské rozmary. A že by jednou ranou len tak stínali hlavy jednu za druhou... Dobre vedeli, že ani nepriateľom sa nechce umierať. Preto si vrchnosť musela vymyslieť rôzne návnady a odmeny za čo najviac zabitých nepriateľov. A keď ani to nefungovalo postavili im za chrty tých najhorších z najhorších, aby každého, kto nebude bojovať podľa požiadaviek jednoducho zabili vlastní. Ak by ich nepostrážili a neprinútili zabíjať, nastúpili by oni. Ani im sa do boja a na smrť nechcelo... Napriek tomu, že povesť už mali riadne pošramotenú. Ťažké to mali aj velitelia, ktorí stáli v bojových líniách. Keď sa znepáčili vlastným... Bolo po nich. Vojna je riadna štetka a reči o oddanosti sú pre väčšinu ľudí iba odtiaľ potiaľ. Tak ako objektív Olympus M. Zuiko Digital ED 300mm f/4 IS PRO.
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)