Martin Žilka: Skutočne neskutočné je skutočným

Martin Žilka: Skutočne neskutočné je skutočným

Nielen o novom objektíve Olympus M. Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5  /  Vladimir Kampf / 05.04.2021 / 20:45

Závidel som možnosť vyskúšať si nový superobjektív Olympus M. Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5 TC1.25x IS PRO.

Keď už som ho nemohol obťažkať… Ten objektív… Tak som sa s Martinom o ňom aspoň porozprával. Nielen o objektíve, ale aj o ňom, Olympus ambasádorovi, ktorý našiel zaľúbenie v Micro 4/3 systéme.

Martin v akcii. Micro 4/3 systém má svojich oddaných aj tých, ktorí pre neho nemajú pochopenie.

Martin Žilka o sebe napísal: Profesionálne sa venujem fotografii od roku 2001 a od roku 2017 pracujem s fototechnikou a optikou značky Olympus. Venujem sa komerčnej fotografii, fotím podujatia, outdoor športy, architektúru, cestovanie, portréty. Vlastním všetky objektívy triedy Olympus Pro a uvítal som možnosť testovať nový a dávnejšie oznámený objektív Olympus 150-400 Pro.

Čím si chcel byť, keď si bol malý, a ako si sa stal fotografom?

Chcel som byť v prírode, možno chatárom niekde na horskej chate. Nevedel som, že budem fotografom. V mojom živote nastalo niekoľko zlomových vecí, ktoré sa na tom podpísali. Zistil som, že veľmi rád cestujem.

Takže na chate by si neobsedel.

Zistil som, že najviac vnemov mi prináša práve cestovanie. Chcel som cestovať po Slovensku, po Európe, po svete. Prvý pas som dostal pár rokov od otvorenia hraníc po revolúcii. Do doby covidovej som prešiel 80 krajín.

Pas ti otvoril bránu do sveta.

Ako študent som stopom Európe prejazdil vyše 30-tisíc kilometrov. Bola chuť i pas, neboli peniaze, takže ideálny spôsob ako sa dostať na alpské kopce, do veľkomiest či na morské pobrežia. Bol som študent a ešte som nefotil profesionálne. Zlom nastal na raftingovej expedícii Omo s Beckom a Paľom Barabášom. To bol pre mňa zásadný zlom. O tri týždne som dal výpoveď v práci a odvtedy som nebol zamestnaný.

Kde si pracoval?

Vyštudoval som ekonómiu so špecializáciou na zahraničný obchod. Cestuješ a pritom zarábaš, takže to bola na prvý pohľad vhodná kombinácia. Aj som po škole 3 roky pracoval v biznise, niečo sa naučil. Potom som zistil, že nie som pes v búde, ale vlk v lese.

Ako ti išlo fotenie?

Začal som s tým, čo som zažíval: výlety s kamarátmi v prírode, akcie, športy, svadby, atď. Všetko len tak, až do ďalšieho zlomu. Kedysi bola fotovýbava veľmi drahá a v rodine sme mali len malý kompakt. Prvý filmovú zrkadlovku som si kúpil v roku 1998 v Anglicku. Zlomovým okamihom bol úspech v konkurze na fotografa pre lode v Karibiku. V druhom kole pohovoru v Budapešti bolo približne 60 fotografov. Vybrali dvoch, aj mňa. Najprv nás poslali na mesačný intenzívny kurz v americkom Miami. Fotili sme Nikonmi na filmy, vyskúšal som si aj prácu v labe. Práca zahŕňala štúdiové i dokumentačné fotenie, no veľa som fotil aj výlety po karibských destináciách pre tour manažérov. Veľa sme pracovali s ľuďmi, a to ma baví doteraz. Všetky prachy, ktoré som vtedy za dve sezóny na lodi zarobil, som investoval do nastupujúcej digitálnej techniky.

A čo ťa živí?

Fotením živím seba a rodinu 20 rokov. To, čo fotím sa vyvíja podľa čo ma baví a ako ide hospodárstvo. Fotieval som najviac eventy. Myslím, že dobre, lebo zákaziek bolo veľa. Fotil som aj veľké veci pre banky, developerov a pre celosvetové spoločnosti. Vždy ma to však ťahalo viac von ako do ateliéru. Mám aj prenosný ateliér, ale najviac mi sedí outdoor a architektúra. Stále sa veľa učím a investujem do inovácií, hľadám vizuálne riešenia pre moju biznis klientelu.

Máš sen robiť niečo iné ako fotografa?

Nie, som spokojný. Jeden sen som si však začal plniť v minulom roku. Odjakživa jazdím rád na vode, kanoe, rafty, kajaky. Od minulého roka som si zamiloval packrafty, hravé a stabilné nafukovacie kajaky. Berieme ľudí na tripy do prírody, ja to sčasti organizujem a robím foto/video dokumentáciu. Packraft je stabilný, viem z neho fotiť, aj s dlhými sklami, šport i prírodu.

A na to potrebuješ Micro 4/3

Pre mňa je Olympus logická odpoveď na všetko. Predtým som fotil na Canon. Mal som veľmi dobrú výbavu. Som si vedomý všetkých výhod, ktoré má FullFrame. Sem tam sa mi dostane do rúk nejaká nová mašinka, pracujem s obrázkami fotografov, ktorí pracujú pre mňa. Môžem porovnávať. Samozrejme Micro 4/3 má 4x menší senzor. Kľúčové sú ale inovácie, nové riešenia prinášajúce nové možnosti a v tom má Oly veľa výhod. Ak má človek jasno, čo chce fotografovať, musí si na to ušiť čo najlepšiu zbraň.

Pre teba je delo Micro 4/3…

Tento systém má prednosť v univerzálnosti. Bol pre mňa šok, keď vyšli so zoomom Olympus M. Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO. Mať v ruke taký rozsah znamená veľkú slobodu. Je to pre mňa zjednodušujúce riešenie na kopu fotení a pritom neprichádzam o kvalitu. Pretože pracujem veľa aj s videom, brutálne výkonná duálna stabilizácia 7EV mi prináša dalšie výhody.

Olympus M. Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO je na video ako stvorený.

Video v rôznych formtoch má čoraz väčší význam. Olympus je pre mňa mobilita vďaka menšej váhe a pestrosť pohľadov vďaka ľahším a veľmi kvalitným objektívom. Som ochotný platiť za to nedokonalosťou v hraničných situáciách. Ak je pre niekoho mantra úroveň šumu, len sa usmejem. To sa dá v súčasnej dobe riešiť ozaj efektívne aj postprodukčne. Mám rád veci prežívať a dokumentovať naozaj, aj v pohybe, nie umelo. Že to nepochopí väčšina fotografov ma netankuje.

Neuveriteľný rozsah ponúka aj ďalší olympusácky telesuperzoom Olympus M. Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS. Čo naň hovoríš?

Nestíham sa čudovať. Ale ono to začalo ešte skôr objektívom Olympus M. Zuiko Digital ED 300mm f/4 IS PRO. Mať po prepočte na FullFrame v ruke sklo s ohniskom 600mm pri clone 4, v profi kvalite, so stabilizáciou 7EV fotiť naostro pri 1/10s je predsa zázrak. 100-400 je úžasný rozsah. Tu však treba porovnávať výkon s cenou, ktorá je na pulte 1300 eur. Pomer cena – výkon je úžasný a isto sa oplatí. Pre mňa je kresba tohto neprofesionálneho skla nad očakávanie. Problém je možno vyššia clona na hornom konci a nefunkčná synchronizácia IS. Keď ním fotím objekty v pohybe pri športe, potrebujem reálne krátke časy.

Je radosť voziť si takýto objektív so sebou.

Poďme už k chuťovke Olympus M. Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5 TC1.25x IS PRO.

Mal som ho vyše týždňa. Pôvodne som ho chcel vyskúšať hneď na troch miestach. Svetový pohár v lyžovaní fotím už piatu sezónu. V Jasnej som ako doma, mal som tam aj zákazku, takže prvý spot bol jasný. Freeridové lyžiarske preteky Freeride World Qualification Jasná Adrenalín tiež fotím už od roku 2003. Pol dňa som v strede steny a fotím jazdcov, ktorí si idú svoju linku, skáču a bavia sa. Je to náročné fotenie. To mi však tento rok nevyšlo, pretože preteky pre pandémiu zrušili. Mal som fotiť aj zimné sústredenie horolezeckej reprezentácie vo Vysokých Tatrách, ale sa tiež nekonalo.

Aký bol svetový pohár?

Úžasná atmosféra, ľadové trate a skvelé výsledky Peťi Vlhovej. Mal som v rukách niečo, čo v podobnom prostredí nikto iný ešte v rukách nemal. To je iný svet a iný vesmír. Kolegovia športoví fotografi z domácich či svetových agentúr fotia na ohniskách 200-600mm, vďaka váhe len zo statických pozícií. Ja viem fotiť aj na lyžiach 24-200mm na jednom tele a 300-1000mm na druhom. Aj v pohybe, iná liga. Vidíš do diaľky tak, že objavuješ nové dimenzie, iné emócie.

Dal si objektívu zabrať?

Skúšal som ho aj pri fotení vtákov, kedže Olympus EM1X má úžasnú funkciu Bird Tracking. Otestoval som si aj fotenie detailov, pretože na 1000mm viete fotiť z 1,3m. Zobral som ho aj na skialpový výlet, vďaka svojej malej váhe 1,9kg je to superzbraň. Rozsah 300-1000mm som skúšal aj na golfe. Okrem toho som s ním skúsil aj 50-megapixlové multishot zábery z ruky. Funguje to, krásne prekreslené detaily. Keď som od Téryho chaty fotil ľudí na zábradlí na Lomnickom štíte, tak som nevychádzal z úžasu. Jedna z vecí, na ktoré som bol zvedavý pri testovaní nového objektívu, bolo využitie 2x telekonventora. Samotný objektív má minimálnu clonu 4,5 pri 800mm a 5,6 pri 1000mm po prepočte na štandardný kinofilmový formát. Vstavaný telekonventor predlžuje ohnisko 1,25x a znižuje svetelnosť objektívu o 2/3 stopy, kresba ostáva vynikajúca. 1000mm/5.6 je super. Pri použití externého 2x telekonventora sa mení minimálna clona pri 1600mm na 9 a pri 2000mm na 11. To už treba ozaj vyššie ISO alebo dlhšie časy, teda  menej využiteľné pri dynamických scénach. Kresba sa mierne  zhoršuje, ale mať poruke 2000mm a možnosť fotiť naostro pri dvadsatine sekundy je niečo, čo doteraz nebolo možné. Mám rád posúvanie hraníc.

Bol si spokojný?

Až tak, že som si ho hneď objednal. To by ma v živote nenapadlo, že pôjdem do objektívu pre Micro 4/3 za 7000 eur na pulte. To je predsa neskutočné. Ale prinesie mi to nové unikátne možnosti a konkurenčné výhody pri tvorbe mojej vizuálnej komunikácie. Mám rád ísť svojou cestou.

Martin Žilka: Skutočne neskutočné je skutočným
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...