Parciálne farby vo fotografii (nazývané aj selektívne farby alebo partial color) sú technika, pri ktorej snímke ponecháte jednu alebo niekoľko farieb (alebo ich odtieňov) a zvyšok je čiernobiely/desaturovaný. Výsledkom je, že vybrané farby výrazne vyniknú na monochromatickom pozadí, čo smeruje pozornosť diváka na konkrétny predmet alebo detail.
Určite poznáte pohľadnice s Londýna, na ktorých je červený autobus, telefónna búdka, či počtová schránka a zvyšok je čiernobiely. Alebo fotografie žltých newyorských taxíkov vynikajúcich na inak čiernobielom zábere. Väčšinou sa jedná o počítačovú manipuláciu. Ale ide to aj prirodzene, rovno z fotoaparátu.
S prirodzeným efektom parciálnych farieb sa často nestretávame. Len zriedka je farebný objekt na monochromatickom pozadí. Najčastejšie nájdete motív v mestskom. prostredí, kde sa odtiene šedej vyskytujú prirodzene.
Výrazne môže napomôcť počasie. Keď prší, sneží, je zamračené, či je hmlisto, farby bývajú potlačené.Objekt s výrazne saturovanými farbami v takomto monochromatickom prostredí vynikne.
Aj v prírode občas natrafíte na prirodzený efekt parciálnych farieb, napr. žltý list na šedej kôre stromu. Alebo využijete ako prostredie zimný les bez farieb, pre nasnímanie portrétov.
Nebudem tu rozpisovať nastavenie fotoaparátu. To záleží na tom, čo fotografujete. Je tu ale jeden dôležitý parameter a to vyváženie bielej. To vplýva na farby a paradoxne najviac na tie monochromatické. Potrebujete, aby monochromatické farby boli čo najviac čiernobiele. Preto použite prednastavenie WB podľa zdroja svetla, alebo WB nastavte ručne.
Vespa pred galériou. Ideálny motív, bez postprocesingu vytvára efekt parciálnych farieb.
Detail kolesa, žltá vyniká na monochromatickom kolese.
Oranžové bójky na tmavej hladine.
Červené koleso na tmavom pozadí parnej lokomotívy.
Jesenný list oranžovo svieti na tmavom asfalte.
Portrét v zimnom lese. Vďaka monochromatickému oblečeniu vynikne červené líčenie.
List na tmavej hladine.
Poznámka: Aj na sivých plochách sa môže odrážať farba, napr. oblohy a preto je potrebné ju stiahnuť postprocesingom.
Niektoré amatérske fotoaparáty majú okrem obrazových profilov aj obrazové efekty. Medzi nimi často nájdete efekt parciálnych farieb, pričo máte možnosť si vybrať ktorá farba má byť zvýraznená a ostatné budú prevedené do odtieňov šedej. Bežná je táto funkcia v telefónoch, buď priamo v aplikácii fotoaparátu, alebo ako špeciálna aplikácia. Veľkou výhodou je, že efekt vidíte na displeji ešte pred stlačením spúšte a tak vás fotoaparát/telefón učí pozerať sa na svet inak.
Aj tu ale máte väčšiu šancu na úspech, ak má scéna prirodzený potenciál efektu parciálnych farieb.
Parciálny efekt telefónu Honor.
Parciálny efekt fotoaparátu Olympus.
Tu bola vybraná žlto-zelená farba a pridaný efekt rámčeku.
Základom úpravy fotografii na efekt parciálnych farieb je funkcia HSL, konkrétne položka S, čiže saturácia, po našom farebné nasýtenie. Vďaka tejto funkcii môžete desaturovať vybrané farby, previesť ich na odtiene šedej. Parciálnu farbu zvýraznite a ostatné farby potlačte desaturáciou.
HSL v Lightroome nájdete v paneli Color Mixer.
Aj pri postprocesingu je dôležitý potenciál fotografie.
Výrazné oranžové róby šaolinských bojovníkov prirodzene vynikali na šedivom pozadí.
Červený dáždnik vynikal svojou výraznou farbou, stačilo potlačiť menej výrazné farby.
Automobily bývajú často farebne výrazné.Skvelý objekt pre efekt parciálnych farieb.
Oranžová bunda prirodzene vynikla na šedivom zimnom pozadí.
Tip: Vyskúšajte experimentovať s vyvážením bielej. Má vplyv na farebnú paletu a ovplyvňuje možnosti mixovania farieb v HSL.
Vyhodnotenie 10. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (4)
Fotosúťaž Pro.Laika fotograf roka 2025: 10.kolo - krásy Slovenska (1)
Sigma 200mm f/2 DG OS Sports (1)
Kráľovná večera – Sigma 17-40mm F1.8 DC | Art (1)