Viaceré spoločnosti reagujú na neustále sa vyvíjajúci trh s digitálnymi zobrazovacími prostriedkami pozitívnym spôsobom. Prinášajú nové myšlienky, nový vietor, ktorý prifúkne niekoľko ďalších dôvodov, prečo má zmysel fotografovať na kompaktný fotoaparát napriek tomu, že niektoré dnešné telefóny fotografujú naozaj dobre.
Je to tak. Ešte pred pár rokmi sme sa my fotografi uškŕňali pri pohľade na tých, ktorí fotili telefónom. Dnes už z niektorých telefónov prijímajú fotografie aj do redakcií prestížnych magazínov. Aj preto sa fotografické spoločnosti vybrali novým a logickým smerom - začali do malých fotoaparátov montovať veľké senzory z digitálnych zrkadloviek. Obrazová kvalita týchto kompaktov tak razom poskočila o niekoľko tried a fotoaparáty v súčasných telefónoch nie sú schopné takúto obrazovú kvalitu ponúknuť. Nejde pritom len o zvýšený šum v nepriaznivých svetelných podmienkach, ale aj o dynamický rozsah za denného svetla, či kontrast a farby v obraze. Tieto sú u nových kompaktoch s veľkým senzorom naozaj na profesionálnej úrovni - na úrovni digitálnych zrkadloviek.
Veľkosť senzora je spolu s kvalitným objektívom najpodstatnejšia vlastnosť fotoaparátu, ktorá má vplyv na výsledný obraz. A Nikon Coolpix A nám v tomto ohľade sľubuje naozaj veľa: overený 16,2Mp senzor z populárneho a úspešného modelu zrkadlovky Nikon D7000, ktorý je ale prepracovaný vzhľadom k použitému objektívu. Objektív Nikkor 18,5mm f2,8 (28mm po prepočte na 35mm formát) je monofokálny (má iba jedno ohnisko, nie zoom) a má zaujímavú svetelnosť f2,8.
Zoomujeme nohami
Mnohým sa môže zdať nevýhodné, že s fotoaparátom nemôžu priblížiť vzdialené objekty, no práve táto koncepcia umožňuje maximalizovať kvalitu obrazu. Objektív s pevným ohniskom je zvyčajne ostrejší, svetelnejší, prenáša lepší kontrast a farby a je pritom menší a ľahší ako zoom s rovnakou svetelnosťou. No a čo tak zoomovať nohami?
Slávny reportér a jeden zo zakladateľov najprestížnejšej spravodajskej agentúry Magnum Photos Roberto Cappa raz povedal, že ak Vaše fotografie nie sú dosť dobré, neboli ste dosť blízko. Cappa nehovorí, ako blízko je potrebné byť, ale cítiť z jeho výroku dôležitosť byť pri deji, ktorý fotografujeme. Už z uvedených skutočnosti môžete tušiť, pre koho bude nový Nikon Coolpix A určený. Pre tých, ktorí majú radi širokouhlý záber a to sú dokumentaristi, reportážni fotografi, street fotografi, ale aj krajinári ktorí obľubujú 28mm ohnisko (po prepočte na 35mm film). Poďme sa teda spolu pozrieť na to, ako Coolpix A splní očakávania týchto skupín z hľadiska dizajnu a ergonómie, rýchlosti a jednoduchosti obsluhy a obrazovej kvality.
Dizajn a ergonómia
Dizajn Áčka je inšpirovaný klasickými fotoaparátmi z minulého storočia. Coolpix A sa vyrába v dvoch farebných verziách. Vo všeobecnosti sa mi páčia skôr čierne verzie fotoaparátov, no v tomto prípade by som volil striebornú - má jemne teplejší odtieň a pôsobí precíznejšie a luxusnejšie ako čierna verzia. Čierna ale bude určite nenápadnejšia a v prostredí pôsobí obyčajnejšie, čo je v prípade dokumentu či street fotografie pozitívne. Lesklý svetlý povrch sa tiež omnoho viac odráža v lesklých predmetoch, ktoré fotografujeme - napríklad pri blízkych záberoch tváre v očiach alebo pri makro fotografii lesklých produktov..
Tak či onak, farba je len jeden z atribútov, ktorý nie je až taký podstatný. Podstatnejšie je, ako sú navrhnuté ovládacie prvky a či plnia svoj účel.
Horná strana fotoaparátu dodržiava minimalistický dizajn. Ukrytý blesk, pätica pre externý blesk, otočný volič programov fotografovania, tlačidlo spúšte s otočným prstencom On / Off a otočný kotúč - volič hodnôt. Vidieť, že fotoaparát je zameraný naozaj na nadšencov či profíkov. Otočný kotúč s režimami fotenia nemá 10 ikoniek, ale len jednu zelenú (plnú automatiku), potom režim pokročilej automatiky (P), polomanuálne režimy priority času a clony (S, A), plne manuálny režim (M) a dva režimy programovateľné podľa vlastného gusta. Všetky pomocné motívové programy sú schované pod pozíciou SCENE (scénické režimy) a je ich spolu 19. O profi zameraní hovorí aj pätica blesku, ktorá je kompatibilná s bleskami Speedlite pre zrkadlovky a nie s malými bleskami Nikon 1 systému. Bravó!
Na prednej strane dominuje objektív, vedľa ktorého sa nachádza prvé funkčné tlačidlo. Jeho poloha je veľmi praktická pre tých, ktorí používajú zrkadlovky Nikon - presne tu sa nachádzajú tlačidla na Nikon zrkadlovkách. Strieborná verzia, ktorú som testoval, je pomerne klzká, takže aj malý kovový grip s kožou pomáha pri lepšom a istejšom držaní fotoaparátu. Objektív obopína prstenec, ktorý slúži pri manuálnom zaostrovaní na prirodzené nastavenie vzdialenosti zaostrenia. Vzdialenosť zaostrenia sa pritom zobrazuje vpravo na okraji displeja. Často som momentky na ulici fotografoval práve tak, že som sa prepol do manuálneho ostrenia, predostril som objektív na 2m a pri clone f5,6 som mal ostré všetko od 1m do 6,5m. Pri street záberoch tak ostrenie nemusíte riešiť vôbec, keďže objektív ohniskom 18,5mm (28mm po prepočte na 35mm formát) ponúka dostatočnú hĺbku ostrosti.
Pred pohyblivým prstencom zaostrovania sa nachádza obruč, ktorá ukrýva závit na filtrový adaptér. Áno, Coolpix A umožňuje s voliteľným adaptérom použitie filtrov s priemerom 46mm alebo môžete na adaptér uchytiť aj slnečnú clonu, ktorá chráni objektív pred nežiaducim bočným svetlom. Predný stranu dopĺňajú malé detaily: otvory pre stereo mikrofón, pomocná lampa zaostrovania a IR senzor. Decentné logo Nikon a označenie senzora DX štýlovo dotvárajú minimalistický dizajn prednej strany.
Na ľavej strane aparátu nájdeme kryt konektorov USB, GPS ( HDMI je na pravej strane) a prepínanie zaostrovania na automatické, automatické nablízko (makro) a manuálne zaostrovanie. Opäť vyzdvihujem manuálne nastavenie spôsobu zaostrovania. Nielen že ho v prípade potreby viete jedným úkonom zmeniť, ale letmým pohľadom okamžite viete, aký spôsob zaostrovania máte zvolený. Po jednom dni fotografovania to dokonca rozoznáte aj hmatom a na fotoaparát ani nemusíte pozrieť. :)
Zadná strana má tradične najviac ovládacích prvkov. Dedikované tlačidlo na korekciu expozície je u takého modelu samozrejmosťou. Podľa mňa by mohlo byť na pravej strane, aby fotograf nemusel presúvať pri fotení ľavú ruku spod fotoaparátu. Teraz ho nastavíte tak, že palcom ľavej ruky stlačíte tlačidlo korekcie a pri súčasnom pootočený horného voliča nastavíte požadovanú hodnotu korekcie. Ešte aj to by sa dalo vydržať, avšak pre mňa neprípustné je, že po zvolení korekcie vidím iba to, že som si korekciu aktivoval a nevidím, akú hodnotu korekcie som zvolil. Aby som zistil, akú korekciu mám zvolenú, nestačí pohľad na displej, ale musím opäť ľavou rukou zatlačiť tlačidlo korekcie expozície. Potom mi displej ukáže aktuálnu korekciu. S korekciou expozície to veru v Coolpix A nedomysleli a pritom nižší model Coolpix P7700 už má nádherné manuálne koliesko na manuálne nastavenie korekcie expozície. :(
Riešením by mohol byť update firmvéru, ktorý by korekciu vyriešil napríklad na druhom zadnom otočnom voliči, ktorý je pri fotografovaní absolútne nevyužitý (jedine v manuálnom režime mení clonu). Potom by bolo nastavenie expozície veľmi rýchle, podobne ako rýchla korekcia u digitálnych zrkadloviek. Rýchlejšie nastavíte korekciu aj teraz, ak si nastavíte túto funkciu na predné funkčné tlačidlo.
Na zadnej strane by som vyzdvihol druhé funkčné tlačidlo, na ktoré si môžete naprogramovať ďalšiu funkciou z ponúkaných najčastejšie používaných funkcií. Ja som si tam navolil sériové snímanie, aby som v prípade potreby zachytiť dej vedel využiť schopnosť aparátu fotografovať rýchlosťou 4 obr./s. Môžete si tam ale naprogramovať aj iné užitočné funkcie ako je napríklad vyváženie bielej WB, ktoré nemá dedikované tlačidlo.
Všetky ostatné funkčné tlačidla pracujú štandardne tak ako by mali.
Fotografovanie
Prístroj nabieha svižne, napriek tomu, že sa objektív pri zapnutí vysúva, do jednej sekundy ste pripravení fotografovať. Prístroj sa po vami zvolenom čase (20s, 1m, 5m, 20m) prepne do "polospánku", z ktorého ho natlačením spúšte dostanete do pohotovostného režimu. Šetríte tak batériu a pritom ste stále pripravení fotografovať.
Za denného svetla prístroj v pohode zaostrí na akýkoľvek predmet. Nie je to bleskové ostrenie, ako napríklad u Nikon 1 fotoaparátov, ale v pohode postačuje na všetky bežné situácie. Nemal som problém v uliciach vyhotoviť momentky.
Ostrenie nie je bleskové ako u Nikon 1 aparátov, ale bez problémov vyhotovíte aj momentky na ulici.
Keď hodnoty okolitého svetla klesajú, klesá aj rýchlosť zaostrovania. V tmavšej miestnosti sa môžete stretnúť s pumpovaním objektívu a hľadaním vzdialenosti zaostrenia. Ak teda cez deň nemáte problém vyhotoviť momentky, v šere to nemusíte stihnúť.
Makro zaostrovanie je na tom podobne, jeho rýchlosť nie je vzrušujúca, ale na statické objekty nie je problém zaostriť. Makro režim funguje do vzdialenosti 10cm, čo umožňuje vyhotoviť detailné zábery stredne malých predmetov. Objektív je aj pri blízkych záberoch ostrý.
Takéto priblíženie dosiahnete zo vzdialenosti 10cm. Ostrené na ručičky hodiniek. Všimnite si krásnu kresbu v oblasti prešívania koženého remeňa.
Manuálne zaostrovanie som spomínal vyššie, ale vrátim sa k nemu. Krokovanie posunu šošovky je nastavené primerane k rýchlosti otáčania zaostrovacím prstencom. Nemáte tak pocit, že točíte prstencom a nič sa nedeje, ani neprebehnete oblasť ostrosti príliš rýchlo. Výborný displej má vysoké rozlíšenie a je dobre čitateľný a rozoznať na ňom kedy je oblasť zaostrená pri zväčšenom obraze nie je problém. Ostrenie prstencom je prirodzené a jedinú výčitku ktorú mám by som smeroval na zväčšenie obrazu. Pre presné zaostrenie je samozrejme dobre si obraz zväčšiť, neprišiel som však na jednoduchší spôsob, ako niekoľkokrát stlačiť tlačidlo +. Pre komponovanie nestačí natlačiť tlačidlo spúšte ako u konkurencie, aby ste sa dostali do celkového náhľadu, ale opäť musíte niekoľkokrát stlačiť tentoraz tlačidlo -, aby sa obraz oddialil a fotograf mohol komponovať. Presné manuálne ostrenie je tak na používanie zdĺhavé.
Užívateľské nastavenia U1 a U2 spríjemňujú život fotografovi tým, že si pod ne môžete uložiť svoje nastavenia fotoaparátu a potom ich vyvolať jediným pootočením voliča režimov. Pod jedno si napríklad môžete navoliť reportážne fotenie s prioritou clony alebo času, nastaviť hodnotu auto ISO, ktorá funguje naozaj vynikajúco, sériové snímanie, tichú spúšť a zaostrenie a pod druhé krajinku so živým podaním farieb, jednotlivé snímanie záberov, manuálne ISO... Keď sa dostanete do situácie reportáž, stačí na voliči nastaviť U1 a všetko máte pripravené. Keď sa dostanete k foteniu krajiny, stačí prepnúť na U2 a opäť máte všetky nastavenia pripravené. Vynikajúco!
Auto ISO až donedávna som bol odporca tejto funkcie, no pri vynikajúcom výkone Coolpixu A pri vysokých citlivostiach sa nebojím odporúčať toto nastavenie na viacero žánrov fotografie - street, momentky, dokument, reportáž... Auto ISO je veľmi vydarené, môžete si určiť maximálnu hodnotu ISO, ktorú môže fotoaparát použiť, ale zároveň aj minimálnu rýchlosť závierky, ktorú fotoaparát nemôže prestúpiť. Osvedčilo sa mi to pri pouličnej fotografii, kedy ste v jednom momente na ostrom slnku a o sekundu fotografujete v tieni úzkej uličky či pod markízami terasy podniku. Fotoaparát pri nedostatku svetla nedvihne hodnotu ISO na maximum, ale zároveň dopraje istotu v rýchlosti závierky - nejde na minimálnu rýchlosť. Až pri potrebe dodržať minimálnu rýchlosť závierky siaha po maximálnej hodnote ISO, ktorú mu fotograf nastavil.
Verím, že tak ako mnohé iné fotoaparáty, aj u Nikon Coolpix A sa dá ešte zaostrovanie doladiť pomocou nového firmvéru a to tak automatické ako aj manuálne zaostrovanie. Tento prístroj si to určite zaslúži, lebo ako vo zvyšnej časti recenzie uvidíte, prístroj exceluje na všetkých ostatných frontoch!
Obrazová kvalita
Ostrosť
Teším sa, že sa mi v poslednom čase dostáva do rúk toľko kompaktných fotoaparátov s veľmi kvalitným obrazom. Dnes už naozaj neplatí, že ak chcete vynikajúce fotografie, musíte vláčiť veľký a ťažký fotoaparát. Výrobcovia totiž začali montovať vnútro zrkadloviek do obalu kompaktov. Coolpix A obrazom patrí medzi najlepšie z nich. Senzor má špeciálne (pre Coolpix A nevrhnuté) mikrošošovky nad každým pixelom, ktoré smerujú lúče svetla tak, aby dopadali pod optimálnym uhlom. Týmto spôsobom sa maximalizuje využitie svetla a ostrosti širokouhlého objektívu 18,5mm. A poviem vám, na obraze je to aj cítiť. Kresba klesá do extrémnych rohov len nebadateľne pri f2,8. Naozaj môžete používať odclonený objektív a stále počítať s krásnou kresbou vo väčšine obrazu, výborným kontrastom a farbami. Pri priclonení získate perfektnú kresbu od okraja po okraj a to aj v extrémnych okrajových oblastiach obrazu. Voči ostrosti naozaj nemám žiadne výhrady. Pri reportážnom snímaní máte viac ako dostatočne ostrý výstup pri F2,8 a pri fotografovaní krajiny či zátišia dosiahnete nad F4-5,6 bezprecedentnú kresbu.
JPG vyvolaný z NEF. Kresba objektívu je až neuveriteľná. F6,3, 1/800s, ISO200.
Nekompromisná kresba drobných štruktúr.JPG z NEF.
Objektív má malú chromatickú chybu, ktorú firmvér v JPG odstráni, čiže ak fotíte iba do JPG, ani o nej neviete. V RAW ju je cítiť v okrajových oblastiach, ale aj automatická korekcia v Lightroom ju na jeden klik ľahko odstráni.
Farby a kontrast
Farby a kontrast závisia od objektívu, senzora a procesora. Áčko sa tu správa tak, ako by sme čakali od zrkadlovky Nikon. Farby sú výrazné s veľmi dobre vykreslenými poltónmi aj u kritických sýtych farieb červenej, žltej či zelenej. Kontrast neklesá ani pri odclonenom objektíve za denného ostrého svetla.
JPG priamo z fotoaparátu v režime štandard.
Objektív sa výborne správa aj v protisvetle. Ani priamo dopadajúce slnko nespôsobí výraznejšie odlesky či závoj na objektíve. 7 lamiel clony pritom z ostrých zdrojov svetla vytvára krásne 14-cípe hviezdice, ktoré môžete využiť v krajinárskych záberoch. Dnes sa výrobcovia naháňajú v počte lamiel a snažia sa aj do širokouhlých objektívov montovať lamely oblúkovitého tvaru v snahe vylepšiť bokeh (rozostrenie) objektívu. V prípade širokáčov je takáto snaha na 99% zbytočná - pri 18mm ohnisku je len ťažko dosiahnuť efektného rozostrenia. Nikon volil radšej klasickú clonu s klasickým výsledkom, ktorý je v prípade krajiny či nočného mesta určite zaujímavejší.
Dynamický rozsah
Vysoký dynamický rozsah umožňuje fotografovať vo veľmi kontrastnom svetle a stále zachovať detaily v tieňoch aj svetlách. Okrem iného umožňuje vyvolať z RAW formátu (NEF) nádherné čiernobiele fotografie s dynamikou, kontrastom, ale stále plnou kresbou vo svetlách i tieňoch. Podľa DXO mark sú Nikon senzory najsilnejšie práve v tomto kvalitatívnom aspekte a myslím si, že je to naozaj tak.
Dynamický rozsah v JPG priamo z fotoaparátu je už na výbornej úrovni
Ale až JPG vyvolaný z NEF (Nikon RAW formát) odhaľuje obrovský potenciál senzora. Všimnite si obrovské množstvo detailov, ktoré sa ukázali v tieňoch ale aj svetlách a to bez prílišného vystúpenia šumu. Obrázok je trochu prehnane upravený, aby sa poukázalo na schopnosť senzora z jedného záberu vyrobiť takmer HDR.
Šum
Pozitívne je, že kvalita farieb aj dynamický rozsah klesajú so zvyšujúcou citlivosťou ISO v prípade nedostatku svetla len pozvoľne. Vzhľadom na APSC senzor pri vyvolávaní RAW malé náznaky šumu vidieť aj na nižších citlivostiach, ale šum je skôr ako štruktúra, ktorá buduje obsah, ako nosič informácie. So zvyšujúcou citlivosťou ISO stúpa len veľmi jemne. ISO3200 je použiteľné na stredne veľké výtlačky a v čiernobielej verzii aj na väčšie. Na bežné fotografie do albumu či na web zvládne fotoaparát aj vyššie citlivosti. Bežne som mal pri street záberoch nastavenú citlivosť ISO na AUTO s maximálnou hodnotou 3200. Myslím si, že riešiť citlivosť ISO u Nikon zrkadloviek dnes už veľký význam nemá, nakoľko všetky APSC senzory Nikon ju zvládajú veľmi dobre.
JPG z fotoaparátu, ISO 1600
JPG vyvolaný z NEF, ISO1600
Nočné fotografovanie
Keď som len tak narýchlo položil Coolpix A na statív a vyhotovil prvý záber, ostal som veľmi milo prekvapený až šokovaný. Krásne farby, kontrast, dynamický rozsah a žiaden šum. Samozrejme, fotografoval som na ISO100 a použil samospúšť s oneskorením 5s, aby som zábery neroztriasol. Tak, ako sa má správne fotografovať nočný záber. Kombinácia super senzora, kvalitného procesora a ostrého objektívu spôsobuje, že máte pocit, akoby ste sa dívali na výstup z Full Frame zrkadlovky. Nanešťastie som nemal veľa príležitostí vyhotoviť viac nočných záberov, ale tých pár mi stačilo, aby som smelo odporúčal Coolpix A všetkým nadšencom večerných a nočných záberov. Perličkou je už spomínaný tvar lamiel clony, ktorý spôsobuje, že bodové svetlá v nočných fotografiách vytvárajú krásne hviezdice.
Záver
Nikon Coolpix A je prvou lastovičkou značky, ktorá nám signalizuje, že sa blížia ešte lepšie časy pre fotografov. Budeme nosiť fotoaparáty vo vrecku a fotiť pritom ako profíci (myslím teraz technickú stránku fotografie). Presne tak fotografuje aj Coolpix A. Je ale prvou lastovičkou, ktorá razí cestu a má to najťažšie, musí sa vyrovnať s novými podmienkami, princípmi a pri sústredení sa na nové veci zrejme ušli staré a overené. Týka sa to zaostrovania a ovládania niektorých funkcií - korekcia expozície, zväčšenie obrazu pri manuálnom ostrení. Pozitívne ale je, že všetky tieto rané nedostatky sa dajú odstrániť cez firmware update. Videli sme to v poslednom čase u Fuji, ktorej X100 sa borila s podobnými problémami a nakoniec sa z nej stal jeden z najobľúbenejších fotoaparátov pre nadšencov i profíkov, ktorí hľadali kompakt so srdcom zrkadlovky.
Srdce Coolpixu A je naozaj veľké a dajú sa ním vyhotoviť krásne fotografie plné dynamiky, ktorú spôsobuje práve 28mm ohnisko. Je pravda, že jedno ohnisko vás na jednej strane limituje, no na druhej strane vás núti budovať si svoj vlastný štýl, charakter fotografií. Ste blízko vecí, blízko deja a zachytávate ho v napínavej perspektíve.
Ostrosť objektívu je excelentná rovnako ako farby a kontrast. Možnosť systém rozšíriť o externý optický hľadáčik, externý blesk so synchronizáciou so všetkými časmi závierky (až do 1/2000s pri plnom výkone!), adaptér so slnečnou clonou a filtrami, GPS či WIFI modul robia z tohto prístroja vážny fotoaparát pre tých, ktorí majú radi malé ale veľké veci.
Pre koho je teda Coolpix A určený?
pre všetkých, ktorí obľubujú 28mm ohnisko a dynamickú perspektívu
pre všetkých, ktorí majú radi super ostré objektívy
pre všetkých, ktorí si potrpia na kvalitu obrazu ale nechcú vláčiť zrkadlovku
pre dokumentaristov, street fotografov
pre lezcov, turistov a cestovateľov...
pre nadšencov večerných a nočných fotografií
pre tých, ktorí chcú využívať moderné technológie WIFI, GPS (voliteľné)
pre tých, ktorí chcú na profi kompaktoch používať filtre
Coolpix A nie je určený
pre tých, ktorí chcú fotografovať portréty s efektne rozostreným pozadím (to fyzicky pri tomto ohnisku nejde)
pre tých, čo fotografujú šport alebo potrebujú teleobjektív
pre tých, ktorí chcú bleskové ostrenie (aspoň zatiaľ nie, možno že časom pomocou firmvéru áno)
pre lenivcov (nechcú zoomovať nohami :) )
V galérii článku nájdete fotografie vyfotené fotoaparátom rovno do JPG formátu a fotografie vyvolané z nekomprimovaného formátu NEF (Nikon RAW formát). Rozoznáte ich podľa popisu v ľavom dolnom rohu, kde fotografie z NEF majú značku JPG z NEF. Fotografie majú zachovaný plný EXIF a dajú sa stiahnuť v originálnej veľkosti, aby ste si mohli pozrieť maximálnu kvalitu, akú fotoaparát ponúka. Originál zobrazíte kliknutím na tlačidlo "zobraziť originál":
Svadobná fotografia s Frankom Štabrilom (1)
Fotografujeme Bielu noc (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 9. kolo - Farby Jesene (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (10)