F-stop vs T-stop

F-stop vs T-stop

Poznáte obidva spôsoby udávania svetelnosti a clony?  /  Srnec Karol / 24.11.2025 / 06:00

Pracovať s clonou je každodenný chlebíček fotografa i filmára. Neustále ju používame pre nastavenie expozície. Maximálna clona zohráva úlohu pri výbere objektívov, pre rôzne účely. Fotografi a videotvorcovia dôverne poznajú aj vplyv clony na hĺbku ostrosti i na využitie svetla. F, či f/ pozná každý, menej už iné označenie svetelnosti a veľkosti clonového otvoru T a t/.

 

F-stop

Ak sa venujete fotografii, dôverne poznáte jeden z parametrov každého objektívu, konkrétne svetelnosť. Svetelnosť objektívu (angl. lens brightness) je spôsob, akým sa meria schopnosť objektívu prenášať svetlo do fotoaparátu. Svetelnosť súvisí s veľkosťou otvoru clony. Menšie f číslo znamená väčší otvor (viac svetla), väčšie f číslo znamená menší otvor (menej svetla). Asi každý vie, že objektív s F1,2 je svetelnejší ako objektív s F5,6.

Otvor clony je rádius alebo priemer otvoru v mm. V bežnom používateľskom kontexte sa však pracuje s f/ číslom, ktoré je pomerom: f/ číslo = ohnisková vzdialenosť / priemer otvoru clony.

Ak poznáte ohniskovú vzdialenosť (napr. 50 mm) a f/ číslo (napr. f/1.8), môžete zistiť priemer otvoru: priemer otvoru = ohnisková vzdialenosť / f/, napr. 50 mm / 1.8 ≈ 27.8 mm. V praxi nás vzorce nezaujímajú. Stačí nám vedieť, že svetelnejší objektív pustí na snímač viac svetla a poskytuje menšiu hĺbku ostrosti, ako menej svetelný objektív.

Máloktorý fotograf ale vie, že dva objektívy s rovnakou udávanou svetelnosťou, alebo pri rovnakej clone nemusia prepúšťať rovnaké množstvo svetla. V tomto sú vzdelanejší filmári. Tí vedia, že nezáleží len na ohniskovej dĺžke objektívu a na veľkosti clonového otvoru. Vedia, že svetelnosť ovplyvňuje aj optická konštrukcia. Kvalita skla, povrchové vrstvy, aberácie a efektivita optiky môžu ovplyvniť skutočnú svetelnosť.

 

Prácu s clonou a clonovým číslom f/ musí ovládať každý fotograf a videotvorca.

 

T-stop

T-stop tiež označuje otvor clony, ale zohľadňuje svetelnú stratu spôsobenú samotnou optickou konštrukciou. Je to viac „praktická“ hodnota, ktorá udáva, aké množstvo svetla sa skutočne dostane na senzor po všetkých stratách v optike.

Pri bežných objektívoch býva rozdiel medzi f/ a t/ približne 0,05–0,3 EV. To znamená, že clona f/2.8 nemusí vždy presne zodpovedať rovnakej expozícii ako t/2.8. Odchýlka sa líši od objektívu k objektívu. U špeciálnych objektívoch pre kinematografiu sa udáva skutočná svetelnosť označená ako T. Zaručená je preto presná expozícia, ak sa používa napr. externý expozimeter. Expozícia sa nemení ani pri výmene objektívov, ak je nastavená rovnaká clona. Takáto presnosť je dôležitá v profesionálnom videu/filme.

 

U špeciálnych cinematických objektívoch sa používa označenie clony t/.

Rozdiel medzi fotografickými a filmovými objektívmi

Objektívy určené pre video (tzv. cine objektívy alebo filmové objektívy) sa v niekoľkých zásadných vlastnostiach odlišujú od tých, ktoré sú primárne určené pre fotografiu. Hoci sa s oboma typmi dajú robiť fotky aj videozáznamy, pri natáčaní videa sa kladú dôraz na trochu iné technické požiadavky.

 

Fotoobjektív. U tohto sa clona ovláda z fotoaparátu, po krokoch.

 

Špeciálny cine objektív, clona sa ovláda plynule priamo na objektíve. Zaostrovanie a ovládanie clony sú prispôsobené pre sprevodované ovládanie.

 

Cine objektívy majú obvykle dlhší a jemnejší chod ostrenia (tzv. „focus throw“), čo umožňuje veľmi presné, plynulé manuálne doostrovanie – dôležité pri videozázname, kde je často potrebné preostrovať počas záberu. Fotografické objektívy majú zvyčajne kratší chod zaostrovacieho krúžka, určený skôr na rýchle zaostrenie, nie na plynulé.

Cine objektívy mávajú ozubené prstence na ostrenie a nastavenie clony, aby sa dali pohodlne ovládať špeciálnym príslušenstvom („follow focus“, motorizované riadenie pri filmovaní).

Kým fotografické objektívy často menia clonu po krokoch („kliknutia“ medzi jednotlivými hodnotami), filmové objektívy umožňujú plynulú, tichú zmenu clony počas natáčania, bez rušivých prechodov na obraze aj v zvuku. Čoraz častejšie sa na fotografických objektívoch objavuje možnosť nastaviť klikaciu alebo plynulú clonu, sú tak optimalizované aj pre video.

Na cine objektívoch sa často udáva svetelnosť v T-stopoch (transmission stops), ktoré zohľadňujú skutočné množstvo svetla prechádzajúceho objektívom, nie len matematický pomer ako pri F-stope na fotoobjektívoch. Je to dôležité kvôli konzistentnej expozícii medzi rôznymi objektívmi.

Filmárske objektívy sú zvyčajne väčšie, ťažšie, robustnejšie a prispôsobené častému manuálnemu ovládaniu.

Pri videu je nežiaduce, aby sa pri preostrovaní zmenila mierka obrazu (tzv. „focus breathing“). Cine objektívy majú túto vlastnosť minimalizovanú.

Záver

F-stop je teoretická hodnota založená na svetelnosti objektívu, zatiaľ čo T-stop je presnejšie, skutočne namerané množstvo svetla prepusteného objektívom. F-stop je pomer ohniskovej vzdialenosti k priemeru clony, zatiaľ čo T-stop je absolútne meranie prenosu svetla. T-stop berie do úvahy straty svetla spôsobené samotným objektívom. V praxi, najmä pri filmovaní, sa uprednostňuje T-stop pre konzistentné osvetlenie naprieč rôznymi objektívmi.

Fotografov a amatérskych videotvorcov nemusí rozdiel medzi F-stop a T-stop zaujímať. T-stop nájdete len na špeciálnych cine objektívoch. Objektívy pre video umožňujú plynulé, presné, častokrát tiché manuálne ovládanie zaostrovania a clony, sú robustnejšie a optimalizované pre jednoduché použitie s ďalším filmovým príslušenstvom. Objektívy pre fotografiu sú naopak menšie, často automatizované a optimalizované na rýchle ostrenie a zmenu parametrov medzi jednotlivými zábermi. Čoraz častejšie sa objavujú fotografické objektívy pre hybridné využitie, majú možnosť prepnúť na plynulé clonenie, dokážu plynulejšie preostrovať vo videu a niekedy majú kompenzáciu „dýchania“.

 

Jeden z novších objektívov Sony. FE 50/1,2 GM je navrhnutý pre hybridné využitie, vo fotografii i videu. Clona sa dá prepínať medzi klikacím mechanizmom a plynulým nastavením.

F-stop vs T-stop
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...