Keď je objektív perfektný, Fujinon XF 14mm f2,8 R

Recenzia  /  Julo Kotus / 08.08.2014 / 00:00
Dlho som rozmýšľal nad tým, ktorý širokouhlý objektív na Fujifilm X systém by som si vybral. Bude to zoom 18-55mm, ktorý má síce slušnú kresbu ale pomerne výrazné skreslenie práve na 18mm? Alebo to bude pevná malá 18-ka? Alebo to bude lacnejší a širší zoom 16-55mm, ktorý ale nie je tak dobre spracovaný a má plastový bajonet?
 
Všetky objektívy, ktoré som spomínal sú fajn, no chcel som viac. Viac ostrosti, viac reality v zábere a tak som sa začal zaujímať o Fujinon XF 14mm. V určitej chvíli bol pomerne dlho nedostupný a ja i iní fotografi sme netrpezlivo čakali na jeho dodanie.
 
Predtým, ako objektív dorazil, sa mi dostal do rúk perfektný a najnovší zoom Fujinon XF 10-24mm f4 OIS, recenziu ktoréhosi môžete prečítať tu. Bol som naozaj silno pokúšaný práve týmto novým zoomom, no zanedlho na to prišiel aj tento malý princ. Som spokojný, že som na XF 14mm počkal. Objektív je totiž jedným slovom perfektný. Nie je tak pružný ako zoom, ale vynahrádza to kompaktnosťou, nízkou váhou a prijateľne veľkým filtrovým priemerom 58mm. Širokáčom jednoducho zoomujem nohami (samozrejme ak je kam) :-).
 
 
 

Dizajn a ergonómia

 
Dizajn je krásny. Objektív už na pohľad pôsobí solídne a kovovo a nie je to nijaká kamufláž. Chladný kov, drnčanie pod nechtami, príjemné "kliky" na prstenci clony. Bajonet a filtrová príruba je kovová, ale aj ostatné časti objektívu. Kov, kov, kov a sklo. Ovládanie je jednoduché a rýchle. Aj prstenec clony aj prstenec zaostrovania idú hladko a viete ich ovládať aj jedným prstom. Obávam sa len toho, či sa tie kliky nevydrú, ak idú tak ľahko na novom objektíve. Nateraz sú ale super! Prstenec zaostrovania potiahnutím k sebe aktivuje manuálne ostrenie a na mojom fotoaparáte X-T1 okamžite vyskočí focus peaking (zvýraznenie ostrých kontúr) , ktorý mám pri MF aktivovaný. Prstenec zatlačím, zvýraznenie zmizne a aktivuje sa AF. Jednoduché, rýchle a spoľahlivé. Je to lepšie, ako aktivovať MF pomocou menšieho voliča na fotoaparáte vpredu. Ten môžete nechať stále v polohe AF. Pri manuálnom ostrení je veľmi nápomocná označená vzdialenosť zaostrenia v metroch aj stopách a stupnica hĺbky ostrosti. Pri tak širokom objektíve to pomôže pri rýchlom manuálnom predostrení a fotografovaní bez AF.
 
V plnej výzbroji so slnečnou clonou.
 
Objektívu vyčítajú, že nemá tzv. nepretržité manuálne zaostrovanie (Full Time Manual Focus), pri ktorom môžete kedykoľvek bez prepínanie otočiť prstenec zaostrovania a preostriť manuálne. Mal som na zrkadlovkách viacero takýchto objektívov a skôr to pokladám za nevýhodu ako výhodu. Prstenec zaostrovania na tých objektívoch ide naozaj ľahko a často sa mi stalo, že som nechcene preostril fotoaparátom dobre zaostrený záber. Toto nebezpečenstvo by bolo o to reálnejšie, že sa vedľa prstenca zaostrovania nachádza prstenec clony. Preto si myslím, že momentálne riešenie je v tomto prípade najlepšie.
 
 
Pozor, aby som nezavádzal, slnečná clona je plastová a je rovnaká ako na zoome 18-55. Že je plastová mi nevadí, nie je to časť tela ktorá by musela byť kovová, aj keď kovová by k dizajnu objektívu sedela viac.
 
A takto vyzerá XF 14mm pri najmenšom objektíve z rady XF 27mm.
 
 

Fotografovanie a obrazová kvalita

 
Zo state o dizajne a ergonómii je jasné, že sa mi s objektívom fotilo bezproblémovo. Vlastne nie bezproblémovo, to nie je správny výraz, fotilo sa mi s potešením. Kritizované pomalé ostrenie je novým firmvérom aparátu a objektívu preč. Kombo Fujifilm X-T1 + Fujinon XF 14mm f2,8 R ostrí ako pokročilá zrkadlovka s rýchlym objektívom. Nijako Vás neobmedzuje pri vyhotovovaní momentiek na ulici.
 
Pouličné momentky sú s 21mm ohniskom (po prepočte na FF) veľmi blízke, dôverné a vyžadujú zo strany fotografa interkaciu. Diváka však dokážu vtiahnuť do obrazu viac, ako snímky vyhotovené teleobjektívom. Kresba objektívu je na vynikajúcej úrovni a výnimočný dynamický rozsah aparátu X-T1 zachytí detaily aj vo svetlách a v tieňoch (pod čiapkou).
 
 
Obrazová kvalita je vynikajúca.
 
Napriek extrémnemu umiestneniu kruhových tvarov k okraju obrazu (predné koleso auta) je skreslenie kruhu minimálne. Všimnite si aj výkon Fujifilmu X-T1 pri citlivosti ISO3200.
 
Skreslenie objektívu je naozaj minimálne, čo sa týka deformovanie línií. Objektív je ako stvorený pre fotenie architektúry. Pozor, širokouhlá perspektíva s optická korekcia línií sa dokáže pohrať naopak s guľatými tvarmi. Tie sa k okrajovým oblastiam môžu naťahovať. Efekt nie je výrazne rušivý, menej ako u iných širokouhlých objektívoch. Ak chcete teda verne fotografovať kruhy, netreba ich umiestňovať k extrémnym okrajom obrazu.
 
 
Vynikajúca kresba až do extrémnych rohov. 
 
 
Kresba objektívu je prvotriedna. Aj plne odclonený objektív má perfektné prekreslenie detailov v centrálnej časti obrazu a veľmi dobre prekreslenie aj v okrajových oblastiach. Zaclonením sa kresba ešte vylepší, hlavne v extrémnych okrajoch a rohoch. V strede nie je veľmi čo vylepšovať. Je to dobrá správa aj pre reportážnych fotografov ktorí používajú objektív odclonený. Pri krajinke stačí objektív pricloniť na clonu f5,6 - 8 a nemusíte sa starať, či objektív vykreslí aj kameň v odvážnej kompozícii na okraji obrazového poľa. Bude ostrý. Je to ako malý zázrak, keďže sa u fotoaparátov a objektívov stále stretávame s tým, že širokouhlé objektívy nedokážu pekne prekresliť celú scénu. Fujinon XF 14mm to dokáže.
 
Hore fotografia s nevykorigovanou vinetáciou, dole vykorigovaná fotografia.
 
Vinetácia
Jediná vec, ktorá sa dá vytknúť tomuto malému objektívu je vinetácia. Objektív, ako viac-menej každý širokáč, má úbytok svetla v rohoch. Ak ste pedant, budete ho chcieť odstrániť. V každom aj jednoduchšom softvéri je na to účinný nástroj. Ja som použil v Capture One nástroj Vignetting, v ktorom stačilo potiahnuť bežcom na hodnotu 0,7 - 1,2 podľa potreby. Jednoduché a rýchle. V pokročilých RAW editoroch môžete opravu vinetácie aplikovať už pri importovaní fotografií do programu. V každom prípade vinetácia je najjednoduchší opticky nedostatok, ktorý sa dá najľahšie regulovať pri spracovaní fotografií. Väčšina ľudí však podľa dnešnej módy či tendencie vinetáciu ešte zvýrazní. :) Pozor, tento odstavec o vinetácii sa týka iba vás, ktorí by ste chceli fotografovať do RAW formátu a vyvolávať si fotky sám, v JPG ju fotoaparát perfektne odstráni sám.
 
Kontúry v protisvetle a hrany čisté od aberácií.
 
Chromatická a iné aberácie
Sú neprítomné. Niekedy v naozaj kritických situáciách môžete zbadať náznak farebnej kontúry na kontrastných hranách ale musíte sa veľmi snažiť.
 
Ani plošné protisvetlo ani umelé bodové nespôsobuje nijaké problémy s kontrastom ani odleskami.
 
Veľmi ťažká situácia na odlesk a závoj - bočné protisvetlo z rohu dopadajúce na prednú šošovku s tmavým okolím. Absolútne bez problémov.
 
 
Odolnosť voči protisvetlu
Objektív nemá problém so slnkom v zábere, s plošným protisvetlom ani s bočným slnečným svetlom. Stále produkuje kontrastné snímky bez odleskov na šošovkách objektívu. Pre širokáče typické prelievanie svetla do objektu v silnom protisvetle je minimálne. Jednoducho musíte urobiť ozajstnú šialenosť, aby ste do obrazu dostali väčší závoj alebo zachytili nejaký väčší reflex. Je jedno, či fotografujete v slnečnom či umelom svetle, objektív ho zvláda vynikajúco!
 
 
 

Záver

 
Je ťažko odolať Fujinon-u XF 14mm f/2,8 R. Lepší širokáč na Fujifilm X bajonet som zatiaľ neskúšal. Áno, XF10-24mm f/4 OIS nie je ďaleko, ale kontrast a málinko aj kresba je u pevného ohniska lepšia. Je zároveň kompaktnejší, ľahší a s príjemnejšou veľkosťou filtrovej príruby. Jeho bezprecedentný výkon v ťažkých svetelných podmienkach, vykorigované skreslenie a kresba na profesionálnej úrovni ho radia medzi to najlepšie, čo môžete na X bajonet nasadiť.
Využijú ho najmä krajinkári, ale aj reportážni či dokumentárni fotografi, tiež street fotografi, ktorí majú radi ultraširoké živé zábery. V stiesnených priestoroch je to vynikajúci pomocník aj pri rodinnej fotografii.
Objektív sa Vám môže zdať na prvý pohľad drahý, ale výkon, ktorý podáva, cenu ospravedlňuje. Aspoň pre tých, ktorí naozaj hľadajú objektív umožňujúci naplno využiť potenciál výborných senzorov aparátov Fujifilm.
 
 
 

Plusy a mínusy

 
+ kvalita spracovania
+ 58mm filtrový závit
+ ovládanie
+ rýchlosť a presnosť zaostrovania
+ kresba na profesionálnej úrovni
+ odolnosť voči protisvetlu
+ minimálne skreslenie a aberácia
 
- výraznejšia vinetácia (ľahko sa koriguje v počítači z RAW, JPG formátu sa vinetácia netýka)
 

Fujinon XF 14mm F/2,8 R si môžete zakúpiť tu.

 
V galérii boli použité fotografie z fotoaparátu Fujifilm X-T1, sú vyexportované z RAW formátu s vynutou korekciou skreslenia, bez výrazných zásahov v doostrení so základným vyladením kontrastu a farieb. Použitý softvér Capture One Express.
 
 
 

Galéria k článku

Keď je objektív perfektný, Fujinon XF 14mm f2,8 R
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

  • Hana Velická Hana Velická
    Hana Velická / 08.08.2014 15:43:00
    toho bezdomovca poznám, minule som s ním hovorila :-)
  • Juro  Klembara Juro Klembara
    Juro Klembara / 08.08.2014 15:47:00
    Veru, kresli to ukazkovo, skoda ze taku pevnu dvacinu nemam na film!
  • Roman Halás Roman Halás
    Roman Halás / 08.08.2014 16:06:00
    ostré to je až to oči reže :) doostrovali ste?
  • Michal Lukáč Michal Lukáč
    Michal Lukáč / 08.08.2014 16:10:00
    Máte preklep v popiske 9. obrázka: estrémnych :)
  • julo kotus julo kotus
    julo kotus / 08.08.2014 16:32:00
    Vďaka za upozornenie, opravené.
  • julo kotus julo kotus
    julo kotus / 08.08.2014 16:59:00
    Default tak ako RAW otvorí Capture One, nijako zvlášť nebola ostrosť zvýraznená.
  • Joži WB Joži WB
    Joži WB / 08.08.2014 17:15:00
    Z toho foťáku X-T1 som milo prekvapený, ISO 3200 vyzerá viac než dobre. Ale aj farby a DR.
  • Joži WB Joži WB
    Joži WB / 08.08.2014 17:16:00
    Kde nič nie je, ani smrť neberie - keby objektív bol výrazne neostrý, ani doostrovanie nepomôže. Zjavne do pekne kreslí až k okrajom.
  • Drsnak Jake Drsnak Jake
    Drsnak Jake / 10.09.2014 14:58:00
    nič mu nechýba, len aby pasoval na môj Canon 5D :)
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...