Malá hračka pre veľkých fotografov a videografov. Má kopu štandardných funkcií a pár veľkých maličkostí k dobru.
Aby bolo jasné, o čom je reč, dajme si na úvod niekoľko údajov, ktoré nám prezradia, čo zač je táto malá škatuľka Panasonic Lumix DMC-GX80. Firma ju naozaj nadupala a napriek tomu, že na niektorých miestach si doslova pýta ešte čosi navyše, má toho pre potešenie a tvorivosť celkom dosť.
To, že ho mu vo fabrike nenaložili ešte viac, urobil výrobca buď zámerne, aby ten fotoaparátik nebol prehnane geniálny a aby sa ušlo čosi navyše jeho nasledovníkom, alebo aby zbytočne nezvyšoval cenu a dal fotografovi či videografovi to najlepšie bez nutnosti vymiesť účet. Telo sa dá kúpiť približne za jeden a pol zákonom stanovenej minimálnej mzdy na Slovensku.
Bajonet Micro 4/3
Live MOS snímač s rozlíšením 16 Mpx
Procesor Venus Engine
Citlivosť ISO 100 - 25 600
Dual I.S. stabilizácia obrazu
Kontrastný AF, 49 bodov
1728-zónové meranie expozície
Uzávierka s najkratším časom 1/4000 s., v režime elektronickej uzávierky až 1/16 000 s.
X-sync 1/160 s.
Sériové zábery 8 obr./s., 4K Photo až 30 obr./s.
4K video, 4K Photo, Post Focus
2,8 Mpx širokouhlý EVF
Výklopný 3” dotykový displej s rozlíšením 1 440 000 bodov
WiFi, bez NFC
Rozmery: 122 × 70,6 × 43,9 mm
Hmotnosť: približne 426 g
Panasonic Lumix DMC-GX80 je malá bezzrkadlovka s Micro 4/3 čipom, rozlíšením 16 Mpx, bez anti-aliasing alebo aj low-pass filtra, preto sú zábery z neho ostrejšie a mierne kontrastnejšie. Tento filter slúžil najmä na odstránenie prípadných problémov s moiré. Býval umiestnený pred čipom, takže kto si čistil senzor, tak si upratoval iba sklíčko pred ním. Jeho funkcia bola v podstate trochu rozostriť najjemnejšie detaily, aby neinterferovali s pixelmi senzora.
Dizajn inšpirovaný fotoaparátmi s priehľadovým hľadáčikom umiesteným v rohu fotoaparátu je jednoduché a veľmi praktické riešenie. Najmä ak sa výklopný displej nedá otočiť „chrbtom“ tak, aby si ho fotograf nemastil lícom. Nosatým nezavadzia nos a fotograf si môže prístroj pevnejšie oprieť. Displej si každý môže do sýtosti zapackať prstami, keď bude používať, dnes už u Panasonicu bežné, dotykové ovládanie. Podľa nastavenia stačí trebárs ťuk na miesto, ktoré chce mať fotograf ostré. Fotoaparát zaostrí na dané iesto a zároveň vyhotoví záber.
Už sme si u Panasonicu zvykli, že 4K video je v nových modeloch štandard. Výrobca pridal aj vychytávku, ktorú označil 4K Photo a praktickú zábavku nazvanú Post Focus. Obe zjednodušujú život a poskytujú viac zábavy a kreativity, ktorá sluší tvorivosti. Fungujú dobre.
Jeho predchodca, Panasonic GX7, ma zaujal na prvý pohľad. Jednoduchý, príjemný. Aj napriek tomu, že mám väčšie ruky, sadol mi do nich ako uliaty. Skvelý foťáčik, na ktorom som krátko po vypršaní záruky vymlátil závierku tak, ako možno ani výrobca nedokázal predvídať.
Panasonic model Lumix GX80 viac odľahčil, napríklad o prepínač automatického zaostrovania a aretačné tlačidlo v ňom umiestnené. Naslepo sa dalo veľmi ľahko nahmatať a slúžilo ako orientačný bod pre palec, ktorý navádzal k iným tlačidlám. Zmizol aj výklopný hľadáčik. Nevadí.
Všetky tieto drobnosti však nechal výrobca na drahšom nasledovníkovi GX8. Ten má prepínač aj výklopný displej ale... Nemá vstavaný blesk :) . Firma tak užívateľom a nádejným verným zákazníkom modelovej rady trochu skomplikovala život. Je ale u viacerých značiek bežné, že profesionálne modely nedisponujú vstavaným bleskom, lebo sa predpokladá, že ich používatelia si aj tak kúpia externý blesk.
Mimochodom: Potrebám a náladám podľahlo aj označenie fotoaparátu. Je na ňom len nápis Lumix, bez typového označenia. Dôvod je prostý: U nás v Európe je to GX80, v USA GX85 a v Japonsku zostali verní menu skvelého modelu GX7 Mark II.
Tento systém záznamu obrazu s možnosťou výberu toho najlepšieho vyžaduje samostatný článok, ktorý sa už čoskoro objaví aj na stránke fotoma.sk. Fotoaparát ponúka tri varianty tohto systému. Základom je tridsať osemmegových záberov za sekundu uložených v kompresii jpg.
4K Burst ich sníma od stlačenia do pustenia spúšte. Pritom dokáže aj preostrovať.
4K Burst S/S začína po prvom stlačení spúšte a končí so snímaním po opätovnom stlačení spúšte. Takto snímať dokáže aj pol hodinu, ak to ustojí kapacita pamäťovej karty.
Príjemná je funkcia 4K Pre-Burst. Fotoaparát beží v 4K snímaní od jej spustenia s tým, že snímky zbytočne neukladá na kartu, ale pamätá si dve sekundy záznamu. Stačí stlačiť spúšť a uloží sériu na kartu. Z nej si potom môže fotograf vybrať záber, ktorý mu vyhovuje. Táto na prvé počutie veda je celkom jednoduché a príjemné riešenie. Napríklad: Na futbale si spustíte 4K Pre-Burst a sledujete loptu. Spúšť stlačíte až v momente keď padne gól alebo tesne po ňom. Potom stačí spustiť prehliadanie a vybrať si od stlačenia spúšte dozadu z tridsiatich obrázkov ten, ktorý najviac vyhovuje. Takáto možnosť vo fotoaparáte je naozaj gól!
Ďalšia drobnosť, ktorá poteší a vychádza z 8 megových fotografií 4K záznamu. Je to voľba bodu zaostrenia po snímaní, pričom fotoaparát dokáže vykonať sekvenčné snímanie v rovnakej kvalite ako pri 4K Photo snímaní so súčasným automatickým posunom zaostrenia na rozličné oblasti. Kopa postupne zaostrených obrázkov. Po snímaní može fotograf zvoliť požadovanú oblasť na displeji a uložiť snímku, ktorá je zaostrená v zvolenej oblasti. Táto funkcia je vhodná najmä na snímanie statických objektov. Aj Post Focus si hlbšie podám v niektorom z nasledujúcich článkov na fotoma.sk. Je o čom.
Tvrdenie, že fotoaparát ponúka 5-osú Dual I.S. stabilizáciu obrazu, je trocha zavádzajúce. Ponúka, ale: Tá je k dispozícii iba s vhodným stabilizovaným objektívom. Najmä staršie setové zoomy, ktoré mali stabilizátor v sebe, s týmto prístrojom spoločne oba stabilizátory – aj čip a aj objektív – nefungujú. Inak je čip stabilizovaný iba v 3 osách. Ďalšie dve osi majú dopĺňať objektívy. Napriek tomu funguje stabilizácia čipu veľmi dobre. Stabilizovaný čip pôsobí na obraz aj pri nestabilizovaných objektívoch.
Dlhšie časy začínajú byť vďaka tomu v pohode. Len nech sa snímaný objekt nešklbe. V takomto prípade je stabilizátor zbytočný. Stačí ho rozumne použiť a robí zázraky. Skvelé je, že stabilizátor funguje aj počas nahrávania videa. Táto vychytávka tučnejšiemu bračekovi Lumixovi GX8 chýba. Ten je viac na fotenie, skvelý stabilizátor čipu video u GX8 nestabilizuje.
4K ťahá dátový tok 100Mb za sekundu. To nie je práca pre staršie a slabšie SD karty. Označovanie SD kariet ich výrobcami býva občas trocha zavádzajúce. Kto chce plnohodnotne používať záznam 4K videa z Lumix GX80, musí si dávať pozor, aby SDXC karta mala vyššiu rýchlosť zápisu. Zápisu! Nie čítania! Aspoň 50MB a viac. A aby mala UHS speed class mark aspoň 3. Jednoducho: Ak je na karte malá značka, na ktorej je v písmene U umiestnená číslica 3, tak by malo byť všetko v poriadku. Ak je tam číslica 1, tak karta nemusí stíhať. A ak tam nie je nič, tak sa pri problémoch so zápisom netreba čudovať...
Vyskúšal som aj, či si na čipe pri dlhšom 4K videu budem môcť urobiť volské oko, ako sa čip na malom prístrojčeku pri zázname prehrieva. Vydržal zaznamenávať 3 krát pol hodinu so štvrťhodinovými prestávkami. Zohrial sa, ale nič tragické to nebolo. Vydržal by aj bez prestávok.
Panasonic pri 4K videu ponúka aj hračku nastavenia pohybu obrazu veľkosti FullHD v 4K obraze. Stačí postaviť fotoaparát na statív a nastaviť, odkiaľ a kam sa má záber v rámci obrazu presúvať. Veľmi príjemná funkcia je však pri nastavovaní v teréne pre mňa otravná... A nielen pre mňa, ale aj pre ľudí pred objektívom. Musia čakať, kým sa tvorca vysomári a všetko primerane nastaví. Napriek tomu to slúži Panasonicu ku cti. Dáva príležitosť tvorby v ruke, hneď vo fotoaparáte, ako to deklaruje. To sa ukazuje ako zaujímavá cesta.
Mikrofón na tele fotoaparátu práca servomotorčekov trojoso stabilizovaného čipu nijako neruší. Pri nakrúcaní si treba dávať pozor na to, aby si videograf pri držaní malého tela počas filmovania z ruky nezakryl malé otvory mikrofónu. V takomto prípade nebude počuť nič, iba ak stabilizačné motorčeky, a to nie je nič príjemné. Samozrejme, ak si vypnete skvelý stabilizátor, ktorý funguje aj počas videa, nebude počuť vôbec nič. Ovládanie citlivosti mikrofónu je ukryté v kamerovom menu. Je tam aj redukcia nepríjemného fackovania dier mikrofónu vetrom. Protiveterný filter. Je však lepšie použiť inú, mechanickú ochranu. Napríklad si zohnať chlpatý nalepovací chránič dierok mikrofónu alebo použiť iný spôsob nahrávania zvuku samostatne. Konektor na pripojenie externého mikrofónu tomuto modelu chýba :-( . GX8 ho má. Pokojne by som si ním trúfol aj na vážnejšie videjko s tým, že zvuk budem zachytávať do externého nahrávača. Ale nesmeli by ma pritom vidieť zákazníci, pretože fotoaparátik nepôsobí dojmom tučného a nadupaného profi prístroja, aj keď sa mu v mnohom vyrovná.
Panasonic Lumix DMC-GX80 som nešetril. Od začiatku mi bolo jasné, že za príjemných svetelných podmienok dokáže urobiť veľmi kvalitné obrázky. Načo ho hýčkať? Vzal som ho so sebou na koncert Doma dobre 3 v nízkoprahovej nocľahárni pre bezdomovcov, ktorú prevádzkuje neziskovka Depaul Slovensko. Na koncerte sa podieľa Michal Kaščák, organizátor Pohody.
Spočiatku bolo svetla celkom dosť. Najstaršiu predajkyňu pouličného časopisu Nota bena s registračným číslom 001 som odfotografoval ešte celkom v pohode. Cez okná na nás ešte svietilo prirodzené svetlo. Čím ďalej, tým boli podmienky horšie. Počas koncertu pribudli rôznofarebné reflektory, ktoré bezohľadne svietili aj do objektívov. Občas bolo svetla málo. Len v miestnosti, kde prebiehali diskusie, to bolo lepšie a stabilnejšie. Žiadne RAW súbory, nech škatuľka ukáže, čo vie. RAW si tak či tak pýta postprodukciu. Aby to foťáčik nemal jednoduché, nastavil som mu aj kompenzáciu tieňov, aby bol obraz plochejší a aby ukázal, ako dokáže vyšumieť. Stabilizátor síce makal, ale pri pohybe objektov príliš nezavážil.
Dopadlo to dobre. Za tú cenu je skvelý. Aj keď si lovci šumu a obrazových nedostatkov isto nájdu obete.
Kombinácia nastavení závierky môže radovému užívateľovi skomplikovať tvorbu. Napríklad pri použití elektronickej závierky nebude fungovať externý blesk. Elektronická závierka je skvelá vec. Fotoaparát sníma ticho s možnosťou použiť vyššie časy. Ale pri nižších časoch a umelom osvetlení kazia obraz tmavšie pásy. To spôsobuje riadkový záznam počas prevádzky elektronickej závierky a hlavne vlnová frekvencia umelého osvetlenia. Tento problém sa prejavuje aj počas snímania videa. Riešením je mierne upraviť expozičný čas snímania alebo pri fotografovaní vypnúť elektronickú závierku. Ale toto nie je problém iba GX80. To je úskalie spôsobu záznamu, na ktoré treba myslieť.
Skvelý fotoaparát do väčšieho vrecka na každodenné použitie a aj špeciálne fotografické práce. Staré a nové funkcie z neho robia slušnú náhradu oveľa väčších prístrojov. Škoda, že GX80 nemá výklopný hľadáčik ako jeho predchodca. Chýba aj výkonnejšia batéria, ktorá by vydržala dlhšie, pretože tento model má vďaka stabilizované čipu oveľa vyššiu energetickú náročnosť. Pre istotu treba nosiť náhradnú batériu.
Inak prístroj veľmi svižne a presne zaostruje a na svoju "veľkosť" aj slušne zvláda vysoké citlivosti ISO. Chod fotoaparátu je tichý, ovládanie na výbornej úrovni. JPG algoritmus je veľmi dobrý aj keď nad ISO 1600 už vidieť silnejšie odšumenie a stratu najjemnejších detailov, no stále máte možnosť siahnuť po nekomprimovanom RAW-e a získať viac detailov. Len musíte počítať so zvýšenou úrovňou šumu. Ja som otestoval fotoaparát tak, ako to teraz Panasonic propaguje - bez pomoci počítača a softvéru. A výsledok ma naozaj uspokojil. Získal som slušn reportáž bez dodatočnej práce a to sa mi páči. Fotografovanie je pre mňa totiž oveľa väčšia zábava, ako úprava fotografií.
Panasnic Lumix DMC-GX80 si môžete zakúpiť zakúpiť tu:
Fotoaparát alebo objektív? (4)
Abstrakcia vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)
Vianočná Bratislava (5)