Canon EOS M3 – prvý dojem

Canon EOS M3 – prvý dojem

Recenzia  /  Martin Farkaš / 09.04.2015 / 00:00

EOS M je malý systémový fotoaparát s veľkým snímačom a možnosťou vymieňať objektívy podľa potreby fotografa. Od júla 2012 je na trhu prvá verzia fotoaparátu nazvaná EOS M. V roku 2013 bol uvedený jeho nástupca v podobe EOS M2, ktorý mal vylepšené automatické zaostrovanie, avšak bol určený len pre Ázijský trh. Začiatkom februára tohto roku však prišiel nový model, ktorý má napraviť reputáciu tých predchádzajúcich.

Vľavo Canon EOS M, vpravo EOS M3.

 

Vylepšenia oproti pôvodnej EOS M-ke

Ergonómia a ovládanie

Vďaka výraznému prednému pogumovanému gripu sa fotoaparát drží veľmi pohodlne.

 

Najväčším problémom pri M-ku bolo ovládanie. Chýbali totiž základné funkcie vyvedené na tlačidlá. Množstvo nastavení bolo nutné robiť pomocou dotykového displeja. M3 ponúka otočný volič okolo spúšte, nastaviteľné tlačidlo M-Fn, kotúč s expozičnými režimami, korekciu expozície +3/-3 na samostatnom kotúči a možnosť naprogramovania ďalších tlačidiel na iné funkcie.

 

Displej: nový model disponuje výklopným 3″ displejom ClearView II TFT-LCD s rozlíšením 1 040 000 bodov. Displej je samozrejme dotykový a oproti predchádzajúcemu modelu ponúka vyššie rozlíšenie (čistejší obraz) a lepšiu čitateľnosť na slnku.

Konektivita: wi-fi je dnes už samozrejmosť rovnako ako NFC pre rýchle spárovanie. Na spárovanie prenosného zariadenia sa používa aplikácia EOS Remote (dostupná pre iOS a Android), ktorá umožňuje prenos fotografií a ovládanie fotoaparátu na diaľku aj so živým náhľadom. Pri nakrúcaní videa oceníte konektor na pripojenie externého mikrofónu. Ďalej má prístroj mini USB a mini HDMI konektor.

 

Blesk: k M3 už nedostanete v balení malý externý blesk na dve AAA batérie, blesk má vstavaný. Na jednej strane je to výhoda, na druhej nie. Výhodou je určite to, že blesk máte stále so sebou. Nevýhodou absencie 90EX je jej funkcionalita, ktorá môže niektorým fotografom chýbať. Speedlite 90EX dodávaný k pôvodnej M-ke totiž dokázal bezdrôtovo ovládať iné blesky SpeedLite. Je to až neuveriteľné, ale je to tak. Sám ho na tento účel používam v kombinácii s EOS 5DIII a bleskom 580EX II.

 

Sánky pre blesk: môžete použiť na pripojenie bleskov Speedlite alebo digitálneho hľadáčika EVF-DC1.

 

Nové menu: po dlhom čase sme sa dočkali aj redizajnovaného menu fotoaparátu. Rozmiestnenie funkcií zostalo rovnaké, mierne sa zmenil dizajn a označenie záložiek čo by malo prispieť k lepšej orientácii v nastaveniach.

 

V čom je staršie M-ko lepšie

Na pôvodnom EOS M sa mi páčil systém uchytenia popruhu, ktorý bol elegantný a praktický. Na fotoaparáte sú na bokoch iba malé výstupky v tvare hríbikov na ktoré sa popruh jednoducho a rýchlo pripínal. Na M3 sú už klasické ušká aké poznáme zo zrkadloviek.

 

Určite nie je zanedbateľný ani nárast veľkosti. Je to daň za lepšie držanie fotoaparátu a výklopný displej. To, čo mi chýbalo na starom M-ku nemá ani to nové. Je to konektor na pripojenie káblovej spúšte, aby ste mohli fotoaparát odpaľovať aj na väčšiu vzdialenosť. Prístroj však môžete na pár metrov odpáliť pomocou IR spúšte Canon RC-6, ale funguje len z prednej strany, kde je umiestnený IR senzor.

M3-ka priniesla niekoľko dôležitých vylepšení, ktoré tento systém posunú dopredu. Pre fotografov používajúcich Canon techniku je výhodná kompatibilita s objektívmi (cez redukciu) a bleskami.
Teším sa, keď nám do redakcie príde produkčný kus na recenziu. Som zvedavý na kvalitu obrazu a rýchlosť zaostrovania. Ak sa hlavne to druhé zlepší, spolu s vylepšeným ovládaním by nový Canon EOS M3 mohol byť viac ako dôstojnou konkurenciou pre ostatné mirrorless fotoaparáty.

 

Fotoaparát si môžete kúpiť v našom obchode.

 

Čítajte ďalšie recenzie na tento produkt.

 

Galéria k článku

Canon EOS M3 – prvý dojem
5 5 with 1
 
počet hodnotení: 1

Komentáre

  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 09.04.2015 11:30:00
    že by už aj canon mal normálny komapktný systém? vyzerá to celkom v pohode, vylepšienia ujdu, ale som zvedavý ako to bude fotiť. predsa len tých 24 mega na apsc mi príde už trošku vela, ale nikon to zvláda celkom v pohode. dúfam že to bude ok. cena je síce vyššia, ale nie tak vysoká ako sa čakalo ... nech to dobre fotí a budem sa tešiť :)
  • Lukáš Nagy Lukáš Nagy
    Lukáš Nagy / 09.04.2015 11:51:00
    Mám mko približne rok? Ani neviem. Kúpil som ho vtedy keď sme mali tú akciu za 299 myslím. Fotí to dobre a je to malé a skladné. Fajn do batohu na výlety a podobne. Z ebayu som si kúpil redukciu na klasické EF objektívy za pár šušňov - oproti predraženému originálu. Ale to že blesk dokáže ovládať iné blesky som netušil, to hneď vyskúšam ako sa dostanem domov. Používam lacné čínske odpalovače a tie len odpalujú blesk v M režime. Takto by vedel blesk komunikovať aj v TTL? Alebo len v manuálnom režime?
  • Ivan Kutička Ivan Kutička
    Ivan Kutička / 09.04.2015 15:40:00
    akurat som si spomenul na video mirrorless party co vzniklo na zaciatku ked predstavili rad eos m. vsetky vtedajsie fotaciky sa chudatku mke posmievali, dufam ze nebude pokracovanie :D :D :D
  • Martin Žigo Martin Žigo
    Martin Žigo / 09.04.2015 16:01:00
    Dvojka už je na youtube dávno, to len aby neprišla trojka :D
  • Martin Farkaš Martin Farkaš
    Martin Farkaš / 09.04.2015 16:07:00
    V nastavení fotoaparátu si môžeš vybrať či chceš TTL meranie alebo si nastaviť výkon manuálne. Myslím že obmedzenie je len v HSS ktoré nepodporuje, inak tam nie sú veľké obmedzenia.
  • Ivan Kutička Ivan Kutička
    Ivan Kutička / 09.04.2015 16:07:00
    a fakt, uz je dvojka! som nevedel. ale je to riedne dobre, aj so zrkadlovkami by take mohli urobit, alebo s kompaktami :D
  • Lukáš Nagy Lukáš Nagy
    Lukáš Nagy / 09.04.2015 16:36:00
    Tak som to vyskúšal a funguje to! To je skvelé, pretože som ten blesk raz vyskúšal po kúpe a povedal som si, že načo mi bude. Keby som potreboval blesk tak tam dám radšej 430EX. Fú, ešte že som ho niekomu nepodaroval a lebo nepredal. Vďaka za info, pre mňa veľmi užitočná novinka :)
  • Milosh Milosh Milosh Milosh
    Milosh Milosh / 09.04.2015 16:58:00
    ja si myslim, ze je to super, zmeny su velmi fajn, ved to potrebovala M-ka vylepsit - ovladanie a rychlost, obraz je fajn u vsetkych senzorov APSC. Som zvedaf na ostry kus a ostry test. :)
  • Milosh Milosh Milosh Milosh
    Milosh Milosh / 09.04.2015 16:59:00
    dal som si vyhladat na youtube a skoro som zdochol od smiechu :D
  • Majky Kováč Majky Kováč
    Majky Kováč / 10.04.2015 13:40:00
    Ake je spracovanie materialu? Podla fotiek to vyzera velmi kvalitne. Na poslednej fotke objektiv pripada ako celokovovy?
  • Martin Farkaš Martin Farkaš
    Martin Farkaš / 10.04.2015 15:09:00
    Spracovanie je slušné. Samotné telo fotoaparátu je kovové. Tubus objektívu má len taký look, v skutočnosti je plastový. Čo je ale dôležitejšie, bajonet je kovový.
  • Roman Lacko Roman Lacko
    Roman Lacko / 24.05.2015 18:32:00
    Som s M3 maximálne spokojný, je rýchly ( zatiaľ ma nijak nezastavila rýchlosť zaostrenia ), AF funguje perfektne aj pri videu. Fotografický výstup má lepší než som čakal! ISO s troškou nadsázky 12 800 žiadny problém. ISO 3200 silno použiťeľné aj pri tlačení fotografie dokonca aj pri iso 6000-10000 zostáva naozaj dostatok detailov podľa môjho názoru, môže za to Digic6 procesor? Môže za to nový 24Mpx snímač? Naozaj netuším. Ostrosť fotiek, dynamický rozsah skvelý. Mám ho v sete s 18-55kou a je to silno použiteľná kombinácia. Zajtra mi príde redukcia na ef/efs objektívy tak som sám zvedavý ako to dopadne.. Nie je to zrkadlovka a zrkadlovku to nenahradí. Aj z dôvodu pre mňa dôležitého a tým je káblova spúšť pre časy 150sec. a viac.. Ešte na jednu vec si neviem zvyknúť a tou je absencia hľadáčika.. No tento malý problém idem tiež riešiť prikúpením EVF hľadáčika. Mám to ako foťák na prechádzky, ale nebojím sa tvrdiť že ho použijem ako záložný foťák k mojej 7D oproti 7D to má nepomerne lepší výstup iso/ostrosť/DR ) "Jediné čo ma na tom mrzí je to, že nepocitujem potrebu úpravy fotografií v LR" skutočne ten výstup ktorý má tento fotoaparát vo formáte jpg je neuveriteľný ( v porovnaní s mojim 600D a 7D ). Čo sa týka rôznych programových režimov.. Režim "Nočná fotografia bez statívu" je na veľmi slušnej úrovni čo sa týka spracovania štyroch v sérií spravených snímkoch pre tento režim. Možno malá nevýhoda že dáva stále celkom vysoké ISO kvôli udržateľnosti no pri takejto fotke iso 10 000/ 12 500 ani nepostrehnete a budete si myslieť ( pokiaľ nevlastníte FF telo ) že ISO hodnota je niekde v rozmedzí 1600-3200 naozaj veľmi slušný výsledok! Ďaľším pre mňa veľkým prekvapením čo sa týka snímacieho režimu je režim HDR! Spraví za sebou idúce v sérií tri fotografie ktoré potom automaticky spojí v jednu. Rovnako aj tu nie je možné manuálne nastaviť iso hodnotu no skutočne pri tom výstupe ktorý toto telo má človek na to rýchlo zabudne. JEDNA vec čo sa týka tohoto režimu! Myslel som si že spojí to tie tri fotografie do jednej a rošíri dynamický rozsah a tým to skončí. No mýlil som sa. Nikde som sa o tom nedočítal ale myslím že je to vec s ktorou by sa Canon isto pochváli ( možno nie ). A to je vec tá že HDR fotografia vytvorená M3kou je aj podstatne ostrejšia a pri priblížení už na displeji fotoaparátu je vidieť výrazný rozdiel vo forme detailov oproti bežným režimom ( M, P, Av, Tv ). Samozrejme že je to plus len som sa nad tým pozastavil kedže som sa všade dočítal iba o tom že v tomto spomínanom režime sa zlepší "iba" dynamický rozsah scény. Resumé z mojej strany a uhlu pohľadu je také že vo všetkom to zrkadlovku nenahradí, ALE výstup, ovládanie, rýchlosť zaostrovania robia z tohoto mirrorless fotoaparátu naozaj veľmi "jedlý" prístroj bez ktorého by ste nemali nikam vykročiť. Skvelý spoločník na dovolenky, prechádzky a dovolím si tvrdiť aj ako záložné telo k vašej zrkadlovke poslúži skvelo a nebudete ľutovať jeho kúpu. p.s. nie som žiadny distribútor, nie som obchoďák Canonu a vlastne okrem výbavy s Canonom nemám nič spoločné. :) Keď mi príde redukcia môžem sem pridať opäť pár písmenok ohľadne fungovania, rýchlosti, ako výrazne sa zmení zaostrovacia vzdialenosť keď sa zväčší vzdialenosť od snímača atď. Len jednu vec čo som zistil osobne ( preto nemám redukciu tak dlho ako telo ) je tá že lacná redukcia ktorá vyzerala na 110% rovnako ako tá od Canonu len chýbal nápis Canon ( povrchová úprava, statívová objímka, dokonca aj rovnaká váha ) nebola v skutočnosti rovnaká ako je tá originál, preto som ju vrátil naspäť predajcovi a objednal som si originál. Vznikol mi totižto problém pri fotografovaní jedného potrétu v protisvetle. Nevedel som najprv o čo ide až kým som nestrávil tri štyri hodiny hľadaním na internete. Totižto materiálová úprava v neoriginálnom medzikuse na montáž EF/EFS skiel je iná a už viem teda že aj lepšia. Pri fotografovaní v protisvetle mi vznikali na fotografiách zvláštne odlesky ktoré som nevedel identifikovať.. Až kým som o tom nenašiel zmienku na jednom nemeckom fore. Netvrdím že všetky neoriginál adaptéry to budú robiť no ten čo som mal ( 60% z ceny originálu, čo nie je málo peňazí ) to robil.. Plánujem kúpiť aj optický hľadáčik ku ktorému sem môžem tiež prispieť nejakým tým písmenkom. Samozrejme za predpokladu že tu nebude dovtedy pridaná redakčná recenzia. Pekný deň prajem. V prípade ďaľších otázok ma môžete kontaktovať na mojom maily: bodka22@gmail.com nezaručujem Vám že vám odpoviem na všetko prípadne hneď. Ak by mal niekto záujem si ho osobne prezrieť odskúšať tak Vás opäť sklamem. Bývam, žijem v Rakúsku takže pokiaľ ste neni aj Vy "tu" tak to nie je možné :) Roman Lacko
  • Branislav Urban / 18.06.2015 12:22:36
    Parádna mašinka, skúšal som si ju v PRO.Laike na predajni a okrem toho že to parádne fotí tak sa to aj výborne drží. Ten grip tomu naozaj veľmi pomohol. Super je tiež že to už konečne rýchlo ostrí.
  • Roman Lacko / 09.07.2015 06:59:22
    Používam ho už asi 3 mesiace. Pôvodný zámer bol kúpou tohoto fotaku vyriešenie prechádzok mestom kedy mi zo 7D po dvoch hodinách odpadavala ruka :D Dnes je to tak že už nemám ani 7D. Perfektné ovládanie, držanie niekoľko násobne lepší výstup a maximálna spokojnosť zo všetkým. Absencia hladacika je obrovské mínus. Ale už som si kúpil ten elektronický takže mi už nič nechýba ( okrem efm 11-22 is stm čo zatiaľ riešim použitím 10-22ky usm cez adapter. ) Rýchlosť ostrenia zostala neuveriteľne rýchla.
  • Roman Lacko / 09.07.2015 06:59:22
    Používam ho už asi 3 mesiace. Pôvodný zámer bol kúpou tohoto fotaku vyriešenie prechádzok mestom kedy mi zo 7D po dvoch hodinách odpadavala ruka :D Dnes je to tak že už nemám ani 7D. Perfektné ovládanie, držanie niekoľko násobne lepší výstup a maximálna spokojnosť zo všetkým. Absencia hladacika je obrovské mínus. Ale už som si kúpil ten elektronický takže mi už nič nechýba ( okrem efm 11-22 is stm čo zatiaľ riešim použitím 10-22ky usm cez adapter. ) Rýchlosť ostrenia zostala neuveriteľne rýchla.
    Martin Farkaš / 09.07.2015 11:27:48
    V porovnaní s prvým EOS M-kom je to naozaj skok dopredu. Jediné čo ma mrzí je, že ani M3 nemá konektor na káblovú spúšť. Na druhej strane, na každodenné fotenie je to super strojček. Malý, rýchly ... a cez redukciu použiteľný s celým portfóliom objektívov. Ja som premýšľal že si k svojej M1 kúpim EF-S 10-18 IS STM ktorá je fakt super, ale zatiaľ mi stačí aj 18-55 :)
  • Martin Farkaš / 09.07.2015 11:27:48
    V porovnaní s prvým EOS M-kom je to naozaj skok dopredu. Jediné čo ma mrzí je, že ani M3 nemá konektor na káblovú spúšť. Na druhej strane, na každodenné fotenie je to super strojček. Malý, rýchly ... a cez redukciu použiteľný s celým portfóliom objektívov. Ja som premýšľal že si k svojej M1 kúpim EF-S 10-18 IS STM ktorá je fakt super, ale zatiaľ mi stačí aj 18-55 :)
    Roman Lacko / 09.07.2015 11:52:47
    Nepotrebujem káblovú spúšť. Cez EOS Remote Controller môžem držať prst na displeji telefonu aj 10minút bez nejakých obtiaži. Čo sa týka teda dlhocasovych expozícií. Inak neviem na čo využiť káblovú spúšť. Viem je to menej pohodlné ale dá sa to zvládnuť :)
  • Roman Lacko / 09.07.2015 11:52:47
    Nepotrebujem káblovú spúšť. Cez EOS Remote Controller môžem držať prst na displeji telefonu aj 10minút bez nejakých obtiaži. Čo sa týka teda dlhocasovych expozícií. Inak neviem na čo využiť káblovú spúšť. Viem je to menej pohodlné ale dá sa to zvládnuť :)
    Michal Lindner / 09.07.2015 12:15:18
    Absencia kablovej spuste je dost vazny problem. Komplikuje to pouzivanie dialkovej spuste. WiFi ma kratky dosah, SW ma limitovane moznosti a vyrazne znizuje zivotnost baterie.
  • Roman Lacko / 09.07.2015 11:52:47
    Nepotrebujem káblovú spúšť. Cez EOS Remote Controller môžem držať prst na displeji telefonu aj 10minút bez nejakých obtiaži. Čo sa týka teda dlhocasovych expozícií. Inak neviem na čo využiť káblovú spúšť. Viem je to menej pohodlné ale dá sa to zvládnuť :)
    Martin Farkaš / 09.07.2015 12:42:41
    Napríklad ja používam bezdrôtovú spúšť pri fotení wildlife alebo aj svadbách. Fotoaparát nastražím na vhodné miesto a keď je treba, exponujem. Napr. na svadbách je to fajn vec v kostole, keď môžem fotoaparát dať na chorus. Ale to všetko preto, lebo M-ko beriem ako druhý fotoaparát.
  • Michal Lindner / 09.07.2015 12:15:18
    Absencia kablovej spuste je dost vazny problem. Komplikuje to pouzivanie dialkovej spuste. WiFi ma kratky dosah, SW ma limitovane moznosti a vyrazne znizuje zivotnost baterie.
    Roman Lacko / 09.07.2015 19:03:06
    Absencia možnosti káblovej spúšťe je problém. Ale strašný? To nie a aj to len preto že každý používa fotoaparát na niečo iné. K tomu dosahu fakt netuším na akú vzdialenosť to reguje a čo to znamená krátka vzdialenosť. Naposledy keď som sedel v aute a fotak bol vonku na stative odomna asi 6-8 metrov tak to fungovalo. :) viac mi asi netreba. Možno časom mi to začne výraznejšie vadiť :)
  • Roman Lacko / 09.07.2015 19:03:06
    Absencia možnosti káblovej spúšťe je problém. Ale strašný? To nie a aj to len preto že každý používa fotoaparát na niečo iné. K tomu dosahu fakt netuším na akú vzdialenosť to reguje a čo to znamená krátka vzdialenosť. Naposledy keď som sedel v aute a fotak bol vonku na stative odomna asi 6-8 metrov tak to fungovalo. :) viac mi asi netreba. Možno časom mi to začne výraznejšie vadiť :)
    Michal Lindner / 09.07.2015 19:15:14
    Ako velmi chyba kablova spust, je individualne, ale je to negativum, lebo k pozitivam sa to pisat neda. Wifi funguje do cca 10m, na 15m je to uz nepouzitelne pomale. Kablova spust moze byt pripojena na radiovu spust, fotobunku, detektor pohybu ....
  • Michal Lindner / 09.07.2015 19:15:14
    Ako velmi chyba kablova spust, je individualne, ale je to negativum, lebo k pozitivam sa to pisat neda. Wifi funguje do cca 10m, na 15m je to uz nepouzitelne pomale. Kablova spust moze byt pripojena na radiovu spust, fotobunku, detektor pohybu ....
    Roman Lacko / 09.07.2015 19:33:22
    S tým všetkým samozrejme súhlasím. No povedzme si úprimne. Kto by používal Mko na wl, sport fotografiu ? Možno aj to je dôvod prečo tam tá možnosť nie je. Aj keď prispôsobiť prístroj pre dialkovu spúšť môže stáť pár centov.. Možno by sa to dalo s nejakou kablovou spustou riešiť čo má usb konektor. Možno aj taka aplikácia existuje. Mna ďaleko viac jedovala absencia hladacika :)
  • Roman Lacko / 09.07.2015 19:33:22
    S tým všetkým samozrejme súhlasím. No povedzme si úprimne. Kto by používal Mko na wl, sport fotografiu ? Možno aj to je dôvod prečo tam tá možnosť nie je. Aj keď prispôsobiť prístroj pre dialkovu spúšť môže stáť pár centov.. Možno by sa to dalo s nejakou kablovou spustou riešiť čo má usb konektor. Možno aj taka aplikácia existuje. Mna ďaleko viac jedovala absencia hladacika :)
    Michal Lindner / 09.07.2015 19:53:35
    Cez USB to riesit ide, ale taka spust musi mat vlastne napajanie a procesor s USB hostom, co okrem velkosti prinasa aj dalsie oneskorenie. Ako maly fotoaparat sa da pouzit napriklad 100D, ale EOS-M by mohol byt vdaka absencii zrkadla mensie oneskorenie (fotopasca pre sport, alebo wildlife). Matovi som na EOS-M upravil infra-spust ako adapter pre kablovu spust, aby ju mohol aktivovat radiovou spustou, je to riesitelne, ale dost neohrabane a ovela elegantnejsie a spolahlivejsie by to bolo, keby tam ten konektor dali.
  • Michal Lindner / 09.07.2015 19:53:35
    Cez USB to riesit ide, ale taka spust musi mat vlastne napajanie a procesor s USB hostom, co okrem velkosti prinasa aj dalsie oneskorenie. Ako maly fotoaparat sa da pouzit napriklad 100D, ale EOS-M by mohol byt vdaka absencii zrkadla mensie oneskorenie (fotopasca pre sport, alebo wildlife). Matovi som na EOS-M upravil infra-spust ako adapter pre kablovu spust, aby ju mohol aktivovat radiovou spustou, je to riesitelne, ale dost neohrabane a ovela elegantnejsie a spolahlivejsie by to bolo, keby tam ten konektor dali.
    Roman Lacko / 09.07.2015 20:50:48
    V tomto máš pravdu Michal.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...