Zážitky z nakrúcania: Pomalšie ako pomaly

Zážitky z nakrúcania: Pomalšie ako pomaly

Blog  /  Vladimir Kampf / 07.02.2017 / 12:20

Aj fotoaparátmi sa dajú nakrútiť skvelé videá. V nakrúcaní kamerou a fotoaparátom je stále rozdiel, aj keď sa oba typy záznamovej techniky k sebe neustále približujú. Možno nakoniec zostane rozdiel len v tom, že clona na kamere sa bude dať plynule meniť a bude mať označene T a na foťáku pôjde skokmi a bude sa naďalej označovať písmenom F. :)

Tí, ktorí nakrúcajú video fotoaparátmi si vyslúžili aj vlastné označenie "vidograf". Najmä kameramani od kamier sú presvedčení, že sa od nich výrazne odlišujú. Niektorí nad nimi ohŕňajú nos a neustále upozorňujú, že fotoaparát nie je kamera. A je to pravda, nie je.

Dva markantné rozdiely medzi prácou s kamerou a s fotoaparátom sú optické obrazové podanie a stabilizácia obrazu.

Video z ruky na fotoaparát bez stabilizovaného čipu a objektívu. Chce to pevnú ruku, "nedýchať" a nedať sa uniesť dejom, ktorý núti nasledovať ho. 

Staromódnejší look

Fotoaparát poskytuje viac možností práce s hĺbkou ostrosti, čo je dané väčšími čipmi v nich. Najmä pri špecifickom zaostrení jedného malého priestoru či miesta v zábere. Trebárs aj postava sa takto dá doslova  „vybrať“ z rozostreného pozadia, čo prináša veľmi intenzívny filmový efekt. Vyžeduje sa k tomu samozrejme patrične svetelný objektív s dlhším ohniskom. Ostrosť a neostrosť dostávajú rovnaké zadosťučinenie ako pri fotografii. Nakrúcanie fotoaparátom je paradoxne viac „staromódne“ a filmovejšie (profesionálnejšie), ako štandardné video s konzumnými kamerami. To je naopak viac „videovatejšie“. Video z konzumných kamier je takmer vždy ostré v celej ploche. Je to pre malý senzor, ktorý je príčinou omnoho väčšej hĺbky ostrosti. S hĺbkou ostrosti sa u lacnejších kamier pracuje len veľmi obtiažne.

Trpezlivosť!

Stabilizátory kamier fungujú zatiaľ oveľa efektívnejšie, ako stabilizátory fotoaparátov. Okrem toho je stále veľa modelov fotoaparátov, pri ktorých stabilizácia pri nakrúcaní videa na čipe buď nefunguje vôbec, alebo je stabilizovaný len objektív. Pre potreby videa mizerné. Žiaľ.

Až v novších modeloch fotoaparátov výrobcovia sprístupnili veľmi výkonné stabilizátory, ktoré udržia video nerozhýbané či neroztrasené. Napriek tomu si treba dávať pozor a viac či menej stabilizoavný prístroj pevne držať, nešklbať s ním, hýbať sa plynule a hlavne oveľa pomalšie, ako si myslíte, že už je veľmi pomaly. Trpezlivosť!

Stabilizácia obrazu s kvalitným 4K videom sa v súčasnosti veľmi dobre dopĺňajú u Micro 4/3 Mirrorless fotoaparátov. Panasonic Lumix DMC-GX80 alebo Panasonic Lumix DMC-G80. Na konci minulého roka k nim pribudol aj Olympus OM-D E-M1 Mk.II.

Panasonic Lumix DMC-GX80.

Panasonic Lumix DMC-G80.

Olympus OM-D E-M1 Mk.II.

Každý, kto nakrúca fotoaparátom, by si mal dať veľký pozor na zbrklosť. Rýchle pohyby sú nepozerateľné alebo ak aj áno, tak nie dlho. Lezú z nich očí stĺpkom, znervózňujú a veľmi rýchlo prestávajú baviť. Najmä dovolenkoví videotvorcovia to majú ťažké. Produkujú zábery, ktoré nikdy nikto neuvidí, lebo sa na ne nedá pozerať. Pri fotoaparátoch platí viac ako pri kamerách, že ich treba držať čo najpevnejšie alebo stabilizovať čo najviac.

Pomocníci

Fotoaparáty bez stabilizovaných čipov alebo aspoň objektívov sú vhodné na nakrúcanie zo statívu, alebo s pomocou rôznych doplnkových stabilizátorov.

K dispozícii sú napríklad video konzoly pre HDSLR Aputure MagicRig V1 či Aputure MagicRig V2 SET alebo Aputure MagicRig V3.

Aputure MagicRig V1.

Aputure MagicRig V2 SET.

Aputure MagicRig V3.

Najlepšia a najmodernejšia voľba však je trojosí elektronický stabilizátor. 3-axis Stabilizer Handheld Gimbal.

3-axis Stabilizer Handheld Gimbal.

Ak má fotoaparát stabilizovaný čip aj objektív a oba spolu dokážu stabilizovať aj počas nakrúcania videa, je to najlepšie vstavané riešenie. V tom prípade je v  pohode aj nakrúcanie z ruky alebo z jednoduchej rukoväte ako je napríklad Akira Video Handle.

Čarovný statív

Efektné je aj postaviť fotoaparát ako kameru na statív, premyslieť si záber a nakrútiť ho. Len tak bez akéhokoľvek ďalšieho pohybu techniky. Tento spôsob využívam veľmi často. Napríklad pri tomto krátkom videu z dedinky Sfantu Gheorghe na najjužnejšom konci dunajskej delty - tam, kde rieka Dunaj ústí do mora jedným zo svojich troch hlavných ramien.

Video z fotoaparátu s použitím statívu vyzerá inak, ako keď má videograf fotoaparát v rukách. 

 

Zážitky z nakrúcania: Pomalšie ako pomaly
4.75 5 with 4
 
počet hodnotení: 4

Komentáre

  • Ján Žitniak / 08.02.2017 09:50:12
    Vďaka za poučný článok. Veľmi sa mi páčili videa, sú z môjho pohľadu veľmi pútavé a zaujímavé, rovnaký pocit mám aj z kvality natočeného videa. Ak môžem maličkú radu - rád by som si dlhšie vychutnal zábery z toho druhého videa (More a rieka), hlavne od 1:52, kde sa mi časy medzi jednotlivými strihmi zdajú byť prirýchle. Záver videa je nečakaný a silný. Teším sa na ďalšie zaujímavé články a videa ...
  • Ján Žitniak / 08.02.2017 09:53:33
    Ešte ma napadá jedna otázka, s ohľadom na druhé video, akým spôsobom dosiahol autor nezainteresovanosť ľudí v zábere tak, aby prirodzene pôsobili a komunikovali a hlavne si nevšímali autorovú techniku ...
  • Vladimir Kampf / 08.02.2017 11:45:37
    veľmi sa teším reakcii. hneď mám z toho ďalšie dva tipy na články. jeden o tom, ako na strih malého videodokumentíku a druhý o tom ako na ľudí. otázky sú super, lebo ja ani netuším o čom by som mal písať. všetko sa mi zdá jasné a fádne. :-) zatiaľ len zhruba: ak ti na konci utekali zábery, tak je to preto, že som neodhadol dĺžku videjka. presne ako sa to namysleným autorom stáva. bol som presvedčený, že také úúúžasnééé zábery nemôžem predsa vyhodiť. dať videjku rytmus bol dobrý nápad, ale aj pesnička trvá len chvíľu, aby nezačala byť mimo. :-) a že na mňa tí ľudia kašlali je smutné aj preto, že tak ako som nezaujímal ich, tak nezaujímam ani baby. :-) viac v článkoch, nech sa nevystrieľam.
  • Vladimir Kampf / 08.02.2017 11:45:37
    veľmi sa teším reakcii. hneď mám z toho ďalšie dva tipy na články. jeden o tom, ako na strih malého videodokumentíku a druhý o tom ako na ľudí. otázky sú super, lebo ja ani netuším o čom by som mal písať. všetko sa mi zdá jasné a fádne. :-) zatiaľ len zhruba: ak ti na konci utekali zábery, tak je to preto, že som neodhadol dĺžku videjka. presne ako sa to namysleným autorom stáva. bol som presvedčený, že také úúúžasnééé zábery nemôžem predsa vyhodiť. dať videjku rytmus bol dobrý nápad, ale aj pesnička trvá len chvíľu, aby nezačala byť mimo. :-) a že na mňa tí ľudia kašlali je smutné aj preto, že tak ako som nezaujímal ich, tak nezaujímam ani baby. :-) viac v článkoch, nech sa nevystrieľam.
    Ján Žitniak / 13.02.2017 13:50:39
    Ďakujem za odpoveď, páčia sa mi :). Určite sa teším na ďalšie Vaše zaujímavé články a videá, som veľmi rád, že môžem aj takto spoznávať zaujímavého človeka a jeho prácu. Držím palce.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...