Mesto v nečase

Mesto v nečase

Ideálne na fotenie neopozeraných záberov známych miest a objektov  /  Srnec Karol / 19.11.2025 / 08:20

Keď prší, môžete zostať doma alebo vyraziť do nečasu. Málokomu sa chce opustiť pohodlie domova, keď je vonku škaredo. Mám tu však pár dôvodov, prečo to predsa len urobiť.

V prvom rade máte možnosť nafotiť zábery, ktoré tí pohodlnejší nikdy nebudú mať a verte, je ich väčšina. V druhom rade majú fotografie nasnímané za daždivého počasia skvelú atmosféru. A do tretice, mesto je vyľudnené, čo vám dáva viac priestoru pre čistejšie kompozície.

Ochrana pred dažďom a snehom

Pri fotení v daždi alebo snežení nemusíte riešiť len ochranu citlivej techniky, ale aj to, aby sa vám na prednú šošovku nedostala voda. Samozrejme, výhodou je, ak máte od výroby utesnený fotoaparát a objektív. Ak nie, môžete si kúpiť pláštenku na fotoaparát, napríklad od firmy Peak Design, alebo improvizovať a vyrobiť si ju z igelitového vrecka či hotelovej čiapky na kúpanie. To však nerieši kvapky na prednej šošovke.

 

Pláštenka od Peak Design.

 

Prvým stupňom ochrany je filter (UV alebo Protector), najlepšie s fluorínovou vrstvou, ktorá odpudzuje kvapaliny a nečistoty. Pribaľte si aj niekoľko handričiek na utieranie. Výbornou ochranou pred kvapkami je slnečná clona, pri teleobjektívoch je väčšia a účinnejšia. Napriek tomu budete pravdepodobne potrebovať spoľahlivejšiu ochranu pred dažďom – a tou je dáždnik. Je to trochu nepríjemné, pretože sa vám môže horšie manipulovať s technikou, najmä ak fúka vietor. Preto, ak je to možné, vyhľadávajte suché miesta, napríklad podbránie či miesta pod balkónmi a markízami.

Dávajte si veľký pozor pri výmene objektívov, aby sa vám dážď, či sneh nedostali na snímač.

Nezabudnite na vlastný komfort. Teplo a nepremokavo sa oblečte. Keď je chladno, nezabudnite na rukavice, ponúkajú sa aj špeciálne pre fotografov.

Po fotení sa odporúča doplniť teplo a energiu návštevou kaviarne, ako príjemné zakončenie fotovýletu v nečase. Pri prechode zo zimy do tepla, nechajte techniku v taške, či batohu, nech sa temperuje. Inak hrozí že sa v objektívoch a fotoaparáte skondenzuje vzdušná vlhkosť.

Technika

Zoberte si svoju obľúbenú techniku, podľa toho, čo chcete fotografovať. Ja rád používam teleobjektívy umožňujúce stlačiť perspektívu a svetelné objektívy umožňujúce fotografovať za zlých svetelných podmienok a zároveň sa dá s nimi dosiahnuť malá hĺbka ostrosti.
Širokouhlejšie objektívy využijete pri street fotografii.

Poznámka: Nezabudnite si pribaliť dostatok utierok na otieranie mokrej techniky.

Nastavenia

K fotografii za zlého počasia sa hodí čiernobiele spracovanie, ale sú motívy, ktorým to sluší aj farebne. Fotografujete do RAW, ak máte bezzrkadlovku, môžete si zvoliť monochromatický obrazový režim. V hľadáčiku tak uvidíte ČB obraz, čo je dobrá pomôcka pri vnímaní fotografovanej scény. RAW po importe do počítača bude farebný a vy sa rozhodnete, či ho vyvoláte farebne, alebo čiernobielo. Osobne preferujem monochromatické prevedenie fotografií. Je to dané tým, že počas dažďa, sneženia, či hmly sa farby väčšinou vytrácajú a nijako nepomáhajú kompozícii. V takom prípade je najlepšie sa ich zbaviť. Čiernobielym prevedením dáte lepšie vyniknúť štruktúram textúram a tvarom.

 

Pekné pastelové farby vznikajú pri difúznom svetle.

 

ČB spracovanie dá vyniknúť tvarom a textúram.

 

Vzhľadom na horšie svetelné podmienky odporúčam Auto ISO. Trochu šumu k tomu patrí, najmä pri ČB spracovaní.

Počas dažďa je obloha zatiahnutá a svetlo je difúzne. Nemusíte teda expozične bojovať s veľkým kontrastom medzi svetlom a tieňom. Pri statických motívoch použite program A/Av, clonou regulujte hĺbku ostrosti. Pri fotografovaní pohybu zvoľte program S/Tv. Nastavte dostatočne krátky čas. Pri fotení chodcov je to 1/125 - 1/500, podľa rýchlosti a smere pohybu. Použite kontinuálne zaostrovanie.

Pri hmlistom počasí majú fotoaparáty trend zábery podexponovať, preto použite korekciu expozície smerom do plusu.

 

Pri hmlistom počasí, kde je na zábere veľa ‚bielej, je potrebné použiť plusovú korekciu expozície, inak bude záber podexponovaný (tmavý).

Motívy

Fotografovať môžete rôzne motívy. Širšie, či detailnejšie zábery mesta. Prípadne aj s ľuďmi, ktorí dotvárajú atmosféru. V meste nájdete aj množstvo skrytých zátiší, akými sú detaily dlažby, odkvapova rúra, výklad obchodu. Malú hĺbku ostrosti môžete použiť pri snímaní detailov lavičiek, či sôch.

 

Širší záber mesta.

 

Detailnejší záber teleobjektívom, využitá je stlačená perspektíva.

 

Využite aj malú hĺbku ostrosti.

 

Hľadajte skryté zátišia.

 

Vďačným objektom sú ľudia. K ich fotografovaniu môžete pristupovať ako street fotografi, alebo ich využijete ako „komparzistov“. Najmä ľudia s dáždnikmi pekne dotvoria vaše zábery, pretože dáždnik podporí celkovú atmosféru záberov. Pri fotografovaní detailov mesta si môžete naplánovať kompozíciu a vyčkať, kým okoloidúci vstúpia do vami zakomponovanej scény. V správny čas potom stlačte spúšť.

 

V štýle street fotografie.

 

Neostrá silueta s dáždnikom dotvára atmosféru miesta a počasia.

 

Využívajte odrazy na mokrej dlažbe, či v mlákach. mokrá dlažba odráža svetlo a vyzerá úplne inak, než keď je suchá. Je významným prvkom dotvárajúcim atmosféru.

 

Miesto nudnej dlažby tu máme pekný odraz hotelu Carlton.

 

Obzvlášť zaujímavé je mesto v hmle. Na hmle je super, že ukrýva. Určite aj vy máte nejedno obľúbené miesto, kde by ste fotili, keby vám vzadu niečo nezavadzalo. Kvôli vám však tú škaredú barabizňu na konci ulice nezbúrajú. Hmla ju ale milosrdne ukryje.

Jednou z vlastností hmly je, že vytvára plány. Akoby neexistoval plynulý prechod z popredia do pozadia, ale bol svet vytvorený z kulís. Najvýraznejšia je tá najbližšia, každá ďalšia je bledšia a bledšia. To dotvára výrazný dojem priestoru. Niekedy môžete fotografovať aj siluety, oproti svetlej hmle.

 

Hmla vytvára väčší priestorový efekt a ukrýva rušivé prvky v pozadí. Dáva väčši priestor fantázii diváka.

 

Na záberoch môžete zachytiť aj samotný dážď. Nie vždy sa vám podarí zachytiť samotný dážď, záleží to od jeho intenzity a veľkosti kvapiek. Ak ho je dosť, na fotografiách sa objaví. Pri krátkych expozičných časoch budú kvapky vyzerať ako bodky, pri dlhších ako čiarky. Vodu môžete zachytiť aj inak. Dážď sa usadzuje na objektoch v podobe kvapiek.

 

Pri 1/100 s. sa kvapky zachytia ako krátke čiarky.

Mesto v nečase
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...