V dnešnej dobe miniaturizácie fototechniky sa zdá, že takmer poldruha kilový fotoaparát nemá miesto v brašni fotografa a teda ani na trhu. Avšak verte mi, niektoré fotoaparáty nemožno nahradiť miniatúrnym modelom. Áno, hádate dobre, ide o veľké, robustné, rýchle a energiou nabité fotoaparáty určené pre wildlife, šport a reportáž najťažšieho typu. Typicky sa používajú s rýchlymi svetelnými objektívmi, extrémnymi teleobjektívmi a kombinácia s fotoaparátom musí byť vyvážená, aby sa dala ovládať.
Keď mám 600mm objektív ťažký 5kg, nemôžem ho nasadiť na 400g fotoaparát a myslieť si, že s takýmto kombom sa bude dať komfortne pracovať. Telo fotoaparátu musí byť robustné, odolné a dostatočne veľké na to, aby unieslo takúto váhu. Reportér musí vedieť udržať takú kombináciu v jednej ruke, či už za fotoaparát, ktorý v tomto prípade nesie na bajonete celú váhu objektívu, alebo za statívovú pätku objektívu a v tomto prípade je na bajonete váha fotoaparátu.
Pri otočení fotoaparátu do vertikálnej polohy by mal fotograf v prirodzenej polohe pravou rukou ovládať všetky dôležité funkcie. Preto je silueta profesionálnych reportážnych fotoaparátov „štvorcová“. Pri otočení na gripe nájdete zduplované tlačidlo zapnutia, spúšte, voliče hodnôt vpredu aj vzadu, joystick pre voľbu zaostrovacích bodov, AF-ON. Tento dizajn sa jednoducho nedá vynechať, ak ovládanie vo vertikálnej polohe nemá zdržiavať.
Ďalšou príčinou vyššej váhy je zásoba energie. Typický mirrorless fotoaparát má výdrž cca. 350 záberov na jedno nabitie pri zaostrovaní s malinkým objektívom. Nikon D5 urobí na jedno nabitie batérie 3780 záberov. V praxi to znamená, že by ste s mirrorlessom museli nosiť 10 náhradných batérií a pri snímaní rozhodujúcich momentov neustále tŕpli, že dôjde batéria a vy prídete o cenné zábery. Mimochodom, viete, koľko váži jedna batéria? V priemere 50g. Desať náhradných batérií váži 500g s nutnosťou meniť ich každých 350 záberov. Už viete, prečo musí byť profi fotoaparát ťažší?
Tento úvod som si neodpustil, lebo mnoho populistických hlasov v súčasnosti tvrdí, že zrkadlovky a veľké fotoaparáty sú prežitok. Môže to byť sčasti pravda pri určitých fotografických žánroch, ktoré fascinujú aj mňa. Aj ja vo svojej voľnej tvorbe street fotografie či dokumentu používam malé fotoaparáty. Ako stále aktívny fotograf, ktorý z času na čas fotografuje aj reportáž a šport však viem, že napríklad pri fotografovaní regaty je omnoho praktickejšia zrkadlovka. Meniť batérie na naklonenej vlny brázdiacej plachetnice nie je sranda. Pri zachytávaní akcie a kontinuálnom zaostrovaní a sledovaní objektov cez hľadáčik sa zrkadlovka osvedčuje viac ako mirrorless s elektronickým hľadáčikom. Aj preto plne chápem reportérov, že vo svojej profesionálnej práci využívajú tieto výkonné beštie s obrovskou výdržou. Nikon D5 je šprintérom i maratóncom zároveň.
V prvom rade v D5-ke nájdete 153 zaostrovacích bodov, z ktorých 99 je krížových, citlivých na zvislé i horizontálne línie. Všetky sú citlivé do F5,6 a 9 z nich je citlivých až do svetelnosti objektívu F8. Absolútnou novinkou jeautomatické jemné doladenie zaostrovania pomocou Live view. Priznám sa, že som ho nevyskúšal. So všetkými mnou používanými objektívmi (AF-S 50mm f/1,8 G, AF-S 200-500mm f/5,6 G ED VR, AF-S 24-120mm f/4 G VR ) fotoaparát zaostroval presne a jemné vyladenie AF som vôbec nepotreboval.
Nikonom navrhnutý 20,8MP Full Frame (FX) senzor. Oproti D4s navýšenie o 4,6MP. Umožní to výraznejšie orezy pri zachovaní dostatočného rozlíšenia. Samozrejme, D5 nemá ambíciu byť top modelom pre rozlíšenie, na to slúži produktový rad Nikon D8XX.
Štandardný rozsah citlivosti ISO je teraz 100-102.400, dá sa rozšíriť o ďalšie EV s ekvivalentom od ISO 50 až do ISO 3.200.000. Prácu v šere vám pritom uľahčiapodsvietené ovládače.
4K video je už samozrejmosťou. Fotoaparát ho sníma vo frekvencii 30 obr./s a po novom update firmvéru dokáže točiť až 29 minút a 59 sekúnd.
Fotoaparát fotografuje rýchlosťou 12 obr./s s automatickým zaostrovaníma náhľadom v hľadáčiku a 14 obr./s s vyklopeným zrkadlom (bez AF a bez hľadáčika).
Expeed 5 procesor a buffer je tak výkonný, že fotoaparát v nekomprimovanom RAW (NEF) formáte dokáže vyhotoviť až 200 záberov za sebou v najvyššej frekvencii, kým sa snímanie spomalí. A stačí malá prestávka medzi tým a môžete opäť naplno fotografovať. Na prezentácii Nikonu nám bolo povedané, že fotoaparát tak zvládne bez prerušenia snímať šprintérsky pretek. Pre plné využitie rýchlosti fotoaparátu je potrebné používať vysokorýchlostné XQD karty.
S prípravou na XQD sa fotoaparát bežne dodáva na trh. Ak by ste ale nechceli prísť o svoje drahé CF karty, dá sa na požiadanie dodať aj verzia s dvoma slotmi na CF karty namiesto XQD. Frekvencia snímania s CF kartami neklesne, ale fotoaparát môže uložiť menej snímok na pamäťovú kartu, kým spomalí snímanie.
Poslednou výraznou novinkou v používaní fotoaparátu je dotykový displej s bezkonkurenčným rozlíšením 2,36 milióna obrazových bodov. Pomocou dotykového displeja môžete prechádzať obrázky, zväčšovať ich na 100% dvojitým poťukaním a potom ich hladko posúvať a bleskovo tak overiť správnosť zaostrenia a ostrosti vo všetkých častiach obrazu. V Live view môžete pomocou displeja vyberať oblasť zaostrenia a to aj pri fotografovaní aj pri natáčaní videa. Myslím, že všetci túto funkciu budú vnímať ako plus v užívateľskej “prítulnosti“ fotoaparátu. Škoda, že dotykový displej nemožno využiť na surfovanie a voľbu v menu.
Ako Nikonistovi mi ovládanie padlo ihneď do ruky až na jednu vec. Nastavenie citlivosti ISO sa premiestnilo zo skupiny voličov na ľavej hornej strane aparátu na pravú (vedľa spúšte) a namiesto neho sa presunul ovládač pre výber fotografických módov. Je to na začiatku trošku mätúce, ale po čase som si nevedel tlačidlo vynachváliť. Meniť ISO hodnotu nikdy nebolo jednoduchšie. Môžete tak urobiť veľmi ľahko a rýchlo aj s okom na hľadáčiku.
K dobru pribudlo jedno programovateľné tlačidlo na prednej strane pri gripe. Nikon D5 sa tak stal jedným z najprispôsobivejších fotoaparátov čo sa týka dedikovaných tlačidiel pre často používané funkcie.
Prístroj reaguje ukážkovo na všetky povely, ktoré dostáva od fotografa. Jednoducho frčí. Najdôležitejšou vlastnosťou takého fotoaparátu je samozrejme rýchlosť a presnosť zaostrenia. To je oblasť, v ktorej Nikon D5 naozaj vyniká. V AF Single fotoaparát spoľahlivo zaostrí a aretuje vzdialenosť.
V menu a pomocou dedikovaných ovládačov vpredu pri bajonete nájdete niekoľko možností nastavenia kontinuálneho zaostrovania. Mne sa najlepšie pracuje s 3Dzaostrovaním pomocou všetkých zaostrovacích bodov. Pri tomto spôsobe zaostrenia si zvolíte iba jeden zaostrovací bod, ktorý namierite na pohybujúci sa objekt. Nemusíte prepínať ani skupinu AF bodov, ani tento jeden bod presúvať do správnej kompozície. Stačí zamieriť aktuálne zvolený AF bod na predmet, zatlačiť spúšť do polovice a potom prekomponovať ľubovoľne. Fotoaparát sám perfektne predáva informácie o predmete a presunie zaostrovanie podľa toho, ako mierim fotoaparátom. Je to vynikajúci spôsob pri nepredvídateľnom pohybe objektu aj vtedy, keď sa počas sledovania rozhodnem radikálne zmeniť kompozíciu.
Fotografia zo série z nasledujúceho príkladu. Celú sériu nájdete v galérii na nikonblog.sk.
Príklad: Pri čakaní na prechode pre chodcov som zrazu začul zvuk motocyklov. Zbadal som BMW motorky, ktoré sa mi veľmi páčia. Bez rozmýšľania som namieril fotoaparát. Zaostrovanie som mal na AF-C (kontinuálne 3D). Motorky sa blížili zľava a ja som mal po predchádzajúcom zábere zaostrovací AF bod úplne vpravo. Nevadí, namieril som pravý AF bod na motocykel a stlačil spúšť do polovice. Aparát začal sledovať objekt. Jednoducho som prekomponoval so spúšťou „do polovice“ a fotoaparát spoľahlivo presunul AF body na ľavú stranu. Napriek rýchlej zmene vzdialenosti (motocykel šiel odhadom 50-55km/h a bol blízko) boli všetky fotografie zo série správne zaostrené. Zatmenie hľadáčika pri kontinuálnom snímaní je bleskovo krátke a nie je žiaden problém sledovať aj rýchlo sa pohybujúce objekty v hľadáčiku. Tu sa zatiaľ nijaký mirrorless nepriblížil k takému výkonu. Elektronický hľadáčik za optickým jednoducho nestíha.
Ak by som mal jednou vetou povedať o fotografovaní s Nikonom D5, bola by to veta, ktorú už použilo niekoľko fotografov: „D5 je fotoaparát, ktorý čaká na váš pokyn. D5 čaká na vás, nie vy na D5…“
Keď boli predstavené špecifikácie D5 všetci čakali, že ponúkne obrovský skok v odstupe šumu od signálu pri vysokých citlivostiach ISO. Myslím si, že pri súčasných technológiách už Nikon Full Frame aparáty dosiahli takmer vrchol a zlepšovanie je pozvoľné. V teste sa mi to potvrdilo. Subjektívne hodnotím výkon D5 na vysokých citlivostiach ISO o kúsok lepšie od Nikonu Df. Niektoré stránky uvádzajú podobne, iné stále pokladajú Nikon Df za kráľa šera. Tak či onak, využiteľné ISO je aj 12 800 a dokonca aj 25 600 na menšie aplikácie. Nie je absolútnym problémom fotografovať na doteraz opatrné citlivosti ISO 6 400. V galérii fotografií nájdete fotografie z interiéru kostola nafotené na ISO3 200 – 25 600.
ISO 6400, absolútne bez najmenšieho potlačenia šumu v Adobe Photoshop Lightroom! Minimálna úprava kontrastu.
Čo sa týka farieb, sú zas o niečo vylepšené. Prechody do poltónov sú vyrovnané a obraz je bez tendencií k farebným závojom a posunom. Týka sa to hlavne pleťových farieb, ktoré často trpia nejakou tendenciou, no u D5 sa mi zdá pleťovka vyladená veľmi dobre.
Dynamický rozsah nie je tak extrémne široký ako u Nikonu D810, no na druhej strane obraz na prvý šup vyzerá kontrastnejšie a viac 3D. Na ľudí si myslím, že je dokonca lepší ako u Nikonu D810. D810 by som zas vyzdvihol pre účely, kde je prioritou maximálne zachytenie detailov vo svetlách i tieňoch a veľká rezerva pre úpravy v počítači. Keď vyťahujete tiene v Lightroome, u RAW súborov z D5 začne pomerne prudko stúpať hladina šumu. V takejto špecifickej situácii je RAW z D810 najlepší. Pri dobrej expozícii nás však vyťahovanie obrazu nemusí trápiť.
JPG priamo z fotoaparátu bez prílišnej saturácie s prirodzeným kontrastom a farbami.
JPG súbory vyzerajú fajn. Nepresaturované, bez prílišného kontrastu a s primeraným doostrením pre štandardné výtlačky do novín či kníh. Prečo to takto špecifikujem? Pretože na veľké zväčšeniny je doostrenie detailov trochu privysoké. Doostrenie je super na okamžité použitie fotografií v redakcii, kedy fotka na veľkosti cca. A4 bude vyzerať perfektne ostrá. Na obrazovke alebo pri extrémnych zväčšeninách si môžete všimnúť, že hrany sú trochu viac preostrené – majú svetlú kontúru okolo. Ak nechcete používať RAW a zároveň chcete ešte JPG jemne poupraviť či doostriť na rôzne aplikácie, odporúčam v menu fotoaparátu vypnúť doostrenie. Urobíte to tak, že v nastaveniach Picture Control nezvolíte len vybraný profil potvrdením, ale posuniete sa doprava. Otvoria sa možnosti rýchleho doladenia(Quick adjust), kde stiahnete Sharpening na minimum. JPG tak bude na prvý pohľad menej ostrý, ale v skutočnosti bude mať viac detailov a môžete si ho jednoducho doostriť podľa potreby neskôr. Ako vidíte, aj JPG si môžete pripraviť „podľa chuti“.
Asi sa čudujete tomuto podčlánku, no rozhodol som sa ho napísať. Keď sme s Tomášom Hulíkom testovali nový prístroj, zdalo sa nám, že fotografie po stiahnutí do počítača boli príliš tmavé, podexponované. Nevedeli sme prísť na koreň veci, prečo tomu tak je. JPG súbory predsa vychádzali normálne, dobre exponované s veľkým dynamickým rozsahom. Až po čase sa nám podarilo odhaliť príčinu. Bola to aktivovaná funkcia Active D-Lightning. Vždy som si myslel, že táto funkcia sa vzťahuje len na JPG, ktorý softvérovo upraví fotoaparát. Nedošlo mi, že už sám názov naznačuje, že pôjde o zásah do expozície. Princíp je taký, že pri aktivovaní D-Lightning fotoaparát skráti expozíciu, aby zachytil maximum detailov vo svetlách, ktoré sú citlivé na prepal a potom z tieňov do JPG vytiahne detaily. Samotný RAW je však poznačený podexpozíciou. Jej sila závisí od intenzity aktivovaného D-Lightningu. Môže to byť aj -1,5-2EV. Preto ak chcete mať RAW súbory nedotknuté, odporúčam Active D-Lightning vypnúť. Naopak, keď fotografujete do JPG, zapnite si ho podľa potreby.
Na test takého pokročilého fotoaparátu, akým je Nikon D5, je týždeň alebo dva málo. Preto nie som schopný popísať všetky funkcie alebo používanie v rôznych podmienkach a pri rôznych žánroch. Nikon D5 je ale najpokročilejší profesionálny fotoaparát, aký som kedy používal. Je rýchly tak, ako len vie byť rýchly fotograf. Nové zaostrovanie je spoľahlivé, presné a funguje perfektne na sledovanie pohybujúcich sa objektov. Mne sa osvedčilo na tento účel najviac 3D sledovanie objektu cez celú oblasť AF. Vysoké ISO je použiteľné bez problémov do vysokých hodnôt 6400 či 12800, na malé aplikácie aj viac. Myslím, že sme na hranici súčasných sériovo vyrábaných technológií okolo CMOS snímača. Verné farby bez závoja, perfektná pleťovka a primeraný kontrast. Je ideálny veľkosťou a váhou pre kombináciu s veľkými svetelnými profi objektívmi a s extrémnymi teleobjektívmi. Je to beštia nabitá nielen technológiami ale aj energiou. Vyhotoviť na jedno nabitie batérií takmer 4000 záberov je unikátom. V súčasnej dobe, kedy mnohé redakcie a agentúry preferujú JPG pred RAW formátom, je dôležité mať aj hotový JPG vo vynikajúcej kvalite. JPG je výborný a pomáha tomu spoľahlivé automatické vyváženie bielej, akurátne farby a D-Lightning. Pre okamžité použitie na typické spravodajské účely (tlač do A4) je aj silnejšie doostrenie perfektné. Ak chcete mať preostrenie hrán jemnejšie, vypnite si ho alebo znížte v predvoľbách Picture Control. JPG algoritmus pri vyšších citlivostiach vyhladzuje najjemnejšie detaily. Ak chcete fotografovať v naozaj zlých podmienkach (ISO 6400 a viac), odporúčam znížiť alebo vypnúť redukciu šumu. Ak fotografujete do RAW, odporúčam vypnúť Active D-Lightning, aby ste predišli nechcenej podexpozícii. Fotoaparát je viac ako schopný a všetky maličké nedokonalosti sa dajú vyladiť správnym nastavením hodnôt doostrenia či redukcie šumu. Vlastne celý fotoaparát aj s nastavením si viete prispôsobiť svojim potrebám tak, ako nikdy doteraz. Keby som mal takýto prístroj v časoch, kedy som fotografoval reportážne pre časopisy, bol by to splnený sen.
Typ fotoaparátu: Full Frame DSLR (digitálna zrkadlovka)
Snímač: FX snímač Nikon, 20,8Mpx
Telo: Magnéziová zliatina, vytesnené voči nepriaznivým podmienkam
Záznamové médium: XQD / CF karty (2 sloty)
Závierka: kompozit kevlaru a uhlíkových vláken, životnosť 400 000 cyklov
Rýchlosť závierky: 30s – 1/8000s, B
Rýchlosť sekvenčného snímania: 12 obr./s (14 obr./s bez AF)
Zaostrovanie: Multi-CAM 20K, 153 AF bodov, z toho 99 krížového typu
Video: 4K UHD, Full HD, HD… MPEG-4, H.264
Displej: 3,2″ 2 359 000 obrazových bodov, dotykový
Hľadáčik: optický TTL, zväčšenie 0,72x, 100% pokrytie obrazu
Hmotnosť: 1415g
Rozmery: 160x159x92mm (samotné telo aparátu)
Viac špecifikácií: http://www.nikon.sk
S Nikonom D5 som mal možnosť fotografovať asi týždeň. Keď zabudnem na nechcene aktivovaný D-Lighting, voči fotoaparátu nemám nijaké výhrady. Vlastne to ani nebola chyba aparátu, skôr naša, že sme na túto skutočnosť neprišli skôr a tak sme celý fotovýlet v Dunajskej Delte fotili s podexpozíciou. V mojej profesionálnej praxi používam Nikon D4 i Nikon D810. Rýchlosťou, výdržou a robustnosťou automatického zaostrovania sa D5 nevyrovná žiaden z nich.
D810 stále ostáva kráľom obrazu u Nikonu, čo je dôležitá informácia pre krajinárov či fotografov architektúry. Pre wildlife fotografa je D5 naozaj top model, ktorý si v súčasnosti môžu zadovážiť. Myslel so si, že zaostrovanie na mojej D4-ke už nejde vylepšiť. Od času, kedy som si D4 kúpil, som prestal riešiť AF s vedomím, že už sa nijaké zázraky neudejú. Nehovorím, že AF je u D5 zázračne iný, ale je to opäť výrazný posun v schopnosti sledovať pohybujúce sa objekty. Rozdiel je cítiť hlavne v komplikovaných podmienkach, keď je objekt malý pred členitým pozadím, keď je objekt v protisvetle alebo v prostredí, kde je žalostne málo svetla.
Mne sa najviac osvedčilo spájanie AF bodov do skupín. Pozitívne je to, že AF sleduje objekt, aj keď sa blíži v priamom smere na fotografa a relatívna zmena vzdialenosti je pomerne veľká. Fotenie s Nikonom D5 som si užíval a bol som ním veľmi oslovený. A prečo som hneď neriešil jeho zadováženie? Dôvod je jednoduchý a volá sa Nikon D500. Vzhľadom na to, že môj Full Frame akčný fotoaparát Nikon D4 zatiaľ slúži a D500 má rovnaký zaostrovací modul ako D5, láka ma práve nový profesionálny APS-C model. V kombinácii s mojimi teleobjektívmi dosiahnem dlhšie 1,5-násobné „ohnisko“ vďaka orezu. Obraz na vysokých citlivostiach ISO asi nebude to, čo u Full Frame, ale chystám sa dať D500 vážnu šancu. Nič to nemení na fakte, že D5 je vynikajúci fotoaparát, ktorý vám bude kryť chrbát aj v najnáročnejších podmienkach.
Viac fotografií od Jula Kotusa a Tomáša Hulíka nájdete v zdrojovej recenzii na Nikonblog.sk.
Galérie fotografií: © Tomáš Hulík, Julo Kotus, Nikon corp.
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 7. kolo - Makro a detail (2)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 8. kolo - Spomienky na Leto (1)