Voči ultraširokým zoom objektívom mám získanú skepsu. Je to spôsobené tým, že stále keď som o nejakom počul chvály a potom som ho vyskúšal, nijaký nesplnil to, čo som očakával. Snáď jedinou výnimkou bol Nikkor 14-24mm f2,8, objektív, ktorý sa pri uvedení na trh predával za 2000€ a jeho súčasná cena sa stále drží na úrovni 1600€.
Aj preto, keď som si vyberal širokouhlý objektív na dynamické zachytenie regaty, som bol sklamaný, že nestihol prísť vynikajúci objektív Fujinon 14mm f2,8.
Nič to, vravel som si, nejako to tým zoomom nafotíš. Budeš musieť dávať pozor na protisvetlo a na kresbu v okrajoch obrazu. A budeš musieť dávať pozor pri fotení z člna, aby si do objektívu pri zoomovaní nenatiahol slanú vodu. Poviem vám ale hneď na začiatku, že realita bola omnoho príjemnejšia. :)
Dizajn a ergonómia
Keď som otvoril krabicu s objektívom, okamžite som zistil, že s kvalitou spracovania objektívu nebudem mať nijaký problém. Objektív je síce málinko väčší ako by sa mi na Fujifilme X-T1 páčil, ale nie je gigantický ako napríklad Samyang 10mm. O kvalite spracovania vám napovie dotyk. Objektív je celokovový a na moje potešenie som zistil, že ani pri zoomovaní ani pri zaostrovaní sa nijaká časť navonok nehýbe ani neotáča. Je to dobrá správa pre všetkých, ktorí by chceli fotiť v prašnejšom či vlhkom prostredí.
Rozsah
10-24mm po prepočte znamená krásne širokouhlých 15-36mm s konštantnou clonou F4 a stabilizátorom obrazu. 10mm je naozaj široký záber, konkrétne 110°. Je to o takmer 20° viac, ako zobrazí Fujinon XF 14mm F2,8 R (90,8°)
Konštrukcia
Objektív je zložený zo 14 členov v 10 skupinách a obsahuje 4 členy s asférickým povrchnom a tri ED členy. Clonu tvorí 7 okrúhlych lamiel.
Objektív má 3 prstence. Prvý od bajonetu je prstenec clony. Trochu ma mrzí, že napriek tomu, že sa svetelnosť objektívu so zmenou ohniska nemení, výrobca na ňom neoznačil hodnoty clony. Druhý prstenec slúži na zmenu ohniska, teda slangovo na zoomovanie. Tretí prstenec je samozrejme na ostrenie. Ostrenie nie je mechanické, ale pomocou motorčeka. Preostriť objektív pri vypnutom fotoaparáte teda nie je možné a pri neoznačenej vzdialenosti zaostrenia by to bolo aj zbytočné.
Dva prepínače na jednej strane objektívu slúžia na aktiváciu optického stabilizátora a automatickej / manuálnej voľby clony.
Objektív pracuje ako má, chod prstencov je príjemný bez prílišnej vôle alebo príliš tuhého chodu. Filtrový závit je tiež kovový a nasadíte doň štandardné filtre s priemerom 72mm!
Používanie
Ostrenie je rýchle vo väčšine situácii. Napriek svetelnosti F4 objektív v kombinácii s Fujifilm X-T1 nemá problém zaostriť v šere alebo v málo osvetlenej miestnosti. Vo veľmi kritických podmienkach (málo kontrastný objekt v silnom protisvetle) sa stane, že aparát s objektívom zaostrí na pozadie alebo zapumpuje, no je to naozaj ojedinelé. Rýchlosť ostrenia by som porovnal s Fujifilm XF 18-55 f2,8 - 4 OIS, možno je vďaka širšiemu ohnisku a väčšej hĺbke ostrosti dokonca o niečo rýchlejší. Je to ale subjektívny pocit.
Slnečná clona po nasadení dosť zväčší rozmery objektívu. Slnečná clona je plastová v tvare kvetu, tzv. Flower Hood. Odporúčam ju však nosiť, nakoľko predná šošovka je pomerne blízko pri filtrovej obrube. Ak ju nechcete nosiť, zadovážte si kvalitný UV filter, ktorý bude chrániť prednú šošovku objektívu. Pri cene objektívu sa investícia do filtra určite oplatí.
S ergonómiou a správaním sa objektívu v praxi som nemal nijaký problém a môžem ich iba chváliť. Pocit, kvalita spracovania, rýchlosť ostrenia, stabilizátor obrazu.
Jediné čo ma mrzí je absencia označenia clôn na clonovom krúžku. Pri príprave fotoaparátu na fotenie to teda bez zapnutia prístroja nejde.
Inak objektív predčil moje očakávania a výborne zvládol aj kritickejšie situácie v daždi a vetre počas regaty Gentleman Sailing 2014. Podržal ma naozaj v každej situácii a výstup z neho nielen uspokojil mňa ako fotografa, ale ohúril aj klienta a účastníkov regaty. O tom je ale už nasledujúca kapitola.
Obrazová kvalita
Smelo porovnateľná s najlepšími ultraširokáčmi pre APS-C zrkadlovky. Objektív má krásny kontrast, farby a vynikajúco kreslí. Nie, nie je to kresba Fujinonu 14mm f2,8, ale ďaleko od neho nemá! Kresbe v stredných častiach obrazu a okrajových až do 5% vzdialenosti od okraja sa nedá vyčítať nič. Posledných 5% obrazu je málinko mäkších na najväčších clonách ale naozaj s minimálnym rozdielom. Neostrosť pri plnom odclonení sa prejavuje viditeľnejším spôsobom až v najvzdialenejších rohoch obrazu. Už pri priclonení na f5,6 však nastáva vylepšenie a pri clone f8-11 už obrazu niet čo vytknúť a krajinkári si tak môžu vychutnať komponovanie obrazu naozaj do posledného milimetra. Využitie ostrých X-Trans CMOS senzorov je tak na maximálnej úrovni.
Objektív samozrejme vzhľadom na svoje ultraširoké ohniská a veľkosť vinetuje. Pozor, nedajte sa pomýliť nepravidelným stmavením oblohy v určitých oblastiach, to je spôsobené inou polarizáciou lúčov v oblohe a je to fyzikálny zákon, ktorý nijako nesúvisí s kvalitou objektívu. Obloha už jednoliata pri tak širokom zábere jednoducho nebude. Vinetácia je ale badateľná a to zvlášť keď vyvolávate fotografie z RAW, kde nie je korigovaná firmvérom aparátu. V JPG súboroch ju zbadáte len veľmi ťažko. Samozrejme, každý len trochu lepší RAW konvertor má jednoduché a účinné nástroje na korekciu vinetácie, ktoré sa dokonca dajú nastaviť aby boli aktívne už pri importe fotografií do programu.
Skreslenie objektívu je malé, respektíve na svoje ohniskové vzdialenosti minimálne. Pozor však, toto tvrdenie platí pri tom, keď fotografujete línie. Objektív je na ne veľmi dobre vykorigovaný. Ak sa však v obraze nachádzajú kruhy, tie budú korigovaním línií natiahnuté. Je to opäť vlastnosť korigovaných objektívov vo všeobecnosti. Fish Eye objektív vo všeobecnosti najvernejšie zachytí kruh a kruhové tvary, korigovaný lepšie vykreslí rovné línie. Preto na najširších ohniskách pri fotografovaní ľudí dajte pozor, aby ste ich neumiestnili príliš k okraju a nevytvorili im šišaté hlavy. Okraje obrazového poľa na najširších ohniskách tiež pomerne silno "rozširujú" ľudské postavy.
V každom prípade je situácia taká - fotoaparát firmvérom málinko koriguje skreslenie a tým trochu dokonca afektuje aj ostrosť. Nie žeby objektív nebol ostrý, aj s korigovaním skreslenia je ostrý ako profi objektívy na zrkadlovky. Keď ale napríklad v programe Capture One vypnete korekciu skreslenia a necháte zobraziť celý záber, zistíte, že záber je ešte širší a kresba sa ešte vylepšila aj keď ste si mysleli, že už lepšia nemôže byť. Neuveriteľné!
Protisvetlo je zvládnuté na jednotku. &Nenatrafil som aj počas naozaj kritických situácií na väčší problém. Či voči plošnému alebo priamemu ostrému protisvetlu, objektív sa správal výborne. Samozrejme, nejaký pokles kontrastu tam je, inak by šlo o ozajstný zázrak, ale v počítači to na super kontrastné fotku dotiahnete len jemným zvýšením kontrastu.
Bokeh je vzhľadom na ultra široké ohniská skôr výnimkou. Na takýto záberoch nedostanete v skutočnosti nijaký bokeh, pretože hĺbka ostrosti je výnimočne veľká. Jediný spôsob, ako dostať niečo rozostrené malou hĺbkou ostrosti je fotografovať extrémne zblízka. Pri tzv. close up dosiahnete rozostrenie pozadia, ktoré nepôsobí extrémne rušivo ale vzhľadom na 7 lamiel nie je ani nijako maslovo hladké. Pravdu povediac, videli sme aj u ultraširokých objektívoch hladší a príjemnejší bokeh.
Záver
Vynikajúci objektív má jednu chybičku krásy a ja záver začnem ňou - na prstenci clony nie sú hodnoty clony označené číslicami. Clonu môžete meniť teda len so zapnutým fotoaparátom a sledovaním tohto údaju na displeji alebo v hľadáčiku. Pre väčšinu z užívateľov to nie je žiaden problém, inak clonu ani nenastavujú, ja som ale zvyknutý na Fuji aparátoch nastavovať clonu pri vypnutom fotoaparáte. Nevidím pre neoznačený prestenec logický dôvod, keďže sa svetelnosť objektívu zoomovaním nemení a miesta pre číslice je na tomto zdatnom objektíve viac ako dosť.
Fujinon XF 10-24mm f4 R OIS je takmer zázračným kúskom techniky. Ak ste túžili po variabilnom širokouhlom objektíve na systém Fujifilm X, tento by mal splniť vaše požiadavky. Perfektná kresba je nadštandardná aj pri porovnaní s konkurentami zo zrkadloviek. Kontrast, farby, odolnosť voči protisvetlu a malé skreslenie línií sú ďalšie kvality, na ktorých stavia tento nový model.
Bonusom je aj OIS stabilizátor obrazu, ktorý využijete pri fotografovaní statických objektov za šera alebo v interiéri, ale aj napríklad za súmraku na palube lode.
Môže to znieť, ako najlepší širokouhlý objektív pre Fujifilm X, ale má svojho ťažkého konkurenta v domácej stajni. Je ním Fujinon XF 14mm F2,8 R. Podľa mojich rýchlych zistení sa mi zdá pevné sklo kresbou ešte málinko lepšie. 10-24mm má ale svoje plusy, medzi ktoré patrí rozsah ohnísk a stabilizátor obrazu. Je to teda 50:50 medzi dvoma najlepšími možnosťami, ako fotografovať ultraširoko na aparátoch Fujifilm, ale pozor, 10mm je o dosť širších ako 14mm, o 20°. :)
Cena objektívu je pomerne vysoká, k dnešnému dňu je to cca.
990€, ale od svojej konkurencie až tak neodskakuje:
Panasonic Lumix G Vario 7-14mm f/4.0 ASPH - 1119€
Nikon AF-S DX Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED - 999€
Canon EF 16-35mm f/4L IS USM - 999€
Nikon AF-S DX Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5G ED - 764€
Fujifilm navyše ponúka stabilizátor obrazu a celokovové spracovanie...
Plusy a mínusy
+ stavba tela
+ rozsah ohnísk
+ kresba objektívu
+ kontrast a farby
+ odolnosť voči protisvetlu
+ rýchlosť a presnosť AF
- neoznačený prstenec clony
- bokeh (ak ho dosiahnete blízkym záberom, je skôr "nervózny")
Technické špecifikácie
Typ | XF10-24mmF4 R OIS |
Konštrukcia | 14 členov v 10 skupinách (4 asférické a 4 ED členy) |
ohniská (35mm ekvivalent) | 10 - 24mm (15 - 36mm) |
uhol záberu | 110° - 61.2° |
max. - min. clona | F / 4 - 22 |
počet lamiel clony | 7(okrúhlych)
|
rozsah zaostrenia | Normal 0.5m - ∞, Macro 24cm - ∞
|
Max. zväčšenie | 0.16x (24mm) |
Rozmery | šxd 78.0mm x 87mm |
Váha | 410g bez slnečnej clony |
Filtrová príruba | 72mm |
Slnečná clona | Petal Shape (Flower) - krojená |
Cena (jún 2014) | 990€ |
V galérii nájdete fotografie vyvolané z RAW (RAF) formátu v programe Capture One Express 7 s malými úpravami kontrastu a vyexportované bez doostrenia.
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)