O napájanie aparátu sa stará rovnaká batéria ako v starších modeloch. Ide o NP-W126 Li-Ion batériu, ktorá podľa testovania agentúrou CIPA vydrží cca 350 snímkov na jedno nabitie. Pri testovaní s objektívom 16-50mm sa mi podarilo na plnú batériu vyhotoviť cez 400 záberov, čo je na aparát v tejto kategórii pekné číslo. Pozor ale, pri častom prezeraní nafotených záberov batériu vyžmýkate skôr. Náhradnú batériu určite odporúčam a na celodenný výlet aj dve, ak zvyknete nafotiť veľa fotografií.
Menu aparátu je rovnaké ako na ostatných modeloch rady X. Na ľavej strane nájdeme päť záložiek ovládajúcich expozičné a fotografické nastavenia, nižšie potom tri záložky slúžiace na nastavenie samotného systému fotoaparátu.
Rýchle “Q” menu má podobu šablóny so 4x4 ikonami, vyvoláva sa dedikovaným tlačidlom na zadnej strane. V oboch menu sa pohybuje štvorsmerným tlačidlom a zadným otočným voličom nastavíte požadované hodnoty.
Novinkou medzi fotoaparátmi Fujifilm je WIFI modul, ktorý umožňuje rýchle bezdrôtové zdieľanie fotografií. Pripojenie a prehliadanie fotografií ako aj ich stiahnutie do mobilného zariadenia som skúšal na Androidovom telefóne Sony Xperia a na iPad mini. V obidvoch prípadoch pri vytváraní prvého spojenia som čakal niekoľko minút, no následné pripojenia už boli veľmi rýchle. Prenos obrázkov fungoval bezchybne a menu aplikácie Fujifilm Camera App, pomocou ktorej prenos ovládate, je intuitívne a prehľadné. Výborne!
Celkovo Fuji X-M1 pôsobí pomerne pevným dojmom, akurát na môj vkus vrchná strieborná časť pôsobí trochu plastovo. Vo výrobe bolo použitých viac plastových materiálov ako kovu a to sa odzrkadlilo nielen na cene ale aj na váhe aparátu. Zistil som, že oproti X-PRO1 alebo X-E1 v ľahšom a plastovejšom tele X-M1 viac rezonuje závierka. S X-M1 neudržíte z ruky tak dlhé časy, ako s dvoma predchádzajúcimi fotoaparátmi. Rozdiel nie je dramatický, môže byť cca. 1EV. Celkovo sa fotoaparát ovláda dobre a rýchlo, okrem Fn tlačidla si môžete naprogramovať aj spodné smerové tlačidlo. Môžete mať na jednom napríklad ISO a na druhom výber zaostrovacích bodov. Príjemnou zmenou je dedikované tlačidlo pre WB a jediným ovládacím prvkom, ktorý mi na X-M1 chýbal je spomínané manuálne prepínanie režimu zaostrovania.
Fotografovanie
Autofokus a meranie expozície
Jedna z vecí, ktoré boli X systému v minulosti vyčítané, je rýchlosť autofokusu - najmä pri prvých pevných objektívoch ako je Fujinon 35mm F1.4. Táto rýchlosť sa každým obnovením firmvéru zlepšuje. Pri modeli X-M1 je pocitovo rovnaká ako pri modeli X-E1 s najnovším firmvérom. Pri novších transfokátorových objektívoch, ako sú 18-55mm či 16-50mm, sa nedá rýchlosti zaostrovania vyčítať nič.
Čo sa týka presnosti zaostrovania, počas testovania fotoaparátu som nezaznamenal nijakú chybu. Autofokus má 49 zaostrovacích bodov rozmiestnených v mriežke 7x7, ktorá sa rozprestiera takmer cez celé obrazové pole a pracuje na princípe detekcie kontrastných hrán. Samozrejmosťou je možnosť výberu jedného zaostrovacieho bodu, alebo množiny bodov, prepínanie medzi statickým a kontinuálnym zaostrovaním ako aj zmena veľkosti zaostrovacej oblasti. Pozor, kontinuálne ostrenie sa rýchlosťou samozrejme nedá porovnať s kontinuálnym ostrením zrkadloviek, ktoré využívajú na kontinuálne preostrovanie špeciálne senzory AF na základe fázovej detekcie kontrastu.
Pre manuálne zaostrovanie je aparát vybavený funkciou focus peaking podobne ako je tomu na videokamerách.
Meranie expozície je spoľahlivé a prispôsobené menej skúseným fotografom. Aparát automaticky scénu radšej podexponuje, ako by mal svetlá prepáliť. Prepal svetiel môže nastať v komplikovanejších svetelných podmienkach, ale iba veľmi sporadicky. Vďaka slušnému dynamickému rozsahu a možnosti ho dvoj či štvornásobiť je možné z tieňov vytiahnuť veľké množstvo informácií bez straty detailov či prílišného nárastu šumu.
Vstavaný blesk
Fujifilm v modeli X-M1 disponuje maličkým vstavaným bleskom, ktorý sa uvoľňuje mechanickým tlačidlom na zadnej strane aparátu. Smerové číslo blesku je 7, čo je podpriemerná hodnota, avšak na bežné fotografovanie v interiéroch za zníženého osvetlenia postačuje. Zaujímavá konštrukcia blesku, ktorá dovoľuje ručné nasmerovanie blesku smerom dohora, umožňuje odraziť blesk od stropu a neblýskať iba “na priamo”. To sa samozrejme pri slabšom blesku dá len s veľmi svetelnými objektívmi ako je Fujinon 23mm f1,4 alebo Fujinon 35mm f1,4 a s nastavením vyššej citlivosti.
Video
X-M1 je prvým aparátom série X, ktorý má dedikované tlačidlo pre nahrávanie videa. Je vybavený stereomikrofónom a možnosťou nahrávať sekvencie vo FullHD rozlíšení 1920x1080px pri 30 snímkoch za sekundu.
Nový objektív - XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS
Spolu s modelom X-M1 predstavila firma Fujifilm aj nový objektív, ktorý sa zaradil do nižšej rady XC. Na rozdiel od modelovej rady XF je tento objektív vyrobený z plastu. Tento rozdiel si okrem váhy všimnete hlavne na plastovom bajonete. 16-50 bol ukrátený aj o mechanický clonový krúžok a clonu teda musíte nastaviť otočným voličom. Oproti nedávno predstavenému objektívu XF 18-55 F2.8-4 OIS je nový setový objektív ľahší, menej svetelný a menší. Vďaka svojej váhe je však dobrým setovým objektívom pre model X-M1, ktorý má iba 330g.
Z pohľadu optickej kvality sa objektívu nedá veľa vytknúť, ale ani neohúri v celom rozsahu tak, ako jeho drahší súrodenec XF 18-55. Malý pokles ostrosti som zaznamenal na najdlhšom ohnisku 50mm hlavne v okrajových oblastiach obrazu. Tu je pre najlepšiu kresbu potrebné objektív pricloniť na f6,3 alebo f7,2. Na druhej strane ma milo prekvapil výkon v protisvetle. Ani so silnými pouličnými lampami v zábere pri večerných fotografiách som nezaznamenal pokles kontrastu či nepríjemné odlesky na povrchu šošoviek. Napriek cene objektív pravdepodobne disponuje veľmi dobrými antireflexnými vrstvami.
Minimálne 16mm ohnisko objektívu (24mm v prepočte na 35mm formát)
Maximálne 50mm ohnisko objektívu (75mm v prepočte na 35mm formát)
Objektív výborne zvláda protisvetlo pouličných lámp, a spolu s fotoaparátom vynikajúco prekresľuje detaily vo večerných fotografiách.
Kvalita fotografií
V prípade, že ste sa niekedy dostali k recenziám na iné Fujifilm fotoaparáty s X-TRANS CMOS senzorom, je pre vás táto stať známa. Iba zopakujem to, čo tvrdí zrejme každý, komu sa do rúk tieto aparáty dostanú - obrazová kvalita je vynikajúca. Vďaka inak postavenej farebnej maske oproti väčšine fotoaparátov sa Fuji aparáty vyznačujú obrazovou kvalitou, ktorá smelo konkuruje aj niektorým plnoformátovým a nepomerne drahším prístrojom, hlavne čo sa týka výkonu v slabom svetle.
Imitácia filmu Velvia zvýrazní kontrast, farby a ostrosť obrazu.
Senzory Fujifilm tradične vynikajú v podaní zelenej farby.
Farby a kontrast
Fotografoval som aj za pekného aj menej priaznivého počasia a fotoaparát sa držal skvele v každej situácii. Sýte ale neprehnané farby sú doménou Fujifilm fotoaparátov. Ak chcete výraznejší kontrast a saturáciu, zvoľte si simuláciu filmu Velvia. Mne sa najviac osvedčil režim S (Astia), v ktorom som si ešte v rýchlom menu nastavil zvýšenie saturácie na +1. Pri režime Standard tým, ktorí sú zvyknutí na živé farby, môže pripadať obraz z X-M1 nevýrazný. Na výber sú ešte dva filmy a to čiernobiely B+W a Sépia. X-M1 nedisponuje ďalšími variáciami B+W ani imitáciou negatívnych filmov ako X-E1 alebo X-PRO1.
Veľký APS-C senzor a teleobjektív umožňujú výbornú prácu s hĺbkou ostrosti a vytvorenie portrétov s atraktívne rozostreným pozadím. X-M1 + Fujinon XF 55-200mm, 200mm, f4,8, 1/160s
JPG verzus RAW
Žiaľ k dnešnému dňu ešte klasické RAW konvertory nepodporujú tento nový model a preto sme nemohli porovnať výstup z RAW formátu napríklad v najčastejšie používanom RAW editore Adobe Photoshop Lightroom.
Ako býva zvykom u fotoaparátov Fujifilm, aj JPG výstup je veľmi kvalitný a dá sa vo väčšine prípadov používať na čokoľvek. RAW formát ponúkne ešte o kúsok ostrejší výstup a hlavne možnosť následne meniť niektoré hodnoty nastavení bez negatívneho dopadu na výslednú obrazovú kvalitu (napríklad WB, odstránenie šumu podľa želania fotografa...). Niekoľko RAW súborov sme spracovali v RAW FILE CONVERTER EX, ktorý je dodávaný s fotoaparátom.
Ukážka detailu v súboroch (horná časť z RAW, dolná časť z JPG). Je vidieť, že doostrením v RAW konvertore dosiahneme viac ostrosti a detailov ako z JPG.
Citlivosť a miera šumu
X-M1 má šesť úrovní nastavení citlivosti ISO pri formáte RAW (200-6400) a deväť nastavení pre JPEG (100-25600). V rámci testu som vyskúšal iba citlivosť s RAW formátom (fotografoval som RAW + JPG fine). Fotografie sú bez problémov použiteľné až do citlivosti ISO 3200. Šum má príjemnú štruktúru a nie je prehnane rušivý. Takisto veľká miera detailov ostáva zachovaná až po túto hodnotu a to či fotografujete do JPG alebo do RAW formátu. Pri ISO 6400 nastáva výraznejší skok a túto hodnotu (prípadne vyššie v JPEG formáte) neodporúčam používať pokiaľ to nie je vyslovene nutné. Celkovo vynikajúci výkon vzhľadom na APSC senzor!
Citlivosť ISO1600 bez známok väčších strát detailov, farieb.
Citlivosť ISO3200, opäť bez väčších problémov použiteľné na web aj do tlače.
Senzor a simulácia filmu
Fujifilm je spoločnosť, ktorá bola desaťročia známa výrobou celej plejády filmov do filmových aparátov. Niektoré filmy sa stali legendami. Fujifilm aj z tejto skúsenosti stavia na špeciálnom CMOS senzore, ktorý nazýva X-Trans CMOS II, ktorý nemá pravidelnú Bayerovu masku a nie je náchylný na farebné aberácie spôsobené interferenciou s pravidelnými štruktúrami (moiré). Zároveň nový senzor nemá Low Pass Filter, ktorý zabraňuje vzniku moiré rozostrením najjemnejších detailov. Aj preto senzor X-M1 dosahuje vysokú hranovú ostrosť a prekreslenie jemných detailov.
Špeciálny senzor APS-C veľkosti s nepravidelným usporiadaním farieb na pixeloch.
Plusy a mínusy
+ vynikajúca kvalita fotografií, farby, kontrast
+ dizajn
+ ovládanie a ovládacie prvky
+ miera šumu na vyšších hodnotách ISO konkurujúca Full Frame fotoaparátom
+ výklopný displej s dobrým podaním farieb
+ prehľadné menu a “Q” menu
+ dedikované tlačidlo pre natáčanie videa
+ ostrosť objektívu 16-50 na širokých a stredných ohniskách
+ 16mm je citeľne širšie ohnisko ako 18mm, výhoda pri krajinárskej fotografii ale aj dokumente či reportáži
- chýbajúci hľadáčik (pre tých, ktorí sú zvyknutí na displej to nie je mínus)
- automatické zaostrovanie stále nedostahuje “zrkadlovkovú” rýchlosť
- chýbajúce manuálne prepínanie režimu AF a AE-L/AF-L tlačidlo
- plastový bajonet setového objektívu
- tochu mäkšia kresba objektívu pri 50mm ohnisku v okrajových oblastiach (po priclonení sa vylepší)
Praktické skúsenosti a záver
Keďže mi rukami prešli zatiaľ všetky Fujifilm X modely, tušil som čo ma čaká. A nemýlil som sa. X-M1 sa ovláda veľmi dobre a práca s ním je intuitívna a prirodzená. Hoci je ochudobnený o pár ovládacích prvkov na tele, stále ich je dostatok na to, aby vás aparát pri fotení neobmedzoval. Pokiaľ si, podobne ako ja, zakladáte na hľadáčiku a fotenie bez neho je pre vás obmedzením, zvoľte iný model. Ak však preferujete fotenie pomocou displeja alebo z netradičných uhlov, oceníte naopak výklopný displej a na modeli X-M1 vám zrejme nebude nič chýbať.
Hoci je vyrobený viac z plastu ako kovu, konštrukcia je pevná, nič nevŕzga ani sa nehýbe. Dizajn sa drží zavedenej retro šablóny a aparát sa na prvý pohľad priznáva k X-E1 či X-Pro1, akurát jemne šokuje veľkosťou, či skôr "malosťou". :) Ku kvalite fotografií sa netreba zvlášť vyjadrovať, je výborná. Ak si to teda zhrnieme všetky plusy, mínusy a cenu aparátu, môžeme konštatovať, že sa spoločnosti Fujifilm podaril krásny malý fotoaparát, ktorý za príjemnejšiu cenu ponúka obraz drahších prístrojov a umožňuje vstup širšej verejnosti do rozširujúceho sa portfólia vynikajúcich objektívov Fujinon.
V galérii nájdete fotografie z Fujifilm X-M1 fotografované do JPG formátu aj do RAW farmátu. JPG z RAW sú označené v ľavom dolnom rohu.
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 7. kolo - Makro a detail (2)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 8. kolo - Spomienky na Leto (1)