Medzi hranicami drzosti a zbabelosti

Medzi hranicami drzosti a zbabelosti

Blog  /  Vladimir Kampf / 28.12.2016 / 16:30

Ľudia sú často presvedčení, že každý, kto ľudí fotografuje zblízka musí byť aj riadne drzý. Ten, kto použije teleobjektív sa tomuto zaškatuľkovaniu ľahko vyhne. Ale nemusí to tak byť aj naozaj?

Byť účastníkom presstripu alebo štúdijnej cesty mimovládnych organizácii či akejkoľvek inej väčšej skupiny znamená byť viazaný programom. Ten je väčšinou taký nabitý, že ho nie je možné stihnúť. :-)

Myslieť si, že sa na takomto výlete dajú urobiť zmysluplné fotografie, je skôr zbožné želanie, ako reálna možnosť. Len pár záberov v pokluse...

Na druhej strane, do Mongolska k drobným hľadačom, kopáčom a spracovateľom zlata ma len tak nikto nezavolá. Ponuka od Slovenského centra pre komunikáciu a rozvoj bola neodolateľná.

Zmysel zúčastniť sa takýchto ciest vidím najmä v tom, že si ľahko obzriem neznámu krajinu, nájdem témy a hlavne sa zorientujem. Ak ma téma zaujme, môžem sa na niektoré miesta cielene vrátiť. Sám, alebo v menšom, rovnako naladenom tíme.

Aj v Mongolsku sme mali všetko vopred pripravené. Čakali nás na niekoľkých dohodnutých miestach. Samozrejme, že sme nič nestíhali. Tam, kde bolo zaujímavo, sme sa zdržali na chvíľu a potom sme sa celé hodiny presúvali prašnými cestami mongolskou krajinou na ďalšiu krátku návštevu. Bol nás plný mikrobus.

Navštívili sme ľudkov, ktorí liezli do hlbokých dier pod zem i areál na spracovanie zlatej rudy a vyplavovanie zlatiniek. Najzvedavejší som bol na smrtonosných nindžov. Tí v pláne neboli, ale stále bola šanca, že nejakých stretneme, pretože sme trmácali oblasťou, kde sa celkom oplatí byť nindžom. Nie je to však veľká sláva, len prilepšenie k mizernému (možno aj žiadnemu) príjmu.

Nakoniec sme stretli aj ich, smrtonosných nindžov. Znie to strašidelne pri pohľade na ľudské postavičky, ktorými sú drobní hľadači zlata. Prichádzajú k riekam so zelenými lavórmi priviazanými k ďalším pomôckam v ruksaku na chrbte. Na samom vrchu tróni práve zelený plastový lavór. Vyzerajú pri tom ako postavičky z populárneho seriálu.

Jeden manželský pár nindžov sme stretli pod veľkou baňou na zlato v Gatsuurte. Ochranca prírody Byambaa, ktorý nás sprevádzal, okamžite bežal za nimi, aby im zhabal hadicu, ktorou si chceli čerpať vodu na breh k zlatonosnej pôde. Zhabal im aj plastovú nádobu od koly. Mohla v nej byť ortuť alebo iná látka, ktorá uľahčuje vymývanie zlatiniek.

Rozčúlil sa právom. Po nindžoch zostáva mŕtva voda. Označenie nindžovia sa postupne vžilo aj pre kopáčov, nielen pre tých, ktorí zlato klasicky a najmenej nebezpečne ryžujú. V krajine Džingischána môže byť v súčasnosti až stotisíc nindžov. Ich činnosť je nelegálna a poškodzuje krajinu.

Rozbehol som sa za Byambaaaom dolu strmým brehom rovno k nindžom, aby som si ich odfotografoval. Tvárili sa previnilo a smutne. Bolo jasné, že v ten deň prišli aj o mizerný zárobok, ktorý by si možno vyryžovali. Núdza ich však pritlačí. Prídu zasa, lebo nemajú na výber.

Keď som sa horko ťažko vyštveral naspäť, všimol som si vyčítavé pohľady zvyšku skupiny. Jeden z účastníkov, ktorému sa môj prístup vôbec nepáčil, prišiel za mnou. Povedal, že je etnograf a chcel vedieť, aký som mal dôvod bežať dolu k potoku a fotografovať tých ľudí zblízka. Tvrdil, že to je urážlivé a nedôstojné...

Pozrel som sa okolo seba a skontroloval techniku ostatným. Všetci, vrátane môjho zvedavého „mentora“ mali natiahnuté dlhé ohniská. Jednoducho si pomohli optikou, aby boli bližšie pri rieke a aby fotografovali to isté čo ja.

Môj spoluúčastník zájazdu asi nečakal, že s týmto som sa už dávno vysporiadal a mám jasno. Povedal som mu, že som bol tak blízko pre to, lebo mi to príde férovejšie, ako niekoho špehovať „ďalekohľadom“. Jednoducho som bol vedľa nich a mohol som cítiť, do akej miery je im moja optika a prítomnosť nepríjemná. Vedeli o mne. Mohli akokoľvek reagovať.

Mohlo to dopadnúť aj tak, že by som neurobil ani jeden obrázok. S tým som bol zmierený. Už som to neraz zažil. Jednoducho som vycítil, že objekt mojej pozornosti si neželá, aby som ho fotografoval. A bolo pri tom jasné aj to, že keby som zostal o sto metrov ďalej, tak som ho na dlhé ohnisko mohol mať. Mohol...

Áno, v mojich žurnalistických začiatkoch som robil aj toto. Hovoril som si, prečo nie, veď som fotograf. To je poslanie... Časom ma to však prešlo a zdalo sa mi veľmi neuctivé loviť ľudkov dlhým sklom.

Najmä mladí fotografi hľadajú pravidlá, kedy človeka fotografovať zblízka a kedy mu už dať pokoj. Našiel som si jednoduchú cestu. Nepýtam sa, len prídem a vnímam. Človek, pri ktorom stojí fotograf s fotoaparátom na oku totiž vie, že ho fotografuje. Môže mi akokoľvek naznačiť, že si to neželá. Stačí gesto či pohľad, aby mi to bolo jasné. A ak by mi aj nedochádzalo, tak stačí gesto či pohľad trocha pritvrdiť a je to. :-)

Vysvetľovanie, že chcem niekoho odfotografovať, pretože to bude super a prinesie to niečo pekné aj fotografovanému, je takmer isto k ničomu.

Širšia optika sa síce dá vnímať ako drzosť, ale dlhšie ohniská už môžu znamenať zbabelosť. Samozrejme, ani toto pravidlo nie je také jednoznačné, ako vyzerá a má kopu výnimiek. Ako všetko v živote.

Dolu po prúde potoka, pri ktorom sme stretli nindžov, mali v ten deň slávnosť nomádi. Ženy umývali riad vo vode z potoka, pili z neho kone, kravy, ovce, kozy a možno aj ľudia... Ortuť pôsobí na nervovú sústavu, kyanidy sú jedy a vo vode sú ľahko rozpustné...

Medzi hranicami drzosti a zbabelosti
4.75 5 with 4
 
počet hodnotení: 4

Komentáre

  • Nina Horná / 28.12.2016 17:22:51
    Myslím si, že to chce väčšiu odvahu fotiť zblízka a je to aj férovejšie. Hlavne tie fotky sú potom aj osobnejšie a živšie.
  • Rudolf Baranovič / 28.12.2016 19:45:52
    moja rec, neviem nic ine k tomuj povedat, len ze plne suhlasim a stotoznujem sa s jeho slovami.
  • . Šedivec . / 29.12.2016 09:29:16
    Fotenie ludi z dialky zoomom je necestne ale to iste plati aj ked su foteny sice sirokacom ale zbabelo od pasa alebo cez apku. Skratka fotografovany o mne musi vediet...
  • Miroslav Komara / 29.12.2016 15:38:33
    ... Tak nejako (ako napísal Šedivec) , keď sa povie a ... , nech sa povie aj b ... Vo všeobecnosti je to tak (je to etické - morálne) , ako to napísal aj autor článku. Ale netreba vždy a všetko zovšeobecňovať , či niekoho odsudzovať . Ani netreba vždy a všetko brať až tak striktne - ani tie ohniská - ak je niekedy potrebné alebo je dôvod použiť to či ono ...
  • . Šedivec . / 29.12.2016 09:29:16
    Fotenie ludi z dialky zoomom je necestne ale to iste plati aj ked su foteny sice sirokacom ale zbabelo od pasa alebo cez apku. Skratka fotografovany o mne musi vediet...
    Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 09:12:27
    Preco je fotenie ludi z dialky zoomom necestne? Preco je fotenie od pasa alebo cez appku zbabele? Preco musi fotografovany o mne vedeit?
  • . Šedivec . / 03.01.2017 09:57:00
    Prečo sa to pýtaš mna? Prečo si nepochopil clanok? Prečo sa to neopytas sam seba? Prečo to ešte stale nevieš? Prečo to robia paparazzi? Prečo by fotka nemala mať pridanú hodnotu? Prečo si fotograf, ktorý takto fotí myslí že robi dokument? Prečo je dokumentárna fotografia na Slovensku v troskách? Keď si dokážeš odpovedať, dokážeš pochopiť. Keď nie nemal by si fotit dokument.
  • . Šedivec . / 03.01.2017 09:57:00
    Prečo sa to pýtaš mna? Prečo si nepochopil clanok? Prečo sa to neopytas sam seba? Prečo to ešte stale nevieš? Prečo to robia paparazzi? Prečo by fotka nemala mať pridanú hodnotu? Prečo si fotograf, ktorý takto fotí myslí že robi dokument? Prečo je dokumentárna fotografia na Slovensku v troskách? Keď si dokážeš odpovedať, dokážeš pochopiť. Keď nie nemal by si fotit dokument.
    Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 11:22:33
    No pytam sa na tvoj nazor nie na svoj. Su to tvoje tvrdenia a chcem pocut na com su postavene.
  • Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 11:22:33
    No pytam sa na tvoj nazor nie na svoj. Su to tvoje tvrdenia a chcem pocut na com su postavene.
    . Šedivec . / 03.01.2017 12:59:31
    Záleží na tom o co ti ide. Ak je to len potreba si rypnut, ( co predpokladam preto ze sa mi nezda ze si si na moje otazky aj odpovedal) tak je treba si položiť este jednu dôležitú otázku: Prečo u amaterskych fotografov prevlada ego a falosna predstava o dobrej fotke nad sudnostou a zdravym rozumom? Ak ti ide o debatu o serioznom dokumente tak ti odpoviem: Moje tvrdenia su postavene na skusenostiach a poznatkoch o dokumentarnej fotke. Dolezite este je co si predstavujeme pod dokumentarnou fotkou. Ak ju mame chapat tak ako ju predstavuju dnesne media tak sa niekde stala chyba. A vlastne sa aj stala pretože maju ludia skresleny pohlad na vec. Treba si pozriet diela skutocnych dokumentaristov a posudit ci ich tvorili telezoomom pripadne od pasa, alebo mali s ludmi kontakt ktory je pre dokument dolezity...
  • . Šedivec . / 03.01.2017 12:59:31
    Záleží na tom o co ti ide. Ak je to len potreba si rypnut, ( co predpokladam preto ze sa mi nezda ze si si na moje otazky aj odpovedal) tak je treba si položiť este jednu dôležitú otázku: Prečo u amaterskych fotografov prevlada ego a falosna predstava o dobrej fotke nad sudnostou a zdravym rozumom? Ak ti ide o debatu o serioznom dokumente tak ti odpoviem: Moje tvrdenia su postavene na skusenostiach a poznatkoch o dokumentarnej fotke. Dolezite este je co si predstavujeme pod dokumentarnou fotkou. Ak ju mame chapat tak ako ju predstavuju dnesne media tak sa niekde stala chyba. A vlastne sa aj stala pretože maju ludia skresleny pohlad na vec. Treba si pozriet diela skutocnych dokumentaristov a posudit ci ich tvorili telezoomom pripadne od pasa, alebo mali s ludmi kontakt ktory je pre dokument dolezity...
    Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 15:57:39
    Pytam sa lebo som zvedavy a odpovede by mohli zaujimat okrem mna aj viacerych citatelov. Ja s tebou napriklad z casti suhlasim ale miesto predpokladnia (co si myslim ja alebo ini), mentorovania (co si mam nastudovat) a stazovania (media, skreslene pohlady ludi, dokumentaristika v troskach) by si mohol konkretne odpovedat. Lebo zatial si toho napisal vela, ale dokopy skoro nic. Preto trochu updatnem svoje otazky: Ake su tvoje skusenosti a poznatky o dokumentarnej fotke? Kde mozem vidiet tvoju tvorbu? Co si predstavujes pod dokumentarnou fotkou? Porad kvalitnych dokumentaristov.
  • Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 15:57:39
    Pytam sa lebo som zvedavy a odpovede by mohli zaujimat okrem mna aj viacerych citatelov. Ja s tebou napriklad z casti suhlasim ale miesto predpokladnia (co si myslim ja alebo ini), mentorovania (co si mam nastudovat) a stazovania (media, skreslene pohlady ludi, dokumentaristika v troskach) by si mohol konkretne odpovedat. Lebo zatial si toho napisal vela, ale dokopy skoro nic. Preto trochu updatnem svoje otazky: Ake su tvoje skusenosti a poznatky o dokumentarnej fotke? Kde mozem vidiet tvoju tvorbu? Co si predstavujes pod dokumentarnou fotkou? Porad kvalitnych dokumentaristov.
    . Šedivec . / 03.01.2017 16:30:02
    :) Takže si si predsa len chcel rypnut... Prepáč ale tvoje otázky mi prídu ako keď trafená hus zagága pretože hneď prvá fotka v tvojom portfoliu je cvaknutá od pásu. Ale ja som naozaj o tebe nevedel v čase písania mojho prveho prispevku tak že to si neber osobne:) Ja som tak fotil tiež... OK. Ak ta to teda naozaj zaujíma, tak tu: http://www.dofoto.sk/ sú odpovede na všetky tvoje otázky, včetne odkazov na kvalitných dokumentaristov. Moje "Ja" tu nieje podstatné aj keď moje fotky tam možno časom uvidíš:)
  • . Šedivec . / 03.01.2017 16:30:02
    :) Takže si si predsa len chcel rypnut... Prepáč ale tvoje otázky mi prídu ako keď trafená hus zagága pretože hneď prvá fotka v tvojom portfoliu je cvaknutá od pásu. Ale ja som naozaj o tebe nevedel v čase písania mojho prveho prispevku tak že to si neber osobne:) Ja som tak fotil tiež... OK. Ak ta to teda naozaj zaujíma, tak tu: http://www.dofoto.sk/ sú odpovede na všetky tvoje otázky, včetne odkazov na kvalitných dokumentaristov. Moje "Ja" tu nieje podstatné aj keď moje fotky tam možno časom uvidíš:)
    Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 17:04:54
    Tak odzadu. Dik za link. Vyzera to fajn, popozeram. A ano koncene sa niekam dostavame. Preco je fotenie od pasa alebo cez appku zbabele? Naokraj, ja sa za dokumentaristu nepovazujem, ani nemam take ambicie. Ale vdaka cowbojskym odpasovkam mam vela dovolenkovych streetoviek z ktorych sa tesim a pre mna je to jedna z technik, ktore je velice user friendly. Hlavne ak ma zaujima moment/situacia a nie osoba.
  • . Šedivec . / 03.01.2017 18:35:27
    Ok ale tu sa už nebavime o dokumente ale o náhodných pouličných cvakoch pretože aj pouličná fotka sa dá fotiť seriozne. Pozri: http://erickimphotography.com/blog/2013/08/24/5-lessons-bruce-gilden-has-taught-me-about-street-photography/ Takže: Fotenie od pásu je zbabelé nie len pre fotografovaného ale hlavne pre fotografa, ktorý tak zbabelo pristupuje hlavne voči sebe. Takéto fotenie nemá žiadny autorský vklad. Nemôžeš ovplyvniť kompozíciu, nemôžeš ovplyvniť to čo bude na fotke pokial to nevidíš v hladáčiku alebo na displeji. Dalej pri fotke s ludmi je doležitý výraz foteného a ten nedosiahnes ked o tebe nevie. Takéto fotenie ti ako autorovy nič nedá. Neposúvaš sa dopredu a to ani ked to berieš ako cvičenie pretoze cvaknutie do priestoru nemozeme nazývať fotografickym dielom. Tak isto ti môže foták spadnut na zem a ked pri tom exponuje vznikne fotka ale ty si ju nijako neovplyvnil a mozes len dufat, ci bude dobrá. No asi nebude. A druhá rovina zbabelosti takéhoto fotenia je fotografovaný. Povedzme, že fotíš cez apku a do určitej miery dokážeš ovplyvniť kompozíciu a skladbu ale. Ten človek o tebe nevie a tak ti nemôže povedať, či sa fotiť chce alebo nie. Ok. chápem, že pri street fotke to je akceptovateľné, ale v zásade platí, že ak o tebe človek vie a má na fotke očný kontakt a výraz, tak je fotka takmer vždy lepšia. To už je ale na autorovi, aké chce mať fotky a do akej miery je ochotný sa téme dlhodobo venovať tak, aby mal v portfóliu nie zopár nepodarených náhodných cvakov,ale zbierku zaujímavých fotiek s určitou výpoveďou. Bez urážky, toto sa týka nás všetkých, čo fotíme bez ohľadu na mieru profesionality.
  • . Šedivec . / 03.01.2017 18:35:27
    Ok ale tu sa už nebavime o dokumente ale o náhodných pouličných cvakoch pretože aj pouličná fotka sa dá fotiť seriozne. Pozri: http://erickimphotography.com/blog/2013/08/24/5-lessons-bruce-gilden-has-taught-me-about-street-photography/ Takže: Fotenie od pásu je zbabelé nie len pre fotografovaného ale hlavne pre fotografa, ktorý tak zbabelo pristupuje hlavne voči sebe. Takéto fotenie nemá žiadny autorský vklad. Nemôžeš ovplyvniť kompozíciu, nemôžeš ovplyvniť to čo bude na fotke pokial to nevidíš v hladáčiku alebo na displeji. Dalej pri fotke s ludmi je doležitý výraz foteného a ten nedosiahnes ked o tebe nevie. Takéto fotenie ti ako autorovy nič nedá. Neposúvaš sa dopredu a to ani ked to berieš ako cvičenie pretoze cvaknutie do priestoru nemozeme nazývať fotografickym dielom. Tak isto ti môže foták spadnut na zem a ked pri tom exponuje vznikne fotka ale ty si ju nijako neovplyvnil a mozes len dufat, ci bude dobrá. No asi nebude. A druhá rovina zbabelosti takéhoto fotenia je fotografovaný. Povedzme, že fotíš cez apku a do určitej miery dokážeš ovplyvniť kompozíciu a skladbu ale. Ten človek o tebe nevie a tak ti nemôže povedať, či sa fotiť chce alebo nie. Ok. chápem, že pri street fotke to je akceptovateľné, ale v zásade platí, že ak o tebe človek vie a má na fotke očný kontakt a výraz, tak je fotka takmer vždy lepšia. To už je ale na autorovi, aké chce mať fotky a do akej miery je ochotný sa téme dlhodobo venovať tak, aby mal v portfóliu nie zopár nepodarených náhodných cvakov,ale zbierku zaujímavých fotiek s určitou výpoveďou. Bez urážky, toto sa týka nás všetkých, čo fotíme bez ohľadu na mieru profesionality.
    Tomáš Pospíchal / 03.01.2017 20:35:24
    Dakujem za nazor, nakoniec som rad ze si sa rozpisal.
  • . Šedivec . / 03.01.2017 18:35:27
    Ok ale tu sa už nebavime o dokumente ale o náhodných pouličných cvakoch pretože aj pouličná fotka sa dá fotiť seriozne. Pozri: http://erickimphotography.com/blog/2013/08/24/5-lessons-bruce-gilden-has-taught-me-about-street-photography/ Takže: Fotenie od pásu je zbabelé nie len pre fotografovaného ale hlavne pre fotografa, ktorý tak zbabelo pristupuje hlavne voči sebe. Takéto fotenie nemá žiadny autorský vklad. Nemôžeš ovplyvniť kompozíciu, nemôžeš ovplyvniť to čo bude na fotke pokial to nevidíš v hladáčiku alebo na displeji. Dalej pri fotke s ludmi je doležitý výraz foteného a ten nedosiahnes ked o tebe nevie. Takéto fotenie ti ako autorovy nič nedá. Neposúvaš sa dopredu a to ani ked to berieš ako cvičenie pretoze cvaknutie do priestoru nemozeme nazývať fotografickym dielom. Tak isto ti môže foták spadnut na zem a ked pri tom exponuje vznikne fotka ale ty si ju nijako neovplyvnil a mozes len dufat, ci bude dobrá. No asi nebude. A druhá rovina zbabelosti takéhoto fotenia je fotografovaný. Povedzme, že fotíš cez apku a do určitej miery dokážeš ovplyvniť kompozíciu a skladbu ale. Ten človek o tebe nevie a tak ti nemôže povedať, či sa fotiť chce alebo nie. Ok. chápem, že pri street fotke to je akceptovateľné, ale v zásade platí, že ak o tebe človek vie a má na fotke očný kontakt a výraz, tak je fotka takmer vždy lepšia. To už je ale na autorovi, aké chce mať fotky a do akej miery je ochotný sa téme dlhodobo venovať tak, aby mal v portfóliu nie zopár nepodarených náhodných cvakov,ale zbierku zaujímavých fotiek s určitou výpoveďou. Bez urážky, toto sa týka nás všetkých, čo fotíme bez ohľadu na mieru profesionality.
    blahoslav J B Art / 03.01.2017 21:41:11
    nesuhlasim, ze na street fotke treba ocny kontakt a ze vyraz foteneho je lepsi, ked vie o fotografovi ... podla mna malo ludi sa bude tvarit prirodzene, bud sa zarazia, ze su foteni, alebo budu robit opicky ... extremny priklad je ten fotograf, co fotil ludi tak, ze priskocil k niekomu a z blizka mu slahol bleskom do ksichtu na druhej strane by bolo asi dobre, ked si niekoho 'nepozorovane' odfotit, tak mu potom obrazok ukazat, ci je s tym ok
  • . Šedivec . / 03.01.2017 22:04:04
    To je tvoja vec ci s tým súhlasíš alebo nie. Kolega chcel vedieť môj názor. Nemusíš s nim súhlasiť. Kludne si fot od pasa aj telezoomom aj cez apku alebo ako chceš. Sloboda.
  • . Šedivec . / 03.01.2017 22:04:04
    To je tvoja vec ci s tým súhlasíš alebo nie. Kolega chcel vedieť môj názor. Nemusíš s nim súhlasiť. Kludne si fot od pasa aj telezoomom aj cez apku alebo ako chceš. Sloboda.
    blahoslav J B Art / 03.01.2017 22:37:24
    teraz som si vsimol, ze si dal odkaz na fotky toho fotografa, co som spominal ... ak sa niekomu pacia vytrestene ksichty prekvapenych ludi vybielene bleskom, nech si take foti :) ... ak niekto foti nepozorovane od pasa, apkou alebo teleobjektivom, nech tak foti, ak sa mu to paci
  • blahoslav J B Art / 03.01.2017 22:37:24
    teraz som si vsimol, ze si dal odkaz na fotky toho fotografa, co som spominal ... ak sa niekomu pacia vytrestene ksichty prekvapenych ludi vybielene bleskom, nech si take foti :) ... ak niekto foti nepozorovane od pasa, apkou alebo teleobjektivom, nech tak foti, ak sa mu to paci
    . Šedivec . / 04.01.2017 08:06:44
    Ty si nejaký rýchly s tým nesuhlasenim. Ani nestihas čítať. A ten odkaz neni s jeho fotkami ale s textom a zaujimavym. Keby si nebol rychly majster sveta tak sa mozes nieco priučiť. Vyšla mi z toho dalsia otazka: Prečo súčasným "fotografom" chýba pokora a trpezlivosť?
  • Michal Buzaši / 05.01.2017 02:19:02
    "Zaujímavá" debata :-) .. a čo tak fotenie streetu s mirrorless-mi, alebo dokonca kompaktmi ... to je poriadny kus zbabelosti tváriť sa "ja nič, ja turista". Street fotograf hodný uznania by mal mať profi zrkadlovku, alebo aspoň poloprofi s gripom, a široký zoom f/2,8. ... a nefotiť babičky alebo turistov ale riadnych chlapov po pár poldecákoch .. prípadne našich temperamentnejších "spoluobčanov". Taký fotograf už môže o sebe povedať, že nie je zbabelec ... Čo nám už hrabe? Fotka je buď dobrá alebo zlá. Každé ohnisko predsa robí inú atmosféru a podľa toho sa vyberá. Zlé je keď sa použije dlhé ohnisko tam kde by bolo lepšie krátke, alebo "cvak od pása", LEN zo "zbabelosti", a krátke ohnisko a bum rovno "do úsmevu" namiesto dlhšieho ohniska LEN aby som ukázal, že "mám na to gu..e".
  • Michal Buzaši / 05.01.2017 02:19:02
    "Zaujímavá" debata :-) .. a čo tak fotenie streetu s mirrorless-mi, alebo dokonca kompaktmi ... to je poriadny kus zbabelosti tváriť sa "ja nič, ja turista". Street fotograf hodný uznania by mal mať profi zrkadlovku, alebo aspoň poloprofi s gripom, a široký zoom f/2,8. ... a nefotiť babičky alebo turistov ale riadnych chlapov po pár poldecákoch .. prípadne našich temperamentnejších "spoluobčanov". Taký fotograf už môže o sebe povedať, že nie je zbabelec ... Čo nám už hrabe? Fotka je buď dobrá alebo zlá. Každé ohnisko predsa robí inú atmosféru a podľa toho sa vyberá. Zlé je keď sa použije dlhé ohnisko tam kde by bolo lepšie krátke, alebo "cvak od pása", LEN zo "zbabelosti", a krátke ohnisko a bum rovno "do úsmevu" namiesto dlhšieho ohniska LEN aby som ukázal, že "mám na to gu..e".
    . Šedivec . / 05.01.2017 09:43:13
    Fotograf by nemal ukazovat ci ma na nieco gule alebo techniku, ale svoj talent a svoju pracu, teda fotografie.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...