Sigma 20–200 mm F3,5–6,3 DG | Contemporary je prvý objektív s 10-násobným zoomom začínajúcim na 20 mm na svete, platí pre bezzrkadlové fotoaparáty s plnoformátovým snímačom. Vďaka svojej flexibilite je ideálny pre širokú škálu scén, vrátane detailných záberov s maximálnym zväčšením 1:2. Vďaka svojim širokým parametrom tento objektív skutočne vyniká v cestovateľskej fotografii a každodennom využití.
Objektív poskytuje konzistentne pohodlný zážitok z fotografovania vďaka svojmu kompaktnému a ľahkému dizajnu, ako aj rýchlemu a presnému automatickému zaostrovaniu poháňanému lineárnym motorom HLA (High-response Linear Actuator).
Schéma HLA zaostrovacieho motorčeka.
Objektív je vybavený prepínačom režimu zaostrovania, ako aj aretáciou zoomu, ktorá zabraňuje jeho vysunutiu pod vlastnou váhou. Aretáciu zoomu je možné uvoľniť aj pomocou zoomu, čím sa zabezpečí, že nezmeškáte žiadny záber.
Vodoodpudivý a olejoodpudivý povlak na prednom prvku objektívu umožňuje snímanie v náročných vonkajších podmienkach, zatiaľ čo konštrukcia odolná voči prachu a striekajúcej vode chráni vnútorné prvky.
Schéma utesnenia objektívu.
Sigma kombinuje štyri asférické prvky, tri špeciálne prvky s nízkou disperziou (SLD) a jeden prvok F s nízkou disperziou (FLD) pre zabezpečenie jasnosti v celom rozsahu zoomu a clony. Celkovo 18 prvkov v 14 skupinách, ako aj 9-lamelová zaoblená clona, udržiavajú vysokú optickú presnosť v celom rozsahu zoomu a zároveň zachovávajú kompaktnú a ľahkú konštrukciu objektívu.
Schéma optickej konštrukcie objektívu.
S hmotnosťou iba 0,54 kg a dĺžkou 11,3 cm v rozloženom stave je objektív mimoriadne prenosný a zároveň sa môže pochváliť obrovským rozsahom zoomu od ultraširokouhlých 20 mm až po teleobjektív 200 mm. K objektívu je dodávaná slnečná clona. Priemer filtra je 72 mm.
Contemporary je rad amatérskych objektívov Sigma, vyznačuje sa kompaktnosťou a solidným pomerom cena/kvalita.
Pri danom rozsahu som očakával väčšie rozmery. Objektív je pocitovo prekvapujúco ťažký (hoci je to len 540 gramov), čo svedčí o použití kvalitných materiálov. Celkovo pôsobí solidným dojmom. Dĺžka sa takmer zdvojnásobí pri úplnom vysunutí tubusu. Zoom sa dobre ovláda pomocou širokého prstenca s akurátne tuhým odporom. Zoom sa dá zamknúť, proti nechcenému vysúvaniu. Zaujímavá je konštrukcia zámku. Je to typický prepínač, ale ak chcete zoom odomknúť, stačí len silnejšie pootočiť prstencom. Na objektíve ďalej nájdete už len prepínač AF/MF.
Rýchlosť zaostrovania je prekvapujúco dobrá a to aj za horších svetelných podmienok. Objektív nemá stabilizáciu obrazu, spolieha sa na IBIS stabilizáciu vo fotoaparáte.
Travelzoomy majú zvyčajne ekvivalentný rozsah 24 až 200, 300, či dokonca 400 mm. Toto je prvý plnoformátový travelzoom, ktorý začína na superširokouhlom ohnisku 20 mm. Tým sa výrazne zlepšuje jeho úžitková hodnota pri fotografovaní krajiny, architektúry (exteriéru i interiéru). O dôvod menej nosiť so sebou ešte jeden objektív. Sú to len štyri milimetre, ale rozdiel je zásadný. 20 mm objektív ma uhol záberu 94.5°, 24 mm len 84.1°.
Objektív patrí do kategórie tzv. travelzoomov, objektívov pre cestovateľov. Tí vyhľadávajú univerzálne objektívy, aby nemuseli so sebou nosiť viacero objektívov. S/ to ale objektívy pre všetkých, čo chcú mať dva, či dokonca tri objektívy v jednom. Je to pohodlné a praktické, i za cenu kompromisov.
Bez toho, že by ste sa pohli z miesta, alebo menili objektív, urobíte široký celkový záber architektúry, alebo krajiny a vzápätí prezoomujete na detaily. Nie je to ale len o priblížení. Širokouhlé ohnisko vám umožňuje dramaticky zvýrazniť perspektívu, tele ohnisko naopak výrazne stlačiť.
Najširšia ohnisková dĺžka 20 mm.
Z rovnakého miesta detail strechy hotela Carlton na najdlhšom ohnisku 200 mm.
Dobrou pridanou hodnotou objektívu je schopnosť snímať v mierke 1:2. Nie je to pravé makro, ale na fotografovanie kvetov a väčšieho hmyzu to stačí. Pozor, max. zväčšenie je k dispozícii od 28 do 85 mm a snímate zo vzdialenosti len pár centimetrov od prednej šošovky. Z väčšej vzdialenosti môžete snímať na najdlhšom ohnisku, vtedy je mierka zväčšenia približne 1:3.
Makro 1:2 na 85 mm.
Detail na 200 mm.
Objektív má premenlivú svetelnosť od f/3,5 do f/6,3. Na 20 mm je to f/3,5, na 28 mm f/4,2, na 35 mm f/4,7, na 50 mm f/5,3, na 85 mm f/6,1 a od 135 mm svetelnosť klesá na f/6,3.
Travelzoomy sú spájané s kvalitatívnymi kompromismi. Testoval som také, ktoré ani nemali opustiť bránu továrne. Sám som mal 18-200 na Nikone i 18-200 na Sony. Obidva slušné, ale žiaden zázrak. Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO ale dokázal, že aj travelzoom môže byť kvalitný. I Nikon NIKKOR Z 24-200mm f/4-6.3 VR uspokojí aj náročnejších. Dokáže to aj Sigma?
Na 20 mm je pomerne silné súdkovité skreslenie a výrazná vinetácia. Pri otvorenej clone sú rohy neostrejšie, ale žiadna mazanica, stále sú rozoznateľné aj detaily, ale odporúčam pricloniť aspoň na f/6,3. Čo asi aj robiť budete, kvôli dostatočnej hĺbke ostrosti. Na 50 mm si objektív vedie veľmi dobre, je tu malé poduškovité skreslenie i vinetácia je malá. Ostrosť je veľmi dobrá aj v rohoch. Rovnako je na tom objektív aj na 85 mm. Pri 135 mm je ostrosť máličko horšia, ale stále veľmi dobrá. Na 200 mm je skreslenie mierne poduškovité, vinetácia je pozorovateľná, ale s plynulým prechodom. Ostrosť je v širšom strede veľmi dobrá, ale smerom ku krajom a rohom postupne klesá. Pri portréte. či closeup zábere kvetiny to nevadí, ale ak chcete aj rohy ostrejšie, musíte pricloniť. Vinetácia i sférické skreslenie sú korigované, takže to, čo tu píšem platí, ak softvérovú korekciu vypnete. Neodporúčam, výrobcovia dnes počítajús tým, že chyby budú softvérovo korigované. Aj vďaka tomu môžu byť objektívy kompaktnejšie a ľahšie.
Pri rozumnom priclonení sa vám objektív odmení veľmi dobrou ostrosťou.
Oficiálny MTF graf ostrosti.
Pozrime sa ešte na bokeh. Pri snímaní detailov vie byť pekne hladký. Dôležité je využiť dlhšie ohniska a otvoriť clonu. Pri fotografovaní portrétov, či detailov architektúry viete tiež pozadie slušne rozostriť, ak je pomerne ďaleko. Špeciálny portrétny objektív ale táto univerzálna Sigma nenahradí.
Bokeh pri snímaní detailov.
Bokeh pri pozadí tvorenom detailom architektúry.
Bokeh pri členitom pozadí tvorenom vianočným stromčekom so svetielkami.
Sigma 20-200mm f/3.5-6.3 DG Contemporary posúva možnosti cestovateľských transfokátorov. Tých 4 mm naviac oproti 24-200 mm je často zásadných. Obzvlášť pri fotografovaní architektúry, exteriérov i interiérov. Širší uhol záberu oceníte aj v krajinárskej fotografii. V okamihu, ale môžete urobiť detail architektúry, alebo krajiny. S 200 mm ohniskom môžete vyraziť aj do ZOO a vďaka makru 1:2 nafotíte aj kvety, väčší hmyz, drobné živočíchy atď.
Praktický rozsah by ste nevyužili, ak by objektív nemal dostatočnú optickú kvalitu. Sigma 20-200mm f/3.5-6.3 DG Contemporary má veľmi vyrovnanú kvalitu v celom rozsahu. Vo svojej triede si vedie výborne. Ja som ju testoval s náročným 61 Mpx fotoaparátom Sony A7R V, ktorý dôkladne preveril kvalitu Sigmy. Môžem ju smelo odporučiť cestovateľom, turistom, dovolenkárom, na rodinné výlety, všetkým tým, ktorí chcú univerzálny širokorozsahový objektív, pričom sa neuspokoja s väčšími kompromisami.
Objektív sa ponúka s bajonetmi Sony E a Leica/Panasonic L.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Vyhodnotenie 11. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (2)
Predstavujeme: filtre Freewell M2 (2)
Fotosúťaž Pro.Laika fotograf roka 2025: 11.kolo - Jesenný portrét (1)
Mesto v nečase (1)