Prichádza Jar, príroda sa prebúdza. Najprv rozkvitnú snežienky a potom už to ide rýchlo. Všetko je svieže a voňavé. Ideálny čas prebudiť techniku zo zimného spánku. V tomto článku sa zameriame na close-up, čiže fotografovanie detailov. Zistíte, že nie vždy potrebujete makro objektív.
Fotografovanie detailov rastlín nie je náročné na techniku. Postačí hocijaká zrkadlovka, bezzrkadlovka, alebo lepší ultrazoom. Vybrali sme niekoľko aktuálnych modelov pre začínajúcich fotografov:
Z ultrazoomov sme vybrali Panasonic Lumix DMC-FZ2000 osadený 1” snímačom a kvalitným veľko-rozsahovým objektív Leica DC VARIO-ELMARIT 24-480mm f/2.8-4.5. V prípade potreby viete zlepšiť jeho schopnosť fotografovať detaily použitím makro predsádky.
Panasonic Lumix DMC-FZ2000, výborný ultrazoom s 1” snímačom.
Ak preferujete systémový fotoaparát, skúste sa pozrieť na niektorú z troch amatérskych bezzrkadloviek. Vybrali sme sety s objektívmi, ktoré využijete aj pri fotografovaní detailov flóry. Ak už fotoaparát vlastníte, dokúpte si k nemu teleobjektív alebo širokorozsahový travelzoom, ktoré sú na fotografovanie detailov vhodnejšie, ako štandardný objektív. Prečo teleobjektív? Teleobjektívy majú niekoľko vlastností, ktoré pri fotografovaní detailov využijeme. Tou prvou je samozrejme zväčšenie, vďaka ktorému vieme detail fotografovať. Mierka zväčšenia závisí na konkrétnom objektíve. Vplýva na ňu aj veľkosť snímača určujúca faktor orezu. Menšie snímače sú tu vo výhode. Zväčšenie objektívu býva často uvádzané v špecifikácii na stránkach výrobcu.
Druhou dôležitou vlastnosťou teleobjektívov je úzky uhol záberu. Čím dlhšia ohnisková vzdialenosť, tým užší uhol záberu. Vďaka nemu máme pod lepšou kontrolou pozadie záberu, na ktoré veľa začiatočníkov zabúda, pretože sa sústreďuje na fotografovaný objekt. Teleobjektívy sa vyznačujú tým, že “splošťujú” perspektívu. Vzdialené objekty sa zdajú k sebe bližšie, ako v skutočnosti. Rôzne vzdialené objekty tvoria akési kulisy.
Poslednou dôležitou vlastnosťou teleobjektívov je, že s nimi vieme dosiahnuť malú hĺbku ostrosti. Fotografovaný objekt vďaka tomu vynikne na rozostrenom pozadí. Na fotografiách získame pekný bokeh.
Nikon Z50 v dvojitom sete s objektívmi Nikkor Z DX 16-50 mm f/3.5-6.3 VR a Nikkor Z DX 50-250 mm f/4.5-6.3 VR. Práve ten druhý využijete pri fotografovaní detailov. Obidva objektívy majú zabudovanú stabilizáciu obrazu a fotoaparát má výklopný displej, ktorý určite využijete.
Nikon Z50 v dvojitom sete s objektívmi Nikkor Z DX 16-50 mm f/3.5-6.3 VR a Nikkor Z DX 50-250 mm f/4.5-6.3 VR.
Druhým setom je Canon EOS R10 s praktickým objektívom RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. I ten má zabudovanú stabilizáciu obrazu. Ekvivalentná mierka zväčšenia je až 1:2! Fotoaparát má plne otočný displej.
Canon EOS R10 s praktickým objektívom RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM.
Tretím kandidátom na šikovný fotoaparát je OM SYSTEM OM-5 s objektívom M.Zuiko 14-150mm F4-5.6 II, ktorý má ekvivalentné zväčšenie približne 1:2. Pri fotografovaní detailov je výhodou menší Micro 4/3 snímač. Fotoaparát má stabilizovaný snímač a plne otočný displej.
OM SYSTEM OM-5 s objektívom M.Zuiko 14-150mm F4-5.6 II.
Na takto detailný záber už potrebujete makro objektív. Sony A7II + FE 90/2,8 Macro G.
Ak vás fotografovanie detailov baví, ale chceli by ste fotografovať veľmi malé detaily, budete potrebovať makro objektív. K odporúčaným fotoaparátom sme vybrali tieto tri:
Nikon Nikkor Z MC 50mm f/2.8 je kompaktný makro objektív s mierkou zväčšenia 1:1, s APS-C fotoaparátom Nikon Z50 to je až 1,5:1. Na celý záber dokážete zachytiť objekt veľký len 24 mm.
Nikon Nikkor Z MC 50mm f/2.8.
Canon má v ponuke veľmi pekný portrétny objektív s funkciou makra. Canon RF 85mm f/2 MACRO IS STM má zväčšenie 1:2, ale na APS-C fotoaparáte EOS R10 to je približne 1:1,4. Na celý záber dokážete zachytiť objekt veľký len 50 mm.
Canon RF 85mm f/2 MACRO IS STM.
V súťaži o najväčšie zväčšenie vyhráva Olympus M. Zuiko Digital ED 30mm f/3.5 Macro. Najlacnejší z vybraných objektívov má ekvivalentné zväčšenie až 2,5:1. Na celý záber dokážete zachytiť objekt veľký necelých 15 mm!
Olympus M. Zuiko Digital ED 30mm f/3.5 Macro.
Ja pri fotení detailov používam režim predvoľby clony A/Av. Nastavím clonu a fotoaparát dopočíta expozičný čas. Pomocou clony riadim hĺbku ostrosti. Najmenšiu hĺbku ostrosti dosiahnete, ak nastavíte najmenšie clonové číslo (clona je plne otvorená). Nie vždy je to správne. Hĺbka ostrosti môže byť až príliš malá. Vtedy je potrebné objektív zacloniť, zvýšiť clonové číslo. Mierne zaclonenie pomôže aj technickej kvalite, lepšej ostrosti. Pri fotografovaní v režime priority clony A/Av často používam funkciu korekcie expozície +/-. Pomocou nej môžete fotografiu stmaviť alebo zosvetliť. Nie vžde je expozícia, ktorú nameria fotoaparát správna, alebo žiadaná. Výhodou ultrazoomov a bezzrkadloviek je simulácia expozície, môžete sa preto riadiť obrazom v hľadáčiku alebo na displeji.
Pri fotení v protisvetle, alebo svetlých kvetov na tmavom pozadí, sa nevyhnete použitiu korekcie expozície +/-. Inak budete mať zábery preexponované.
Pri fotografovaní s transfokátorom, aby ste dosiahli maximálny efekt rozostrenia pozadia nastavte objektív na najdlhšiu ohniskovú vzdialenosť. Budete fotografovať z väčšej vzdialenosti, čo je výhodou, ak okrem flóry budete fotografovať aj väčší hmyz, napríklad motýle.
Telezoom 40-150 mm som vyzoomoval na 150 mm a plne otvoril clonu, aby som dosiahol maximálne rozostrené pozadie.
Začiatočníci často zabúdajú na nastavenie vyváženia bielej (WB), ktoré ovplyvňuje teplotu farieb. Počas pekného slnečného dňa nastavte WB na slnečno, ak fotografujete keď je zamračené, alebo v tieni, zvoľte WB zamračené, alebo v tieni. Väčšinou preferujme skôr teplejšie farby. To ovplyvníme nastavením vyváženia bielej. Nebojte sa pri tom experimentovať.
Väčšinou preferujme skôr teplejšie farby. To ovplyvníme nastavením vyváženia bielej. Nebojte sa pri tom experimentovať.
Vyváženie bielej má dva parametre. Teplotu svetla a farebný posun (Tint). Väčšinou používame len teplotu. Posun slúži na vyváženie bielej pri fotografovaní pri žiarivkovom osvetlení, ktoré posúva farby do zelena. A práve to môžeme využiť. Pri záberoch, kde prevažuje zelená farba, ju môžeme zvýrazniť nielen nastavením saturácie, ale aj nastavením posunu Tint do zelenej.
Pri záberoch, kde prevažuje zelená farba, ju môžeme zvýrazniť nastavením posunu Tint do zelenej.
Našou snahou pri fotografovaní detailov je aby fotografovaný objekt bol zaostrený a pozadie pekne rozostrené. Zaostrovanie musíte mať pod kontrolou. Zvoľte režim AF-S s výberom jedného bodu, ktorý umiestníte tam, kde chcete zaostriť.
Vy musíte vybrať, kam má fotoaparát zaostriť. Stačí milimeter-dva mimo a fotografiu môžete zahodiť. Pri takomto zábere si vyberte snežienku vpredu.
Pri fotografovaní rastlín statív takmer nepoužívam, spolieham sa na stabilizáciu obrazu vo fotoaparáte alebo objektíve. Najmä práca tesne nad terénom, by bola so statívom obtiažná.
Ak už ste jarnú flóru fotografovali, môžete si pozrieť v archíve, kedy to bolo. Údaj o dátume a čase je súčasťou metadát zapísaných v EXIF-e. Potom sa môžete pripraviť vopred. Okrem prírody nájdete vhodné motívy v parkoch, záhradách, alebo aj na cintorínoch. V apríli sa otvárajú brány botanických záhrad a arborét.
Protisvetlo krásne prežiari lupene kvetov a listy. Sledujte preto, kde je slnko a fotografujte v smere proti nemu. Sledujte pozadie, tmavšie nechá presvetleným rastlinám vyniknúť.
Protisvetlo krásne prekreslí štruktúru listov.
Tip: Pri fotografovaní v protisvetle môže vzniknúť efekt siluety. Ten potlačíte použitím blesku, alebo malou odrazkou.
Častou chybou je fotografovanie rastlín zhora. Nie žeby niekedy dobre nedopadli aj takéto zábery, ale pozadie býva príliš ostré a niekedy aj neusporiadané a tým rušivé. Umiestnite fotoaparát na úroveň kvetu/rastliny a fotografujete tak, aby bolo pozadie vzdialené. Pekne sa rozostrí a nebude rušivé. Naopak, dá vyniknúť fotografovanému objektu. Vo výhode sú tu majitelia fotoaparátov s výklopným alebo otočný displejom, kvôli fotografovaniu so žabej perspektívy si nemusia lýhať na zem. dotykom na displej si naviac môžu vybrať AF bod bez toho, aby museli meniť kompozíciu.
Pri fotografovaní z úrovne zeme je pozadie menej rušivé.
Niektoré kvety sa ťažko fotografujú z nízkej úrovne, stará suchá tráva pôsobí rušivo.
Pri fotografovaní z podhľadu často využívate protisvetlo, naviac odhalíte inak skryté časti rastlín.
Kvety vyzerajú zaujímavo aj zospodu.
Selektívna ostrosť je ďalším z účinných kompozičných prvkov.
Selektívna ostrosť dá vyniknúť najzaujímavejšej časti rastliny.
Nenechajte sa strhnúť hlavným objektom, neustále sledujte pozadie, či na ňom nie je niečo rušivé. Sledujte tvary, farby aj jasy. Niekedy stačí zmeniť uhol pohľadu o pár centimetrov a pozadie sa výrazne zmení. Správnym uhlom pohľadu môžete nájsť pozadie, ktoré zvýrazní farebný, alebo jasový kontrast. Pre ľahšiu kontrolu pozadia využite teleobjektív a jeho úzky uhol záberu.
S teleobjektívom sa ľahšie kontroluje pozadie, na ktoré veľa začiatočníkov zabúda.
Kontrast je jedným z najfunkčnejších prvkov kompozície. Hľadajte farebný a jasový kontrast. Môžete mať naraz aj oboje. Kontrastné farby sú tie, ktoré sa nachádzajú na spektrálnom kruhu oproti sebe.
Výrazný kontrast červenej a zelenej farby.
Kontrast jasov. Svetlý kvet presvetlený zadným svetlom kontrastuje s tmavým zvyškom..
Kontrast pôsobí dramaticky, keď ale chcete niečo pokojnejšie využite harmonické farby. To sú tie, čo sa v spektrálnom kruhu nachádzajú vedľa seba.
Harmonické farby, zelená a modrá vedľa seba susedia.
Ak sa na fotografii nachádzajú len odtiene jednej farby, hovoríme o monochromatických farbách. Aby pri tom nezanikol fotografovaný objekt, musíte využiť tvary a svetlo, podobne ako v ČB fotografii.
Na fotografii sú odtiene len jednej farby.
Aj keď je jarná príroda predovšetkým farebne pestrá, vyskúšajte aj čiernobiele spracovanie. To dá vyniknúť kontrastom jasov, textúram, tvarom, svetlu. Odporúčam fotografovať do formátu RAW. V počítači máte lepšiu kontrolu nad prevodom farieb na odtiene šedej. Využite funkciu miešania farieb. Majitelia bezzrkadloviek si môžu vo fotoaparáte zvoliť monochromatický obrazový profil, v hľadáčiku uvidia ČB obraz, čo im zjednoduší fotografovanie. Nasnímaný RAW bude aj tak farebný.
Aj keď prírode slušia farby, sú motívy, pre ktoré je vhodné aj čiernobiele spracovanie. Je na vás, či budete ČB fotografovať priamo vo fotoaparáte, alebo farebné fotografie prevediete do ČB až v počítači.
Najzákladnejšie kompozičné pravidlo, ktoré funguje spoľahlivo.
Jednoduchá stredová kompozícia s čistým pozadím.
Niektoré rastliny tvoria koberce textúr. Pre ne je najlepšie mäkké svetlo. Fotografujte v tieni, alebo keď je zamračené. Textúra najlepšie vynikne, keď fotografujete kolmo na rovinu zeme.
Výnimka, kedy je lepšie fotografovať priamo zhora.
Vždy mám pribalený malý rozprašovač s vodou. Ešte lepšia je zmes vody a glycerínu v pomere 2:1. Kvapky na rastlinách vydržia dlhšie. Okrem napodobnenia rosy môžete vyskúšať aj simulovať dážď. Rozprášená voda vynikne v protisvetle.
Rozprášená voda vynikne v protisvetle.
Dúfam, že nám naše rady pomôžu. Využiť ich môžete po celý rok. Pri fotení rastlín nezabudnite byť k prírode ohľaduplný. A pokiaľ nafotíte niečo pekné, nezabudnite sa pochváliť v našej galérii.
Fotoaparát alebo objektív? (4)
Abstrakcia vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)
Vianočná Bratislava (5)