Canon EOS R – prichádza zmena

Canon EOS R – prichádza zmena

Recenzie  /  Michal Lindner / 01.10.2018 / 09:20

Situácia na trhu

Na bezzrkadlovku Canon, ktorá by bola použiteľná aj na náročnejšie aplikácie, sme čakali dlho. EOS M mal veľmi rozpačité začiatky a z predstavených produktov bolo cítiť, akoby ich značka brala len ako nutné zlo. Postupne sa ale aj EOS M dočkal použiteľnejších modelov a zaujímavého objektívu. Rast predaja bezzrkadloviek konkurencie a pokles predaja zrkadloviek zobudili dve najväčšie fotoznačky Canon aj Nikon a dočkali sme sa predstavenia nových systémov. Či to nebolo príliš neskoro, ukáže čas. Konkurencia doteraz ťažila z nečinnosti hlavných hráčov. V každom prípade milióny objektívov v rukách zákazníkov zaručujú isté predaje, ak nové modely dokážu uspokojiť očakávania. Dnes už je v tomto segmente viac hráčov a ďalší ohlásili svoj príchod v krátkom čase. Ako zákazníci sa môžeme tešiť na novinky a čo nám konkurenčný boj prinesie.

V čom je EOS R iný ako EOS

Vynechanie zrkadla, AF modulu, expozičného senzora, matnice a optického hranola umožnilo zmenšiť fotoaparát, zjednodušiť výrobu. Toto zníženie počtu komponentov mechanicky výrazne zjednodušuje konštrukciu a nároky na presné osadenie a zladenie mechanických komponentov. Na druhú stranu sú kladené vyššie nároky na rýchlosť senzora, SW výbavu a výpočtový výkon procesora. V zrkadlovkách sa o zaostrovanie staral procesor, ktorý vyhodnocoval dáta zo špeciálneho senzora pre detekciu zaostrenia v špecifických bodoch. Na tieto body bol premietaný obraz pomocou menšieho zrkadla umiestneného za hlavným zrkadlom. Takáto konštrukcia bola aj so slabým výpočtovým výkonom rýchla, ale pre presnú prácu muselo byť všetko dokonale zladené a často boli potrebné kalibrácie kombinácii telo-objektív. Menšie zrkadlo smerujúce obraz na AF senzory malo za následok, že nebolo možné pokryť AF bodmi celú plochu obrazového políčka, bezzrkadlovky tento problém nemajú a zaostrovať sa môže na ktorékoľvek miesto na senzore. Aby bolo možné rýchlo a presne zaostriť na veľkom senzore s malou hĺbkou ostrosti, je potrebný rýchly procesor, čo bol aj dôvod, prečo prišli bezzrkadlovky najprv v systémoch s menšími senzormi. Najväčší rozdiel ale vidieť až pri pohľade do hľadáčika, živý obraz vystriedal elektronický. Hlavnou výhodou je, že vidím obraz podľa aktuálnych nastavení, môžem vidieť histogram, alebo si nechať zvýrazniť zaostrené časti pri manuálnom ostrení. Pri tom všetkom je ale aktívny senzor, procesor aj displej, a preto majú bezzrkadlovky s rovnakou batériou kratšiu výdrž ako zrkadlovky.

Prečo ďalší nový systém a nie nový EOS M?

EOS M má menší bajonet (otvor cez ktorý svetlo prechádza z objektívu na senzor). Aj keď by za EF-M bajonet bolo možné umiestniť fullframe senzor, žiadny EOS-M objektív zatiaľ nepremieta dostatočne veľký obraz, aby vykreslil celý fullframe senzor. Menší otvor by komplikoval konštrukciu nových kvalitných svetelných objektívov (podobné problémy musí riešiť Sony s E-mountom). EOS M tak zostane naďalej ako bajonet pre kompaktnejší systém s menšími objektívmi, ale systémy EOS R a EOS M zostanú na úrovni objektívov medzi sebou nekompatibilné, ale na oba systémy je možné adaptovať EF a EF-S zo zrkadloviek.

Špecifikácie

Základné špecifikácie

Rozlíšenie     30,3 megapixela 6720 x 4480

Senzor        CMOS 36x24mm s DualPixel AF

Bajonet    Canon RF

Rýchlosť    8fps bez AF, 5 fps s AF

ISO        Auto, 100-40000 (expands to 50-102400)

LCD        3.2“ 2.1mil bodov

Hľadáčik    elektronický 100% pokrytie 0.76x zväčšenie 3,69 mil bodov

Čas uzávierky 30s-1/8000s

Batéria    LP-E6N (funguje aj staršia LP-E6) – 370 záberov podľa CIPA

Hmotnosť    660 g

Rozmery    136 x 98 x 84 mm

Iné        senzor natočenia, bluetooth, WiFi,

Ergonómia

EOS R nemá ambície byť najmenšia bezzrkadlovka, to veľký RF bajonet navrhnutý pre profesionálne objektívy ani nedovoľuje. Na menšie fotoaparáty si Canon ponechal EOS M systém. Grip je dostatočne robustný. Protišmyková úprava pomáha pevnému a istému držaniu aj pri masívnejších objektívoch pri čo najmenšej námahe. Ovládanie je kompletne prerobené, čo mi pri zoznamovaní robilo problémy. Priznávam, nebolo to práve priamočiare a vyskúšal som si niekoľko rôznych konfigurácii, kým som našiel také nastavenie, v ktorom mi bolo ovládanie prijateľné. Čo sa týka možností konfigurácie, tak sa toho dá prispôsobiť veľmi veľa, ale mne trvalo asi 3-4 dni, kým som našiel svoje optimum (možno by som ešte optimalizoval ďalej, ak by som mal fotoaparát dlhšie). O to viac mi chýba funkcia uloženia všetkých nastavení na SD kartu, čo by zjednodušilo prenos konfigurácie u fotografov, ktorí používajú viac tiel, alebo si striedajú techniku s kolegami.

Zadné koliesko sa spojilo s prepínačom režimov. Je potrebné si na to zvyknúť, ale ušetrilo sa tým miesto a v novej lokalite je menšie riziko náhodnej zmeny nastavení pootočením. Nový ovládací prvok M-Fn bar je rýchly, ale chýba mu dotyková spätná väzba, keďže som ho často stláčal aj omylom podobne ako nové koliesko na objektívoch, na obe funkcie som si aktivoval zámok, aby som ich mal dostupné len keď ich potrebujem. Podobne je možné zamknúť aj kolieska a touchscreen. Zvlášť sa dá priradiť zámok funkcie touch&drag AF na iné tlačidlo, ak si zvyknete, podobne ako ja, nosom prepínať zaostrovacie body.

Video

Jednoznačne je to v Canon svete pokrok, 4K s ALL-I: 480Mbps H.264 a CLog v štandardnej výbave. Príjemným prekvapením je aj možnosť nahrávať čistý HDMI výstup s HDR 10bit CLog. CLog je špeciálny obrazový profil s nízkym kontrastom, ktorý umožňuje zaznamenať až 800% dynamického rozsahu štandardných obrazových profilov. Je tak možné dosiahnuť podobné možnosti následného spracovania obrazu vo videu ako pri použití RAW vo fotografiách. Interne je možné nahrávať 4K/Full HD/HD YCbCr 4:2:0 BT.709 8-bit. Video sa dá natáčať v automatike, Av, Tv, M a 3 vlastných režimoch.

4K video je dostupné pri 24,25 a 30 fps, ale s výrazným orezom cca 1.7, čo limituje niektoré použitia pri kratších ohniskách. Čiastočne to je možné kompenzovať použitím EF-S objektívov, ktoré sú navrhnuté pre 1.6X crop. Navyše 4K video trpí efektom rolling shutter, takže nie je vhodné na scény s výraznejším pohybom.

FullHD je dostupné pri frekvencii do 60fps a HD do 120fps.

Možnosti externého nahrávania:

4K/Full HD/HD YCbCr 4:2:2 BT.709 8-bit (HDMI Output)
4K YCbCr 4:2:2 BT.709/BT.2020 10-bit (HDMI Output)

Video nie je moja parketa, ale podľa názoru viacerých ľudí, pre ktorých je to denný chlebíček, je Canon DPAF (Dual Pixel AF) vo videu ten najlepší systém automatického zaostrovania, aký je momentálne dostupný.

Video režimy (NTSC, pri nastavení normy PAL je 30p>25p, 60p>50p a 120p>100p), pri zmene režimu sa neformátuje karta ako u niektorých iných značiek.

• 3840 x 2160 @ 30p / 480 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 3840 x 2160 @ 30p / 120 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 3840 x 2160 @ 24p / 480 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 3840 x 2160 @ 24p / 120 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 3840 x 2160 @ 23.98p / 480 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 3840 x 2160 @ 23.98p / 120 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 1920 x 1080 @ 60p / 180 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 1920 x 1080 @ 60p / 60 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 1920 x 1080 @ 30p / 90 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 1920 x 1080 @ 30p / 30 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 1920 x 1080 @ 24p / 90 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 1920 x 1080 @ 24p / 30 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 1920 x 1080 @ 23.98p / 90 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
  • 1920 x 1080 @ 23.98p / 30 Mbps, MOV, H.264, AAC
  • 1280 x 720 @ 120p / 160 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM

Autofocus

DPAF je v každej generácii rýchlejší a EOS R má doteraz najrýchlejšiu implementáciu. Funguje spoľahlivo a presne od svetelnosti 1.2, kde je schopný zaostriť do -6 EV, čo je osvetelenie pri ktorom už máte problémy voľným okom rozoznávať aj tvary. Funguje spoľahlivo aj keď trochu pomalšie pri opačnom extréme svetelnosti, keď som na zoom 100-400/4.5-5.6 nasadil 2X extender, ktorý znížil svetelnosť objektívu až na f/11. Zaostrovanie na hlavnom senzore je presné a rýchle po celej ploche. Sledovanie objektov je spoľahlivejšie ako na zrkadlovkách. Na ľudoch a tvárach funguje veľmi dobre pri fotke aj pri videu. Na iné objekty funguje tiež, ale podľa mňa menej spoľahlivo.

Presné zaostrenie aj pri svetelnosti f/1,2

Na chlp presné zaostrenie aj pomocou redukcie a 400mm EF objektícu pre zrkadlovky

Porty a periférie

Blesk má štandardnú päticu E-TTL kompatibilnú s doterajšími bleskami.

Pre video sú k dispozícii porty pre mikrofón, slúchadlá aj HDMI s možnosťou čistého výstupu a nahrávania až 10 bit 4:2:2 4K na externý rekordér.

USB-C port pre rýchle kopírovanie dát a nabíjanie.

2.5mm jack pre externú spúšť.

Na spodnej strane je dátový port pre pripojenie gripu (pravdepodobne prenáša USB-C z konektoru na gripe)

1 slot na SDXC kartu s UHS-II.

Pre USB a HDMI pripojenie je k dispozícii držiak káblov, ktorý chráni konektory pred náhodným vytrhnutím pri natáčaní videa, alebo fotografovaní v ateliéri s pripojeným fotoaparátom.

Batéria

Potešujúcou správou je použitie batérie LP-E6N (spätne kompatibilnou s LP-E6), takže je možné využiť rovnaké batérie ako do zrkadloviek, ako aj doplnkové príslušenstvo (12V nabíjacka, externý zdroj). Pribudla možnosť USB nabíjania s batériami LP-E6N, ale nabíjanie funguje len s USB-C nabíjačkami, alebo USB Power Adapter PD-E1, čo je adaptér na 220V podobnej veľkosti ako priložená nabíjačka. Káble USB-A na USB-C na nabíjanie nefungujú, takže ak plánujete použiť power banku, vyberte si takú, ktorá má USB-C port. Životnosť batérie podľa CIPA metodiky je 370 záberov, ale v praxi som mal pri tomto počte ešte polovicu batérie.

Komunikácia

S bluetooth umožňuje použiť telefón ako diaľkovú spúšť, GPS príjmač a tiež sa dá pomocou BT aktivovať WiFi spojenie na fotoaparáte a preniesť fotografie aj pri vypnutom fotoaparáte. Wifi je možné použiť na prenos fotografií aj diaľkové ovládanie fotoaparátu.

Výborné rozlíšenie aj dynamický rozsah senzora

Senzor

Rovnaký senzor ako má 5D mark IV, má výbornú obrazovú kvalitu a ako sa nedávno zistilo, tak s dual pixel RAW dokonca aj dynamický rozsah na úrovni najlepších vo svojej triede (za cenu väčších RAW súborov). Vďaka DPAF zaostruje EOS R rýchlo a presne. Tento senzor má ale aj svoje slabšie stránky. Bol navrhnutý pre zrkadlovky, takže rýchlosť čítania obrazových dát so senzora je pomalšia, čo má za následok orez a rolling shutter v 4K videu a aj obmedzené použitie tichej uzávierky.

Po vypnutí sa pred senzorom zavrie uzávierka a RF objektívy sa zaclonia, aby chránili senzor v prípade, že necháte fotoaparát odložený so slnkom v zábere objektívu, kde dokáže objektív ako lupa prehriať čast senzoru a poškodiť ho. Pri použití EF objektívov cez redukciu k zacloneniu objektívov nedochádza a pri vypínaní sa na obrazovke zobrazí varovanie, aby ste fotoaparát neodkladali s objektívom smerujúcim do slnka.

S mechanickou závierkou problém s deformáciou nebudete mať ani pri rýchlych pohyboch

Silent Shutter

Tichá elektronická uzávierka je úplne tichá. Zosnímanie obrazu je indikované len zobrazením bieleho rámčeka okolo obrazu v hľadáčiku. Ide o prečítanie živého obrazu zo senzora, čo istý čas trvá (global shutter si zatiaľ Canon necháva len pre Cinema EOS) a nie je preto vhodné ho používať na rýchlo sa pohybujúce objekty.

Elektronický hľadáčik

OLED EVF s rozlíšením 3.69 milliónov bodov so 100% pokrytím a zväčšením 0.76x. Obraz je dostatočne detailný a príjemnou drobnosťou je, že sa texty a čísla natáčajú podľa orientácie fotoaparátu (okrem otočenia o 180 stupňov). Dostatočné odsadenie hľadáčika od tela spríjemňuje používanie a displej je potom menej znečistený od natlačeného nosa. Väčší odstup tiež umožňuje použitie časti dotykovej obrazovky pre presun aktívnej AF zóny. Elektronický hľadáčik som ocenil aj pri fotografovaní západu slnka, kde som pri komponovaní cez hľadáčik neoslepol, ale vytrpel si to namiesto oka senzor (aby sa predišlo poškodeniu senzora, nie je vhodné mať bezzrkadlovku dlhý čas na statíve s nízkym clonovým číslom). Expozícia v hľadáčiku môže byť automatická, čo je vhodné napríklad v ateliéri so zábleskami alebo simulácia podľa aktuálnych expozičných hodnôt.

Battery Grip BG-E22

Tomuto príslušenstvu som na chuť neprišiel, ale niekto to má rád. Bol som prekvapený, že aj keď je fotoaparát utesnený, grip má tesnenie len okolo dátového konektora. Pre nasadenie je nutné odtrániť z fotoaparátu batériu, dvierka batérie a gumenú krytku dátového konektora na spodnej strane fotoaparátu (ide dole pomerne tažko). Dvierka a krytka sa dajú prichytiť na grip. Do gripu sa zmestia 2 LP-E6(N) batérie. Grip je možné použiť s USB-C aj ako nabíjačku na LP-E6N batérie a pre nabíjanie nie je potrebné aby bol spojený s fotoaparátom (má vlastný USB-C konektor).

RF Bajonet

Bajonet sa posunul bližšie k senzoru (na 20mm) a priemer zostal rovnaký ako pri EF (54mm), ale telo fotoaparátu sa zúžilo ešte výraznejšie a bajonet teraz mierne vystupuje z fotoaparátu. Pri nasadzovaní objektívov po hmate tak nájdete bajonet rýchlo a bez rizika, že prst vbehne do bajonetu. V praxi sa mi ako negatívum nového bajonetu ukázali krytky. Na EF bajonet bolo nožné nasadiť krytku v 3 rôznych polohách, ale RF bajonet je nutné zarovnať presne, čo vyžaduje viac pozornosti a v slabšom svetle je to nepríjemné zdržanie. Dúfam, že sa krytky objektívov podarí premodelovať do praktickejšej podoby.

Objektívy

RF 24-105mm f/4L IS USM

Kvalitný setový objektív. Aj keď je menší a ľahší ako EF 24-105mm F4L IS II USM, v porovnaní s menším telom EOS R tak nevyzerá a má rovnaké rozmery ako EF 24-105mm f/4L IS USM. Obrazová kvalita je ale veľmi dobrá. Bude sa predávať v sete s EOS R za zvýhodnenú cenu.

RF 50mm f/1.2L USM

Wow! Dosiahnuť takúto ostrosť a kontrast pri svetelnosti 1.2, vynikajúci výsledok. Myslím, že Zeiss Otus 55mm f/1.4 dostal veľmi silnú konkurenciu (EOS R aj s RF 50/1.2L je lacnejší ako Otus a má autofocus a lepšiu svetelnosť). Tento objektív iste predá veľa EOS R fotoaparátov aj fotografom, ktorý by najradšej ešte počkali na vyšší model tela. Rýchlosť zaostrovania je na takýto objektív celkom svižná, objektív nestíhal len pri ľahkej atletike na krátke vzdialenosti.

RF 28-70mm f/2L USM

Tento objektív som na test nemal, takže zatiaľ je to pre mňa skôr ukážka toho, čo je s RF bajonetom možné. Je to prvý zoom objektív s takouto svetelnosťou a rozsahom pre fullframe.

Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM

Jeden z horúcich kandidátov, ktorý by som mal rád vo výbave, ak sa rozhodnem pre EOS R systém. Okrem praktického reportážneho objektívu s dobrou svetelnosťou potešia kompaktné rozmery, priaznivejšia cena makro so zväčšením 0.5x. Na test som ho žiaľ tiež nedostal.

Adaptéry

Príjemným prekvapením sú adaptéry s originálnymi doplnkovými funkciami. Adaptéry majú tesnenia, takže s utesneným telom a objektívom bude zostava použiteľná aj v nepriaznivejších podmienkach.

Mount Adapter EF-EOS R – základný adaptér s prenosom elektronickej komunikácie bez ďalších funkcií

Control Ring Mount Adapter EF-EOS R – adaptér doplnkovým krúžkom pre ovládanie vybranej funkcie, takýto krúžok sa nachádza na aj RF objektívoch.

Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R – najzaujímavejší adaptér s možnosťou použiť číry, polarizačný alebo variabilný ND filter. S týmto adaptérom stačí nosiť jeden filter pre všetky EF objektívy a je možné ho použiť aj s objektívmi, kde bolo použitie filtrov komplikované, drahé alebo nemožné (fisheye, TS-E 17mm, 11-24/4L a nie len Canon objektívy). Tento adaptér som na test nemal a neviem, či tiež obsahuje tesnenia aj okolo otvoru pre vkladanie filtrov.

Čo môžeme čakať v budúcnosti?

V tomto robí Canon stále tajnosti. To pri rozhodovaní o prechode na nový systém neprospieva, ale na druhej strane to netlačí návrhárov objektívov k predstaveniu modelov, ktoré nie sú dotiahnuté do 100% stavu k očakávanému dátumu predstavenia. RF bajonet umožní zmenšiť široké objektívy a pri svetelných objektívoch bude jednoduchšie dosiahnuť ostrosť do rohov obrazu. Pre teleobjektívy sú výhody kratšej vzdialenosti od senzora menej podstatné. Zo začiatku sa teda dajú očakávať skôr kratšie ohniská a možno zoom do 200mm, ale dlhšie teleobjektívy asi zostanú na nejaký čas doménou zrkadloviek.

Klady:

- kvalita nových objektívov príjemne prekvapila

- adaptéry na EF objektívy rozširujú možnosti pripojených objektívov

- presné zaostrovanie aj bez nutnosti kalibrácie

- zaostrovanie aj vo veľmi slabom svetle

- dobré sledovanie objektov

- dobré prepojenie so smartfónom

- kvalitný hľadáčik s vysokým rozlíšením a minimálnym oneskorením

- prispôsobiteľnosť ovládania

Zápory:

- výrazný orez pri 4K videu

- senzor nie je stabilizovaný

- nevyužíva pomocné AF svetlo na externom blesku

- limitované možnosti USB nabíjania

- tichú uzávierku nie je možné použiť pri sériovom snímaní (čaká sa na aktualizáciu firmwaru)

- zaostrenie na oko nie je možné aktivovať pri kontinuálnom zaostrovaní (čaká sa na aktualizáciu firmwaru)

Záver

Moje prvé dojmy zo systému EOS R boli rozpačité. Páčili sa mi predstavené objektívy, ale telom som nadšený nebol. Zo začiatku používanie dosť škrípalo a určite to nebola láska na prvý pohľad. Vďaka flexibilným možnostiam prispôsobenia ovládania som si ho dokázal prispôsobiť pre efektívnu prácu. Keď som si pozrel fotografie na veľkom monitore, bol som príjemne prekvapený presnosťou zaostrovania. Každým dňom som ho začínal mať radšej, čo ale môže byť kameň úrazu pre mnohých potencionálnych zákazníkov, ktorí si pri krátkom vyskúšaní v obchode nebudú novým ovládaním istý. Ja som si tiež po predstavení tohto modelu povedal, že ho mať nemusím a začalo sa to lámať až 2.-3. deň používania a už nad ním vážne uvažujem.

Canon EOS R – prichádza zmena
5 5 with 1

počet hodnotení: 1